Uppgraderat från 100mbit/s bredband till 250mbit/s, får fortfarande 100mbit/s

Permalänk
Medlem

Uppgraderat från 100mbit/s bredband till 250mbit/s, får fortfarande 100mbit/s

Tjena Sweclockers, har stött på ett riktigt irriterande problem. Har sedan igår morgon uppgraderat mig från Bredband 100 (Bredbandsbolaget) till Bredband 250 vilket då ska ge mig runt 250mbit/s från mina tidigare 100mbit/s. Får däremot fortfarande endast 100mbit/s när det klart står att jag har fått min uppgradering. Även supporten sa att min nya hastighet skulle verkställas inom några timmar efter beställningen.

Nu har det gått runt 24 timmar sedan jag skulle fått min nya hastighet, men sitter fortfarande på 100mbit/s. Har testat allt, kollat så att jag har en funktionell Cat 6 kabel, har en ordentlig Asus RT-66u router som lätt ska klara 250mbit/s, senaste firmware. Har aktiverat Ivp 6, kontrollerat Speed & Duplex men det går endast upp till 100mbit/s om man inte tar den på auto som den redan var på.

Ändrade också DNS till Googles egna (8.8.8.8 och 8.8.4.4) men inte var det problemet heller.

Va f*n gör jag nu då? Anser mig själv som en ganska teknisk kille och borde inte ha några sådana problem, men kan inte lösa detta mysterium själv så jag måste svälja min "pride" och fråga efter hjälp här på Sweclockers...

Detta är en skärmdump från mitt test på bredbandskollen: http://gyazo.com/df052141059dcbfc714d29025b89a3dc

Nämnvärt att lägga till att jag använder mig av Windows 8.1.

Edit: Testade också bredbandskollen på min ipad precis bredvid routern, får också runt 100mbit/s även där på 5 GHz wifi.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk
Avstängd

Prova en annan dator

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen ut som att det fortfarande ligger en 100Mbit spärr.
Ring support och verifiera att anslutningen är uppgraderad?

Säger dom "ja" så testa att koppla förbi routern, och verifiera att även den länken får gbit, samt testa hastighet där.

Permalänk

testa utan din router alltså direkt från väggen till datorn

Permalänk
Rekordmedlem

Logga in i routern och kolla vad den säger om statusen på portarna, om de har 100 eller 1000Mbit länk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att ändra DNS servrar hjälper inte med din hastighet i allmänhet utan bara hur snabbt hemsidor laddas.

Speed & Duplex ska alltid vara på Auto om du har över 100 Mbit/s om jag inte minns fel.

Och som någon annan sa så koppla in datorn direkt i din fiber konvertern eller vad du har och kör ett speed test där.

Får du ut full hastighet då så vet du att det är din router du ska fokusera på annars så ligger problemet på din internet leverantör.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Prova en annan dator

Provade min mors bärbara dator och fick ett ännu sämre resultat, runt 96mbit/s.

Skrivet av Kujo:

Att ändra DNS servrar hjälper inte med din hastighet i allmänhet utan bara hur snabbt hemsidor laddas.

Speed & Duplex ska alltid vara på Auto om du har över 100 Mbit/s om jag inte minns fel.

Och som någon annan sa så koppla in datorn direkt i din fiber konvertern eller vad du har och kör ett speed test där.

Får du ut full hastighet då så vet du att det är din router du ska fokusera på annars så ligger problemet på din internet leverantör.

Samtidigt som jag testade min mors dator gjorde jag det direkt från väggen, dvs utan routern. Fick fortfarande runt väldigt låga siffror emot vad jag blivit utlovad.

Skrivet av mrqaffe:

Logga in i routern och kolla vad den säger om statusen på portarna, om de har 100 eller 1000Mbit länk ?

Kunde inte hitta någonting där man kunde ändra hastigheten? Vet du vilken "avdelning" man ska gå på för att hitta dessa inställningar? Så här ser routersidan ut.

Det måste då vara leverantören som problemet ligger hos? Konstigt nog står det på "mina sidor" på bredbandsbolagets hemsida och på bredbandskollen att jag har bredband 250.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: G915 X LIGHTSPEED Tactile | Mus: Logitech G Pro X Superlight 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arnzeal:

Kunde inte hitta någonting där man kunde ändra hastigheten? Vet du vilken "avdelning" man ska gå på för att hitta dessa inställningar?

Det måste då vara leverantören som problemet ligger hos? Konstigt nog står det på "mina sidor" på bredbandsbolagets hemsida och på bredbandskollen att jag har bredband 250.

Jag har det under rapporter i min men det skiljer beroende på modell av router och jag vet inte om din har nån liknande funktion, ja det kan vara fel hos operatören eller i nätet, vet du att nätet i sig kan köra över 100Mbit ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har det under rapporter i min men det skiljer beroende på modell av router och jag vet inte om din har nån liknande funktion, ja det kan vara fel hos operatören eller i nätet, vet du att nätet i sig kan köra över 100Mbit ?

Vi bor i en bostadsförening i centrala Stockholm på Kungsholmen som har ett speciellt avtal med Bredbandsbolaget. Fick tidigare gratis 100mbit/s men uppgraderade till 250mbit/s för 99kr i månaden. Det står bland annat i vår förenings veckobrev ifall man vill uppgradera sin hastighet så kan man göra det. Antar väll då att nätet borde klara av 1gbit/s i sådana fall då supporten undrade ifall jag vart intresserad av det. Dem ser exakt vart man bor då man uppgav sitt personnummer i början av samtalet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Vi bor i en bostadsförening i centrala Stockholm på Kungsholmen som har ett speciellt avtal med Bredbandsbolaget. Fick tidigare gratis 100mbit/s men uppgraderade till 250mbit/s för 99kr i månaden. Det står bland annat i vår förenings veckobrev ifall man vill uppgradera sin hastighet så kan man göra det. Antar väll då att nätet borde klara av 1gbit/s i sådana fall då supporten undrade ifall jag vart intresserad av det. Dem ser exakt vart man bor då man uppgav sitt personnummer i början av samtalet.

Du är säker att laptopens nätverkskort är ett Gigabit kort? Annars måste du testa på din dator där du vet att det sitter ett Gigabit kort.

Kopplar du bara in kabeln i ett uttag i väggen eller sätter du in kabeln i någon slags Konverter?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Jag ringde till den tekniska supporten och fick dem att åtgärda problemet. Som många innan gissat på var problemet hos leverantören och inte hos mig. Tack för hjälpen alla, ha en trevlig helg.

Visa signatur