Lärare vill komma åt min linux maskin via SSH, hur ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Börja med att testa ett steg i taget, så att du kan se var det felar. Annars kommer du lägga en massa tid i onödan på att titta på inställningar som inte orsakar felet.

1: Testa att lokalt från din Pi ssh:a till sig själv via localhost (ssh username@localhost). Fungerar inte det så kör din sshd inte korrekt. Kontrollera att du har en installerad och att den är startad, och kontrollera sedan inställningarna för den.
2: Testa sedan att från din Pi ssh:a till sig själv via dess lokala IP. Fungerar inte det så har du inte öppnat porten korrekt i brandväggen. Du säger att du stängt av den, men det går så vitt jag vet inte att stänga av netfilter. Har du öppnat upp så att allt vidarebefordras?
3: Testa sedan att ssh:a från en annan dator i samma subnät till din Pi via dess lokala IP. Fungerar inte det så har du någon form av extra brandvägg i ditt nätverk som blockerar det.
4: Testa att ssh:a från internet via din externa IP-adress. Fungerar inte det så har du inte vidarebefordrat porten korrekt i din router, eller så har du ingen egen IPv4-adress, utan din ISP kör NAT där flera kunder delar på en IPv4-adress.
5: Testa att från en dator i samma subnät som din Pi ssh:a via din externa IP. Fungerar inte det så stödjer inte din router NAT-loopback.

#1 funkar
#2 funkar
#3 funkar
#4 Menar du att jag ska SSH från en dator till min Pi via dess externa ip ? Isf funkar det INTE. Testade både ipv6 adressen samt ipv4 adressen.
#5 Förstår inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curudel:

Med risk för att vara allt för IT Crowd men har du testat att starta om routern så den inte buggat sig och inte gjort att regeln slagit.
Har likadan router som dig, testade att sätta upp en portforward och satte igång min rasp vilket fungerade utan problem. Testa och dra över raspberryn till en kompis som du vet att det fungerar för så kan ni utesluta raspberryn som problemet. Då är det bara router settings eller ISP som failar. Om du har fiber och inte har modem, testa att koppla förbi routern och kör direkt emot nätet och se om du kommer åt den då. Gör du inte det så skulle det kunna vara ISP som blockar trafik för att man inte skall köra webservrar på deras nät.
Du får helt enkelt köra klassiska uteslutningsmetoden.

Startade precis om routern, felet kvarstår Ja alltså jag har gjort liknande saker massa gånger men det vägrar funka i detta fall! Har aldrig haft problem med port forwarding förut. Tror det beror på något med min ipv6 tunnel. Men jag vet inte vad och kommer förmodligen inte hinna lösa det innan inatt vilket är då uppgiften ska vara inne.
Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Ett jättestort TACK till alla som vill hjälpa mig, det är verkligen uppskattat. Detta forum är verkligen grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Kan man inte se i routern vilket IP-nummer den har?
Tänkte att han kanske inte har ett riktigt publikt IP-nummer hela vägen.
Ibland så får man privat IP-nummer från internetleverantören.
Går man via t.ex whatismyip.com så syns bara det publik IP-numret och inte IP-numret som routern verkligen har.
Vilken leverantör har du?

Jag är faktiskt rätt övertygad om att det är det här som är problemet.
Du råkar inte ha Bahnhof?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag är faktiskt rätt övertygad om att det är det här som är problemet.
Du råkar inte ha Bahnhof?

Om detta är fallet så har TS en NAT444 adress, bara att ringa Bahnhof och be om en riktig publik IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag är faktiskt rätt övertygad om att det är det här som är problemet.
Du råkar inte ha Bahnhof?

Jag har Com Hem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RageW:

Om detta är fallet så har TS en NAT444 adress, bara att ringa Bahnhof och be om en riktig publik IP.

Man behöver inte ens ringa utan gå till deras hemsidan så finns det en auto sak som gör det åt han så sa dom till mig när jag hade dom.

Edit: Här är länken för att göra det.

http://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Jag har Com Hem

Ok, vad är början på din publika IP?
T.ex: 174.X.X.X

Permalänk
Medlem

I ett dokument jag fått utav min lärare tidigare så står det såhär :
"För att öppna IPv4-brandväggen för protokollet så kan man lägga till följande i sin IPv4-router.
# iptables -I INPUT 1 -p 41 -s SERVER_IPV4_ENDPOINT -j ACCEPT
"

Hur gör jag detta ? Är det bara att mata in "sudo iptables -I INPUT 1 -p 41 -s 192.168.1.51 -j ACCEPT"
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RageW:

Ok, vad är början på din publika IP?
T.ex: 174.X.X.X

83.x.x.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har du tur (och routern ? eller nån server hanterar det) man använder olika adresser för att nå servern beroende på om man är i samma lan eller inte om man inte har installerat nått som översätter adresserna.
Det kan också vara så att du inte har nat utan kör datorn via ett publikt ip.
Normalt sett så får man inte svar om man använder det publika ip till servern inom lanet.

Jag har då aldrig varit med om att man inte skulle kunna ansluta till en dator i sitt egna LAN via den externa adressen. Säker på att det verkligen är så ovanligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Massy:

Jag har då aldrig varit med om att man inte skulle kunna ansluta till en dator i sitt egna LAN via den externa adressen. Säker på att det verkligen är så ovanligt?

Har ingen statistik på hur vanligt det är med nat loopback men det är inte alltid det fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av critaL:

I ett dokument jag fått utav min lärare tidigare så står det såhär :
"För att öppna IPv4-brandväggen för protokollet så kan man lägga till följande i sin IPv4-router.
# iptables -I INPUT 1 -p 41 -s SERVER_IPV4_ENDPOINT -j ACCEPT
"

Hur gör jag detta ? Är det bara att mata in "sudo iptables -I INPUT 1 -p 41 -s 192.168.1.51 -j ACCEPT"
?

Är iptables på Pi:n eller en egen burk?

EDIT: Ingår det Iptables i uppgiften, så kan jag tro det finns en hel del regler insatta. Reglen ovan är som står att iptables ger tillåtelse för ipv4 adresser. Någon regel för port 22, som orginal ssh använder borde ju va med också, eller om -p 41 ger tillåtelse till all ipv4 trafik.. låter inte så troligt men jag har inte riktigt med koll på ipv6 plus ipv4 i iptables.

Permalänk
Medlem

Se i authloggen så det inte är så att du faktiskt kommer åt den men att sshd nekar access att ens försöka autha utifrån.
Om det fungerat att nå port80 finns det ingen egentlig anledning att du med en identisk regel inte skulle nå port22 (om inte lokal fw blockerar som folk nämnt).
(tex /var/log/auth eller möjligen någon annanstans i /var/log beroende på dist).

Permalänk
Medlem

Eftersom du har com hem så kanske de har någon box som också behöver konfigureras?
Kan du kolla vilket IP-nummer routern verkligen får på WAN och inte bara titta på whatismyip.com?

/red
Har du någon brandvägg från ComHem?
Är det någon mer utrustning än din Asus router inkopplad? Du råkar inte ha dubbla routers?

Permalänk
Medlem

Routern kör en egen FTP server vad jag minns, står i dess UI när man lägger:

"When you set 20:21 as your FTP server's port range for your WAN setup, then your FTP server would be in conflict with RT-AC66U's native FTP server."

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Routern kör en egen FTP server vad jag minns, står i dess UI när man lägger:

"When you set 20:21 as your FTP server's port range for your WAN setup, then your FTP server would be in conflict with RT-AC66U's native FTP server."

Det är inte FTP han försöker öppna utan SSH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Se i authloggen så det inte är så att du faktiskt kommer åt den men att sshd nekar access att ens försöka autha utifrån.
Om det fungerat att nå port80 finns det ingen egentlig anledning att du med en identisk regel inte skulle nå port22 (om inte lokal fw blockerar som folk nämnt).
(tex /var/log/auth eller möjligen någon annanstans i /var/log beroende på dist).

Det verkar inte så, hittade log i /var/log/auth. Körde kommandot "tail -f /var/log/auth.log" och försökte SSH in på den via Pi's publika IP adress.

Skrivet av Pake:

Eftersom du har com hem så kanske de har någon box som också behöver konfigureras?
Kan du kolla vilket IP-nummer routern verkligen får på WAN och inte bara titta på whatismyip.com?

/red
Har du någon brandvägg från ComHem?
Är det någon mer utrustning än din Asus router inkopplad? Du råkar inte ha dubbla routers?

Hur gör jag det ? Ingen brandvägg, har 2 routers ja. En som jag fick med mig från Com Hem sen Asus RT-AC66U

Permalänk

Hur är routrarna koipplade?

Internet
|
ComHem Router
|
Asus RT-AC66U
|
Raspberry PI

Är det som ovan?

Då måste:
1. Comhem routern öppnas för port 22 och port 80 och göra port forward till ASUS routern
2. ASUS måste öppnas för port 22 och port 80 och göra port forward till Raspberry PI'n
3. Raspberry PI'n måste ha SSH och Apache i gång att lyssna på sina repektive portar (22 och 80)

Permalänk
Medlem

Hej vet inte om du löst detta än men jag rekommenderar verkligen att du kikar på NGROK.
Då kommer du får igång det på under 3 minuter. Det fungerar super smidigt
https://ngrok.com/
Skriv om du har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Hur är routrarna koipplade?

Internet
|
ComHem Router
|
Asus RT-AC66U
|
Raspberry PI

Är det som ovan?

Då måste:
1. Comhem routern öppnas för port 22 och port 80 och göra port forward till ASUS routern
2. ASUS måste öppnas för port 22 och port 80 och göra port forward till Raspberry PI'n
3. Raspberry PI'n måste ha SSH och Apache i gång att lyssna på sina repektive portar (22 och 80)

Det stämmer, och det har de. Kollar igenom apache2 efter om det är något speciellt man måste göra för att få det att funka med ipv6.

Permalänk
Skrivet av critaL:

Det stämmer, och det har de. Kollar igenom apache2 efter om det är något speciellt man måste göra för att få det att funka med ipv6.

Hm har du bryggat comhem routern och låter den bara var modem? annars så har du problemet där.

*edit*
annars så har du ett nat bakom ett nat vilket kan orsaka stor problem

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Hm har du bryggat comhem routern och låter den bara var modem? annars så har du problemet där.

*edit*
annars så har du ett nat bakom ett nat vilket kan orsaka stor problem

Japp jag har bryggat det och com hem routern är endast modem.

Permalänk
Skrivet av critaL:

Japp jag har bryggat det och com hem routern är endast modem.

Testa med en annan port... tex 2222

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Testa med en annan port... tex 2222

Har gjort det fast med port 23456, funkade fortfarande inte.
Tror det är dags att ge upp. Får maila läraren om exakt hur det är, att jag inte kan få det att funka så han kan ansluta sig till min Pi via SSH eller få min apache2 webserver synlig.

Permalänk

Exakt hur gör du när du försöker ansluta till det externa ip-numret? gör du det från en dator på insidan av dit nätverk? då kan det som tidigare nämnt bli problem med nat-loopback. Vet att jag hade det problemet dock med en gammal netgearrouter som inte tillät att jag använde mig av min externa ip-adress. dock så fungerade det.

Har du möjlighet så testa med en telefon* och ladda ned ett ssh verktyg. Eller be en kompis testa.

*edit*
* via 3-4g etc

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Exakt hur gör du när du försöker ansluta till det externa ip-numret? gör du det från en dator på insidan av dit nätverk? då kan det som tidigare nämnt bli problem med nat-loopback. Vet att jag hade det problemet dock med en gammal netgearrouter som inte tillät att jag använde mig av min externa ip-adress. dock så fungerade det.

Har du möjlighet så testa med en telefon* och ladda ned ett ssh verktyg. Eller be en kompis testa.

*edit*
* via 3-4g etc

Har testat båda två alternativen, körde connectbot på min Nexus 5 och kunde inte ansluta där heller.
En kompis har testat via putty och han lyckades inte.

Permalänk

Jadu.. då vet jag inte... kolla igenom allt även det som är uppenbart.

Du har säkert gjort detta flera gånger men ibland kan man stirra sig blind på siffror så gå ut och ta lite luft sedan gör du allt igen.

1. lyssnar pien på ssh?
2. har du öppnat porten? kolla även att det är aktiverat. inte bara inmatat...
3. dubbelkolla din externa ipadress så du inte fått en ny...
4. kolla din interna ipadress på pien så den stämmer överens med portforwardingen i routern...
5. etc...

*edit*
Det viktiga är att du tar en paus och lite luft

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Kan du kolla ditt IP i WAN-tabben i ASUS routern?
För att säkerställa att ComHem router/modemet verkligen släpper genom det publika IP-numret.

/red
Har ingen egen ASUS router men tydligen ska WAN ip synas under Network MAP
Exempel:
http://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/index.html
WAN IP: 192.168.66.244

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte ansluta från ditt lan via din publika ip utan det måste du testa från "utsidan"

Jo, det går att testa via externa ip:en från lan (exempel nedan).

ssh userName@externIP

Det som händer är att datorn (som försöker ssh:a) frågar routern vem har denna IP den kollar lan:et utan att lyckas och går då vidare utanför lan:et och frågar då ISP:ns. Genom detta så testas routerns (hans routers port-forward).

Skrivet av critaL:

Okej jag lyckas verkligen inte få detta att funka. Det jag har gjort:
Jag har öppnat portar (22,80) till min raspberry pi (192.168.1.51) på både TCP/UDP via min router.
Jag har stängt av brandväggen på raspberry pi.

Jag har sen tidigare en apache2 server körandes på Raspberry Pi, så om jag surfar in på 192.168.1.51 får jag upp den hemsidan.
Surfar jag in på min raspberry pi's publika ip-adress så kommer den inte upp, jag kan inte ansluta mig till den.

Jag har inte lyckats ansluta till min raspberry pi via SSH med raspberry pi's publika IP-adress.

Borde räcka med TCP (iaf för mig).

Det som kan vara är att default har jag för mig att apache2 på rasp pi, är inställt på endast lokal anslutning (kolla apache2 inställningarna).

Din public ip-adress hanteras av routern, så hela ditt lan har samma publika IP. (inte nödvändigt för uppgiften man kan vara bra att veta).

Skulle även vilja rekommendera att du i alla fall byter från port 22 till annan port på ssh, ty de flesta ssh bruteforce attacker är baserade på script som körs och testa port 22 på random IP adresser.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6