Telenor tvingar mig att byta abonemangsform

Permalänk
Medlem

Finns en tråd på FB om detta. Läste från någon om att hon/han hade blivit uppgraderad till "fri surf med 4G" för 299:-/mån och tecknat ett extra-sim för 29:-/mån också om jag minns rätt. Ganska nice att kunna ha i en router eller platta

Edit: Såg att hon hade blivit uppgraderad till 199+29 för extra sim

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehemja:

Finns en tråd på FB om detta. Läste från någon om att hon/han hade blivit uppgraderad till "fri surf med 4G" för 299:-/mån och tecknat ett extra-sim för 29:-/mån också om jag minns rätt. Ganska nice att kunna ha i en router eller platta

Edit: Såg att hon hade blivit uppgraderad till 199+29 för extra sim

Också sett detta.
Dock så fanns ju även extra-sim till 149-abonnemanget (det som uppgraderas till 299:-), så det borde väl vara det samma son gäller för detta i så fall?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Också sett detta.
Dock så fanns ju även extra-sim till 149-abonnemanget (det som uppgraderas till 299:-), så det borde väl vara det samma son gäller för detta i så fall?

Antagligen, Ska nog skaffa det isåfall och använda den till en mobil router eller platta när man reser någonstans.
Jag har idag Pott med Surf 199 och har inte fått ett brev. Jag ringde dock Telenor igår för att fråga om jag på något sätt öka min hastighet då jag får ut max 3mbit/s och då förklarade dom detta abonnemang. Så denna ändring passar mig utmärkt då jag hade Pott med surf 399 från början.

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehemja:

Antagligen, Ska nog skaffa det isåfall och använda den till en mobil router eller platta när man reser någonstans.
Jag har idag Pott med Surf 199 och har inte fått ett brev. Jag ringde dock Telenor igår för att fråga om jag på något sätt öka min hastighet då jag får ut max 3mbit/s och då förklarade dom detta abonnemang. Så denna ändring passar mig utmärkt då jag hade Pott med surf 399 från början.

Aktiverar de det åt dig eller ska du vänta på brev?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Aktiverar de det åt dig eller ska du vänta på brev?

Ska nog vänta då jag inte har en 4G mobil ännu.

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Inaktiv

Priset för frisurf i 4G för 199 kr/månad är inte ett överpris enligt min åsikt. Jag betalar 149 kr/månad hos Tre för 100GB. Ett 3-ExtraSIM kostar 49 kr/månad. Nu är jag inte ens i närheten av att förbruka 100GB så för min del fungerar det bra.

Permalänk
Inaktiv

Det är många som sitter med gamla abonnemang där det ingår gratis surf. Har inte orkat läsa igenom två sidor med repetitiva svar, men dessa abonnemang är guld värda och kostar säkert operatörerna massor av pengar att hålla i drift, därav uppsägningen av formen.

Det lustiga är att Telenor spelar dumma och skriver "ett mer fördelaktigt abonnemang" när potten tex sänks till 0,2MB och dem vill få en att tro att dem gör dig en tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick också ett brev idag. Har fri surf med pott 149:-. Ska betala 299:- men å andra sidan ligger min räkning på runt 300:- så teoretiskt sätt kan jag ringa ännu mera utan att gå över det.

Personligen tycker jag det inte är något sjabbigt deal för mig. Men för andra kanske det är ett nederlag om man inte kan använda 4G eller enbart använder abonnemanget till Internet och slötankar/surfar.

Fri Sms
Fria samtal
10-50 Mbit
4 G

Nu har jag dock inte kollat runt om det finns bättre alternativ. Det kanske det finns då jag endast använder ca 30-40G i månaden genom att streama filmer när jag åker till skolan/jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte77:

Nu har jag dock inte kollat runt om det finns bättre alternativ. Det kanske det finns då jag endast använder ca 30-40G i månaden genom att streama filmer när jag åker till skolan/jobbet.

"Endast 30-40GB", ta en titt på dagens abonnemang och få en skräckupplevelse.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonte77:

Jag fick också ett brev idag. Har fri surf med pott 149:-. Ska betala 299:- men å andra sidan ligger min räkning på runt 300:- så teoretiskt sätt kan jag ringa ännu mera utan att gå över det.

Personligen tycker jag det inte är något sjabbigt deal för mig. Men för andra kanske det är ett nederlag om man inte kan använda 4G eller enbart använder abonnemanget till Internet och slötankar/surfar.

Fri Sms
Fria samtal
10-50 Mbit
4 G

Nu har jag dock inte kollat runt om det finns bättre alternativ. Det kanske det finns då jag endast använder ca 30-40G i månaden genom att streama filmer när jag åker till skolan/jobbet.

Det finns inget bättre, ska du ha fira samtal etc. kostar 50GB 398 hos tele2.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag brev med, från pott 249 till 299 med 4G.

Är det någon som har pott 449 och fått brev?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

"Endast 30-40GB", ta en titt på dagens abonnemang och få en skräckupplevelse.

Haha har kollat runt och.. det var ingen fröjd för ögat. Tror jag är lite bortskämd. Vilka skitabonnemang det var. "Nu har vi dubblat till hela 6G" 599:- typ ush jag är glad att tillhöra The Freesurfers

Permalänk

Håller också på att byta abonomang ofrivilligt. Till detta www.telenor.se/frisurfpott (gömd från google ifall man inte söker exakt den URL'n och hänvisas inte till på hemsidan) . Vilket inte är för dåligt när man jämför.

Har ju inte kollat på abonomang sen jag skaffade mitt. Var 79sek i månaden för fri surf då. Nu när jag kollar överallt så är ju det förjävligt dåligt ifall man jämför då och nu. Motiveringarna som ges när man googlar lite verkar inte alls vettiga. Ifall de hade problem pga överbelastning (vilket jag som "extremanvändare på ~100gb per månad" aldrig märkt av i det minsta genom åren, Telenor har bara funkat utmärkt överallt alltid) skulle de ju inte lägga dit potter. De skulle ju ha hastighetsbegränsningar i så fall. Man kan liksom inte låta nätverket "svalna av" alt. buffra genom att inte skicka trafik vid ett tillfälle och skicka mängder vid ett annat. Vilket jag misstänker är vanorna hos folk.

Helt ärligt förstår jag inte hur de kan få hålla på såhär i ett vänsterlutande land som Sverige. Hittar inte att konsumentverket/konkurrensverket har brytt sig. Men jag är inte särskilt kunnig om lagen, är väl förmodligen lagligt då det inte syns. Men jag frågar mig varför jag inte sett det klagas på TV alls. Jag har sett ett 5 minuters raportage på SVT en gång länge sedan där de beskrev (mha. en otroligt dåligt gjord graf, är därför jag kommer ihåg det) hur max-datagränserna hade ändrats ganska drastiskt neråt (från oändlig) och lagt sig på 20gb ungefär. Förväntade mig lite mer men jag har ju inte känt på effekterna av det hela, kanske varit samma sak för andra.

Känn som att de märkt att de inte behövde konkurrera så hårt och bestämde sig istället för att ge sämre service till dyrare pris än att de skulle haft panik över det mobila nätets stabilitet eller något.

Men lugn ska vi frisurfare inte vara. Tror inte att vi lyckas hålla fast vid dessa abonnemang tills fri-surf faktiskt kommer tillbaka. Svårt att tro att det kommer göra det med tanke på hur lukrativa dessa abonnemang som erbjuds ser ut att vara. Jag menar herregud. Kollar man på halebop t.ex. (som var ett starkt alternativ när jag kollade senast) så kalla(de) (finns bara i googlecache nu, 08-april-2015) de 0.5gb/månad för 479kr "fri-surf". 200sek för 1gb extra. Tror fan att någon stackas jäkel går på det. "Fri surf" handlar väl om nätneutralitet nu mera.

Permalänk
Medlem

Mitt 79kr-abb blev uppgraderat till ett 199kr-abb. Fortfarande billigt för fri surf, men eftersom jag inte surfar mycket längre gjorde jag slag i saken och bytte till Tele2 istället, med ynka 0.5GByte data/månad. Så det blir typ 49kr/mån + samtal istället för 199kr + samtal. Kanske jublar Telenor för att de blir av med mig som kund, jag vet inte, men jag tycker det är fel att belöna "trogna kunder" med rejäla prishöjningar (nästan 1500kr per år) av det här slaget, även om det enligt avtalet är tillåtet med förändringar såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mitt 79kr-abb blev uppgraderat till ett 199kr-abb. Fortfarande billigt för fri surf, men eftersom jag inte surfar mycket längre gjorde jag slag i saken och bytte till Tele2 istället, med ynka 0.5GByte data/månad. Så det blir typ 49kr/mån + samtal istället för 199kr + samtal. Kanske jublar Telenor för att de blir av med mig som kund, jag vet inte, men jag tycker det är fel att belöna "trogna kunder" med rejäla prishöjningar (nästan 1500kr per år) av det här slaget, även om det enligt avtalet är tillåtet med förändringar såklart.

Du hade kunnat tjäna ett par hundralappar i marknaden genom att överlåta abonnemanget till någon som behöver den och är villig att betala.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM6WET:

Jag har 2 abb med fri surf - inget brev fått.

Har själv två abb med fri surf ett 79 kr i månaden som jag inte fick brev om. Det kommer ändras till 199kr i månaden 4g samtalspot 199kr 1 kr uppkopplingsavgift. Mitt 199kr i månaden blir ett 299kr i månaden med samtalspott på 299kr och 1 kr uppkopplingsavgift. Min priset ska vara 0kr på bägge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehemja:

Finns en tråd på FB om detta. Läste från någon om att hon/han hade blivit uppgraderad till "fri surf med 4G" för 299:-/mån och tecknat ett extra-sim för 29:-/mån också om jag minns rätt. Ganska nice att kunna ha i en router eller platta

Edit: Såg att hon hade blivit uppgraderad till 199+29 för extra sim

När jag kontaktade dem om Extra-SIM blev jag nekad direkt med anledningen att de endast ger ut dem till abonnemang som har datatak.
Hon måse ha haft en väldans tur...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

När jag kontaktade dem om Extra-SIM blev jag nekad direkt med anledningen att de endast ger ut dem till abonnemang som har datatak.
Hon måse ha haft en väldans tur...

Gissar att hon haft det sen de erbjöd den tjänsten.
Att man inte nappade på det då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gissar att hon haft det sen de erbjöd den tjänsten.
Att man inte nappade på det då

Precis. Snackade med Telenors kundtjänst och han sa att det inte gick att skaffa detta, utan att de som haft det sedan tjänsten fanns i så fall kunde ha kvar det.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på mitt 4G. Trodde det skulle ändras nu till denna räkning :/

Lite OT

Telenor Passport togs bort också men det är grymt bra man ringer hem till Sverige från Thailand. Man debiterades i 20 min intervaller och det kosta ca 17.95:-.

Vilket abonnemang man har. Fri Surf, passport. Man känner sig lite speciell. Det står att jag ska ha 1 Mbit nedströms med mitt 149:- Fri surf men jag har 3.5 Mbits samt 1.6 upp Men det kvittar kanske då man får mellan 10-40 snart.

http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/telenor_passport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte77:

Väntar fortfarande på mitt 4G. Trodde det skulle ändras nu till denna räkning :/

Lite OT

Telenor Passport togs bort också men det är grymt bra man ringer hem till Sverige från Thailand. Man debiterades i 20 min intervaller och det kosta ca 17.95:-.

Vilket abonnemang man har. Fri Surf, passport. Man känner sig lite speciell. Det står att jag ska ha 1 Mbit nedströms med mitt 149:- Fri surf men jag har 3.5 Mbits samt 1.6 upp Men det kvittar kanske då man får mellan 10-40 snart.

http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/telenor_passport

Hur länge har du haft 3,5 Mbit ner med Fri surf 149?

Ifall man kontaktar Telenors kundtjänst kan de aktivera 4G direkt

Jag har ingen 4G-telefon att testa med än, men jag märkte att jag fick bättre(?!) 3G-mottagning (alltså att jag nu har 3G där jag tidigare hade EDGE) efter att de släppte begränsningen på 1 Mbit...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

Telenor har en ny tjänst när det gäller att ringa när man är utomlands se http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/plustjanster/kostnadskoll.html
Verkar vara bra erbjudande, detta ingår;
Surfa i Europa* och Världen 1* för 29 respektive 49 kr/dag.
Samtal i Europa för endast 10 kr/samtal. Samtal i Världen 1 för 20 kr/samtal.
Sms/mms i Europa 1 kr/styck. Sms/mms Världen 1 för 5 kr/styck.
Notera att Thailand hamnar i Världen 1 kategori

Skrivet av Jonte77:

Väntar fortfarande på mitt 4G. Trodde det skulle ändras nu till denna räkning :/

Lite OT

Telenor Passport togs bort också men det är grymt bra man ringer hem till Sverige från Thailand. Man debiterades i 20 min intervaller och det kosta ca 17.95:-.

Vilket abonnemang man har. Fri Surf, passport. Man känner sig lite speciell. Det står att jag ska ha 1 Mbit nedströms med mitt 149:- Fri surf men jag har 3.5 Mbits samt 1.6 upp Men det kvittar kanske då man får mellan 10-40 snart.

http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/telenor_passport

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte77:

Väntar fortfarande på mitt 4G. Trodde det skulle ändras nu till denna räkning :/

Lite OT

Telenor Passport togs bort också men det är grymt bra man ringer hem till Sverige från Thailand. Man debiterades i 20 min intervaller och det kosta ca 17.95:-.

Vilket abonnemang man har. Fri Surf, passport. Man känner sig lite speciell. Det står att jag ska ha 1 Mbit nedströms med mitt 149:- Fri surf men jag har 3.5 Mbits samt 1.6 upp Men det kvittar kanske då man får mellan 10-40 snart.

http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/telenor_passport

Väntar också, det stod i brevet att det skulle ta ung en månad, det har nu gått 8 veckor. Dåligt, Telenor...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ett gammalt Djuiceabonemang som har pott på 29kr, vilket duger utmärkt till larmet.
Telenor köpte upp Djuice och lovade att inga förändringar skulle ske i abonemangsformen.
Som sagt prishöjningar är en sak, men påslag på 414% är skäligt oavsett vad det står i avtalet.

Skaffa kontantkort och fyll på en gång om året.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte77:

Telenor Passport togs bort också men det är grymt bra man ringer hem till Sverige från Thailand. Man debiterades i 20 min intervaller och det kosta ca 17.95:-.

Vilket abonnemang man har. Fri Surf, passport. Man känner sig lite speciell. Det står att jag ska ha 1 Mbit nedströms med mitt 149:- Fri surf men jag har 3.5 Mbits samt 1.6 upp Men det kvittar kanske då man får mellan 10-40 snart.

http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/telenor_passport

Har de tagit bort passport alltså? Den tjänsten har jag med, ytterliggare en anledning att hålla i abonnemanget

Skrivet av Timilim:

Ifall man kontaktar Telenors kundtjänst kan de aktivera 4G direkt

Har du provat?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Åter igen, alla har vi olika anledningar till varför vi behåller gamla abonnemangsformer.
Precis som att du kan spara 100kr genom att gå över till Tele2 rörligt pris-abonnemang.
Men ja jag kommer flytta alla mina privata Telenor-abonnemang och även företagets, för jag gillar inte att bli rövknullad som kund oavsett vad det gäller.

Då måste jag fråga.
Företaget du jobbar på har inte gjort några prishöjningar alls på 11 år heller? Inga gamla kontrakt har gjorts om och fått höjning.
Du har samma lön som för 11 år sedan?

Håller fullständigt med dig att det är tråkigt att det är som det är, men du överreagerar i mina ögon.
Du blir förbannad för att du efter extremt många år inte längre har samma kontrakt. Det är ovanligt att man ens har ett kontrakt för något på över 5 år, än mindre ett mobil-abonemang, och tider förändras. Förr körde man med potter, nu är allt fri tele + sms.

De har full rätt att göra som de gör, och det låter som att de hållit sitt löfte att inte ändra abonnemanget i många år efter ditt gamla blev uppköpt, då du inte haft någon prishöjning alls.
Nu avslutar de ditt abonemang, precis som du har rätten att göra, och det närmaste de har att erbjuda dig är det som du fick skrivet. Inget är sagt att du måste ta det, eller att du inte kan byta operatör, men jag anser inte att de "rövknullat" dig på något sätt, utan du har levt gynnsamt på ett gammalt avtal enligt deras löften under lång tid.

I slut ändan är det alltid något fel på alla operatörer, de gör detta för att tjäna pengar...
Man får bara leta och hoppa mellan bra erbjudande om man ska spara dessa pengarna, och det finns säkert ett litet företag som erbjuder ett abonnemang som passar dig, tills de går i konkurs eller blir uppköpta.

Permalänk
Medlem

Man börjar ju undra om ni alla jobbar som telefonsäljare.
Uppenbart att ni inte förstår hur man bemöter kunder.
Först och främst vet ni absolut ingenting om min prislista, användning eller betalda fakturor av detta abonnemang under det decennium som jag haft det men gör massa uttalandet om gynnsamma avtal eller hur mycket de förlorar på att ha kvar pottabonnemanget. Ni vet absolut ingenting om hur mycket eller lite de tjänat på mig i förhållande till andra kunder.
Sedan har Telenor hållit sitt "löfte" i drygt 1 år och inte i flera år, och dessutom naturligtvis skickat ut onödiga fakturaavgifter i samband med uppköpet som de vägrat att kompensera.
Men gillar ni att bli överkörda som kunder är det väl bara att forsätta göra det.
Abonnemanget ifråga är nu uppsagt och bytt till ett 10GB med fri samtal/sms för 90kr/mån.
Men jag ska vara tacksam för prishöjning och 0.2GB för 149kr/mån från Telenor?... in your dreams.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Abonnemanget ifråga är nu uppsagt och bytt till ett 10GB med fri samtal/sms för 90kr/mån.

Låter ju väldigt troligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Låter ju väldigt troligt

Buhu!

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Låter ju väldigt troligt

Även jag kan intyga att detta fanns att få tag på några korta minuter.
Fick tag på ett själv.

Kan man alltså ringa till telenor och så ändrar de till 4g?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD