Juridisk hjälp, köp av lägenhet, betala hur mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Se där, jag svarade på din fråga trots att du ignorerade min. Låt höra vad du har att säga nu: motivera varför dottern och pojkvännen ska betala allt när det är föräldrarna som står som slutgiltiga ägare när allt (eller bara hälften) är avbetalt?

Motfråga, har de något bättre alternativ? Marknadsmässig hyra är redan tidigare konstaterad till 8600 kr/månad, de betalar 8000 kr/månad, om villkoren bara rättas till så tycker jag det är bra. Vilken annan "hyresvärd" skulle sätta hyran på 600 kr/månad UNDER marknadsmässig hyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Fullt rimligt. De äger bostadsrätten och ska bära kostnaden för sin investering. Varför de investerar har ingen bäring på investeringen och dess finansiering. Det är ett felslut att grumla ihop rollerna och det är det som ger upphov till diskussionen. Vill de ha betalt för allt vad investeringen kostar så bör de successivt och regelbundet skriva över allt större del av lägenheten till dottern och pojkvännen allt eftersom de senare betalar för den.

Se där, jag svarade på din fråga trots att du ignorerade min. Låt höra vad du har att säga nu: motivera varför dottern och pojkvännen ska betala allt när det är föräldrarna som står som slutgiltiga ägare när allt (eller bara hälften) är avbetalt?

Vet du ens vad ränta är?
Du verkar inte förstå skillnaden mot amortering.

Jag ignorerade din fråga för den är inte relevant när vi diskuterar huruvida de ska betala räntekostnaden.
Gällande amorteringen är jag lite mer böjd att hålla med dig, men nu skulle det ju läggas en rejäl slant på renovering.
Att det inte hänt på några månader är inte särskilt konstigt, det ska väljas material, få tag på hantverkare och samordna dem, alternativt faktiskt ha tid över till att göra saker själv, inte helt trivialt om man har heltidsjobb osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Somliga är vi som inte tycker man behöver gå med vinst på sina närstående, det räcker ju med att de går +/- 0. Jag vet inte hur du får det till att bli välgörenhet för hundratusentals kronor om det enda de skulle göra är att inte gå med vinst.

Jag skulle defenitivt inte suga ut från mitt egna barn och dess respektive för att tjäna några tusenlappar i månaden. Om man låter dem behålla dessa tusenlappar blir det avsevärt lättare för dem att köpa eget boende inom några år. Låt dem betala de faktiska kostnaderna, man behöver inte lägga på en fin marginal på det.

Jag måste läsa inlägget igen antar jag. Dom la väl aldrig på nån marginal?

Är det amorteringen du syftar på?
Så föräldrarna ska få en påtvingad merkostnad i form av sparande för att vara snälla? Dessa pengar blir ju låsta i lägenheten, pengar dom istället lan köpa en ny iphone eller tanka bilen med bensin för.

En annan intressant sak är ju, vad händer om dom nu (förvisso föga troligt men ändå) en dag säljer lägenheten med förlust? Ska ts och flickvännen täcka den risken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag måste läsa inlägget igen antar jag. Dom la väl aldrig på nån marginal?

Är det amorteringen du syftar på?
Så föräldrarna ska få en påtvingad merkostnad i form av sparande för att vara snälla? Dessa pengar blir ju låsta i lägenheten, pengar dom istället lan köpa en ny iphone eller tanka bilen med bensin för.

En annan intressant sak är ju, vad händer om dom nu (förvisso föga troligt men ändå) en dag säljer lägenheten med förlust? Ska ts och flickvännen täcka den risken?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kan börja med att amortering inte är en kostnad, så det blir fel att se den som sådan. Om de inte har tillräckligt med kontantinsats för att få lånet amorteringsfritt antar jag att de får ta en del av de pengar de sparar varje månad till amorteringen. Detta kostar dem endast avkastning på sparpengarna vilket inte är så galet mycket men man kan tänka sig att man kan ta betalt för detta om man verkligen vill gå +/- 0.

Vad som händer vid eventuellt värdeförändring kan de ju göra upp sinsemellan, jag har hört om lösningar allt från att barnen tar över lägenhet för inköpsvärdet (i vissa fall + en avkastning) när de får ekonomin för det till att föräldrarna tar all vinst. Beroende på den lösningen så ser man ju vad som händer vid en förlust.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag ser inga konstigheter i detta.

Absolut betalar du pengar i amortering indirekt som du inte kommer få tillbaka. Men om man inte har något eget kapital eller möjligheten till ett förstahandskontrakt så tycker jag personligen inte att man skall räkna med att gå "med vinst".

Om du skulle hyra lägenheter utav främlingar så kan du räkna med att de tar ut betydligt högre marginaler, något som ni slipper då din flickväns föräldrar vänligt nog tar en risk och belånar sig själva för er skull.

Jag skulle aldrig personligen ge ut mina besparingar, som jag kan få avkastning på under tiden, helt gratis utan att ta höjd för de risker man tar i detta.

TL;DR: Jag tycker din sambos föräldrar är väldigt givmilda att belåna sig själva, alternativt lånar ut sina sparpengar nästan gratis. Detta är medans andrahandsmarknaden ser ut som den gör, och deras agerande hindrade er att bli hemlösa.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Varför skulle föräldrarna då "hyra ut" sin lägenhet till dotterns pojkvän över huvud taget då? Du verkar inte förstå att lägenheten är inköpt för att dottern ska bo i den, inte för att de vill betala en massa pengar för att äga en lägenhet? De vill enbart hjälpa sin dotter att ha en lägenhet, inte hjälpa henne med en månadskostnad som de kanske inte kan/vill stå för.

De har möjligheten att köpa en gravt belånad lägenhet till sin dotter om hon står för månadskostnaden. Dottern tycker att det är en bra idé eftersom att bostadsmarknaden gör det väldigt svårt att få tag i en lägenhet just nu.

Skrivet av Nesvop:

Motfråga, har de något bättre alternativ? Marknadsmässig hyra är redan tidigare konstaterad till 8600 kr/månad, de betalar 8000 kr/månad, om villkoren bara rättas till så tycker jag det är bra. Vilken annan "hyresvärd" skulle sätta hyran på 600 kr/månad UNDER marknadsmässig hyra?

Jag har generellt låg tolerans för att diskutera med folk som som ifrågasätter andras intelligens när de själva har svårt att ta till sig vederbörandes argument, så låt detta bli min slutreplik: jag förstår mycket väl varför bostadsrätten är inköpt och lösningen om föräldrarna vill slippa stå för amorteringar och räntor är att löpande skriva över bostadsrätten till dem som betalar. Så skulle jag göra med mina barn (dock ej med främlingar, så ni behöver inte orda om det i kommande inlägg.)

Skrivet av Json_81:

Vet du ens vad ränta är?
Du verkar inte förstå skillnaden mot amortering.

Jag ignorerade din fråga för den är inte relevant när vi diskuterar huruvida de ska betala räntekostnaden.

Oj, favorit i repris: jag har generellt låg tolerans för att diskutera med folk som som ifrågasätter andras intelligens när de själva har svårt att ta till sig vederbörandes argument, så låt detta bli min slutreplik: jo tack, jag förstår skillnaden mycket väl (jag äger en snart avbetalad bostadsrätt sen 23 år). Räntan är kostnaden till banken för att få köpa och är således kopplad till köpet och ägandet, inte till nyttjandet. Således är ägandet av största relevans när vi diskuterar räntebetalningarna. Kan du svara på frågan nu? Och flika gärna in vad du anser att ränta är. Jag har ju redan deklarerat att detta är min slutreplik så nu får du chansen att vika ut dig utan risk för mothugg. Folk hålla en anständig nivå bara, är du snäll.

Permalänk
Medlem

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev på SweC men måste bara få flika in några rader.

Jag anser:

Ägarna betalar räntan och amorteringen på lånet, inget snack!
Skulle ALDRIG kräva att min sambo skulle betala räntan för något hon inte äger, det är ju bara sunt förnuft. De som betalar räntan och amorteringen skall ta del av ägandet/vinsten, punkt slut!

Ex:
Föräldrar lånar 1.8M
Tjejen lägger ut 200.000:- i insats.
Lägenheten kostar 2M.
Tjejen och killen delar LIKA på hyra, ränta samt amortering (alla avgifter) och föräldrarna betalar 0 (noll).

Sedan säljs lägenheten säljs för 2.6M...

*Säg att de amorterat 200.000 tillsammans (100k var).
*Föräldrarna får tillbaka 1.6M (då 200.000 redan är betalat)
- OBS du MÅSTE ha SOLKLARA papper på varenda krona som betalats in.
*Tjejen får tillbaka sin insats på 200.000:- samt hälften av det som är kvar av vinsten
*Killen (du) får tillbaka hälften av vinsten

Notis: Vill föräldrarna ha betalt kan både tjejen och killen betala en avgift (anser att det är moralisk fel men men) som "tack"
Om sedan tjejens föräldrar väljer att ge tillbaka dem till tjejen är skit samma.

Vinst och ägandet skall delas lika om ränta/amortering betalas lika INGET SNACK om saken!

Vill föräldrarna tjäna pengar så betalar de räntan och amortering!
Vill tjejen tjäna pengar så betalar hon räntan och amortering!

Jämförelser med hyresrätter är rent skitsnack!
Bor man i en hyresrätt har man rättigheter att bo kvar (om man nu inte missköter sig). Dvs hyresvärden kan inte komma och sparka ut en en lördagsmorgon kl 8.20. Detta kan dock föräldrarna alt tjejen göra i detta fallet.

Vissa tycker att föräldrarna skall ta ut en "vinst" för detta. Visst det är upp till alla men då skall villkoren vara lika. Killen (du) blir ju direkt tvingat att ingå ett jä..gt dåligt avtal då du inte har andra alternativ? Jag menar vad skall han (du) gör? Bli särbo? Göra slut?

Vill föräldrarna bara vara "snälla föräldrar" och hjälpa sitt bar och dennes partner så skall de inte tjäna pengar.

Litar föräldrarna/tjejen inte på killen (dig) så skall:
1.Du inte stå som ägare.
2.Ett samboavtal skall skapas (du skall vara skriven på adressen).
3.Du inte betala ränta, amortering eller andra investeringskostnader i lägenheten.
4. Vill de ta ut en avgift av dig så skall det vara tydligt på papper och vad den "går till". Detta skal dock INTE blandas ihop med att du skall vara med och betala räntor/amorteringar osv utan papper!!! Anser dock att det är fel att göra på detta sätt med tanke på att ni ska bli sambos!

Finns ingen vettig partner som skulle kräva detta av sin sambo!

Så konkret tips till trådskaparen:
*Ingå INGA avtal om du inte känner det helt till freds med avtalen.
*Rådfråga jurist (riktig utbildad sådan), även om det kostar dig någon/några tusenlappar.
*ALLA papper som skrivs skall bevittnas och skrivas under av jurist (brukar kosta några tusenlappar och delas lika av er)

Återigen detta anser jag inte är ett normalt beteende i ett förhållande. Det vill att du skall vara med och betala för något som du aldrig kommer äga och som de kan ta bort nyttjanderätten till när som helst utan garantier! Detta kommer bara skapa oro och osämja inom förhållandet och kommer INTE leta till något bra. Föräldrarna i detta fallet verkar ju dock bry sig mer om pengarna.

Återigen till alla som förespråkar föräldrarnas rätt att gå med vinst; ni verkar inte riktigt veta vad ni själva menar...
Menar ni att föräldrarna skall tjäna pengar för att de tar en risk? Eller skall de tjäna pengar bara för de kan?

För att helt eliminera risken att de skall förlora pengar så är det precis som jag skrev ovan.
1. Lägenheten skrivs INTE på killen.
2. Samboavtal inrättas (för utan samboavtal så kan mycket ändras. ex när/om de får barn osv),
3. ÄGAREN betalar ränta + amortering.
4. Om avgift skall tas ut så skall det finnas papper på avgiften och vad den avser.

Det är en oerhörd skillnad på att betala en avgift för en viss sak (nyttjande) och att betala för någon annans lån/amortering/ägande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Oj, favorit i repris: jag har generellt låg tolerans för att diskutera med folk som som ifrågasätter andras intelligens när de själva har svårt att ta till sig vederbörandes argument, så låt detta bli min slutreplik: jo tack, jag förstår skillnaden mycket väl (jag äger en snart avbetalad bostadsrätt sen 23 år). Räntan är kostnaden till banken för att få köpa och är således kopplad till köpet och ägandet, inte till nyttjandet. Således är ägandet av största relevans när vi diskuterar räntebetalningarna. Kan du svara på frågan nu? Och flika gärna in vad du anser att ränta är. Jag har ju redan deklarerat att detta är min slutreplik så nu får du chansen att vika ut dig utan risk för mothugg. Folk hålla en anständig nivå bara, är du snäll.

Jag ifrågasatte inte din intelligens, jag ifrågasatte om du vet skillnaden på ränta och amortering.

Men i övrigt ger jag upp, du tycker inte bara det är rätt att skämma bort barnen genom att betala en del av boendekostnaden, du tycker dessutom att det är omoraliskt att inte göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev på SweC men måste bara få flika in några rader.

Jag anser:

Ägarna betalar räntan och amorteringen på lånet, inget snack!
Skulle ALDRIG kräva att min sambo skulle betala räntan för något hon inte äger, det är ju bara sunt förnuft. De som betalar räntan och amorteringen skall ta del av ägandet/vinsten, punkt slut!

Ex:
Föräldrar lånar 1.8M
Tjejen lägger ut 200.000:- i insats.
Lägenheten kostar 2M.
Tjejen och killen delar LIKA på hyra, ränta samt amortering (alla avgifter) och föräldrarna betalar 0 (noll).

Sedan säljs lägenheten säljs för 2.6M...

*Säg att de amorterat 200.000 tillsammans (100k var).
*Föräldrarna får tillbaka 1.6M (då 200.000 redan är betalat)
- OBS du MÅSTE ha SOLKLARA papper på varenda krona som betalats in.
*Tjejen får tillbaka sin insats på 200.000:- samt hälften av det som är kvar av vinsten
*Killen (du) får tillbaka hälften av vinsten

Notis: Vill föräldrarna ha betalt kan både tjejen och killen betala en avgift (anser att det är moralisk fel men men) som "tack"
Om sedan tjejens föräldrar väljer att ge tillbaka dem till tjejen är skit samma.

Vinst och ägandet skall delas lika om ränta/amortering betalas lika INGET SNACK om saken!

Vill föräldrarna tjäna pengar så betalar de räntan och amortering!
Vill tjejen tjäna pengar så betalar hon räntan och amortering!

Jämförelser med hyresrätter är rent skitsnack!
Bor man i en hyresrätt har man rättigheter att bo kvar (om man nu inte missköter sig). Dvs hyresvärden kan inte komma och sparka ut en en lördagsmorgon kl 8.20. Detta kan dock föräldrarna alt tjejen göra i detta fallet.

Vissa tycker att föräldrarna skall ta ut en "vinst" för detta. Visst det är upp till alla men då skall villkoren vara lika. Killen (du) blir ju direkt tvingat att ingå ett jä..gt dåligt avtal då du inte har andra alternativ? Jag menar vad skall han (du) gör? Bli särbo? Göra slut?

Vill föräldrarna bara vara "snälla föräldrar" och hjälpa sitt bar och dennes partner så skall de inte tjäna pengar.

Litar föräldrarna/tjejen inte på killen (dig) så skall:
1.Du inte stå som ägare.
2.Ett samboavtal skall skapas (du skall vara skriven på adressen).
3.Du inte betala ränta, amortering eller andra investeringskostnader i lägenheten.
4. Vill de ta ut en avgift av dig så skall det vara tydligt på papper och vad den "går till". Detta skal dock INTE blandas ihop med att du skall vara med och betala räntor/amorteringar osv utan papper!!! Anser dock att det är fel att göra på detta sätt med tanke på att ni ska bli sambos!

Finns ingen vettig partner som skulle kräva detta av sin sambo!

Så konkret tips till trådskaparen:
*Ingå INGA avtal om du inte känner det helt till freds med avtalen.
*Rådfråga jurist (riktig utbildad sådan), även om det kostar dig någon/några tusenlappar.
*ALLA papper som skrivs skall bevittnas och skrivas under av jurist (brukar kosta några tusenlappar och delas lika av er)

Återigen detta anser jag inte är ett normalt beteende i ett förhållande. Det vill att du skall vara med och betala för något som du aldrig kommer äga och som de kan ta bort nyttjanderätten till när som helst utan garantier! Detta kommer bara skapa oro och osämja inom förhållandet och kommer INTE leta till något bra. Föräldrarna i detta fallet verkar ju dock bry sig mer om pengarna.

Återigen till alla som förespråkar föräldrarnas rätt att gå med vinst; ni verkar inte riktigt veta vad ni själva menar...
Menar ni att föräldrarna skall tjäna pengar för att de tar en risk? Eller skall de tjäna pengar bara för de kan?

För att helt eliminera risken att de skall förlora pengar så är det precis som jag skrev ovan.
1. Lägenheten skrivs INTE på killen.
2. Samboavtal inrättas (för utan samboavtal så kan mycket ändras. ex när/om de får barn osv),
3. ÄGAREN betalar ränta + amortering.
4. Om avgift skall tas ut så skall det finnas papper på avgiften och vad den avser.

Det är en oerhörd skillnad på att betala en avgift för en viss sak (nyttjande) och att betala för någon annans lån/amortering/ägande!

Det som är problemet i ditt resonemang är att du anser att föräldrarna har en vilja att äga en lägenhet utan att nyttja den (av vilken anledning?). De köper ju en lägenhet åt sin dotter som hon ska kunna nyttja, det är bara därför de köper den.

Föräldrarna vill/kan inte gå med ekonomisk förlust för denna välmenande tjänst. De vill inte att killen (som inte investerar ett öre i affären) ska kunna kräva halva lägenheten dagen den säljs (vilket han annars eventuellt har möjlighet att göra pga. sambolagen), därför de underliga villkoren (de har konstiga tankar...).

Jag tycker inte att det är fair att han ska vara med och betala på amortering, men räntan tycker jag självklart att han ska betala på.

I min värld så balanseras föräldrarnas risk upp med möjligheten att göra en bra affär. I övrigt underhåller lägenheten sig själv (ekonomiskt alltså).

Om du resonerar likadant vid bilköp så får du gärna köpa en bil som jag får full utnyttjanderätt till om jag bara betalar driftskostnaden (bensinen), gärna en ny fin sportbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Om du resonerar likadant vid bilköp så får du gärna köpa en bil som jag får full utnyttjanderätt till om jag bara betalar driftskostnaden (bensinen), gärna en ny fin sportbil.

Är väl inte helt ovanligt att föräldrar gör detta till sina barn? Där barnen står för bensinen och försäkringskostnaden. Jag fick i var fall en moped när jag var 15 på det sättet, samt en äldre bil när jag tog körkort (där stod dock föräldrarna delvis för bensin och försäkringskostnaderna). De flesta av mina vänner hade exakt samma upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det som är problemet i ditt resonemang är att du anser att föräldrarna har en vilja att äga en lägenhet utan att nyttja den (av vilken anledning?). De köper ju en lägenhet åt sin dotter som hon ska kunna nyttja, det är bara därför de köper den.

Föräldrarna vill/kan inte gå med ekonomisk förlust för denna välmenande tjänst. De vill inte att killen (som inte investerar ett öre i affären) ska kunna kräva halva lägenheten dagen den säljs (vilket han annars eventuellt har möjlighet att göra pga. sambolagen), därför de underliga villkoren (de har konstiga tankar...).

Jag tycker inte att det är fair att han ska vara med och betala på amortering, men räntan tycker jag självklart att han ska betala på.

I min värld så balanseras föräldrarnas risk upp med möjligheten att göra en bra affär. I övrigt underhåller lägenheten sig själv (ekonomiskt alltså).

Om du resonerar likadant vid bilköp så får du gärna köpa en bil som jag får full utnyttjanderätt till om jag bara betalar driftskostnaden (bensinen), gärna en ny fin sportbil.

Nu slits ju inte en lägenhet på samma sätt som en bil. I så fall skulle äldre lägenheter kostat kaffepengar.
Samt driftkostnader innebär service, olja, lampor, försäkring, slitage/skador, skatt och däck.

Ska han betala räntan, hur blir det då vid rörlig ränta? Ena månaden 4000 kr, andra månaden 6000 kr?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kom på några saker när jag lästa allas inlägg.

Det är rörlig ränta.
Vi betalar 4000kr var (även om allt går på 6500kr så vill föräldrarna ha en buffert för om räntan går upp utan att vi ska påverkas)
Angående renoveringarna. De tar tid för att det ska sparas ihop pengar. Sägs det.
Exempelvis vill vi få ut badkaret men modern vill kolla med försäkringsbolaget först.
Det är det enda som behövs göras. Hon skulle gjort det för en månad sen.
Varit på varje vecka men inget händer.

Där är det enbart att hon inte orkar eller bryr sig.
Jag har nu fått köpa saker för att kunna sätta upp mörkläggningsgardiner som omsveper sängen för att jag ska slippa vakna varje gång min flickvän går upp och tänder överallt.
Vägg behövs men kommer aldrig så detta får duga så länge.

Hennes mor sa förut att det skulle anlitas jurist för detta men ångrade sig sen för hon anser det är för dyrt.
Jag ska nog spara ihop själv till jurist så man får det gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Hennes mor sa förut att det skulle anlitas jurist för detta men ångrade sig sen för hon anser det är för dyrt.
Jag ska nog spara ihop själv till jurist så man får det gjort.

Sluta toffla och flytta ut tills det är fixat. Kvinnan respekterar dig uppenbarligen inte.

@Pigge_85: Om du inte tycker att subventionerat boende är att försörja barnen så tror jag att du inte förstår innebörden av försörja.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vi kan börja med att amortering inte är en kostnad, så det blir fel att se den som sådan. Om de inte har tillräckligt med kontantinsats för att få lånet amorteringsfritt antar jag att de får ta en del av de pengar de sparar varje månad till amorteringen. Detta kostar dem endast avkastning på sparpengarna vilket inte är så galet mycket men man kan tänka sig att man kan ta betalt för detta om man verkligen vill gå +/- 0.

Vad som händer vid eventuellt värdeförändring kan de ju göra upp sinsemellan, jag har hört om lösningar allt från att barnen tar över lägenhet för inköpsvärdet (i vissa fall + en avkastning) när de får ekonomin för det till att föräldrarna tar all vinst. Beroende på den lösningen så ser man ju vad som händer vid en förlust.

Är inte en amortering en kostnad? Vad är det då? Pengarna som ska betala amorteringen måste ju komma nånstans ifrån?
Eller du kanske tror dom kommer från "kontokortet" eller "bankomaten"?

Om person X har en inkomst på 15 000:- netto per månad och sen skaffar sig ett lån med en amortering på 3000:- i månaden så kommer ju 3000 av dessa 15 000 gå till att trycka in i lånet/amorteringen.

Anta att person X redan använder samtliga 15 000 varje månad ("ta en del av dom pengar de sparar varje månad", fin verklighet du lever i om alla du känner sparar pengar varje månad? skulle säga att ungefär 2 av 5 jag känner har råd att spara ö h t, den gamla "one paycheck from beeing homeless"), då måste ju personen i fråga dra ner på nån annan utgift för att istället betala amorteringen, eller hur?

Och "om" inte tillräckligt med kontantinsats, återigen, vad för verklighet lever du i?
Amortering är ner till 75% om jag inte minns fel, så på 1.8 mill lån som TS sa, räknar vi baklänges och utgår från 15% kontantinsats så har vi runt 2,1 mill i pris, att då kontantinsatsa 25% skulle ge ungefär 525 tusen. Tror du det är vanligt att det är många som sitter på en halv mille i pengar att dega som kontantinsats på en lägenhet #2?

Nä, jag står fast vid att man ska vara sjukt nöjd och tacksam om någon annan besparar en tiden det tar att samla ihop 15% till insatsen på en lägenhet för 2.1 mill.
Som sagt, min lösning är att TS fixar kontantinsatsen och köper en egen lägenhet och amorterar av till sig själv istället.
Eller tar ett förstahandskontrakt och degar en hyra till en traditionell hyresvärd.

http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2014/02/11/2-000-kr-per-...
2000-3000 är genomsnittligt sparande enligt den där (orkar inte gräva mer men låter rimligt)
15% på 2,1 mill är ungefär 300kakor., så på 2.5 k i månaden (la mig i mitten) så är det 120 månader, så efter 10 år har genomsnittssparararen råd till insatsen.... Sen har vi lite avkastning på dom stålarna så eventuellt lite snabbare, men i Stockholm har vi ju en värdeökning på lägenheterna som är bananas så risken är att det 10 år senare behövs 600 kakor

Jag är uppvuxen i Stockholm, bor och jobbar här. Har mängder av vänner som har diverse olika lösningar.
Många är 30+ och bor fortfarande i andrahand. Andra har fått hjälp av sina föräldrar med en kontantinsats, men då är det absolut vanligaste att dom istället "amorterar" av den till föräldrarna med ett par tusen i månaden. Mao har dom ränta+amortering+"insatsamortering" varje månad.

Att då få möjligheten att bo för så lite som 4000:- i månaden är ju helt magiskt! 4000! Det om något ger ju utan problem utrymme för att börja spara undan till en egen insats.
Jag har ju som sagt vänner som sitter och pröjsar 10-15kakor i andrahandshyra..... Dom skulle ju alltså kunna peta undan uppemot 11k i månaden i sparande i TS situation!

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev på SweC men måste bara få flika in några rader.

Jag anser:

Ägarna betalar räntan och amorteringen på lånet, inget snack!
Skulle ALDRIG kräva att min sambo skulle betala räntan för något hon inte äger, det är ju bara sunt förnuft. De som betalar räntan och amorteringen skall ta del av ägandet/vinsten, punkt slut!

Ex:
Föräldrar lånar 1.8M
Tjejen lägger ut 200.000:- i insats.
Lägenheten kostar 2M.
Tjejen och killen delar LIKA på hyra, ränta samt amortering (alla avgifter) och föräldrarna betalar 0 (noll).

Sedan säljs lägenheten säljs för 2.6M...

*Säg att de amorterat 200.000 tillsammans (100k var).
*Föräldrarna får tillbaka 1.6M (då 200.000 redan är betalat)
- OBS du MÅSTE ha SOLKLARA papper på varenda krona som betalats in.
*Tjejen får tillbaka sin insats på 200.000:- samt hälften av det som är kvar av vinsten
*Killen (du) får tillbaka hälften av vinsten

1. Men vad händer om lägenheten säljs med förlust?
2. Vad händer om lägenheten säljs med vinst om 20 år och paret i frågan separerat efter fem år?

Skrivet av SuperNova:

Det är en oerhörd skillnad på att betala en avgift för en viss sak (nyttjande) och att betala för någon annans lån/amortering/ägande!

Men avgiften måste ju minst täcka bostadsföreningens månadsavgift samt lånets ränta. Eller tycker du föräldrarna med dagens ränta ska betala 25 000 kr per år för något det inte nyttjar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nu slits ju inte en lägenhet på samma sätt som en bil. I så fall skulle äldre lägenheter kostat kaffepengar.
Samt driftkostnader innebär service, olja, lampor, försäkring, slitage/skador, skatt och däck.

Ska han betala räntan, hur blir det då vid rörlig ränta? Ena månaden 4000 kr, andra månaden 6000 kr?

Nu ändras ju inte räntan med 50% mellan månader, men jag tycker att det vore fair. Sen kanske det inte spelar någon roll om det är 4000 eller 4050, utan det kan man nog ta som det kommer. Går kostnaderna uipp till 4500 t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Är inte en amortering en kostnad? Vad är det då? Pengarna som ska betala amorteringen måste ju komma nånstans ifrån?
Eller du kanske tror dom kommer från "kontokortet" eller "bankomaten"?

Jasså du tycker att pengar som amorteras är förbrukade? Posten amortering är om något en utgift.

Skrivet av BasseBaba:

Om person X har en inkomst på 15 000:- netto per månad och sen skaffar sig ett lån med en amortering på 3000:- i månaden så kommer ju 3000 av dessa 15 000 gå till att trycka in i lånet/amorteringen.

Anta att person X redan använder samtliga 15 000 varje månad ("ta en del av dom pengar de sparar varje månad", fin verklighet du lever i om alla du känner sparar pengar varje månad? skulle säga att ungefär 2 av 5 jag känner har råd att spara ö h t, den gamla "one paycheck from beeing homeless"), då måste ju personen i fråga dra ner på nån annan utgift för att istället betala amorteringen, eller hur?

Jag antar att om föräldrarna tar lån för att köpa en till fastighet så har de ekonomin för detta. Att inte ha marginal för att klara de kostnader och utgifter som kommer med att äga boendet skulle vara högst oansvarigt och inget jag tänker anta att de flesta vuxna människor sysslar med.

Skrivet av BasseBaba:

Och "om" inte tillräckligt med kontantinsats, återigen, vad för verklighet lever du i?
Amortering är ner till 75% om jag inte minns fel, så på 1.8 mill lån som TS sa, räknar vi baklänges och utgår från 15% kontantinsats så har vi runt 2,1 mill i pris, att då kontantinsatsa 25% skulle ge ungefär 525 tusen. Tror du det är vanligt att det är många som sitter på en halv mille i pengar att dega som kontantinsats på en lägenhet #2?

Med de flesta jag växte upp/pluggade med så skulle det nog inte varit några problem nej. Det handlar nog om att de som ens har möjlighet att köpa till sina barn har bättre ekonomi. Jag tror inte de som är gamla nog att ha vuxna barn men ändå inte lyckats spara pengar kommer köpa lägenhet till barnen för 2 miljoner. Kan säga att mina föräldrar inte skulle kunnat köpa en lägenhet till mig för 2 miljoner bara sådär (trots väldigt bra inkomster totalt), jag fick hjälp men det var något avsevärt billigare jag fick hjälp till. Kan föräldrarna köpa en sådan lägenhet bör vi kunna anta att de har det rätt gott ställt då det ändå finns mycket billigare lägenheter att köpa om boendesituationen var akut.

Skrivet av BasseBaba:

Nä, jag står fast vid att man ska vara sjukt nöjd och tacksam om någon annan besparar en tiden det tar att samla ihop 15% till insatsen på en lägenhet för 2.1 mill.
Som sagt, min lösning är att TS fixar kontantinsatsen och köper en egen lägenhet och amorterar av till sig själv istället.
Eller tar ett förstahandskontrakt och degar en hyra till en traditionell hyresvärd.

http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2014/02/11/2-000-kr-per-...
2000-3000 är genomsnittligt sparande enligt den där (orkar inte gräva mer men låter rimligt)
15% på 2,1 mill är ungefär 300kakor., så på 2.5 k i månaden (la mig i mitten) så är det 120 månader, så efter 10 år har genomsnittssparararen råd till insatsen.... Sen har vi lite avkastning på dom stålarna så eventuellt lite snabbare, men i Stockholm har vi ju en värdeökning på lägenheterna som är bananas så risken är att det 10 år senare behövs 600 kakor

Ja självklart skall man vara tacksam, det betyder dock inte att man skall gå med på vilken ekonomiskt uppgörelse som helst. Genomsnittsföräldern köper som sagt förmodligen inte en lägenhet till sina barn, vi kan nog anta att de som gör det tillhör det skiktet vad gäller inkomst/tillgångar.

Skrivet av BasseBaba:

Jag är uppvuxen i Stockholm, bor och jobbar här. Har mängder av vänner som har diverse olika lösningar.
Många är 30+ och bor fortfarande i andrahand. Andra har fått hjälp av sina föräldrar med en kontantinsats, men då är det absolut vanligaste att dom istället "amorterar" av den till föräldrarna med ett par tusen i månaden. Mao har dom ränta+amortering+"insatsamortering" varje månad.

Ja det upplägget vet jag andra som kört också innan de blev klara i skolan. Skillnaden där är att barnen har stått som ägare på lägenheten. Äger du lägenheten skall du självklart amortera ned lånet. Det är ju det som är hela idén, den som äger tillgången skall på något sätt betala av den.

Skrivet av BasseBaba:

Att då få möjligheten att bo för så lite som 4000:- i månaden är ju helt magiskt! 4000! Det om något ger ju utan problem utrymme för att börja spara undan till en egen insats.
Jag har ju som sagt vänner som sitter och pröjsar 10-15kakor i andrahandshyra..... Dom skulle ju alltså kunna peta undan uppemot 11k i månaden i sparande i TS situation!

Jag tycker inte det är så magiskt att halva boendekostnaden är 4000 kr/månad, Det är rätt mycket för att dela på en etta i förorten. "Min" del av min och min frus större lägenhet i stan är som sagt mindre än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jasså du tycker att pengar som amorteras är förbrukade? Posten amortering är om något en utgift.

Okey, sorry. Utgift då. Tomato tomato. Jag är ingen ekonom.
Vad jag ändå menar på är att pengarna måste ju finnas. Man binder ju dessa pengar i lägenheten, och pengarna får man ju inte (förhoppningsvis) tillbaka förens den dagen man säljer.
Det är ju svårt att betala hyran eller köpa ett SL-kort för pengarna man amorterat in i lägenheten.
Bygger som sagt på dina antaganden om att dom är ekonomiskt välbärgade. Det kanske just inte är det dom är, och därför behöver ha in amorteringen från sina hyresgäster?

Skrivet av Aktsu:

Jag antar att om föräldrarna tar lån för att köpa en till fastighet så har de ekonomin för detta. Att inte ha marginal för att klara de kostnader och utgifter som kommer med att äga boendet skulle vara högst oansvarigt och inget jag tänker anta att de flesta vuxna människor sysslar med.

Jag skulle säga att ungefär 50% av dom jag vet om som köpt/köper lägenhet skulle ligga risigt till om/när räntorna börjar stiga.
Vet många många många fall där t ex föräldrar eller andra gått i borgen för att öht få igenom lånen.
Även fall där andra hjälpt till att belåna till dessa horribla insatser, så flera jag känner sitter på närmre 100% belåningsgrad.
Den dagen räntorna stiger och dom kommer behöva betala full ränta på även insatsen (även detta är vanligt, t ex föräldrar som sitter på ett övervärde i sin lägenhet lånar 500kakor till insats åt barnet, som sen betalar räntekostnaden på det lånet... stiger sen räntan så kommer bankens kalkyl att ha havererat eftersom barnet nu måste betala nya räntan på 85% av sitt egna lån + på resterande 15% på insatsen via föräldrarna)

Jag håller med dig, _jag_ hade aldrig tagit den risken. Men det är ju därför jag sitter fast (och antagligen kommer förbli fast) i en hyresrätt.

Skrivet av Aktsu:

Med de flesta jag växte upp/pluggade med så skulle det nog inte varit några problem nej. Det handlar nog om att de som ens har möjlighet att köpa till sina barn har bättre ekonomi. Jag tror inte de som är gamla nog att ha vuxna barn men ändå inte lyckats spara pengar kommer köpa lägenhet till barnen för 2 miljoner. Kan säga att mina föräldrar inte skulle kunnat köpa en lägenhet till mig för 2 miljoner bara sådär (trots väldigt bra inkomster totalt), jag fick hjälp men det var något avsevärt billigare jag fick hjälp till. Kan föräldrarna köpa en sådan lägenhet bör vi kunna anta att de har det rätt gott ställt då det ändå finns mycket billigare lägenheter att köpa om boendesituationen var akut.

Ja självklart skall man vara tacksam, det betyder dock inte att man skall gå med på vilken ekonomiskt uppgörelse som helst. Genomsnittsföräldern köper som sagt förmodligen inte en lägenhet till sina barn, vi kan nog anta att de som gör det tillhör det skiktet vad gäller inkomst/tillgångar.

Ja det upplägget vet jag andra som kört också innan de blev klara i skolan. Skillnaden där är att barnen har stått som ägare på lägenheten. Äger du lägenheten skall du självklart amortera ned lånet. Det är ju det som är hela idén, den som äger tillgången skall på något sätt betala av den.

Jag tycker inte det är så magiskt att halva boendekostnaden är 4000 kr/månad, Det är rätt mycket för att dela på en etta i förorten. "Min" del av min och min frus större lägenhet i stan är som sagt mindre än det.

Jadu, får väl säga grattis! Ålder på er? Misstänker att ni knappast köpte lägenheten i år? Går inte att jämföra idag med ens för 3-4 år sen, priserna har ju stigit horribelt senaste 10 åren.
Skulle du haft råd att köpa den lägenheten till marknadspris och insats idag? Och i så fall hade det väl knappast kostat mindre än 8000:-?
Att sitta på större än en 1:a för mindre än 8000:- i månaden i stan kan ju enbart bero på en gammal investering.
Jag känner folk som köpte för 20 år sedan som idag sitter helt skuldfria och endast betalar föreningsavgiften på lägenheter som är värda allt från 5-10 mill.
Men som sagt, det är inte en rättvis jämförelse.

Sist men inte minst så har jag börjat tvivla på hur gamla siffror detta är.
Kör man låne-snurran på SBAB på 2,1 miljoner med 15% insats får man en månadskostnad på 4300:- med dagens sjukt låga räntor.
Så antar att TS siffror är en del gamla. Eller så fick föräldrarna en sjukt dålig deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Okey, sorry. Utgift då. Tomato tomato. Jag är ingen ekonom.
Vad jag ändå menar på är att pengarna måste ju finnas. Man binder ju dessa pengar i lägenheten, och pengarna får man ju inte (förhoppningsvis) tillbaka förens den dagen man säljer.
Det är ju svårt att betala hyran eller köpa ett SL-kort för pengarna man amorterat in i lägenheten.
Bygger som sagt på dina antaganden om att dom är ekonomiskt välbärgade. Det kanske just inte är det dom är, och därför behöver ha in amorteringen från sina hyresgäster?

Ja helt klart behöver de inte vara ekonomiskt välbärgade och kanske faktiskt inte klarar av amorteringarna utan hjälp. Inget är ju svart eller vitt så det är klart att det finns situationer då man kanske måste betala av någon annans lån bara för att ha någonstans att bo. Det känns ju dock som att de har lite ekonomiska muskler då de köper en rätt dyr 1a istället för en billigare längre ut från stan.

Tycker dock diskussionen har handlat mer om hur folk ser på att föräldrar skall gå med vinst när de fixar boende till sina barn. I vissa fall kanske det är rättfärdigat då deras ekonomi kanske blir urusel av att fixa boendet till att börja med. I sådana fall tycker jag dock att föräldrarna kanske får avstå eller köpa en billigare lägenhet så de inte hamnar på marginalen.

Skrivet av BasseBaba:

Jag skulle säga att ungefär 50% av dom jag vet om som köpt/köper lägenhet skulle ligga risigt till om/när räntorna börjar stiga.
Vet många många många fall där t ex föräldrar eller andra gått i borgen för att öht få igenom lånen.
Även fall där andra hjälpt till att belåna till dessa horribla insatser, så flera jag känner sitter på närmre 100% belåningsgrad.
Den dagen räntorna stiger och dom kommer behöva betala full ränta på även insatsen (även detta är vanligt, t ex föräldrar som sitter på ett övervärde i sin lägenhet lånar 500kakor till insats åt barnet, som sen betalar räntekostnaden på det lånet... stiger sen räntan så kommer bankens kalkyl att ha havererat eftersom barnet nu måste betala nya räntan på 85% av sitt egna lån + på resterande 15% på insatsen via föräldrarna)

Jag håller med dig, _jag_ hade aldrig tagit den risken. Men det är ju därför jag sitter fast (och antagligen kommer förbli fast) i en hyresrätt.

Jag har helt klart vänner som varit 100% belånade när de köpt, oftast genom att föräldrar lånat till kontantinsatsen. Det är ju egentligen inte ett problem så länge man inte köper för mer än man har råd med. Problemet är ju när folk som lånar så mycket banken tillåter (redan det är för mycket egentligen) och dessutom tar privatlån till kontantinsatsen, då kan man få problem.

Skrivet av BasseBaba:

Jadu, får väl säga grattis! Ålder på er? Misstänker att ni knappast köpte lägenheten i år? Går inte att jämföra idag med ens för 3-4 år sen, priserna har ju stigit horribelt senaste 10 åren.
Skulle du haft råd att köpa den lägenheten till marknadspris och insats idag? Och i så fall hade det väl knappast kostat mindre än 8000:-?
Att sitta på större än en 1:a för mindre än 8000:- i månaden i stan kan ju enbart bero på en gammal investering.
Jag känner folk som köpte för 20 år sedan som idag sitter helt skuldfria och endast betalar föreningsavgiften på lägenheter som är värda allt från 5-10 mill.
Men som sagt, det är inte en rättvis jämförelse.

Sist men inte minst så har jag börjat tvivla på hur gamla siffror detta är.
Kör man låne-snurran på SBAB på 2,1 miljoner med 15% insats får man en månadskostnad på 4300:- med dagens sjukt låga räntor.
Så antar att TS siffror är en del gamla. Eller så fick föräldrarna en sjukt dålig deal.

Köpte för några månader sedan, åldern 25-30. Även om man räknar med endast 15% kontantinsats skulle månadskostnaden (avgift+ränta) hamna på mindre än 7000 kr som delas på två så det är rätt lätt att bo billigt idag. Som du säger är räntorna extremt låga så det är inte ett vettigt läge just nu, lär dock förbli såhär ett bra tag framöver. Jag klagar inte då det ger mig lägre kostnader och mer som kan sparas.

Lånesnurran på SBAB är väl inte helt vettig då man kan få bättre räntor än SBAB erbjuder.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur du skulle kunna ha ett kontrakt och vara inneboende när du är sambo, du har ju i princip samma nyttjanderätt som flickvännen och hon är ju delägare. Du kan inte vara inneboende hos din sambo och du har inte heller någon egen del av lägenheten. Ska det hyras ut ska kontraktet gälla er båda. Det avgörande är väl snarare om bostaden skaffades för att ni skulle bo tillsammans eller inte.

Till bostadsrätt kan man väl för övrigt låna till handpenningen. Det är ju däremot för sent nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nu senaste tiden har det kommit upp en massa frågor för mig som jag försöker ta reda på för att det inte ska bli några problem och detta är väl bara senaste frågan jag har fått i tankarna nu..

Saken är den att min flickväns föräldrar har köpt en lägenhet för 1.8miljoner (lån) som är tänkt att jag och min flickvän ska få hyra.
Detta för att de tycker att det är bättre att deras dotter ska få ha tryggheten att ha ett boende som hon inte blir utslängd ifrån för att det bara hyrs andra hand i ett år eller så.

Vilket är hur schysst som helst utav hennes föräldrar kan man ju tycka.
Frågan är dock bara hur det egentligen blir.

Så som det ser ut nu så ligger avgiften på lägenheten på 2577kr och lånets månadskostnad på 5423kr.
Tanken är att jag och min flickvän då ska betala 4000kr var till ett konto som hennes föräldrar lagt upp enbart för betala lägenheten med lån.

Förståeligt kan man ju tycka där också.

Nu däremot till det jobbiga..
1.
Då hennes föräldrar inte vill att jag ska kunna "claima" halva lägenheten som min så får jag inte skriva mig där utan bara bo som "care of" och då inte heller ha hur mycket saker som helst där utan min flickvän måste ha majoriteten utav allt innehåll i lägenheten.
2.
Jag får inte vara med och bidra till eventuella köp såsom renoveringar eller fasta möbler (köket exempelvis).
Detta tycker jag är vettigt och har inget att säga emot.
3.
Jag kommer fortfarande tillsammans med min flickvän betala avgiften samt lån (ränta och amorteringar) på totalt 8000kr.
Min flickvän la in 100 tusen kr i handpenning för lånet som hennes föräldrar tog för lägenheten och ska sen då även lägga in 100 tusen till för att hon ska kunna stå som ägare för lägenheten på 10% för att hon ska kunna bo där utan att det blir bråk med BF.

Jag tycker detta låter väldigt skumt för att då kommer vi att ge hennes föräldrar pengar när vi betalar amorteringarna och räntan också. Om jag förstår det rätt kommer de kunna dra av på skatten och sen om lägenheten säljs så kommer min flickvän på tillbaka sina pengar plus eventuell vinst eller avdrag för eventuell förlust.

Så säg exempelvis om vi bor där i 4 år och amorteringarna ligger på 2000kr i månaden så kommer vi ha betalat för hela deras handpenning så att de har tjänat 100 tusen kr på att köpa lägenheten.

Vet ni/någon hur det ligger till egentligen?
Jag har försökt prata med min flickvän om detta men hon anser att det är snällt av dem att ta ett lån och köpa en lägenhet och att jag ska leva med det bara.
Jag kommer inte kunna få tillbaka något utav det jag betalat då självklart då jag inte dels kommer få vara skriven där och då inte har någon rätt till lägenheten.

Är det bara att bita i sura äpplet och "ge hennes föräldrar en lägenhet" eller hur ska det vara?

Detta låter helt fel. JAg hade aldrig gått med på det.

Det som dock kan vara OK är att du betalar hälften av hyran. HELA amorteringen + räntan skall din flickvän betala HELT själv, annars så vinner du ju ingenting på det. OM du betalar halva amorteringen + räntan så betyder det att lika mycket som du amorterar av - äger du själv om det skall gå rätt till.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ägarna betalar räntan och amorteringen på lånet, inget snack!
Skulle ALDRIG kräva att min sambo skulle betala räntan för något hon inte äger, det är ju bara sunt förnuft. De som betalar räntan och amorteringen skall ta del av ägandet/vinsten, punkt slut!

Hyresgästen betalar hyra. Vad hyresvärd gör för hyrespengarna är ingen annans ensak. Punkt slut!

Skrivet av SuperNova:

Jämförelser med hyresrätter är rent skitsnack!
Bor man i en hyresrätt har man rättigheter att bo kvar (om man nu inte missköter sig). Dvs hyresvärden kan inte komma och sparka ut en en lördagsmorgon kl 8.20. Detta kan dock föräldrarna alt tjejen göra i detta fallet.

Vilket är anledningen till att man skriver ett hyreskontrakt: så att man är skyddad.

Skrivet av SuperNova:

Vissa tycker att föräldrarna skall ta ut en "vinst" för detta. Visst det är upp till alla men då skall villkoren vara lika. Killen (du) blir ju direkt tvingat att ingå ett jä..gt dåligt avtal då du inte har andra alternativ? Jag menar vad skall han (du) gör? Bli särbo? Göra slut?

Massvis med par lever som särbos. Det är förmodligen en bättre lösning än att man bor där man inte vill bo i en situation man inte vill befinna sig i. Om tjejen inte förstår det så är det inte en tjej han kommer att vara ihop med särskilt länge till.

Skrivet av SuperNova:

Vill föräldrarna bara vara "snälla föräldrar" och hjälpa sitt bar och dennes partner så skall de inte tjäna pengar.

Man kan vara snälla föräldrar och ta ut en marknadsmässig hyra. Snikna föräldrar hade kunnat ta ut en hel del mer av en annan hyresgöst.
Man låser trots allt upp en hel del kapital i bostaden. Att enbart förlita sig på att kunna sälja till ett högre pris är som att avstå en aktieutdelning.

Skrivet av SuperNova:

Återigen till alla som förespråkar föräldrarnas rätt att gå med vinst; ni verkar inte riktigt veta vad ni själva menar...
Menar ni att föräldrarna skall tjäna pengar för att de tar en risk? Eller skall de tjäna pengar bara för de kan?

Det är rimligt att få utdelning på sin investering och det är rimligt att betala en skälig hyra om man inte har råd att äga själv. Varför tycker du att detta vuxna par inte ska betala för sitt eget boende?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Är sent inne i den här diskutionen men det där låter som en extremt dålig deal. Det skulle jag aldrig gå med på iaf. Att betala halva avgiften + underhållet är mer rimligt.

För övrigt så tror jag inte man kan göra så. Om man ingår i sambo-förhållande så blir det automatiskt delat ägande. Det var informationen jag fick från min bank när jag funderade på att stå som ensam ägare för min och min tjejs nya lägenhet.

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Kom på några saker när jag lästa allas inlägg.

Det är rörlig ränta.
Vi betalar 4000kr var (även om allt går på 6500kr så vill föräldrarna ha en buffert för om räntan går upp utan att vi ska påverkas)
Angående renoveringarna. De tar tid för att det ska sparas ihop pengar. Sägs det.
Exempelvis vill vi få ut badkaret men modern vill kolla med försäkringsbolaget först.
Det är det enda som behövs göras. Hon skulle gjort det för en månad sen.
Varit på varje vecka men inget händer.

Där är det enbart att hon inte orkar eller bryr sig.
Jag har nu fått köpa saker för att kunna sätta upp mörkläggningsgardiner som omsveper sängen för att jag ska slippa vakna varje gång min flickvän går upp och tänder överallt.
Vägg behövs men kommer aldrig så detta får duga så länge.

Hennes mor sa förut att det skulle anlitas jurist för detta men ångrade sig sen för hon anser det är för dyrt.
Jag ska nog spara ihop själv till jurist så man får det gjort.

Låter ju helt galet att du ska betala mer bara för att de ska ha en buffert iaf. räntan går upp.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

@Valiumballong:

Jag skulle egentligen inte skriva mer i denna tråd men ok...
Jag vet inte riktigt vad jag skall skriva till dig...

Jag tar detta en gång till men sen är det slutdiskuterat från min sida, för ärligt talat det är ingen mening med att diskutera vidare när folk knappt fattar vad de själva skriver (syftar INTE på trådskaparen!),

Precis som jag sagt, killen behöver absolut inte stå på kontraktet och vill föräldrarna ta ut en avgift så är det upp till dem.
Vem va i hela h-vette förstår ni inte? Tar de betalt så skall detta finans på kontrakt och det skall vara separerat från lån/amortering/ränta!

Med ert resonemang så skulle alla som bor i hyresrätt sitta och "manuellt" föra över pengar och betala räntor/amorteringar direkt in på ett lån som gets av banken till hyresvärden? Ärligt talat lever ni i verkligheten? Man betalar för en "tjänst" som hyresvärden ger. Det står klart vad jag har för rättigheter, skyldigheter, vad som ingår osv.

Killen kan betala 100.000k i månaden om han tycker det är ok men det skall stå VARFÖR han betalar det.
och det skall INTE vara någon manuellt inbetalning till någon annans lån!

Sen tycker jag som sagt att det är oerhört taskigt av föräldrarna. Klart de inte skall gå minus på detta men att suga ut killen är taskigt.

Men nu är det som sagt slutdiskuterat från min sida. jag önskar trådskaparen all lycka till!

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Min flickvän gjorde slut över facebook för hon inte hade några känslor kvar för att jag "förändrats" senaste tiden.
Misstänker det är en annan snubbe och att jag sagt vad jag tycker om detta med lägenheten.

Inget kontrakt skrivet.
Så kommer bo kvar Juni ut då jag betalat för det och om det bråkas hänvisar jag till Sambolagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Uppdatering!

Min flickvän gjorde slut över facebook för hon inte hade några känslor kvar för att jag "förändrats" senaste tiden.
Misstänker det är en annan snubbe och att jag sagt vad jag tycker om detta med lägenheten.

Inget kontrakt skrivet.
Så kommer bo kvar Juni ut då jag betalat för det och om det bråkas hänvisar jag till Sambolagen

Skönt för dig, verkar vara en omöjlig familj att ha att göra med.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Skönt för dig, verkar vara en omöjlig familj att ha att göra med.

Ja, tyvärr var det ju det.
Det är skönt men ändå jobbigt.
Men nu när jag fick veta om allt detta med hennes polare som hon var med så mycket och då även har känslor för (lär väl säkert bli ett par om en vecka) så vart det bättre för mig.
För då slapp jag också undra hela tiden och försöka lösa på något sätt förgäves.

Tack alla för all hjälp. Även om jag inte varit aktiv med att svara har jag läst allt ni skrivit. Det har hjälpt mycket för mig.
Oavsett er ställning osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Uppdatering!

Min flickvän gjorde slut över facebook för hon inte hade några känslor kvar för att jag "förändrats" senaste tiden.
Misstänker det är en annan snubbe och att jag sagt vad jag tycker om detta med lägenheten.

Inget kontrakt skrivet.
Så kommer bo kvar Juni ut då jag betalat för det och om det bråkas hänvisar jag till Sambolagen

Tråkigt, men nästan väntat att denna situation inte var hållbar (föräldrarna verkade inte gilla ha dig i hushållet så att säga heller, inget ont jag vill dom eller så, utan sättet dom agerade verkar det precis som det). För mig skulle det inte gå i längden att ha ett sådant förhållande, speciellt när tjejen verkar inte bry sig så mycket hur du mår.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar