Telenor tvingar mig att byta abonemangsform

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Nu är ju det där inget standard utan en kort och begränsad kampanj.

Permalänk
Medlem

Lite halvroligt för nu är du fortfarande i klorna på Telenor då det väl är Telenor som äger Vimla 😀

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Nu är ju det där inget standard utan en kort och begränsad kampanj.

Och? Du kunde ställt en fråga som normala människor brukar göra om du undrade något.

Skrivet av WackWack:

Lite halvroligt för nu är du fortfarande i klorna på Telenor då det väl är Telenor som äger Vimla 😀

Jag personligen är inte i klorna på någon, men en kort stund ja.

Fortsätt gärna i fortsättningen diskutera fri pott med surf abonnemang och Telenors ändringar av avtal i denna tråd om ni vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Och? Du kunde ställt en fråga som normala människor brukar göra om du undrade något.

Jag personligen är inte i klorna på någon, men en kort stund ja.

Fortsätt gärna i fortsättningen diskutera fri pott med surf abonnemang och Telenors ändringar av avtal i denna tråd om ni vill.

Hej bozzeta!
Jag blev själv "drabbad" då jag hade ett av dessa gamla abonnemang med fri surf för 149kr och den summan fick man ringa upp. Skitbra men säg det som varar för evigt... I avtalsvillkoren står det ju att båda parter får avbryta om det inte är något tidsbestämt abonnemang och nu har Telenor gjort detta.
Jag är inte heller så glad och funderar också på att lämna då jag ändå inte kommer nyttja det nya erbjudandet till fullo som det ser ut idag. Hade man surfat och ringt mycket så är det ju fortfarande ett riktigt bra avtal då man både har fri surf och samtal vilket är svårt att matcha till det priset. Risken man tar om man flyttar över med tillsvidareabonnemang är att dom säger upp även detta och hänvisar till deras andra skitabonnemang med 2gb surf... och då är man helrökt.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem

Fick mitt uppgraderat till 4G härom dagen, hade rätt ok speed innan (runt 21/4), nu har jag kommit upp 76/22 som mest.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad#

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FilleMang:

Fick hem brev idag om mitt abbonemang med "Fri surf".

http://www.telenor.se/privat/kundservice/mobilt-bredband/info...

De höjer från 249kr i månade till 399kr i månaden.

Inte använt det i över ett år men tänker nu sätta mig i taket på det varje månad bara för att.

De kan inte ändra redan existerande abonnemang (som du ingått innan höjningen och som inte gått ut) eftersom det är ett bindande avtal. Så de kan inte höja det du betalar per månad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Fick mitt uppgraderat till 4G härom dagen, hade rätt ok speed innan (runt 21/4), nu har jag kommit upp 76/22 som mest.

Fick du ett sms eller ändrade de bara?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fick du ett sms eller ändrade de bara?

Dom sa att jag skulle få ett sms, men , nej dom bara ändrade.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har de tagit bort passport alltså? Den tjänsten har jag med, ytterliggare en anledning att hålla i abonnemanget

Har du provat?

Ja, annars skulle jag väl knappast skrivit det

Skrivet av Wille1504:

Även jag kan intyga att detta fanns att få tag på några korta minuter.
Fick tag på ett själv.

Kan man alltså ringa till telenor och så ändrar de till 4g?

Jepp.

Och jag frågade även ifall det fanns någon som helst begränsning av hastigheten efter ett visst antal GB.
Snubben i kundtjänst sa att det var maxfart helt utan någon hastighetsbegränsning och "Du kan surfa 1 terabyte ifall du vill".

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

Idag försvann även mitt frisurf 79kr abonnemang. Det blev fri surf 199kr med 4G istället. Fortfarande samtalskostnad.
Var inte oväntat att det skulle komma, förstår att det är ett abonnemang som kostar för Telenor, så det blev abonnemangsyte till annat Telenor abonnemang. Kan dock erkänna att fri surf inte är lika viktigt för min del längre. Klarar mig gott och väl med de 12GB jag får nu.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Ja, annars skulle jag väl knappast skrivit det

Ringde nu och fick svaret "Nej, det migreras någon gång under maj".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyber Judas:

Idag försvann även mitt frisurf 79kr abonnemang. Det blev fri surf 199kr med 4G istället. Fortfarande samtalskostnad.
Var inte oväntat att det skulle komma, förstår att det är ett abonnemang som kostar för Telenor, så det blev abonnemangsyte till annat Telenor abonnemang. Kan dock erkänna att fri surf inte är lika viktigt för min del längre. Klarar mig gott och väl med de 12GB jag får nu.

Vilket abonnemang valde du då? För vilket pris?

Edit: Såg nu att det finns ett på 399:-... Får du så mycket i samtal så att det täcker 200:- + så att detta väger upp?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ringde nu och fick svaret "Nej, det migreras någon gång under maj".

De ändrade inte abonnemangsformen som helhet utan de aktiverade enbart 4G-surfen. Ring och säg att du gärna vill testa så du vet ifall du vill ha kvar det, innan du får 1 månads uppsägningstid. Du kanske bara hade otur med kundtjänsten..
Prova att skicka ett privat meddelande till dem på Facebook annars

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

Jag har en snabb fråga:

Farsan har ett abonnemang som heter Telenor Surfa 4G.

Det står på deras hemsida: "Du som har abonnemanget Telenor Surfa har något unikt: obegränsad surf.".

Är det obegränsat som i helt obegränsat? Kan han i praktiken köra 4G:t som ett mobilt bredband och dela 200 gb data i månaden?

Finns det någon begränsning som finns med i det finstilta, något som typ: "När du har använt 10 gb data så sänks din hastighet till xxx?"

Permalänk
Avstängd

Telenor tillämpade FUP på "obegränsade" abb. men det var/är oklart vad som var gränsen och oftast begränsades det inte alls...

Citat:

Telenor tillämpar fair usage policy för att säkerställa en jämn och hög användarupplevelse för våra kunder. Det innebär att Telenor förbehåller sig rätten att, i de fall användarens dataförbrukning överstiger tio gånger normal förbrukning under de senaste 30 dagarna, tillfälligt ge den berörda användaren en lägre hastighet

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att du behöver byta. Fråga om de har något mindre med tanke på att du själv gillade att vara runt 10-50 kr strecket!

Själv skrev jag på för Tele2 för kanske 10 år sedan. Ett abonnemang på 19:-/månaden. Aldrig behövt göra något Se om tele2 kan ha något åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har de tagit bort passport alltså? Den tjänsten har jag med, ytterliggare en anledning att hålla i abonnemanget

Har du provat?

Skrivet av Timilim:

Hur länge har du haft 3,5 Mbit ner med Fri surf 149?

Ifall man kontaktar Telenors kundtjänst kan de aktivera 4G direkt

Jag har ingen 4G-telefon att testa med än, men jag märkte att jag fick bättre(?!) 3G-mottagning (alltså att jag nu har 3G där jag tidigare hade EDGE) efter att de släppte begränsningen på 1 Mbit...

Fick just ett SMS om att Passporttjänsten är borttagen nu . Ptja, 3.5Mbit funkar bra för mig tillsvidare. Streamar filmer på tuben dock på vissa platser inomhus har jag inte 3G så det är lite jobbigt (Jobbet bland annat) Men dom slår 4G snart antar jag så jag kan vänta.

Skrivet av Json_81:

Har de tagit bort passport alltså? Den tjänsten har jag med, ytterliggare en anledning att hålla i abonnemanget

Har du provat?

Skrivet av Timilim:

Hur länge har du haft 3,5 Mbit ner med Fri surf 149?

Ifall man kontaktar Telenors kundtjänst kan de aktivera 4G direkt

Jag har ingen 4G-telefon att testa med än, men jag märkte att jag fick bättre(?!) 3G-mottagning (alltså att jag nu har 3G där jag tidigare hade EDGE) efter att de släppte begränsningen på 1 Mbit...

Skrivet av Json_81:

Har de tagit bort passport alltså? Den tjänsten har jag med, ytterliggare en anledning att hålla i abonnemanget

Har du provat?

3.5 Mbits har jag haft sen jag fick det abonnemanget för en herrans massa år sedan. Aldrig riktigt tänkt på att det skulle ha varit 1 mbit.

Nu har jag fått mitt 4G såg jag. Kanske hörde till meddelandet jag fick nyss. Slog på 4G nyss och det funka, har 17 ner och 21 up. Gissar på att detta är beroende på vart man är (inomhus eller utomhus)

Synd med passport dock. Ja den tigs bort för länge sedan. Men nu verkar det som det togs på på mitt abonnemang.

Skrivet av Cyber Judas:

Idag försvann även mitt frisurf 79kr abonnemang. Det blev fri surf 199kr med 4G istället. Fortfarande samtalskostnad.
Var inte oväntat att det skulle komma, förstår att det är ett abonnemang som kostar för Telenor, så det blev abonnemangsyte till annat Telenor abonnemang. Kan dock erkänna att fri surf inte är lika viktigt för min del längre. Klarar mig gott och väl med de 12GB jag får nu.

Märkligt. Mitt 149:- abonemag kostade mig 0.69 öre min samt 99 i öppningsavgift. Jag råkade sabba det genom att förlänga det för en massa år sedan då jag hade 19 öre min och 69 öre i öppningsavgift till allt och alla.

Dock fick jag nu 3000 fria sms (som tidigare) men nu har jag bara 99 öre öppningsavgift men ingen minutavgift. för 299:- mån samt 4G och fri surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte77:

Fick just ett SMS om att Passporttjänsten är borttagen nu

Fick ett sms om det inatt med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Jag har en snabb fråga:

Farsan har ett abonnemang som heter Telenor Surfa 4G.

Det står på deras hemsida: "Du som har abonnemanget Telenor Surfa har något unikt: obegränsad surf.".

Är det obegränsat som i helt obegränsat? Kan han i praktiken köra 4G:t som ett mobilt bredband och dela 200 gb data i månaden?

Finns det någon begränsning som finns med i det finstilta, något som typ: "När du har använt 10 gb data så sänks din hastighet till xxx?"

När jag frågade kundtjänst om precis detta sa snubben att det inte fanns någon som helst hastighetsbegränsning och "Du kan surfa 1 terabyte ifall du vill"

Skrivet av Jonte77:

3.5 Mbits har jag haft sen jag fick det abonnemanget för en herrans massa år sedan. Aldrig riktigt tänkt på att det skulle ha varit 1 mbit.

Nu har jag fått mitt 4G såg jag. Kanske hörde till meddelandet jag fick nyss. Slog på 4G nyss och det funka, har 17 ner och 21 up. Gissar på att detta är beroende på vart man är (inomhus eller utomhus)

Synd med passport dock. Ja den tigs bort för länge sedan. Men nu verkar det som det togs på på mitt abonnemang.

Märkligt. Mitt 149:- abonemag kostade mig 0.69 öre min samt 99 i öppningsavgift. Jag råkade sabba det genom att förlänga det för en massa år sedan då jag hade 19 öre min och 69 öre i öppningsavgift till allt och alla.

Dock fick jag nu 3000 fria sms (som tidigare) men nu har jag bara 99 öre öppningsavgift men ingen minutavgift. för 299:- mån samt 4G och fri surf.

Jag vet att Telenor för några år sedan hade ett abonnemang med just 3 Mbit, det var inte det du tecknade då (eller nytecknade)?
Sen tror jag även att de tagit bort 3 000-gränsen på SMS.

Jag har förresten skaffat mig en 4G-telefon nu (Galaxy S5) och jag är riktigt nöjd med 4G-hastigheten.
Är nästan inget ställe där jag lyckats få lägre hastighet än 10 Mbit, och vid både Järntorget och Wavrinskys plats fick jag 96 Mbit (när jag satt på vagnen).
Har även fått 45 Mbit upp på flera olika platser i stan (50 är gränsen för vad tekniken i telefonen klarar av).

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Fått 4G aktiverat, mätt upp mellan 5-24Mbit.
Men då har jag en amerikansk iphone 5S, inget stöd för 2600MHz nätet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

När jag frågade kundtjänst om precis detta sa snubben att det inte fanns någon som helst hastighetsbegränsning och "Du kan surfa 1 terabyte ifall du vill"

Jag vet att Telenor för några år sedan hade ett abonnemang med just 3 Mbit, det var inte det du tecknade då (eller nytecknade)?
Sen tror jag även att de tagit bort 3 000-gränsen på SMS.

Jag har förresten skaffat mig en 4G-telefon nu (Galaxy S5) och jag är riktigt nöjd med 4G-hastigheten.
Är nästan inget ställe där jag lyckats få lägre hastighet än 10 Mbit, och vid både Järntorget och Wavrinskys plats fick jag 96 Mbit (när jag satt på vagnen).
Har även fått 45 Mbit upp på flera olika platser i stan (50 är gränsen för vad tekniken i telefonen klarar av).

Okay, mitt abonnemang senaste förlängning var runt 2010 tror jag men det kvittar som sagt, eftersom det inte är aktuellt längre

Jag provade mitt 4G nu ute på stan och fick 60 ner och 62 upp så jag klagar inte. Synd att man sitter fast på comhem ett år till.
Testade för övrigt att köra BF4 via luren och fick ca 70 i ping. Helt acceptabelt.

Tagit bort 3000 gränsen ? Dvs du kan skicka hur många sms som helst ? Vem skickar mer än 3000 sms per månad förutom alla 14 åringar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lumpa:

Jag hade IP-telefoni med Tele2 helt utan månadsavgift. När jag skaffade abonnemanget fick jag dock bekosta boxen själv.

Ett antal år senare så höjde de plötsligt månadsavgiften till 99kr. Försök räkna ut den prisökningen i procent! Irriterad blir man då i vart fall...

0/99=0

0% prishöjning så dom har inte höjt priset

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

0/99=0

0% prishöjning så dom har inte höjt priset

Märks att skolresultaten sjunker...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Märks att skolresultaten sjunker...

Knappast förvånad men ingen nyhet i sig, blir bara värre!

Permalänk

Du vände på det, nya dividerat med gamla dvs. oändligt stor prishöjning.

Skrivet av kaya:

0/99=0

0% prishöjning så dom har inte höjt priset

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Du vände på det, nya dividerat med gamla dvs. oändligt stor prishöjning.

Det spelar ju ingen roll det blir samma resultat hur man än vänder och vrider på det (0)

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Nej, 99/0 = NaN (Not a Number), det finns inget reellt tal som gånger 0 blir 99.
0 / 99 = 0 eftersom 99 * 0 = 0

Precis som 6/3 = 2 och 3/6 = 0,5 så spelar det roll om täljaren eller nämnaren är 0.

Skrivet av kaya:

Det spelar ju ingen roll det blir samma resultat hur man än vänder och vrider på det (0)

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det spelar ju ingen roll det blir samma resultat hur man än vänder och vrider på det (0)

Jag hoppas att du trollar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bara jag som fick betala 3 månaders abb när jag bytte från Telenor till en annan operatör? Trodde man kunde byta utan uppsägningstid när de försämrade villkoren så rejält. (Jag har kontaktat deras kundtjänst men ej fått svar än)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7