Skrivet av tobee:
För att tala klarspråk. Jag har dödat alla faser och plockat ström från grannen till wifiprylarna så det verkar inte vara apparater i mitt hem som stör.
Jag ska höra med vår nätverkstekniker om han har några verktyg jag kan låna för att analysera.
Jag vet inte, men jag tror inte felet beror på fiberprylarna. Jag har problem mellan mina trådlösa enheter också så jag tror helt enkelt något stör trafiken. Visserligen har jag konstiga hastigheter på det trådade också och får i princip bara ut 95Mbit när jag 1. Tankar torrents. 2. Tankar från flera källor samtidigt. 3. Kör bredbandskollen. Laddar jag ner en fil från exempelvis sunet så får jag max 20-30Mbit även på trådat.
Talar jag med min bredbandskoordinator här på jobbet om detta så är han inte så förvånad. Zitius som äger hårdvaran i vårt öppna nät har varierande kvalitet på leveransen och det finns tydligen kunder som max får ut 2-3Mbit från sin dyra nya fiberinvestering så man kanske ska vara nöjd ändå... Det är enligt honom inte själva fiberkablarna som är problemet utan ändutrustningen. Här ska jag bråka lite på Bahnhof få se om det får fart på Zitius att titta på mina låga hastigheter. Här har jag låg förhoppning att något ska hända eftersom de säkert bara hänvisar till bredbandskollen.
Det låter som att du kanske har lite överlast nånstans i nätet.
Inte säkert det är i din ände, utan det kan vara i din leverantörs nät, eller gränsen mellan din leverantör och deras leverantör. Detta utesluter inte problem med Wifi:n dock, utan du kan ha 2 olika fel som båda påverkar.
Mina kusiner i Småland har haft samma problem med nyinstallerad fiber. Deras leverantör hade dragit in alldeles för lite bandbredd i sitt inkommande, så väldigt många fick dela på ca 1Gbit upp (tror jag de pratade om). Tänk dig 2 kvarter med alla 100Mbit som delar på 1Gbit. Det blir fort trafikstopp
Detta gör att latency på din anslutning stiger (spikar till när lasten gör det), och detta gör att tester som använder TCP trafiktest kommer ge dåliga värden, eller om du laddar ner från ftp/http, då dessa måste skicka bekräftelse paket tillbaka, annars skickas samma paket om. Detta gör att när bekräftelserna inte kommer fram snabbt nog, så sjunker din nerladdningshastighet.
Torrenter använder UDP trafik, och inga bekräftelser, så de fastnar inte i detta trafikstopp, och därför kan du pressa på betydligt mer. Detta sker speciellt om de har stor kapacitet ner, men liten kapacitet upp (och upp till annan leverantör är den dyraste trafiktypen för ISP)
Hade jag varit dig hade jag försökt utesluta Wifi från Internet i dina tester.
Gör ett eget tptest (eller flera av programmen länkade nedan) eller filöverföringstest mellan Wifi ansluten enhet (gärna flera olika), mot en tråd ansluten PC. Då de flesta HDD kan hantera 60MB/s iaf så lär du kunna få ut minst 500Mbit/s så länge du kopierar stora filer, om allt var perfekt. Troligen kommer Wifi bli flaskhalsen innan det, men du bör iaf kunna bedöma om det är fel på Wifi:n eller inte, oavsett internet.
Test program kan vara https://packetsender.com/ för nätverk och här är några till https://www.raymond.cc/blog/network-benchmark-test-your-netwo....
Sen kopplar du trådbunden PC mot internet, om du kan helst utan verken router eller så (vet att inte alla kan det), och kör alla olika tester du kan vid olika tidpunkter, dvs kväll, morgon, allt du kan. På helgen testa typ 19-21 så får du värsta fall också.
Skriv ner alla tester, dess resultat och så i något dokument, så du har dem registrerade.
Börja med att starta 4 kommando fönster.
I den ena skriver du ping "din gateways IP" -t (det kommer starta ping mot din gateway i all oändlighet, avbryt med Ctrl + C, eller se statistik med Ctrl + Break)
I nästa pingar du en snabb server på samma sätt (sunet, google eller så. vill du göra flera så starta fler fönster och gör det)
3:e fönstret pingar du mot din ena DNS server, jag brukar ta den sekundära då den ofta ha minst last, så de påverkas minst.
och 4:e sista gör du traceroute (tracert) och kolla vägen till de servrar du nyss valt i 2:a och 3:e fönstret.
Med lite tur kan du ser om något specifikt hopp tar extremt lång tid. Notera dock att ping är inte 100% exakt, och det inte är säkert att den som visar hög ping verkligen är problemet, men det är värt att undersöka vidare iaf.
Sen testa en sak i taget (med alla pingtester fortfarande igång, dock inte tracert):
Testa ladda ner filer från snabba servrar (gärna flera olika) via FTP / HTTP.
Testa större torrenter eller annan UDP trafik (håll dig till lagliga filer nu och se till att inget annat stör laddningarna)
Kör bredbandskontrollen och få iaf 2 värden som du tar snittet av.
Du bör efter detta har lite info om var felet är, vilka tidpunkter det är som värst och vilken typ av trafik det påverkar. När vi vet det så kan vi jobba vidare på det.
(Btw ledsen för vägg av text )