Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Hej.. sitter via mobil nu och har lite frågor.
Har idag Windows 8.1 X64 Pro och ska strax uppdatera till 10:an.
Frågor:
Kommer ja behöva skriva in min nyckel?
Om jag uppgraderar, kommer allt mitt gamla finnas kvar?
När jag uppgraderat, kommer jag någonsin kunna formatera och köra Win 8.1 igen med samma nyckel?
Även om ja sen formaterar efter update och kör en clean install av 10:an, kan jag då senare gå tillbaka till 8.1 med samma key?? Även typ 3år efter?
Har win 10 stöd för Xampp? Mcmyadmin 2 & 3?
Är det några vanliga spel titlar som inte kommer funka som i 8.1?
Finns det kända buggar i 10:an man bör veta om?

Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

Frågor:
När jag uppgraderat, kommer jag någonsin kunna formatera och köra Win 8.1 igen med samma nyckel?
Även om ja sen formaterar efter update och kör en clean install av 10:an, kan jag då senare gå tillbaka till 8.1 med samma key?? Även typ 3år efter?

Tacksam för svar

Hej!

Jag svarar gärna på dina frågor.

1. Nej du kommer inte att behöva skriva in din nyckel.
2. Ja, allt ditt gamla kommer att finnas kvar.
3. Ja. Du kan även backa tillbaka till 8.1 de 31 första dagarna efter att du uppgraderat till 10:an utan att formatera.
4. Japp, du kan återgå till 8.1 med samma nyckel om 3 år om du så vill.
5. Ja och ja.
6. Nej, i stort fungerar alla vanliga spel. Speciellt om de också fungerar på 8.1.
7. Nej, inga kända allvarliga buggar existerar.

Behöver du någon ytterligare support efter uppgraderingen får du gärna fråga här eller skriva ett PM till mig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

4. Japp, du kan återgå till 8.1 med samma nyckel om 3 år om du så vill.

Hade fått för mig att nyckeln ansågs förverkad för tidigare Windows-versioner om man inte rullade tillbaka inom 30 dagar och sedan låst till Windows 10. Var kan man hitta detta med tre år officiellt?

Permalänk
Medlem

@strejf

Tänkte slänga in Windows 10 på en Phenom II burk med nforce 980A chipset. Kommer jag stöta på problem? Med SATA-kontroller, nätverk,sli mm? Moderkortet är Asus M4N98TD Evo.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

@strejf

Tänkte slänga in Windows 10 på en Phenom II burk med nforce 980A chipset. Kommer jag stöta på problem? Med SATA-kontroller, nätverk,sli mm? Moderkortet är Asus M4N98TD Evo.

Svårt att garantera något till 100% förstås men jag tror inte att du stöter på några problem. Är det en ren installation eller en uppgradering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Svårt att garantera något till 100% förstås men jag tror inte att du stöter på några problem. Är det en ren installation eller en uppgradering?

Ren installation, bygger en ny burk med lite gerjer jag skrapat ihop från gamla burken Får testa och se, i värsta fall får ja väl gå tillbaka till W7

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Avstängd

@BrottOchStraff: Jag kör tian på en sån plock-ihop-dator med Phenom (inte II) x3 med rätt gammalt moderkort och så och det funkar utmärkt. Dock AMD-chipset men det borde inte göra så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@BrottOchStraff: Jag kör tian på en sån plock-ihop-dator med Phenom (inte II) x3 med rätt gammalt moderkort och så och det funkar utmärkt. Dock AMD-chipset men det borde inte göra så stor skillnad.

Var mest orolig för nforce chipset, finns inga w8 drivrutiner ens då det är nerlagd, men det kanske funkar med microsofts standrard drivers för Sata och nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Frågor:

Tacksam för svar

Hej!

I princip håller jag med strejf men det förekommer att något går fel under installationen så att varje sig Windows 8.1 eller 10 går igång och då blir man tvungen att ominstallera den tidigare Windows-versionen eller göra en ren installation av Windows 10. Det är inte heller alltid som en tillbakarullning till Windows 8.1 inom de 30 dagarna fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Hej!

I princip håller jag med strejf men det förekommer att något går fel under installationen så att varje sig Windows 8.1 eller 10 går igång och då blir man tvungen att ominstallera den tidigare Windows-versionen eller göra en ren installation av Windows 10. Det är inte heller alltid som en tillbakarullning till Windows 8.1 inom de 30 dagarna fungerar.

Har redan uppgraderat nu. Jag gillar det, men Mcmyadmin som jag har i ett typ "Dos fönster", texten där i är väldigt liten och kanske lite oskarp (!?)

Kan jag ändra detta på något sätt?

EDIT: För att förklara bättre.. Öppna CMD och se hur liten texten är.. Antar att alla med Win10 har det så.. Jämför man med Win 8.1 så är det stor skillnad.. Går det att ändra??

Lägger till två bilder för att jämföra..

Windows 8.1 (Tagen ifrån Google)

Windows 10 (Tagen ifrån min dator)

Visa signatur

CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Var mest orolig för nforce chipset, finns inga w8 drivrutiner ens då det är nerlagd, men det kanske funkar med microsofts standrard drivers för Sata och nätverk.

Jag hade ett nForce-kort (dock ej exakt samma som du specificerade) och Windows-uppgraderaren sa att datorn ej var kompatibel med Windows 10 pga nForce. Prövade iofs aldrig att tvinga en install så det kanske kan funka. Körde på den säkra sidan och köpte ett Geforce 210 för 200kr ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För mig sparar den fönsterposition och storlek, vilken version kör du? Jag har version 25.10586.00. Den är både surfplattebrowser, mobilbrowser och destkopbrowser.

Helt säker? Den sparar varken position eller storlek för mig. Visst den sparar fullscreen och vilken skärm den är på men den sparar INTE storlek om du kör i windowed mode.

Den har alltid gjort det, helt värdelöst.

EDIT: Kollade nu och det är fortfarande skit. Bara att ändra storlek lite och flytta Edge en bit, stäng Edge och öppna igen så har fönstret flyttat.

Permalänk

nforce supporten är bra till vista, sen fick jag titta på nvidias hemsida för nyare drivers (moderkort från 2005). Hur som helst fungerar windows egna helt okej (windows går ju installera utan problem). Dock är sata 2 kass och kör i sata 1 hastigheter (saknas en viktig funktion i sata II standaren).

Får slå på raid i bios (då ökar läshastigheten till 270, men skriv är runt 100).

Har inte win 10 installerat något eget (ska inte gjort det vad jag vet). Så kör jag windows egna för Nforce chipet, allt fungerar även usb och front ljud.

Men var problmet att instalera 10, inte för den klagade på inkompatibilitet utan att win 8.1 var rätt trasigt så installationen var svårstartad.

Skrivet av pålis:

Jag hade ett nForce-kort (dock ej exakt samma som du specificerade) och Windows-uppgraderaren sa att datorn ej var kompatibel med Windows 10 pga nForce. Prövade iofs aldrig att tvinga en install så det kanske kan funka. Körde på den säkra sidan och köpte ett Geforce 210 för 200kr ist.

Pratar troligen om moderkorts chipset. är riktigt dåligt chipset, men har faktiskt bra support.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Pratar troligen om moderkorts chipset. är riktigt dåligt chipset, men har faktiskt bra support.

Vet inte om jag missuppfattar men jag pratar också om MoBo-chipset men just nForce-delen trodde jag bara användes för moderkortets grafik.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Vet inte om jag missuppfattar men jag pratar också om MoBo-chipset men just nForce-delen trodde jag bara användes för moderkortets grafik.

Att även gör grafik chipset på vissa moderkort viste jag inte.

Nforce på mitt är endast för usb och sata ingen grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men de använder möjligheten att installera Windows i sin marknadsföring och de har byggt program för att underlätta detta. Alltså stöder de Windows på sin hårdvara och då borde de stödja det fullt ut. Bootcamp är en produkt från Apple och således gäller inte det du citerade för den produkten.

https://www.apple.com/support/bootcamp/
https://support.apple.com/sv-se/HT201468

De har lyssnat på sina kunder och valt att släppa en mjukvara, så kunderna kan installera Windows på deras Mac:ar...
Precis samma text som jag citerade, står på den sidan med Boot Camp som du länkade... De tar alltså avstånd från att ha något att göra med Microsoft och rekommenderar inte att du installerar Windows. Men de ger dig möjligheten att göra det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

De har lyssnat på sina kunder och valt att släppa en mjukvara, så kunderna kan installera Windows på deras Mac:ar...
Precis samma text som jag citerade, står på den sidan med Boot Camp som du länkade... De tar alltså avstånd från att ha något att göra med Microsoft och rekommenderar inte att du installerar Windows. Men de ger dig möjligheten att göra det..

Är inte det en rejäl cop-out då? De stödjer Windows, de har byggt specifika programvaror för att få Windows att fungera och de använder detta i sin marknadsföring men ändå så stöder de inte det och användaren får ta allt ansvar och kan inte förvänta sig support. Och folk påstår att Apple har bra support...

Min Thinkpad köpte jag helt utan OS och Lenovo har supporterat mig på diverse versioner av Windows, även beta, och olika linux-distros snabbt och smidigt utan problem (och utan att jag behövde betala extra).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Största problemet med hur tidigare Windows-versioner hanterade uppdateringar var att dom frågade ifall det skulle vara automatiskt eller inte. Hade MS bara defaultat till automatiskt så hade säkert 90+% av användarna inte aktivt gått in och ändrat. Precis samma anledning som MS defaultar sina privacy-settings för att kunna maximera informationsinhämtning - man vet att övervägande majoritet inte ändrar defaults.

Så alla "vanliga" användare borde få sina säkerhetsuppdateringar löpande men du vet bättre och vill ha möjligheten att hindra detta? Är din dator magisk på något sätt så att säkerhetshålen inte spelar någon roll för dig? (sarkasm )

Problemet med din 10%-logik är att det inte är de tio mest säkerhetsmedvetna eller kunniga procenten som hindrar uppdateringarna, för det skulle de aldrig göra då det är kontraproduktivt för både säkerhet och stabilitet, utan det är gruppen som tror på konspirationsteorier, att MS är ute efter dem eller liknande. Och hade problemet varit begränsat till dem så hade det ju inte varit något problem för oss övriga, de hade kunnat sitta där och varit superstolta över sina opatchade datorer och hur de kringgått MS förtryck liksom, men hålen i deras datorer gör säkerheten sämre för alla.

Citat:

Vad får dig att tycka att meddelandecentret fungerar bra (ej sarkasm)? Som sagt tyckte jag det lät bra på papper men faktumet att ingenting händer när jag klickar på notifikationer gör det ganska lönlöst. Det är väl där så att jag ska kunna få mer detaljerad info? Dessutom hamnar inte alla notifikationer i notifikationscentret. När min Intel Graphics driver crashar randomly får jag en pop-up men den finns inte i notifikationscentret.

Ok, utmärkt kanske var att ta i. Men för mig så funkar notifikationerna, när jag klickar på en så händer saker och jag hamnar dit jag vill. Förutom när det gäller mail, av någon anledning hamnar jag bara i mail-appen oavsett vilket mail jag trycker på så då känns det väldigt onödigt att fylla upp listan med alla mail. Men klickar jag exempelvis på något om uppdateringar så hamnar jag i den nya kontrollpanelen för uppdateringar och så vidare. Dock är det ju som du säger att inte alla notifikationer hamnar där tyvärr, men det lär väl bättra sig med tiden liksom. För det som presenteras där (förutom individuella mail) så fungerar det utmärkt för mig.

Citat:

Ser inte hur att man stoppar vanliga användare från att komma till vissa "acancerade" inställningar genom att tvinga dom klicka på hyperlinks i Settings för att komma till gamla Kontrollpanel-fönster. Det gör det bara mycket mer icke-intutivt och rörigt. Varför inte då bara behålla kontrollpanelen som i 8.1 och lägga till Settings för dom vanliga plebianerna som tydligen inte alls kan hitta till Kontrollpanelen och inte ska röra inställningar i deras OS?

Man stoppar inte dem men man flyttar mer riskfyllda eller avancerade inställningar längre bort från säkrare eller vanligare inställningar och därmed blir skillnaden tydligare. Det är bra gränssnittsdesign enligt de designmönster som vi har kommit fram till idag (eller snarare för tio-femton år sedan). Man ska inte presentera användaren med saker som inte är intressant för den på samma ställe som saker som användaren behöver göra ligger, det skapar osäkerhet och kan bli rörigt på flera sätt. Sen kan man förstås diskutera vilka inställningar som har hamnat var och så, och att det är sån skillnad mellan de två olika inställningsgränssnitten, men det lär väl ändras allt eftersom tian mognar liksom.

Citat:

En säkerhetsimplementering för Windows Enterprise är inte särskilt relevant.

Flera av sakerna i den presentationen gäller även hemanvändare. Till exempel Windows Hello och Passport, Trusted Apps, Secure boot, bättre säkerhet i default-browsern och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är inte det en rejäl cop-out då? De stödjer Windows, de har byggt specifika programvaror för att få Windows att fungera och de använder detta i sin marknadsföring men ändå så stöder de inte det och användaren får ta allt ansvar och kan inte förvänta sig support. Och folk påstår att Apple har bra support...

Min Thinkpad köpte jag helt utan OS och Lenovo har supporterat mig på diverse versioner av Windows, även beta, och olika linux-distros snabbt och smidigt utan problem (och utan att jag behövde betala extra).

De har superb support på sin egen hårdvara och mjukvara. Sen får man vända sig till Microsoft, om man vill ha support med Windows drivrutiner... vilket står klart och tydligt.
Vore ju ganska konstigt om Apple skulle ge bort en av de stora fördelarna med Mac (touchpad-drivrutinerna) till sin konkurrent?

Har du köpt en Mac utan OS..? De säljs inte utan OSX och supportas också därefter..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

De har superb support på sin egen hårdvara och mjukvara. Sen får man vända sig till Microsoft, om man vill ha support med Windows drivrutiner... vilket står klart och tydligt.
Vore ju ganska konstigt om Apple skulle ge bort en av de stora fördelarna med Mac (touchpad-drivrutinerna) till sin konkurrent?

Har du köpt en Mac utan OS..? De säljs inte utan OSX och supportas också därefter..

Ja och du inbillar dig att Apple gladeligen ger Microsoft all information om hårdvaran som de behöver för att skriva grymma drivrutiner?

Nej Apple gör allt de kan för att förstöra för Microsoft och andra företag. De vill helst att det bara skall existera ett företag på jorden och i toppen av den nya världsordningen ska Tim Cook styra världens alla regeringar, företag och människor som en dockmästare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

Har redan uppgraderat nu. Jag gillar det, men Mcmyadmin som jag har i ett typ "Dos fönster", texten där i är väldigt liten och kanske lite oskarp (!?)

Kan jag ändra detta på något sätt?

EDIT: För att förklara bättre.. Öppna CMD och se hur liten texten är.. Antar att alla med Win10 har det så.. Jämför man med Win 8.1 så är det stor skillnad.. Går det att ändra??

Lägger till två bilder för att jämföra..

Windows 8.1 (Tagen ifrån Google)
https://i-technet.sec.s-msft.com/dynimg/IC341165.gif

Windows 10 (Tagen ifrån min dator)
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b174709.png

Ja det går att ändra. Klicka på ikonen längst uppe till vänster och välj egenskaper. Där kan du ställa in allt möjligt, bland annat storleken på teckensnittet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag ville datorn inte vakna från strömsparläge (som vanligt in Win10). Tryckte in powerknappen i 5 sek och startade om. Fick reda p åatt datorn skulle uppdateras. Tog typ 20 minuter. Såg ut som vid uppgraderingen från w7 till w10. Sedan stod det länge att "Alla dina filer finns kvar"

Väl inne ser allt normalt ut. Stod att "det finns många nya funktioner".. Jaha.. men vilka då då?

Kan inte hitta någon info alls om vad som hänt.

Någon som vet nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det går att ändra. Klicka på ikonen längst uppe till vänster och välj egenskaper. Där kan du ställa in allt möjligt, bland annat storleken på teckensnittet.

Få som använder systemmenyn idag. Jag brukar ibland stänga med dubbelklick där, men det fungerar inte på "Modern UI"-appar.

I övrigt är jag nöjd med Win 10 v1511. Skulle inte välja något annat. Har stängt av en del "Spion"-grejer med Shutup10, annars kör jag standard överallt. Ingen extra startmeny eller så. Ändringarna i v1511 fick mig att avinstallera Start 10, trots att jag betalt för den (uppgraderad Start 8, så haft valuta för den i min Win 8-installation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja och du inbillar dig att Apple gladeligen ger Microsoft all information om hårdvaran som de behöver för att skriva grymma drivrutiner?

Nej Apple gör allt de kan för att förstöra för Microsoft och andra företag. De vill helst att det bara skall existera ett företag på jorden och i toppen av den nya världsordningen ska Tim Cook styra världens alla regeringar, företag och människor som en dockmästare.

Nej, det gör jag inte. Varför skulle de? Även om Apple skulle ge dem informationen, tror jag inte Microsoft skulle kunna skriva några "grymma" drivrutiner. Har de någonsin gjort det? Har haft min Macbook PRO i två år nu och inte rört den mer än uppdaterat den ett par gånger. Under samma tid vet jag inte hur många gånger jag behövt fixa med mina Windows-datorer, då det strulat med både det ena och det andra.

Apple tillverkar inte sina datorer för Windows, de tillverkar dem för att vara skräddarsydda till OSX. Sen om du vill köra ett annat OS som t.ex. Windows 10 på en Mac får du göra det, men de tar inget ansvar..
Kan inte vara så särskilt svårt att förstå?

Min dator i sign funderade jag på att göra en Hackintosh av, alltså installlera OSX på den. Det gick inte, då hårdvaran inte är kompatibel.
Ska jag gå på hårdvaru-tillverkarna då, eller Microsoft? Är det inte bättre att jag går på Apple, som gjort OSX?
Men då de bara ger support på produkter de tillverkat, så spelar det ingen roll.. bara att acceptera och gå vidare.

Nu kommer delar av datorn i sign bli en HTPC istället.. och inköp av en Mac kommer att ske.

Innan du slänger ur dig andra diverse glåpord om företagsledare, så vet du säkert hur stor andel datoranvändare som använder Windows vs OSX..? Spelar ingen roll vilket multinationellt företag du tittar på, så vill de vara störst.. I dagsläget är det Microsoft, men det kan ändras och ibland kan det ändras snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har haft min Macbook PRO i två år nu och inte rört den mer än uppdaterat den ett par gånger. Under samma tid vet jag inte hur många gånger jag behövt fixa med mina Windows-datorer, då det strulat med både det ena och det andra.

Skit bakom spakarna??

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Skit bakom spakarna??

Skulle man ju kunna tro.... Men tyvärr inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Har haft min Macbook PRO i två år nu och inte rört den mer än uppdaterat den ett par gånger. Under samma tid vet jag inte hur många gånger jag behövt fixa med mina Windows-datorer, då det strulat med både det ena och det andra.

Förutom den uppenbara skillnaden mellan dem... virus, så beror väldigt mycket på hur man använder datorerna.

Har några krångelfria datorer på jobbet som kört Windows 7 i ett par år. Men så har ju konfigurationen på dem varit den samma under denna tid. Automatiska uppdateringar är det enda som gjort förändringar.

Däremot så har det varit lite krångel på de datorer där vi bytt hårdvara och mjukvara. Men det säger sig ju lite självt trots allt.

Mac finns i en konfiguration i stort sett... Windows-datorerna är X antal olika. Det är ju upplagt för problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle man ju kunna tro.... Men tyvärr inte.

Jo det är skit bakom spakarna. Jag har använt senaste Windows i över 10 år och har aldrig nånsin strulat för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Det handlar inte om att ge bort något alls på något sätt. Det handlar om att hjälpa ens kunder att göra vad de vill göra med ens produkter och att göra den upplevelsen så bra som möjligt. Hade Apple gjort bra drivrutiner till deras touchpads för Windows så hade de ändå bara fungerat på just deras touchpads, för deras kunder som har köpt deras hårdvara.

Citat:

Absolut, men med OSX medföljer Bootcamp som endast är till för att låta användaren installera och köra Windows, därmed borde det supporteras. Det känns lite som om Apple inte tror på sitt OS när de måste medvetet gimpa den största konkurrenten på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Windowsdatorer har ingen specifik hårdvara. Apple har ju bara några varianter av hårdvara. Därav skillnaden. De behöver inte krångla med tusentals hårdvaru-konfigs.
"Allt" funkar med Apple för det är gjort för en handfull system. Ungefär som en permobil.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K