GreatTech Stockholm AB, rapport och bedömning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

GreatTech Stockholm AB, rapport och bedömning.

Hej, tänkte nu ge er en rapport om GreatTech och min erfarenhet med dem. Vill upplysa er om att dra era egna slutsatser, vara källkritiska, och göra era egna undersökningar om detta bolag. Döm INTE GreatTech baserat på vad jag skrivit. Detta är MIN erfarenhet och jag tror att det hela uppstod pga ett missförstånd. Dock så kan ni få ut lite tips av det hela om ni tänker handla där.

Svarar gärna på frågor eller saker som är oklara.

Bolag: Greattech Stockholm AB
Org nr: 556851-5885
Bolagsform: Aktiebolag

Mitt betyg: 2.5 / 5
Leverans: Utkörning

Det hela började med att jag var ute efter en ny dator, hur som haver så hittade jag fram till sidan http://www.greattech.se/ och blev nyfiken på deras relativt bra & billiga datorer, i detta fall deras "Infinity-Calibre - Exklusiv", för 5 490 SEK. Den fanns i båda deras lager, dvs hos butik och leverantör.

Jag lägger min order och får ett mail som bekräftelse, mailet bekräftar att min order blivit mottagen och den totala summan.

Hur som haver så valde jag att avboka och gjorde det via deras hemsida. Förklarade att jag ville lägga en annan order. Det gick hur bra som helst och de makulerade min beställning.
(Din order har ändrat status från Godkänd till Makulerad)

La en ny order som nämnt och fortsatte därifrån. Jag fick ett mail om att orden är mottagen.
Fick inte höra något om när de skulle köra ut datorn, så jag mailade de om det. Fick svar 1-3 dagar senare att jag skulle ge dem mitt order id, vilket jag gjorde. Efter att inte fått något svar tillbaka så mailar jag dem igen, de ber mig då att ringa istället.

Det hela kändes väldigt skumt, dels för att bolaget var väldigt okänt för mig. Jag söker runt om efter omdöme om bolaget och det var blandat. Vissa klagade på att de fick delar i sina datorer som ej fungerade, vissa klagade på att de var mindre bra när det kom till att kommunicera med sina kunder. Trots detta så fanns det en hel del bra om företaget.

Jag valde dock att avbryta min beställning och gjorde det via deras hemsida först, där man kan se sina ordrar, och sedan via mail inom 14 dagar(efter samtalet).
Fick dock ett samtal av dem efter ett tag där någon sa att min dator är redo att skickas ut. Jag förklarade att jag avbrutit min order och att jag ej har något intresse av produkterna längre. Mannen i telefonen förklarar att jag då måste betala 1500kr+- för "hantering", dvs leverans och arbete som de har haft med datorn. Sedan så säger han att man måste avbryta sin order via mail, annars är det inte giltigt, något som står i deras "Terms and conditions".

Jag blev inte informerad om att jag skulle ringa in innan det var försent. (Förutom TAC som jag gick med på. vilket jag borde ha läst tydligare)

Mycket tjaffs uppkom pga detta, men det slutade ändå med att jag betalade runt 1500kr. Helt mitt fel att jag inte läste ordentligt.

Jag uppfattar detta bolag som "sneaky", då jag tror att andra större bolag skulle ha skött information och kommunikationen mycket bättre. Får även intrycket av att de gör såhär med flit, jag är inte den första som klagar över deras krav på att man ska betala vid "felaktig" avbeställning men ändå så har de ej gjort informationen tydligare.

-Det som jag tänker på än idag är hur jag kunde avbeställa min första order via deras hemsida när jag sa att jag ville lägga en ny. Men inte min andra, där jag inte ville ha något med dem att göra något mer.

Jag vill även hänvisa er till inlägg på sweclockers där samma problem tas upp. Tack.
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079057-bes...

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1323366-ang...

Så, det hela var egentligen mitt fel då jag ej läste igenom avtalet ordentligt, och jag vill ännu en gång upplysa er om att maila in till deras hänvisade support vid avbokning.
Tack.

Edit:
"Vid ej utlöst beställning debiteras fraktkostnaden (tur & retur), eventuell betalavgifter samt montering och demontering i förekommande fall. Kostnaden för ej utlöst stationär dator är 1495kr inkl moms exkl. frakt, detta för att täcka produktionkostnader. För övriga varor är kostnaden den faktiska fraktkostnaden (tur och retur) plus 300kr i administrativ avgift."

"Beställaren äger rätt att fram tills dess att ordern inte påbörjats ändra eller annullera sin beställning. Pris vid ändringstillfället är gällande. Avbeställning av icke lagerförda eller för kunden specifikt beställda varor är ej tillåtet. Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech Stockholm AB."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2014

Avbeställ >> avboka. nummer 1:

-De har inte hunnit börja bygga datorn ännu, och går med på att stryka ordern.

Avbeställ >> avboka nummer 2:

-De har hunnit börja bygga datorn, lagt ut en massa pengar på delar, och villa ha betalt för åtminstone en del av sina utlägg. 1500:- låter inte mycket, eller ens som något som egentligen ger dem täckning för sina utlägg: utan mer som en symbolisk summa.

Jag måste vara uppriktig: den här sortens kunder är ett gissel för vilken småföretagare som helst: de kostar små företag med redan tighta budgetar tid, pengar och gnisslande tänder, när de håller på och strular fram och tillbaka.

Så jag ställer mig undrande till att du kan agera som du själv beskriver ovan och sen på slutet skriva att "du upplever företaget som "oärligt"?
Jag gissar, helt ovetenskapligt, att företaget upplever dig som en oärlig och oseriös kund, och snarast har satt en varningsflagg för framtida beställningar från dig i sin kunddatabas. det är vad jag själv hade gjort.
Man får liksom stå för det man säger om andra människor ska uppfatta en som seriös person: annars irriterar man bara folk. Det gissar jag att du gjort, och det kanske kan förklara deras obenägenhet att prata med dig?

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Jo, jag håller med dig om att jag borde ha tagit större ansvar. Ville mest hjälpa framtida kunder att inte hamna i samma sits, då flera verkar ha gjort det.

Då jag framstår som en oärlig kund, och alla som kommer framstå som oärliga kunder är något de kan förhindra genom att förtydliga hur reglerna gäller, inget de måste men något de enligt mig bör göra. Då skulle hela situationen aldrig ha uppståt, samtidigt så skulle de inte ha fått in +-1500 om de hade gjort det. Nu vet jag inte om hela summan går till att betala avgifter, eller om de får ut någon vinst.

Inget som längre angår mig, men som sagt så vill jag göra det enklare för framtida kunder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Ganska logiskt att ta ut en avgift från oseriösa kunder.
Varför köpa saker man inte vill ha?

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Hej KingKunta,

Då jag saknar dit ordernummer kan jag inte kolla vad som har hänt, du får gärna skicka det till mig.

Vi har inte sämre villkor än andra större återförsäljare, du kan som kund alltid ångra köpet på en standard dator du inte har uppgraderat inom 14 dagar. Har vi tagit fram/monterat en dator åt dig enligt dina önskemål och du önskar ångra köpet så tar vi ut en avgift för det helt enligt lag. Är det en dator eller produkt från ordinarie sortimentet så kan du ångra dig inom 14 dagar utan att det kostar dig något förutom returfrakten.

Vi har inga problem med att makulera en order som vi inte har påbörjat eller är skickad. Har en order redan lämnat vårt lager så kan du fortfarande ångra köpet inom 14 dagar enligt lag förutsatt att det är från ordinarie sortiment.

Vi tar aldrig emot några avbeställningar eller ändringar eller något som kan påverka din order av olika anledningar över telefon, främst för att undvika missförstod vid ev. tvist. Mailar man in det så har både vi och kunden underlag. Du kan även skapa retur genom din kundprofil som vi sedan bekräftar genom mail om du uppfyller kraven. I annat fall meddelar vi dig direkt. Info om detta finns även på köpevillkoren du har accepterat vid köpet.

Om du beställer en dator eller valfri produkt och inte löser ut det så kommer vi debitera dig för ev. kostnader som arbete/transport (tur/retur). Därför är det alltid bättre att man tar emot produkten och ångrar köpet istället för att låta paketet vara kvar hos ombudet. DHL tar exempel ut stora kostnader (mer än vad transporten skulle kosta dig ) från oss när en kund inte hämtar ut ett paket som vi sedan måste debitera kunden. Detta är inget unikt med oss, vi har följer samma bransch praxis som övriga större ÅF.

Jag förstår därför inte riktigt dit klagomål eller syftet med tråden, du har beställt en dator och fått det makulerad utan problem. Sen har du lagt en ny beställning och när datorn har skickats eller lämnats över till åkeriet vill du återigen makulera köpet och då har det varit försent.

- GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Mitt fall här är att jag avbokade på samma sätt som jag gjorde med första ordern, dagar innan ni ringde och sa att den var redo att skickas ut. Jag vill mest hindra folk från att göra samma fel som jag och killen i den andra befogade tråden.

Jag som kund gjorde ganska fel, och reagerade nog lika fel. Var nog väldigt upprörd, kan meddela mitt order ID till er

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av KingKunta:

Mitt fall här är att jag avbokade på samma sätt som jag gjorde med första ordern, dagar innan ni ringde och sa att den var redo att skickas ut. Jag vill mest hindra folk från att göra samma fel som jag och killen i den andra befogade tråden.

Jag som kund gjorde ganska fel, och reagerade nog lika fel. Var nog väldigt upprörd, order ID kan meddelas till er om ni önskar det.

Utan ett ordernummer blir det svårt för mig att besvara dit inlägg, skicka gärna över det (PM) så kollar jag på detta.

EDIT: Nu har jag fått dit ordernummer och även tittat på ärendet och ser att ordern är riktigt gammal.
Köpet gäller mer än en dator, det är flera produkter bland annat skärm, tangentbord, headset, nätverk osv... Dock spelar det ingen roll då du kan ångra köpet på alla inom 14 dagar vilket du även har blivit informerad om men har istället nekat leveransen.

Jag vill inte gå in detaljerad i ärendet men om du läser alla mail du har haft med supporten så har du på egen hand meddelat oss om att du vill vänta med leveransen ett par dagar när ordern redan var klar för leverans och var hämtad av åkeriet (efter att vi har haft kontakt med dig).

Paketet stod kvar hos åkeriet under ett par dagar innan vi ringde dig för att boka tid för utkörning då du har valt Hemleverans inom Stor Stockholm. Då har du sagt att du inte vill ta emot ordern och då blivit meddelad om vilka kostnader som tillkommer. Sedan har du haft fortsatt kontakt med supporten som vid flera tillfällen sagt att du kan ångra köpet när du har mottagit produkten.

Att vi tar ut lägre frakt eller ingen frakt alls betyder inte att frakten är gratis för oss. Med tjänsten Hemleverans inom Stor Stockholm betalar vi x3 mer till åkeriet än exempel Posten / DHL samt behöver ordna extra försäkringar mot stöld/transportskador osv. Om vi sedan väljer att avbryta leveransen tillkommer ytterligare kostnader. Kostnaden blir mer än dubbelt så mycket för oss.

Tanken med Hemleverans inom Stockholm var för kunder som av någon anledning inte kunde ta sig till butiken (ålder/jobb....). Därför erbjuder vi gratis hemleverans under kvällstid då många jobbar och inte kan ta sig till butiken innan butiken stänger och under helger har vi stängt. Man att något är gratis för kunden behöver inte vara gratis för oss.

Din första order tog vi bort för att vi inte hade påbörjat med den, din andra order kunde vi inte ta bort för att ordern redan hade lämnats över till åkeriet. 1500 SEK som du betalde täckte inte kostnaderna till åkeriet då det handlar om 4-5 st kolli (tur/retur och en fast retur avgift) som vi fick betala. Vi tjänar inte pengar vid outlösta paket utan tvärtom lägger ut mer pengar än vad vi tar från kunden. Vi har inte tagit ut någon kostnad för datorn eller övriga produkterna du beställde.

- GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Vill ni att jag redigerar någonting i min text som kan vara oklart/felaktigt så gör jag gärna det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Har personligen aldrig haft problem med GT. Dom gör vad dom skall helt enkelt, oftast till ett väldigt bra pris dessutom.
/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Lifooz:

Har personligen aldrig haft problem med GT. Dom gör vad dom skall helt enkelt, oftast till ett väldigt bra pris dessutom.
/Lifooz

Känner att det hade blivit så för min del också, det kanske framgår som att de är dåliga, men som sagt så var allt mitt fel, ett fel jag vill upplysa andra om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Greattech:

Utan ett ordernummer blir det svårt för mig att besvara dit inlägg, skicka gärna över det (PM) så kollar jag på detta.

EDIT: Nu har jag fått dit ordernummer och även tittat på ärendet och ser att ordern är riktigt gammal.
Köpet gäller mer än en dator, det är flera produkter bland annat skärm, tangentbord, headset, nätverk osv... Dock spelar det ingen roll då du kan ångra köpet på alla inom 14 dagar vilket du även har blivit informerad om men har istället nekat leveransen.

Jag vill inte gå in detaljerad i ärendet men om du läser alla mail du har haft med supporten så har du på egen hand meddelat oss om att du vill vänta med leveransen ett par dagar när ordern redan var klar för leverans och var hämtad av åkeriet (efter att vi har haft kontakt med dig).

Paketet stod kvar hos åkeriet under ett par dagar innan vi ringde dig för att boka tid för utkörning då du har valt Hemleverans inom Stor Stockholm. Då har du sagt att du inte vill ta emot ordern och då blivit meddelad om vilka kostnader som tillkommer. Sedan har du haft fortsatt kontakt med supporten som vid flera tillfällen sagt att du kan ångra köpet när du har mottagit produkten.

Att vi tar ut lägre frakt eller ingen frakt alls betyder inte att frakten är gratis för oss. Med tjänsten Hemleverans inom Stor Stockholm betalar vi x3 mer till åkeriet än exempel Posten / DHL samt behöver ordna extra försäkringar mot stöld/transportskador osv. Om vi sedan väljer att avbryta leveransen tillkommer ytterligare kostnader. Kostnaden blir mer än dubbelt så mycket för oss.

Tanken med Hemleverans inom Stockholm var för kunder som av någon anledning inte kunde ta sig till butiken (ålder/jobb....). Därför erbjuder vi gratis hemleverans under kvällstid då många jobbar och inte kan ta sig till butiken innan butiken stänger och under helger har vi stängt. Man att något är gratis för kunden behöver inte vara gratis för oss.

Din första order tog vi bort för att vi inte hade påbörjat med den, din andra order kunde vi inte ta bort för att ordern redan hade lämnats över till åkeriet. 1500 SEK som du betalde täckte inte kostnaderna till åkeriet då det handlar om 4-5 st kolli (tur/retur och en fast retur avgift) som vi fick betala. Vi tjänar inte pengar vid outlösta paket utan tvärtom lägger ut mer pengar än vad vi tar från kunden. Vi har inte tagit ut någon kostnad för datorn eller övriga produkterna du beställde.

- GT

Ni kan ju påpeka dessa kostnader lite tydligare för kunder som beställer era färdigbyggda datorer så ni slipper alla negativa omdömen.. eller?

Känns ju faktiskt som ni döljer det med flit för att tjäna lite extra pengar när folk väljer att avboka sina färdigbyggda datorer.

Ni kan ju lägga till det under FAQ i informations tabben på era produkter? kan ju inte vara så svårt?

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Oliver91:

Ni kan ju påpeka dessa kostnader lite tydligare för kunder som beställer era färdigbyggda datorer så ni slipper alla negativa omdömen.. eller? känns ju faktiskt som ni döljer det med flit för att tjäna lite extra pengar när folk väljer att avboka sina färdigbyggda dator.

Kom gärna med förslag och förbättringar. Greattech.se.
På köpevillkoren står det tydligt: (som du måste läsa och acceptera innan du slutför din order med separat länk). Även på hemsidan utanför kundvagnen kan man läsa om detta.

Outlöst försändelse
Vid ej utlöst beställning debiteras fraktkostnaden (tur & retur), eventuell betalavgifter samt montering och demontering i förekommande fall. Kostnaden för ej utlöst stationär dator är 30% av ordersumman dock lägst 1495kr inkl moms exkl. frakt, detta för att täcka produktionkostnader. För övriga varor är kostnaden den faktiska fraktkostnaden (tur och retur) plus 300kr i administrativ avgift.

Detta är inget vi döljer och inget vi behöver dölja, jag känner själv inte till någon ÅF som inte tar betalt vid ett outlöst paket. Att företaget tar ut en avgift vid outlöst paket är mer normalt än att man inte gör det och något alla känner till. Observera att "outlöst paket kostnaden" inte har något med våra färdig byggda datorer utan gäller alla produkter.

Du får gärna komma med förslag om du hittar en bättre plats för info om outlöst paket på hemsidan så kan vi gärna titta på det.

- GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Greattech:

Kom gärna med förslag och förbättringar. Greattech.se.
På köpevillkoren står det tydligt: (som du måste läsa och acceptera innan du slutför din order med separat länk). Även på hemsidan utanför kundvagnen kan man läsa om detta.

Outlöst försändelse
Vid ej utlöst beställning debiteras fraktkostnaden (tur & retur), eventuell betalavgifter samt montering och demontering i förekommande fall. Kostnaden för ej utlöst stationär dator är 30% av ordersumman dock lägst 1495kr inkl moms exkl. frakt, detta för att täcka produktionkostnader. För övriga varor är kostnaden den faktiska fraktkostnaden (tur och retur) plus 300kr i administrativ avgift.

Detta är inget vi döljer och inget vi behöver dölja, jag känner själv inte till någon ÅF som inte tar betalat vid ett outlöst paket. Att företaget tar ut en avgift vid outlöst paket är mer normalt än att man inte gör det och något alla känner till.

Du får gärna komma med förslag om du hittar en bättre plats för info om outlöst paket på hemsidan så kan vi gärna titta på det.

- GT

Det är väl mest för er egen skull för att slippa alla besvärliga kunder som avbeställer och strular på andra sätt? är själv övertydlig med eventuella problem som kan uppstå när jag säljer prylar på tradera som privatperson.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Har en fråga, som kan hjälpa folk förstå varför de ska betala.

Har ni allting i lager, dvs redo att skickas? Eller beställer ni varor efter att folk lägger en beställning?

Vad som förvirrade mig var hur ni kunde ta betalt för montering eller frakt (något sånt) när jag på något sätt uppfattade det som att datorn fanns i lager då jag beställde den, hänvisar till sidan för självaste datorn.

"Butik / Postorder: I lager
Leverantören: I lager"

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Oliver91:

Det är väl mest för er egen skull för att slippa alla besvärliga kunder som avbeställer och strular på andra sätt? är själv övertydlig med eventuella problem som kan uppstå när jag säljer prylar på tradera som privatperson.

Självklart tar vi gärna upp och förtydligar det extra men detta är inte ett problem som vi upplever hela tiden. Vi har extremt få paket som går i retur eller som kunder ångrar, handlar om någon enstaka per år eller knappt det. Troligen lägst bland alla ÅF just för vi säljer dyrare produkter (speldatorer) som kunderna lägger ner en hel del tid på innan köpet. Inte många som lägger ut dessa belopp hur som helst och sedan ångrar köpet.

Vi har exempel lagt upp info om garanti, leverans, support osv på varje artikel (datorer) då vi ofta får frågar om dessa. bland annat hur lång tid garanti vi har eller hur lång leveranstiden är osv... Men att lägga upp info om outlöst paket överallt när vi knappt har några ärenden passar inte riktigt in där.

- GT

Skrivet av KingKunta:

Har en fråga, som kan hjälpa folk förstå varför de ska betala.

Har ni allting i lager, dvs redo att skickas? Eller beställer ni varor efter att folk lägger en beställning?

Vad som förvirrade mig var hur ni kunde ta betalt för montering eller frakt (något sånt) när jag på något sätt uppfattade det som att datorn fanns i lager då jag beställde den, hänvisar till sidan för självaste datorn.

"Butik / Postorder: I lager
Leverantören: I lager"

På varje artikel står det: Montering & Tillbehör Datorn monteras vid beställning och alla tillbehör samt drivrutiner medföljer.

När det gäller "i lager" så har vi alla komponenter till datorn inne som vi sedan monterar åt kunden när kunden har lagt sin beställning.
Vi har även en tjänst " Konfiguration " där man kan uppgradera datorn på hemsidan vilket i princip alla våra kunder gör. Eftersom vi uppgraderar våra datorer ofta så kan vi inte ha färdig monterade datorer i lagret när knappt någon köper det.

På varje artikel står det även hur lång leveranstiden är och på våra köpevillkor.

Vi tog inte heller betalt från dig för varken montering eller något annat än frakten, något vi hade kunnat gjort enligt våra villkor. Vi vill varken tjäna pengar eller straffa kunder oavsett orsak. Här fick du endast betala för en del av fraktkostnaden som vi har fått lägga ut.

- GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Hur kommer det sig att personen här slapp betala, när personen befann sig i likadan situation?
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079057-bes...

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av KingKunta:

Hur kommer det sig att personen här slapp betala, när personen befann sig i likadan situation?
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1079057-bes...

Tråden du länkar till från 2012 är inget jag har besvarat, då det är 7 sidor kan jag inte gå igenom allt direkt.
Men utifrån ts fösta inlägg så är det samma där, kunden har meddelat oss efter att datorn var varit hämtad/klar och därför fått faktura för det helt enligt vår policy vi hade under 2012.

Av ren goodwill har kollegan som besvarat tråden tagit bort kostnaden för ts. Precis som du inte fick betala för outlöst paket på 30% av köpbeloppet + transport av ren goodwill från vår sida innan du skapade denna tråd. Vi hade kunnat fakturera dig för 30% av orderbeloppet samt ev. transportkostnader. Med tanke på höga köpbeloppet så hade du fått betala mer än dubbelt än vad du betalade.

Som jag skrev innan så vill vi varken straffa eller tjäna pengar på detta. I dit fall ansåg vi att du endast behöver betala för frakten och inget annat av ren goodwill (vilket inte ens täckte våra kostnader vi haft för transport) . Det är inte som många verkar tro att goodwill bara dyker upp när en tråd skapas på Sweclockers. Det är inte ovanligt med goodwill/undantag hos oss, vi gör en bedömning för varje ärende utifrån kostnader och orsak. Det handlar inte bara om outlöst paket utan om allting, allt från returfrakt för ångerrätt till felsökningsavgift.

- GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Greattech:

Tråden du länkar till från 2012 är inget jag har besvarat, då det är 7 sidor kan jag inte gå igenom allt direkt.
Men utifrån ts fösta inlägg så är det samma där, kunden har meddelat oss efter att datorn var varit hämtad/klar och därför fått faktura för det helt enligt vår policy vi hade under 2012.

Av ren goodwill har kollegan som besvarat tråden tagit bort kostnaden för ts. Precis som du inte fick betala för outlöst paket på 30% av köpbeloppet + transport av ren goodwill från vår sida innan du skapade denna tråd. Vi hade kunnat fakturera dig för 30% av orderbeloppet samt ev. transportkostnader. Med tanke på höga köpbeloppet så hade du fått betala mer än dubbelt än vad du betalade.

Som jag skrev innan så vill vi varken straffa eller tjäna pengar på detta. I dit fall ansåg vi att du endast behöver betala för frakten och inget annat av ren goodwill. Det är inte som många verkar tro att goodwill bara dyker upp när en tråd skapas på Sweclockers.

- GT

Skulle ni verkligen kunna kräva mer än 1550 SEK?

Läste igenom killens tråd och det stod att han skulle betala för "Ej otlöst/hämtat paket", som lösning på dettas så skulle ni skicka den till honom så att han sedan kunde skicka tillbaka den och på så sätt slippa betala. Går allting via 2 olika företag eller går allt via er?

Synd att inte vi kunde göra likadant, så hade jag haft kvar 1550, mycket pengar för en student..

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av KingKunta:

Skulle ni verkligen kunna kräva mer än 1550 SEK?

Läste igenom killens tråd och det stod att han skulle betala för "Ej otlöst/hämtat paket", som lösning på dettas så skulle ni skicka den till honom så att han sedan kunde skicka tillbaka den och på så sätt slippa betala. Går allting via 2 olika företag eller går allt via er?

Synd att inte vi kunde göra likadant, så hade jag haft kvar 1550, mycket pengar för en student..

Ja, enligt lag har företaget rätt att ta ut en avgift som man har avtalat med kunden samt ta betalt för sina faktiska kostnader som frakt och avgifter som åkeriet/DHL/Posten tar ut vid ett paket som kunden inte hämtar ut.

Du har nog missförstått den andra tråden. Kunden hade behövt betala returfrakten vid ångerrätt ändå. Med tanke på antal paket och vikten på dina paket så skulle det blivit en hel del även för dig som du hade fått betala till Posten när du hade returnerat detta. Den andra kunden hade valt transport genom Posten/DHL som inte kostar oss lika mycket i frakt som det har gjort med din dator samt att det endast har varit en produkt och inte flera. Du kan därför inte jämföra dit ärende med den andra tråden. Jag vet inte riktigt vad du menar med att allting går via två företag men vi har endast ett företag.

Du blev vid flera tillfällen informerad om att du kan ångra dit köp genom att endast betala returfrakten vilket du inte accepterade.

Eftersom Sweclockers inte ska användas till varken kundtjänst eller support ärenden så får du gärna skicka PM till mig med dina frågor.

- GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Du har blivit lurad, du kan avbeställa utan att någon avgift kan tas ut.
Enda gången greattech har rätten på sin sida att ta ut en avgift är om du gjort en specialbeställning. Vad som nu menas med specialbeställing är svårtolkat, men t ex så räcker det inte om du valt att ha ett annat grafikkort än själva grund utförandet för datorn. För att greattech ska kunna hävda specialbeställning, då måste det vara något i linje med en gravering t ex på chassit med ditt namn eller andra unika utföranden där faktiskt greattech haft en extra kostnad för att utföra och inte kan återställa produkten.

Och deras villkor ger jag inte mycket för, dom kan precis skriva vad som helst, det betyder inte att du som kund måste följa det. Greattech måste följa Konsumentköplag som alla andra företag och låter inte som att dom gör det med det som står skrivit i deras villkor.

Läste igenom allt nu, fick du bevis på av greattech att datorn verkligen redan var i DHLs händer när du gjorde din avbeställning? För låter ju som du gjorde din avbeställning rätt så omgående men att greattech den här gången valde att ignorera dig och skickade paketet till DHL ändå.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av muSashi:

Läste igenom allt nu, fick du bevis på av greattech att datorn verkligen redan var i DHLs händer när du gjorde din avbeställning? För låter ju som du gjorde din avbeställning rätt så omgående men att greattech den här gången valde att ignorera dig och skickade paketet till DHL ändå.

Du bör läsa tråden om och om igen, du hittar till slut svar på dina frågor direkt här.
14-15 dagar efter köp är ju rätt omgående.

- GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Greattech:

Du bör läsa tråden om och om igen, du hittar till slut svar på dina frågor direkt här.
14-15 dagar efter köp är ju rätt omgående.

- GT

Nej 14-15 arbetsdagar, alltså cirka 21 dagar är ju inte så omgående, men vill höra kundens sida också.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av muSashi:

Nej 14-15 arbetsdagar, alltså cirka 21 dagar är ju inte så omgående, men vill höra kundens sida också.

Avbeställde innan 14 arbetsdagar passerat via deras sida, men jag skulle tydligen har gjort det via mail annars var det inte giltigt, minnet är lite luddigt då det var i september 2014. Nej fick inget bevis på att det var i DHL's händer, i telefon så sa någon från GreatTech att de var redo att leverera datorn till mig, och undrade när det gick bra för mig. Det var då jag sa att jag redan avbeställt datorn.

"Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech Stockholm AB.""

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av KingKunta:

Avbeställde innan 14 arbetsdagar passerat via deras sida, men jag skulle tydligen har gjort det via mail annars var det inte giltigt, minnet är lite luddigt då det var i september 2014. Nej fick inget bevis på att det var i DHL's händer, i telefon så sa någon från GreatTech att de var redo att leverera datorn till mig, och undrade när det gick bra för mig. Det var då jag sa att jag redan avbeställt datorn.

"Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech Stockholm AB.""

Du registrerar dig på sweclockers för att ta upp detta som hände för 8 månader sedan, eller är det någon mer bakomvarande anledning?

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av muSashi:

Nej 14-15 arbetsdagar, alltså cirka 21 dagar är ju inte så omgående, men vill höra kundens sida också.

Eftersom du gång på gång missar viktigaste delarna i denna och andra trådar om oss så kan jag återigen bekräfta att leveransen inte gjordes med DHL utan hemleverans med åkeri inom Stockholm. (ej Posten/DHL).

Skrivet av KingKunta:

Avbeställde innan 14 arbetsdagar passerat via deras sida, men jag skulle tydligen har gjort det via mail annars var det inte giltigt, minnet är lite luddigt då det var i september 2014. Nej fick inget bevis på att det var i DHL's händer, i telefon så sa någon från GreatTech att de var redo att leverera datorn till mig, och undrade när det gick bra för mig. Det var då jag sa att jag redan avbeställt datorn.

"Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech Stockholm AB.""

Jag vet inte riktigt vad denna 14 arbetsdagar handlar om? Du kan avbeställa din order redan samma minut eller efter 1 månad så länge det är möjligt (ordern inte är påbörjad/skickad). Vi har ingen 14 arbetsdagar deadline för varken avbeställning eller något annat. Du mailade för första gången om avbeställning 14-15 dagar efter att vi meddelat dig om utkörning och då kunde du inte ta emot den av privata skäl och frågade om vi kunde ordna leverans till dig om några dagar istället. När kundtjänsten ringer upp dig för att boka en ny tid säger du då att ordern är avbeställd vilket inte då stämmer. Sedan återkallar vi datorn från åkeriet.

- GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av KingKunta:

Avbeställde innan 14 arbetsdagar passerat via deras sida, men jag skulle tydligen har gjort det via mail annars var det inte giltigt, minnet är lite luddigt då det var i september 2014. Nej fick inget bevis på att det var i DHL's händer, i telefon så sa någon från GreatTech att de var redo att leverera datorn till mig, och undrade när det gick bra för mig. Det var då jag sa att jag redan avbeställt datorn.

"Avbeställning skall ske per e-post. Avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från Greattech Stockholm AB.""

Tycker det är märkligt att dom ringer upp dig och frågar när dom kan skicka paketet efter du redan avbeställt datorn via deras hemsida. Låter som ett rätt osmidigt system, om dom måste ringa upp varje kund från deras butiken för att bekräfta när dom kan köra ut paketet.
Om dom inte skicka med något form av bevis att det redan gått så långt att datorn låg och vänta på dig hos "åkeriet" så hade jag inte betalat någon avgift, speciellt inte 1500 kr vilket jag tycker låter sanslöst högt.

Jag skulle gärna vilja ha svar på, om vi utgår från när kunden gjorde avbeställningen via er hemsida, hur många dagar hade gått då? Kunden säger det var inom 14 dagar och greattech säger 14-15 dagar, men det är väl när ni prata med kunden i telefon?

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av SUMITOMO:

Du registrerar dig på sweclockers för att ta upp detta som hände för 8 månader sedan, eller är det någon mer bakomvarande anledning?

Är väl inget märkligt att personer kommer hit i efterhand och frågar om råd? Bra att veta till nästa gång om inte annat, hur man ska hantera en liknande situation.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Äh, är väl nåt troll som vanligt.
Man har 14 dagars ångerrätt, inte 14 arbetsdagar.

Ducati Streetfighter 848 Akrapovic IBC HT-map -13
Yamaha FZR 1000 -87

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Varför ska jag ta kontakt mer er privat greattech? Har ni något att dölja? Eller vill ni bara åt min mail-adress?
Det är bara en simpel fråga, eftersom kundens och eran historia inte riktigt går ihop.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Greattech
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av muSashi:

Tycker det är märkligt att dom ringer upp dig och frågar när dom kan skicka paketet efter du redan avbeställt datorn via deras hemsida. Låter som ett rätt osmidigt system, om dom måste ringa upp varje kund från deras butiken för att bekräfta när dom kan köra ut paketet.
Om dom inte skicka med något form av bevis att det redan gått så långt att datorn låg och vänta på dig hos "åkeriet" så hade jag inte betalat någon avgift, speciellt inte 1500 kr vilket jag tycker låter sanslöst högt.

Jag skulle gärna vilja ha svar på, om vi utgår från när kunden gjorde avbeställningen via er hemsida, hur många dagar hade gått då? Kunden säger det var inom 14 dagar och greattech säger 14-15 dagar, men det är väl när ni prata med kunden i telefon?

Hur kom du fram till att vi ringer varje gång för varje order? Det står klart och tydligt på tråden om att detta handlar om Hemleverans utan koppling till varken Posten eller DHL. Ringer inte DHL upp dig när man ska köra ut ett paket till dig? Då kunden har valt Hemleverans och vi bokar genom ett annat åkeri så blir det vi som får boka en utkörning med kunden. Hade kunden velat få "bevis" så hade vi kunnat maila ut dokument för utkörningen som bekräftar att datorn redan var utlämnad till åkeriet när vi ringde kunden. Inget vi har nekat till.

Vilken punkt är det vi och kunden inte kommer överens om?

Skrivet av muSashi:

Varför ska jag ta kontakt mer er privat greattech? Har ni något att dölja? Eller vill ni bara åt min mail-adress?
Det är bara en simpel fråga, eftersom kundens och eran historia inte riktigt går ihop.

Då du inte läser igenom alla inlägg och väljer att hoppa över stora delar och frågar om samma frågor gång på gång när svaren redan finns på samma tråd så vore det bättre om du mailade in till vår support och fick personliga svar istället (länka till denna tråd)? Nej, din mail adress vill vi inte åt, det ser jag att vi redan har efter din jobb ansökan hos vid olika tillfällen?

- GT