Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Köpråd , tryckluft på burk.

Tjena.
Köpte Netonnets burkluft och där var mycket dåligt tryck i den. Det kommer luft men knappt så det rengör.
Vilket märke köper ni och varifrån?
Man vill ju ha lite tryck i burken när man rengör.
Mvh / Mange

Att vara vegan är ett val man gjort själv och då kan man inte räkna med att hela världen ska anpassa sig / Roy Fares

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Jag kör med kompressor. Har man inte för högt tryck så fungerar det kanon. En minikompressor 'är bättre val om man inte vill vara i garaget eller inte har en stor Tycker det är sjukt att man ska betala för luft!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Clas Ohlsons är bra, men det var länge sedan jag handlade det där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jan 2012

Vet att Kjell & Co brukar då och då rea ut sina tryckluftsburkar för runt 50 lappen så är väl helt ok, annars utan rea finns deras nu för 80 kr, samt man kan lämna in dem för återvinning vilket är väl en schysst bonus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

har köpt mina på kjell och inet. båda har varit bra

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Mange75:

Tjena. Köpte Netonnets burkluft och där var mycket dåligt tryck i den. Det kommer luft men knappt så det rengör.
Vilket märke köper ni och varifrån?
Man vill ju ha lite tryck i burken när man rengör.

Jag brukar köpa DUST OFF burkarna från Clas Ohlson, de har bra tryck men "bottenskrapet" är inget vidare. Lämnar alltid kvar.

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...
Hittade den på rea en gång, en femhundring eller så.
Ett jävla oväsen dock, den har ingen tank.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Tack för alla svar.
Kompressor känns lite overkill
Ska börja med att testa Clas Ohlsons Dust Off imorgon.
Mvh / Mange

Att vara vegan är ett val man gjort själv och då kan man inte räkna med att hela världen ska anpassa sig / Roy Fares

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

En heads upp, håller du burken upp och ner eller skakar den så blir "drivgasen" flytande och (troligtvis) strömförande.

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Maj 2011

Kompressor

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av frankof:

Hittade den på rea en gång, en femhundring eller så.
Ett jävla oväsen dock, den har ingen tank.

Mycket bättre maskin. Funkar om man behöver pumpa bildäck etc också. Smidig liten hobbykompressor för den med små krav.

Behöver man något med lite mer kräm så rekommenderar jag minst 200 liter tank och 5 hästkrafter.

Förslag:
https://online.tools.se/#/?article=V15-5285275-2551264

Gamerigg: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag kör med kompressor. Har man inte för högt tryck så fungerar det kanon. En minikompressor 'är bättre val om man inte vill vara i garaget eller inte har en stor Tycker det är sjukt att man ska betala för luft!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...

Du måste ha en olje fri kompressor. Nästan alla kompressorer för konsument bruk tillsätter olja i luften den sprutar ut vilket inte är bra för datorer och annan teknisk utrustning. Just den kompressorn du länkar där är någorlunda men inte helt oljefri. Man får bedöma själv om den mängden olja är OK, men det finns speciellt bland dem större kompressorerna några som tillsätter en hel del olja. Det är fördelen med burkluft, du får garanterat oljefri luft.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Rekommenderar också att använda en kompressor istället.
Köpte en trycklufts burk en gång, var lätt det sämsta datortillbehöret jag har köpt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2009

Köpte Dust Off senast. Bra tryck. Inte brandfarlig.

Tycker det hade varit Kanon om SWEC gjorde lite tester. En tryckmätare + flödesmätare och sedan logga tills burken är slut.
Burkarna bli kalla och trycket minskar efter en stund så man får nog köra ett intermittent test av något slag.

4770k WC | Gryphon Z87 | GTX 780 WC | 4x4GB DDR3 @2Ghz | Newton R3 600W | Define R4 (fan controller=dead CPU!) | PA140.3 | DC12-220@5v | XL2720z

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Sakki:

Rekommenderar också att använda en kompressor istället.
Köpte en trycklufts burk en gång, var lätt det sämsta datortillbehöret jag har köpt.

Håller med. En liten smidig kompressor är många gånger bättre. Vanlig ren luft dessutom som inte kräver något ventilerat utrymme.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Mange75:

Tack för alla svar.
Kompressor känns lite overkill
Ska börja med att testa Clas Ohlsons Dust Off imorgon.
Mvh / Mange

Burkluft känns "overkill" om du frågar mig då det är jävligt dyrt i längden
En 300krs kompressor som länkades och man är set for life (Eller ja, någon gång dör den väl)

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,7 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Luft på burk är nog det mest onödiga man kan köpa
Snordyrt, vara absolut inte länge.

Det kan väl vara "ok" om du ska ha till det till mindre elektronik och typ 1-2 luft pustar för att blåsa rent.

Men städa större saker som datorn med det är slöseri med pengar

Skrivet av philipborg:

Du måste ha en olje fri kompressor. Nästan alla kompressorer för konsument bruk tillsätter olja i luften den sprutar ut vilket inte är bra för datorer och annan teknisk utrustning. Just den kompressorn du länkar där är någorlunda men inte helt oljefri. Man får bedöma själv om den mängden olja är OK, men det finns speciellt bland dem större kompressorerna några som tillsätter en hel del olja. Det är fördelen med burkluft, du får garanterat oljefri luft.

Men man köper ju en oljefri smidig kompressor såklart
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kom... Köpte denna själv för 450:- för ett par år sedan (nu var den dock snordyr av någon anledning )

Ser ingen fördel alls med burkluft.
5 burkar så var jag uppe i samma pris som jag betalade för denna. Och den fungerar fortfarande lika bra efter alla år, till rengöring, blåsa upp däck osv.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av philipborg:

Du menar att kompressorer som inte är för konsumenter avger olja till luften. Svar ja! En billig kompressor avger ingen olja då den inte har någon. Dyra kompressorer har olja för att lager i kompressorn kräver det för att hålla länge samt för kylning. I billiga kompressorer har du inga lager som kräver olja och inget som kyler den vilket dock medför minskad livslängd.

Oljan tillsätts alltså inte, den avges och krävs för att bra grejer ska hålla länge.

Mängden olja vi pratar om är så liten att det finns värre faktorer att tänka på. Får man mycket olja så har man förmodligen en för hög oljenivå i kompressorn. Vad som istället tål att tänka på är att inte vara för nära komponenter,att inte blåsa på fläktar utan att hålla i dem och att reglera trycket om det är möjligt.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du menar att kompressorer som inte är för konsumenter avger olja till luften. Svar ja! En billig kompressor avger ingen olja då den inte har någon. Dyra kompressorer har olja för att lager i kompressorn kräver det för att hålla länge samt för kylning. I billiga kompressorer har du inga lager som kräver olja och inget som kyler den vilket dock medför minskad livslängd.

Oljan tillsätts alltså inte, den avges och krävs för att bra grejer ska hålla länge.

Mängden olja vi pratar om är så liten att det finns värre faktorer att tänka på. Får man mycket olja så har man förmodligen en för hög oljenivå i kompressorn. Vad som istället tål att tänka på är att inte vara för nära komponenter,att inte blåsa på fläktar utan att hålla i dem och att reglera trycket om det är möjligt.

Jag ska vara ärlig, är verkligen inte särskilt kunnig om kompressorer Jag visste bara att luften dem avger ofta har olja i sig, iofs så är det rätt stora/dyra kompressorer jag är van vid. Förstår däremot mycket väl att den inte "vattnar" luften så att säga, utan att det är en bieffekt. Har även sätt en del inlägg här på forumet som varnar för oljan.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Måste bara stämma in med dom som säger kompressor. Den skrivs av ganska fort.
Ang olja, bara köpa en utan. I dom fallen fyller man på någon droppe i verktyget man använder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av philipborg:

Jag ska vara ärlig, är verkligen inte särskilt kunnig om kompressorer Jag visste bara att luften dem avger ofta har olja i sig, iofs så är det rätt stora/dyra kompressorer jag är van vid. Förstår däremot mycket väl att den inte "vattnar" luften så att säga, utan att det är en bieffekt. Har även sätt en del inlägg här på forumet som varnar för oljan.

Man kan ju inte vara expert på allt. Jag skulle dock säga att om man har en kompressor med tank så är det kondensvatten som man ska akta sig för. En Vattenavskiljare är då något man bör skaffa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

Om du själv håller på med dykning eller känner någon som gör så har du prima luft i dykflaskor, garanterat fri från både vatten och olja. Begagnade dykflaskor finns att köpa i mängder, de måste dock provtryckas vart 5:e år vilket kostar 5-700kr. Därefter kostar en vanlig fyllning ca 80-100kr, då får du i gengäld väldigt mycket luft. Väljer du en i aluminium så behöver du inte bekymra dig för att flaskan eventuellt skulle rosta heller, en vanlig 11 liters aluminiumflaska rymmer ca. 2200 liter luft vid fullt tryck. Den absolut största kompressorn som finns i det här inlägget rymmer 2970 liter luft i en tank på 270 liter!
Kontentan är egentligen att vill du ha absolut renast möjliga luft så skaffar du en dykflaska och glömmer allt strul med kompressorer.

Asus P8P67 Pro || Intel Core i5 2500K || Corsair 8GB XMS3 1600Mhz || Gigabyte GeForce GTX970 G1 || Corsair Graphite 600T (White) || Corsair AX850W || Antec Kühler H₂0 620 || Samsung 850 EVO 250GB || Intel SSD 320 120GB || WD Caviar Black 1TB || WD Caviar Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Och varför behöver man en tank för dessa ändamålen, bara onödigt och tar plats.
Finns inget strul alls med en oljefri kompressor.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008

Denna kommer jag köpa nästa gång den kommer upp på massdrop:
https://www.massdrop.com/buy/o2-canless-air-system

Om ingen vet var man kan hitta den direkt i sverige. Finns säkert på amazon, ebay och liknande. Men har inte kollat...

EDIT:
Ebay

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Köpte Clas Ohlssons tryckluft på burk för att testa lite.
Visst, det är lite dyrt, men faktiskt riktigt praktiskt. Blåste rest mina teknikprylar, tex datorns inre med alla kretsar, fläktar och sådant. Är helnöjd med resultatet.
Lite småkul att gå runt och blåsa på lite allt möjligt
Livsnödvändigt är det väl dock naturligtvis inte..

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2009

Kul pryl men för dyr på ebay länken tycker jag. Kanske blir billigare på massdrop.

Skrivet av Beltet:

Denna kommer jag köpa nästa gång den kommer upp på massdrop:
https://www.massdrop.com/buy/o2-canless-air-system

Om ingen vet var man kan hitta den direkt i sverige. Finns säkert på amazon, ebay och liknande. Men har inte kollat...

EDIT:
Ebay

4770k WC | Gryphon Z87 | GTX 780 WC | 4x4GB DDR3 @2Ghz | Newton R3 600W | Define R4 (fan controller=dead CPU!) | PA140.3 | DC12-220@5v | XL2720z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av kdk_warhead:

Kul pryl men för dyr på ebay länken tycker jag. Kanske blir billigare på massdrop.

Tror den var dyrare på Massdrop faktiskt...