Juridisk hjälp, köp av lägenhet, betala hur mycket?

Permalänk
Medlem

Hej. Jag ska inte skriva mkt.
Om jag hade varit i samma situation så hade mitt tankesätt varit följande: jag skulle prata med henne och hennes föräldrar och sagt att om jag betalar för något så är det mitt. Så enkelt.
Betalar jag hälften då är så klart är hälften mitt. Resten är bara undanflykter och bullshit! Låt inte hennes föräldrar utnyttja dig finansiellt. Kärleken kommer och går men pengarna på kontot bara växer!

Permalänk

Så här har jag om min sambo löst det, jag ägde lägenheten när vi träffades kan tilläggas och hon flyttade in när jag bott där ett år (Har även ett skrivet samboavtal):

Jag står ensam för lånet, ränta och armortering till banken.
All renovering som har gjorts, nya golv, lite modifieringar i tak och elektriker som var tvungen att lösa några problem.

Sen delar vi lika på hyran, el, bredband och övriga saker som vi gemensamt införskaffat i form av möbler osv.

Så om det skulle bli så att vi delar på oss, så är jag ensam ägare på lägenheten och hon har inte betalat för något som inte går att dela på. Hade varit sjukt trist att behöva dra upp halva golvet för hon vill ha det med sig t.ex.

Permalänk

Själva avgiften samt ränta skulle jag nog kunna bidra med men skulle aldrig amortera på någon annans lån!

Alternativt att ni skriver avtal att vid separation måste dom köpa ut det du betalat in på amortering.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av segen:

Om jag hade varit i samma situation så hade mitt tankesätt varit följande: jag skulle prata med henne och hennes föräldrar och sagt att om jag betalar för något så är det mitt. Så enkelt.
Betalar jag hälften då är så klart är hälften mitt. Resten är bara undanflykter och bullshit! Låt inte hennes föräldrar utnyttja dig finansiellt. Kärleken kommer och går men pengarna på kontot bara växer!

Äger du en lägenhet? Om vi säger att du ägde en lägenhet själv och sedan träffade du en ny partner som flyttade in. Då skulle du glatt skriva över halva lägenheten på hen? Eller hen skulle få bo gratis?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alltså 5400 i lånets månadskostnad låter rent åt helvete.

Om lägenheten kostar 1.8 mkr och utgå från en pessimistisk syn där ni är belånade till 85% (1,53mkr). 5400 ger motsvarande 4.2% (listpris rörliga räntan = approx 1.8).

Följande slår mig som orimligt:
1) Betalar du en skälig hyra? 8k låter som mycket. Om man utgår från att ni delar på räntekostnaden och bostadens kostnad blir det rimligare.
2) Jag är 100% på att de inte betalar 4.2 i ränta. Därmed är du med och betalar på deras amorteringar, vilket är oskäligt med tanke på att du inte har någon ägarandel i lägenheten. (givet att 8k inte är en rimlig marknadsmässig hyra)

Med en 1,8% blir månadskostnaden 2,3, så skulle föreslå någonstans mellan 5-6k i hyra. Om ni "betalar" 3k var i hyra finns det gott om marginaler för föräldrarna samtidigt som du bor för ett relativt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det jag frågar mig i såna här lägen (nu vet jag inte hur gamla ni är eller vilken relation ni har till varandra) är om föräldrarna förväntar sig bli behandlade på samma sätt när de börjar komma på ålderns kant. Vill dom att deras då framtida familj ska bry sig om dem eller ska se få samma behandling och ursäkter så som: "Nej vi kommer tyvärr inte och hälsar på över julen, det kostar så mycket pengar att resa till boendet så vi lägger hellre dom pengarna på lite extra fin julmat till oss och barnen istället, men jag skickar en trisslott".

Som man bäddar får man ligga.

Idiotisk analogi. Föräldrarna gör en investetering i dottern, som dem vill skydda utifall en eventuell skilsmässa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Så här har jag om min sambo löst det, jag ägde lägenheten när vi träffades kan tilläggas och hon flyttade in när jag bott där ett år (Har även ett skrivet samboavtal):

All renovering som har gjorts, nya golv, lite modifieringar i tak och elektriker som var tvungen att lösa några problem.

Sen delar vi lika på hyran, el, bredband och övriga saker som vi gemensamt införskaffat i form av möbler osv.

Så om det skulle bli så att vi delar på oss, så är jag ensam ägare på lägenheten och hon har inte betalat för något som inte går att dela på. Hade varit sjukt trist att behöva dra upp halva golvet för hon vill ha det med sig t.ex.

Precis såhär har jag och min sambo också gjort.

Det var dock lite stelt när jag slängde ur mig att vi behövde ett samboavtal...

"Vadå , tror du inte att det kommer att hålla mellan oss!?"

Men efter att ha förklarat att ALLT kan hända , så förstod hon och höll med

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Skrivet av giplet:

Äger du en lägenhet? Om vi säger att du ägde en lägenhet själv och sedan träffade du en ny partner som flyttade in. Då skulle du glatt skriva över halva lägenheten på hen? Eller hen skulle få bo gratis?

Segens resonemang funkar ju inte ens lite... Varför skulle då föräldrarna ta ett lån på 1.6 mille om det sedan ska vara någon annan som äger lägenheten...

Jag tycker att utgångsläget är: (alla kostnader för lgh(ej amortering)/2)="hyran". Vill han vara med och äga får han stå för risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Skrivet av giplet:

Läs vad Psy Lover skrev. Det hade jag gjort, delat på levnadskostnaderna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Läs vad Psy Lover skrev. Det hade jag gjort, delat på levnadskostnaderna.

Fungerar klockrent för oss kan jag säga!
Sen har vi ett gemnsamt konto för mat hos ICA-banken med kort som vi båda har tillgång till, så det blir inget strul med att räkna kvitton för mat sen varje månad osv, utan vi har vars ett kort till samma konto.

Utöver det har vi ett gemnsamt sparkonto där vi sätter in lika mycket vardera varje månad. Från detta kontot drar vi sen pengar om vi skall resa eller köpa något nytt i form av möbler osv.

Inredningsdetaljer som lampor, tavlor och annat skit räknar vi inte

Skrivet av AnXeZ:

Precis såhär har jag och min sambo också gjort.

Det var dock lite stelt när jag slängde ur mig att vi behövde ett samboavtal...

"Vadå , tror du inte att det kommer att hålla mellan oss!?"

Men efter att ha förklarat att ALLT kan hända , så förstod hon och höll med

Hehe, känner igen den känslan, men det finns en bra anledning till att man behöver ett.
Känner flertalet personer som hamnat duktigt i skiten för att de inte haft det, behövt köpa tillbaka halva TVn igen trots att de köpt den själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Segens resonemang funkar ju inte ens lite... Varför skulle då föräldrarna ta ett lån på 1.6 mille om det sedan ska vara någon annan som äger lägenheten...

Hehe ja det vore trist om någon annan tar över halva lånet. Nu är jag varken insatt i de relevanta lagar och regler som gäller här men men.

Ts ska alltså betala halva lånekostnaden + vissa amortering (får föräldrarna dra av räntekostnaderna på deklaration?) på ett lån vars tillhörande tillgång han inte har rätt att få del av. Att amortera är ju i princip samma sak som att investera, fast i detta fall helt utan avkastning.

Är inne på segens linje om att, betalar jag för någonting så ska jag även kunna få ta del av eventuell återavkastning som kan genereras. Hur svårt kan det vara att avtala om att kostnader som läggs in i lägenheten dvs ränta, amortering osv räknas om till andelar i lägenheten... De som betalat mest ska givetvis få tillbaka mest vid eventuell försäljning.

Sen att argumentera om att pengarna ska läggas i hög för att kunna renovera senare.. är ju också en investering i lägenheten som med största sannolikhet skapar avkastning i senare skede.

Men summa sumarum bra deal för farsgubben som får halva lånekostnaden för en investering betald av utelämnad extern part.

[Edit] är inte detta en "familjelivs-tråd" egentligen? :PP

Permalänk
Medlem

EXAKT likadant som oss

Väldigt smidigt med dubbla kort hos ICA , jag är dock lite glömsk när det gäller att betala in till kontot , men hon påminner mig

@Psy_Lover:

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Hehe, känner igen den känslan, men det finns en bra anledning till att man behöver ett.
Känner flertalet personer som hamnat duktigt i skiten för att de inte haft det, behövt köpa tillbaka halva TVn igen trots att de köpt den själva...

Jo , jag hade inte en aning om lagar och regler innan min mor förklarade att vi skulle skaffa ett samboavtal.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Alltså 5400 i lånets månadskostnad låter rent åt helvete.

Om lägenheten kostar 1.8 mkr och utgå från en pessimistisk syn där ni är belånade till 85% (1,53mkr). 5400 ger motsvarande 4.2% (listpris rörliga räntan = approx 1.8).

Följande slår mig som orimligt:
1) Betalar du en skälig hyra? 8k låter som mycket. Om man utgår från att ni delar på räntekostnaden och bostadens kostnad blir det rimligare.
2) Jag är 100% på att de inte betalar 4.2 i ränta. Därmed är du med och betalar på deras amorteringar, vilket är oskäligt med tanke på att du inte har någon ägarandel i lägenheten. (givet att 8k inte är en rimlig marknadsmässig hyra)

Med en 1,8% blir månadskostnaden 2,3, så skulle föreslå någonstans mellan 5-6k i hyra. Om ni "betalar" 3k var i hyra finns det gott om marginaler för föräldrarna samtidigt som du bor för ett relativt bra pris.

Beror ju helt på var man bor, i Stockholm är inte en hyra på 8000+ i månaden för en tvåa något konstigt.

Jag bor i en nybyggd tvåa på 55 kvm och har 4000 i avgift och ca 3500 i ränta och amortering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Idiotisk analogi. Föräldrarna gör en investetering i dottern, som dem vill skydda utifall en eventuell skilsmässa.

Inte alls idiotiskt. För det första är de uppenbarligen inte gifta för då ser saker annorlunda ut. För den andra, om det inte är en arrangerad samvaro, så har dottern och mannen valt att leva tillsammans. Förmodligen för att de två tror på varandra och vill satsa på sitt förhållande.

Det föräldrarna gör är att de låser ute mannen, visar att det är pengar som är viktigast och använder dottern som brandvägg.

I min värld så gör man inte såhär mot en (blivande) familjemedlem och hade det varit jag så hade jag inte gett mycket för mina blivande "svärföräldrar".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden är det som pågår i denna tråd? Varför blandar ni ihop vad som är moraliskt "rätt" med regler och rättelser?

Vänligen läs Valiumballongens inlägg på första sidan.

Enligt konstens alla regler så landar denna bostadsrätt ägd av hennes föräldrar på en skälig hyra för utomstående part på runt 8600kr/mån. TS och hans tjej ska hyra denna lägenhet av hennes föräldrar. TS tjej har gått in med 100 000kr i kontantinsats tillsammans med hennes föräldrar, och ska dessutom kasta in 100 000kr till. Enligt statens beräkning ska TS och tjejen dela på 8600kr i hyra till hennes föräldrar för att få bo i lägenheten, men betalar endast 4000kr var, snällt av päronen.

Kan någon förklara för mig varför i helvete TS ska betala mindre? Det är en skälig hyra för bostaden, oavsett om den är av hennes föräldrar kontant betald, köpt med topplån på en miljard procent eller inte. Vad inkommande hyra används till av hennes föräldrar spelar ingen som helst roll, vare sig det är skumbananer eller amorteringar.. Om TS själv hade gått in med 200 000kr för att matcha tjejens delägande, då har vi en annan situation, men nu går TS inte in med en enda krona i lägenheten. Han ska således inte ha något whatsoever med den att göra rent värdemässigt. Han betalar halva, skäliga, hyran. Passar den inte kan ju TS hyra någon annanstans för betydligt mer pengar än 4000kr, det här är ju en exakt likadan deal för TS som om han och tjejen hade hyrt någon annanstans, men nu istället med säkerheten att hennes föräldrar äger lägenheten.

Upplys mig, varför ska TS inte betala en skälig hyra bara för att det är släkt? Om TS skulle hyra från en okänd människa på blocket, ska TS inte betala de sista 2000 kronorna till denna ägaren för att han är en ful fisk och använder de pengarna för att amortera eller vadå?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Tycker det beror lite på dynamiken i förhållandet, om det är så att du är beroende av detta boende i.e du kan inte ordna något bättre själv och total kostnaden för din hyra är konkurrenskraftig så tycker jag upplägget är skäligt. Om dynamiken däremot är att ni vill bo tillsammans och båda har möjlighet att investera i egen bostad, då tycker jag du ska antigen kräva att få vara med på bostaden (med en proportionerlig egen insatts/risk), eller få en subsidierad hyra då du ställer dig utanför bostadsmarknaden annars skaffar du dig en annan (bostad).

Med det sagt så tycker jag att en sambo som "standard" ska betala lägsta möjliga marknadspris, men det är bara vad jag tycker. Beror såklart på ekonomi hos respektive men det får du beräkna själv vad du tycker är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare tjejens föräldrar som bara vill ha. Detta upplägg Ts målar upp tjänar bara tjejen och hennes föräldrar på, skulle föräldrarna inte gilla honom eller flyttat in för mycket saker. Så kan dom bara porta TS, mer eller mindre. TS får inte ut något av att betala av lånen, mer än förlora pengar, i alla fall i just det upplägget som är gjort nu.

Förstår om föräldrarna inte vill att TS ska få ägande rätt, men för TS blir det en förlust med (betalar utan att få något tillbaks).

Men då får han väl köpa sin lägenhet själv!
Hur mkt tror du jag "tjänar" eller "får tillbaks" på min hyresrätt?
Nej just det, nada zero zip. Ska jag gå och va sur och tycka att min hyresvärd är orättvis?

Klart som fan föräldrarna vill ha. Dom kan hu investera sitt kapital på annat håll eller hyra ut till nån annan?
Världen är inte rättvis.
Jag har polare som är sambos, där båda äger en varsin lägenhet. Nu bor dom i en av dom två och har så låg ränta och så hög andrahandshyra att hyran som andrahandsboende betalar, betalar båda lägenheterna

Permalänk

Hej !
Jag och min sambo har lite samma situation.
Jag äger en lägenhet och hon bor där, är skriven där.
Hon betalar halva hyran och halva räntan(inte amorteringen för då äger kommer hon att äga en bit av lägenheten).
Skriv ett samboavtal där det står att lägenheten tillfaller henne och vilka möbler och dyl som är vems.

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Inte alls idiotiskt. För det första är de uppenbarligen inte gifta för då ser saker annorlunda ut. För den andra, om det inte är en arrangerad samvaro, så har dottern och mannen valt att leva tillsammans. Förmodligen för att de två tror på varandra och vill satsa på sitt förhållande.

Det föräldrarna gör är att de låser ute mannen, visar att det är pengar som är viktigast och använder dottern som brandvägg.

I min värld så gör man inte såhär mot en (blivande) familjemedlem och hade det varit jag så hade jag inte gett mycket för mina blivande "svärföräldrar".

Man bör fortfarande skydda sina tillgångar, oavsett om man planerar att leva tillsammans med någon. Du inser hur galet det vore om föräldrarna betalade för en lägenhet som partnern får ta del av vid separation?

Låser ute mannen? Han har ju inte investerat en krona i bostaden. Varför ska han då få ta del av uppsidan?

Du verkar vara entitled och förväntar dig att andra ska satsa och spendera kapital som du sen ska få ta del av....

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Vad i hela friden är det som pågår i denna tråd? Varför blandar ni ihop vad som är moraliskt "rätt" med regler och rättelser?

Enligt konstens alla regler så landar denna bostadsrätt ägd av hennes föräldrar på en skälig hyra för utomstående part på runt 8600kr/mån. TS och hans tjej ska hyra denna lägenhet av hennes föräldrar. TS tjej har gått in med 100 000kr i kontantinsats tillsammans med hennes föräldrar, och ska dessutom kasta in 100 000kr till. Enligt statens beräkning ska TS och tjejen dela på 8600kr i hyra till hennes föräldrar för att få bo i lägenheten, men betalar endast 4000kr var, snällt av päronen.

Kan någon förklara för mig varför i helvete TS ska betala mindre? Det är en skälig hyra för bostaden, oavsett om den är av hennes föräldrar kontant betald, köpt med topplån på en miljard procent eller inte. Vad inkommande hyra används till av hennes föräldrar spelar ingen som helst roll, vare sig det är skumbananer eller amorteringar.. Om TS själv hade gått in med 200 000kr för att matcha tjejens delägande, då har vi en annan situation.

Upplys mig, varför ska TS inte betala en skälig hyra bara för att det är släkt? Om TS skulle hyra från en okänd människa på blocket, ska TS inte betala de sista 2000 kronorna till denna ägaren för att han är en ful fisk och använder de pengarna för att amortera eller vadå?

Det jag reagerar över är inte beloppet i sig utan upplägget och sättet man gör detta på. Man påvisar bestämt att pojkvännen får inte vara skriven på adressen, han får inte ha si och så många prylar i lägenheten, han får inte X, han får inte Y..

Hans möjligheter i dagsläget kanske är begränsade men om möjligheten fanns så hade han själv gått in med sin del av insatsen? Säg att om 10 år så tjänar pojkvännen multum medans flickvännen har blivit arbetslös. Han kör lyxbil och har råd med sköna solsemestrar men hon får bli hemma för hon har inte råd. Vill man leva så?

Jag vet inte vad eran definition av förhållande är men jag antar att de flesta här som är runt 30 eller äldre förstår vad jag menar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simonw:

Kan någon förklara för mig varför i helvete TS ska betala mindre? Det är en skälig hyra för bostaden, oavsett om den är av hennes föräldrar kontant betald, köpt med topplån på en miljard procent eller inte. Vad inkommande hyra används till av hennes föräldrar spelar ingen som helst roll, vare sig det är skumbananer eller amorteringar.. Om TS själv hade gått in med 200 000kr för att matcha tjejens delägande, då har vi en annan situation.

Bra skrivet.

Detta är ett sånt ickeproblem. Det låter inte som att föräldrarna gör detta för att tjäna något på det. Pengarna ska in på ett separat konto som tillhör lägenheten osv. Jag tycker snarare att det låter som att föräldrarna vill tvinga in TS och tjejen i ett sunt ägande av en bostadsrätt där man lägger upp en buffert för att täcka oförutsedda utgifter osv. Förmodligen för att slippa betala ur egen ficka när något händer.

Skrivet av Dimman:

Det jag reagerar över är inte beloppet i sig utan upplägget och sättet man gör detta på. Man påvisar bestämt att pojkvännen får inte vara skriven på adressen, han får inte ha si och så många prylar i lägenheten, han får inte X, han får inte Y..

Hans möjligheter i dagsläget kanske är begränsade men om möjligheten fanns så hade han själv gått in med sin del av insatsen? Säg att om 10 år så tjänar pojkvännen multum medans flickvännen har blivit arbetslös. Han kör lyxbil och har råd med sköna solsemestrar men hon får bli hemma för hon har inte råd.

Jag vet inte vad eran definition av förhållande är men jag antar att de flesta här som är runt 30 eller äldre förstår vad jag menar.

Jag är 41 och jag förstår texten du skriver, men jag förstår inte poängen du vill göra. TS har inte möjlighet att gå in med sin del av insatsen och kan inte få lån. Den dagen han kan det och de kan ta över lånet på lägenheten kan han ju ta en diskussion om att ta över lånet.

Det enda jag kan hålla med om är delen om att han inte skulle få vara skriven där. Men jag tolkar det som en missuppfattning från deras sida. De vill att deras dotter ska kunna bo kvar om de separerar, men det finns andra, bättre sätt att lösa det på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

Hej !
Hon betalar halva hyran och halva räntan(inte amorteringen för då äger kommer hon att äga en bit av lägenheten).
Skriv ett samboavtal där det står att lägenheten tillfaller henne och vilka möbler och dyl som är vems.

Mvh Rickard

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Man bör fortfarande skydda sina tillgångar, oavsett om man planerar att leva tillsammans med någon. Du inser hur galet det vore om föräldrarna betalade för en lägenhet som partnern får ta del av vid separation?

Låser ute mannen? Han har ju inte investerat en krona i bostaden. Varför ska han då få ta del av uppsidan?

Du verkar vara entitled och förväntar dig att andra ska satsa och spendera kapital som du sen ska få ta del av....

Givetvis bör man skydda sina tillgångar, poängen är att det finns olika sätt att göra detta på. Detta sättet som beskrivs visar tydligt att de inte bryr sig ett skit om pojkvännen i sammanhanget. Jag har heller aldrig påstått att pojkvännen ska få ta del av lägenheten. Det hade räckt att ha en normal diskussion kring detta så hade det varit löst, se citerat inlägg ovan.

Läs även mitt svar ovan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag är 41 och jag förstår texten du skriver, men jag förstår inte poängen du vill göra. TS har inte möjlighet att gå in med sin del av insatsen och kan inte få lån. Den dagen han kan det och de kan ta över lånet på lägenheten kan han ju ta en diskussion om att ta över lånet.

Det enda jag kan hålla med om är delen om att han inte skulle få vara skriven där. Men jag tolkar det som en missuppfattning från deras sida. De vill att deras dotter ska kunna bo kvar om de separerar, men det finns andra, bättre sätt att lösa det på.

Så som jag tolkat informationen som getts från TS så är min poäng att han verkar vara väldigt lite värd i föräldrarnas ögon för att han av okänd anledning inte kan investera i lägenheten i dagsläget. Man hade kunnat löst detta jätteenkelt genom att sätta sig ner och ta fram ett kontrakt (varav i månadskostnaden för pojkvännen utgår amorteringsdelen) och sedan hade saker och ting varit klart. Jag får dåliga vibbar av informationen som lagts fram helt enkelt.

Nu kan man vara i olika faser i livet och känna varandra olika bra, så givetvis kan det finnas skäl till mer eller mindre tillit vid olika situationer.

För min egen del dock: Om min fästmö hade blivit arbetslös så hade jag personligen, utan att blinka, sett till att hon inte behövde oroa sig för ekonomin, inte "säkrat mina tillgångar" och tvingat henne gå till banken och ta ett lån för att täcka sin del av våra utgifter. Det finns viktigare saker i livet än pengar och har man valt att leva med någon så bör väl det vara den bästa investering man gör i livet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av truppenrille:

Hej !

Mvh Rickard

Exakt så har jag och min tant, dock inget avtal/kontrakt - även efter två och ett halvt år… x) Bohaget har jag betalat frutom ute möblerna samt katträdet som tanten har köpt.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hans möjligheter i dagsläget kanske är begränsade men om möjligheten fanns så hade han själv gått in med sin del av insatsen? Säg att om 10 år så tjänar pojkvännen multum medans flickvännen har blivit arbetslös. Han kör lyxbil och har råd med sköna solsemestrar men hon får bli hemma för hon har inte råd. Vill man leva så?

Nej, det ska man givetvis styra upp med att ifrån säga sig samboavtalet, ordnas med lätthet hos en jurist. Det är ett ickeproblem (återigen, se Valimballong's inlägg). Ja, det är väl självklart att han skulle förmodligen gå in tillsammans med tjejen och köpa en lägenhet? Men nu har har inga möjligheter alls. Varför i hela friden ska han få åka räkmacka på sin tjejs bekostnad rent ekonomiskt? Låter helt galet. Har man inga pengar kan man inget köpa.

Skrivet av Dimman:

Givetvis bör man skydda sina tillgångar, poängen är att det finns olika sätt att göra detta på. Detta sättet som beskrivs visar tydligt att de inte bryr sig ett skit om pojkvännen i sammanhanget. Jag har heller aldrig påstått att pojkvännen ska få ta del av lägenheten. Det hade räckt att ha en normal diskussion kring detta så hade det varit löst, se citerat inlägg ovan.

Läs även mitt svar ovan.

Som sagt, det har inget med pengarna att göra och upplägget kan givetvis göras annorlunda som du säger.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Nej, det ska man givetvis styra upp med att ifrån säga sig samboavtalet, ordnas med lätthet hos en jurist. Det är ett ickeproblem (återigen, se Valimballong's inlägg).

Precis, vi är nog helt överens här. Jag tror också vi är överens om att sättet de gör detta på inte är snyggt. Det berättar också för mig hur deras värderingar ligger.

Skrivet av simonw:

Ja, det är väl självklart att han skulle förmodligen gå in tillsammans med tjejen och köpa en lägenhet? Men nu har har inga möjligheter alls.

Nej något som är väldigt uppenbart med tanke på hur tydliga föräldrarna är med att skydda sig mot pojkvännen..

Skrivet av simonw:

Varför i hela friden ska han få åka räkmacka på sin tjejs bekostnad rent ekonomiskt? Låter helt galet. Har man inga pengar kan man inget köpa.

För det första, vilken räkmacka? Det har aldrig varit tal om att han skulle vinna något ekonomiskt. Det enda jag diskuterar är sättet de behandlar en (framtida?) familjemedlem. Se även mitt exempel om min fästmö ovan.

Det kommer alltid gå upp och ner i livet. Jag vill leva med människor som hjälper mig upp när jag är nere och jag hjälper de runt omkring mig när de behöver hjälp. Det gör mig gladare och det är så jag vill att det ska se ut. Om sen andra hellre ryggar och ser om sitt eget när någon annan behöver hjälp, ja det får stå för dom. Tyvärr får jag den sistnämnda känslan av föräldrarna. Det var därför jag skrev mitt första inlägg om att de kanske bör vara lite mer långsiktiga, för när de själva kommer till åldern och behöver hjälp så är dom en ren och skär kostnad. Jag hoppas det finns någon som vill betala den då.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Läs även mitt svar ovan.

Föräldrarna har köpt en lägenhet bara så att dottern med pojkvän ska ha någon stans att bo.
Det är väldigt tydligt att de bryr sig.

Däremot är upplägget lite märkligt, troligen på grund av att de har dålig koll på hur det juridiska bör skötas.

Jag hade tyckt att det varit rimligt med ett kontrakt mellan föräldrar-dotter, där bostadsaffärens upplägg avhandlas och en rimlig hyra sätts för henne.

Sedan ett separat "inneboende-kontrakt" med pojkvännen/TS, givetvis avstämt med bostadsrättföreningen, där han även avsäger sig besittningsrätten.
Givetvis ska han skrivas på adressen.

4000:- i hyra i Stockholm är en bra deal .

Vanliga andrahandskontrakt lär inte gå att hitta billigare.
Förstahandskontrakten som finns tillgängliga för de som inte har några ködagar är de som har ockerpriser och ingen annan vill ha. 15000/mån är inte ovanligt.

Hur föräldrarna väljer att spendera de kulor som de får in från affären är ointressant.
Många som missar att det räntan inte är satt i sten på 1% och att det faktiskt är en ganska stor risk att göra en affär i flermiljonklassen.
Det är ju föräldrarna som står för hela risken i denna affär, om TS och tjejen slutar betala står de med en lägenhet som de måste sälja snabbt. Mäklararvoden runt 50000 är inte ovanligt, som då måste kastas upp direkt.

Men om nu TS tycker att detta är en dålig affär för honom så rekommenderar jag att han flyttar.
Det är uselt att gå runt och sura i smyg, det kommer bara skada deras relation.

Permalänk
Medlem

@Troberg:

Om ingen har sagt detta ännu, Sambolagen!
Du har vissa rättigheter till det som finns i lägenheten om ni separerar, läs mer här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm
Så länge som ni har köpt eller fått något tillsammans eller som ni båda ska eller behöver bruka tillsammans så ska ni kunna få en "bodelning" gjord. Det innebär att när ni separerar (eller gifter er) så kan ni lämna in en ansökan om bodelning och de ni har fått tillsammans eller brukat tillsammans (bestick, möbler, vitvaror, elektronik etc etc) ska delas lika mellan er.

Jag vet inte om det finns något sätt att kringgå detta men det kan vara en bra sak att ha med sig.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Föräldrarna sitter med risken.

Det är ingen som vet vad bostadspriserna generellt sett är eller lägenheten i synnerhet är om 5 år. Den kan likaväl halverats sitt värde. Troligt nej, men risken finns.

Ska ni då vara med att betala förlusterna vid en eventuell försäljning?