Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk

Ledsen att jag frågar i detta annars utmärkta FAQ, men jag undrar bara hur bra ljudet egentligen är i gämförelse med t.ex Sb Audigy 2 eller Live! 5.1 ?

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk

Gämfört med ljudet på Moderkortet i fotnoten !

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga gärna i en annan tråd, eller använd den utmärkta sökfunktionen Din fråga har diskuterats flera gånger förut, och det är svårt att ge ett ordentligt svar. Rent tekniskt är det ingen större skillnad på kretsarna mellan de olika korten (förutom Audigy 2 som håller en något högre teknisk klass än Live!), men det du menar med "ljudkvalitet" har inte bara med de tekniska förutsättningarna att göra. Många skulle nog dock svara Audigy 2 hur man än mäter.

Men, som sagt: För en mer uttömmande diskussion, skapa en ny tråd!

Permalänk
Medlem

En alldeles ypperlig ljudkorts-FAQ. Creds till dig Teetow.

Jag är ute efter bättre ljudkvalitet när jag spelar mp3or och musik i allmänhet ur datorn. Har ett Audigy 2 nu, men jag är grymt missnöjd med det kortet med tanke på prislappen på 1200:- när jag köpte det.

Efter att ha läst igenom tråden så har jag fått intrycket att M-audio Audiophile 2496 borde vara ett kort för mig?
Jag har datorn kopplad till stereon samt ett par Beyerdynamics DT-531 kopplade till hörlursjacket där.
Surroundljud intresserar mig inte det minsta då jag har ett mpegkort som matar förstärkarn med 5.1 ljud när det vankas filmvisning

Så, är Audiophile 2496 något för mig?

Permalänk
Medlem

Näru, om du bara lyssnar på musik så behöver du inget 24/96-kort.. Då duger ditt Audigy finfint. Vad är du missnöjd med?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
En alldeles ypperlig ljudkorts-FAQ. Creds till dig Teetow.

Jag är ute efter bättre ljudkvalitet när jag spelar mp3or och musik i allmänhet ur datorn. Har ett Audigy 2 nu, men jag är grymt missnöjd med det kortet med tanke på prislappen på 1200:- när jag köpte det.
[...]
Så, är Audiophile 2496 något för mig?

Tack ska du ha

Nja, inte sålänge du spelar mp3:or. Då tror jag tvärtom Audigyt är ett bättre alternativ eftersom du kan justera bas och diskant så att det passar dina lurar. Jag skulle lägga lite tid på att fixa en sjysst EQ-kurva i Winamp istället, jag har fått mina Koss Portable och mina Sennheiser HD 280 Pro (använder dem för att referenslyssna mixar) att låta helt okej efter 10 minuters tweaking.

Ta dock tid att fixa en bättre EQ än den inbyggda, den är inte särskilt bra. Fixa Adapt-X VST pluginloader (googla) och någon freeware-VST-EQ så ska du få höra på grejer

Permalänk
Medlem

mkay..inte det svar jag ville ha riktigt

Jag tycker det låter livlöst och basfattigt jämfört med mitt tidigare kort som var det inbyggda på moderkortet..typ AC97..mina förväntningar var nog rätt höga på Audigy 2 kortet antar jag

Permalänk
Medlem

broix: nja, det ska väl ändå inte låta _sämre_ än inbyggda kortet? borde ju låta minst lika bra. kanske nån drivrutin som spökar?

offtopic kanske men.. teetow: visst är hd 280 pro underbara? kan inte ta av mig dom när jag börjat lyssna!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Porta Pro säger jag bara... yummy

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Är man baskåt så.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Hejsan Teetow
Sicken tur att jag fick tag på din tråd här.. detta har man längtat efter!
Köpte min burk i januari 2001. Ett tag sen alltså. Fick med ett "Creative Audio PCI" antagligen bara ett tvåkanalsljudkort. (?) Kör fortfarande på det. Jättebra ljud enligt mig.. Rent och fint, dock inget surround men det kommer vi till nu. Uppgraderade datorn för några månader sedan. Nytt mobo, cpu osv.. mobot är ett "Gigabyte Pentium 4 Titan GA-8PE667 Ultra 2 PRO" vilket jag är mycket nöjd med, förutom med denna sak då; det integrerade ljudkortet. Ett "Realtek AC'97 Audio" Det har 5.1 och allt, så jag tänkte att det var ju bra, när jag köpte mobot. Så slipper man skaffa nytt ljudkort.. Det har optisk ut å analoga kontakter för 5.1. Men nejdå, jag får inte igång spdif'en och ljudet bara brusar och håller på.. Nu är jag tillbaks och lyssnar på mitt gamla hederliga Creative-kort.. hehe. Gammalt står sig bäst.. Egentligen är jag emot integrerade saker över huvud taget.. Tänker nog ändå köpa ett nytt ljudkort, typ "M-Audio Revolution 7.1" eller kanske "Hercules Game Theater XP 6.1", eller varför inte ett "Sound Blaster Audigy 2 ZS" ? En himla prisskillnad mellan dessa dock. Vad kan detta bero på? Det viktigaste för mig är rent och fint ljud, bra och djup basåtergivning till subwoofern, samt att jag vill kunna få ut 5.1-ljud från datorn till min hemmabioförstärkare.
Hoppas du hittar på något bra svar på detta! Tack på förhand //thakspsolo

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Hedersmedlem

broix: "Ljudkvalitet" hos ljudkort har till 99% med EQ-inställningar att göra. Tro mig, snälla. Om du tycker Audigy låter "fattigt" så har du garanterat lite tweaking kvar att göra, många brukar gnälla på att det låter FÖR hypat och uppkört.

thakspolo: Tja, det står egentligen i guiden, men... Creative-korten funkar bäst i spel, men vissa användare gnäller på drivrutinerna - något jag själv aldrig haft problem med. Misstänker att jag haft tur med övrig hårdvara som inte orsakat problem.

M-audio är äckligt billiga jämfört med vad man får ut, och Revot klassas av många prosumers som det bästa köpet för surroundfanatiker - framförallt vad gäller ljudkvalitet. Deras kundsupport har dock fått en och annan känga, främst från Macanvändare som köpt deras M-audio Firewire 410 och inte fått den prestandaförbättring de hoppats på. Hercules är även det ett ganska populärt märke, men jag har aldrig fastnat för dem.

Take your pick

Permalänk
Medlem

Den som är ute efter ljudkvalitet kan utan tvekan satsa på Audigy 2 Platinum eX, kostar 1690:- på komplett. Det är det enda kort från creative (förutom nyaste ZS Platinum Pro) som har fullt stöd för inspelning i 24/96 (ASIO2, resamplas -inte- till 48KHz), dessutom i 6 kanaler, med tre separata burr brown (texas instruments) 24bits/192khz stereo A/D omvandlare. Dessutom stödjer det DVD-audio (anledningen till att jag köpte ett) som ger helt sjukt bra ljud (CD låter trist/livlöst efter att ha lyssnat på det).

De enda nackdelarna är att kortet saknar det gamla AC97-codecet STAC9721 från live, så det finns inga analoga ingångar på kortet, allt sitter på Ex-lådan (med betydligt bättre signal/brusförhållande). Dessutom kör dsp'n fortfarande på 48KHz, så eax-påverkat ljud blir 24/48.

här är några reviews:
http://www.guru3d.com/article/review/45/3
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,903563,00.asp
http://www.ocprices.com/?rev_id=125

Den som säger att Audigy 2 Platinum eX är dåligt har inte testat det (på ett moderkort utan via-chipset då ).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Agv: trevligt att höra att Creative spottat upp sig lite. Ska bli intressant att se om de funkar bra i ASIO-sammanhang.

Permalänk
Medlem

RME Hammerfall

Hej Teetow!

Köpte till sist ett RME Hammerfall Digi 9636/52 för 4800:- inklusive 2 st. 6 meters optiska kablar. Har kopplat in den i min Yamaha 03D mixers adatinterface. Verkar kanonbra.

Undrar dock lite över ett par grejer.

1. Nackdelar eller begränsningar med bara optiskt in och utgång?

2. Vet du hur man kan anpassa kortet så att det kan styra alla andra windowsljud, d.v.s. redigeringsprogram, DVDfilmer, windows-media eller quicktimefiler. Idag kör jag alla dessa andra ljud via moderkortets (Abit IC7 2.? Ghz) audioutgång. Det är egentligen bara logic som använder ljudkortets prestanda. Kasst eller?

Juris

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Medlem

ni som har koll på ljud kan ju se om ni kan hjälpa mig med detta:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=20798...

Funderar på nytt ljudkort... min förstärkare yamaha RX-V440 klarar 6.1 Pro logic II och lite alltmöjligt sådant... Vad har jag för fördel av att ha Pro Logic II på mitt ljudkort då?
Tyvärr är priset det viktigaste faktumet för mig.. vilket är det billigaste ljudkortet som stöder 6.1 med optisk utgång?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: RME Hammerfall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaxtone
1. Nackdelar eller begränsningar med bara optiskt in och utgång?

2. Vet du hur man kan anpassa kortet så att det kan styra alla andra windowsljud, d.v.s. redigeringsprogram, DVDfilmer, windows-media eller quicktimefiler. Idag kör jag alla dessa andra ljud via moderkortets (Abit IC7 2.? Ghz) audioutgång. Det är egentligen bara logic som använder ljudkortets prestanda. Kasst eller?

Juris

Jahapp, jag kommer förmodligen återkomma senare när jag inte är smäckfull (har precis efterfestat efter ett gig med mitt band), men here goes...

1: I pro-audiosammanhang pratar man ofta om "ADAT lightpipe", och jag tror det innebär 8 parallella mono-spår i 44.1 KHz 16-bitsströmmar, rätta mig gärna om jag har fel. Beroende på vad du gör med ditt Hammerfall (lysande val, för övrigt) så kan du ju komma att stöta på diverse begränsningar. Jag har helt enkelt pysslat för lite med digitala interface för att kunna vara någon expert i frågan.

2: Njaeuu. Svårt att säga, beror ju helt på hur RME skrivit sina drivers, men i princip brukar jag hålla allt "vanlij-ljud" borta från eventuella DAW-kort. Ju mindre tjafs desto bättre. Jag har t.ex. ett Audigy i min burk, enbart för att spela systemljud, film, winamp etc. DVS, alla sammanhang där man inte bryr sig om ljudkvaliteten.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev innan... Har ProLogic II och en hel del andra format på min förstärkare.. Har ett 5.1 ljudkort..
FÖrstärkaren kan typ generera en 6e kanal så jag har 6.1 ljud.. vad har jag då för nytta med ett ljudkort som stödjer ProLogic II?

Permalänk
Hedersmedlem

Oops, såg inte din fråga. Du får nog fler svar om du startar en ny tråd, dock...

Kort sagt: Du har ingen nytta alls. Det enda du behöver är ett ljudkort som kan skicka den råa datan rakt igenom systemet och låta din förstärkare ta hand om dekodingen.

Permalänk
Medlem

ok, vilket ljudkort borde jag då välja? har lite snålt med pengar.. så du/ni vet..

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen aning. Ta nåt billigt Creative, typ Live 5.1 Digital. Det borde funka, iaf i teorin...

Permalänk
Medlem

Tjena,

En simpel fråga

Audigy 2 Zs *Eller* M-audio - Revolution 7.1?

Ska använda *Creative Gigaworks 7.1 S750* till både Hemmabio, Dvd, Mp3 och lite UT2003 och Warcraft 3 m.m

Borde inte Audigy 2 Zs och Gigaworks funka bäst ihop, efter som creative har gjort båda?

Visa signatur

Riggen: Gigabyte - Ep35-Ds4| Core 2 duo E8400 4.0ghz | 4 gb ddr2 Corsair TWIN2X | Gigabyte 460 Oc 850mhz | thermaltake 120 extreme | HTPC |

Permalänk
Hedersmedlem

Frågar du mig säger jag Revo, men det är mest för att jag som musiker gillar M-audio. Spelar du mycket och vill ha EAX ska du nog köra Creative.

När det gäller att blanda märken så spelar det nog ingen större roll, högtalare är högtalare Däremot är det väl möjligt att det finns lite fiffiga features på receiver-delen som går ihop med de på ljudkortet, sånt där vet jag ganska lite om. Många har t.ex. tjatat om att "ööh de blir ju ba jud i främre när jag lirar en mp3:a" (som om det vore onormalt på något sätt) och sånt har ju Creative lite tricks för att kompensera för. Tror dock det sitter på ljudkortet snarare än i receivern.

Permalänk
Medlem

Men alltså ahr vi kommit frma till att det är helöt onödigt att ha ett bra ljudkort om man har bra förstärkare? klart inte helt onödigt då men nästan.. iaf inte värt pengarna..

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har kommit fram till att den enda feature du behöver är "AC3 pass-through", dvs att ljudkortet kan läsa en AC3-ström från hårddisk eller DVD och skicka ut den, odecodad, till förstärkaren via digital (optisk eller coaxial) utgång.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att använda daton som förstärkare och sen styra ljudet med mjukvara? Vad är fördelarna med att använda en förstärkare istället? Frågar iom jag använder alla tre portarna på mitt nFOrce2 kort till mitt ihopplockade 5.1 system men får otroligt lågt ljud till balhögtalrna violket jag tog som en hint att jag behöver en förstärkare? Eller räcker det med ett nytt ljudkort? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ok, teetow.. men vilket ljudkort lämpar sig bäst för detta ändamålet då? (vilket är billigast) har hittat ljudkort för typ 500kr som har optisk utputt men har inte läst om "AC3 pass-through". måste erkänna att jag inte vet vad det är..

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Epox 8rda+ rev 1.1.
Jag har lite frågor som kanske låter dumma men som för mig och andra kanske är rätt bra att veta.

Jag ser mest på film och lyssnar på musik och har datorn genom RCA->3.5mm kopplad till min Yamaha-stärkare och från den ut till två högtalare. Vad jag undrar är:

- Jag kan i mina ljudkortsinställningar välja, digitalt/analogt ut.
Kan man köra annat än analogt så som jag kopplat det?
Vilka är fördelarna/nackdelarna?

- Jag hör ibland ett knäppande ljud i högtalarna, vad kan det vara?

- AC3 pass-Through, har det samma funktion som AC3-codec (mjukvaran)?
Vad är för/nackdelarna?

Tack på förhand och tack för jobbet med en jäkla bra tråd!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoKK
Finns det något sätt att använda daton som förstärkare och sen styra ljudet med mjukvara? Vad är fördelarna med att använda en förstärkare istället? Frågar iom jag använder alla tre portarna på mitt nFOrce2 kort till mitt ihopplockade 5.1 system men får otroligt lågt ljud till balhögtalrna violket jag tog som en hint att jag behöver en förstärkare? Eller räcker det med ett nytt ljudkort? Tack på förhand!

Du har gissat rätt, ditt ljudkort klarar inte av att driva högtalarna ensamt. Du har ju nForce (med Soundstorm, antar jag?) så om du köper dig en nätt liten surroundreceiver / förstärkare behöver du bara koppla EN digital slang in i receivern, och låta den sköta decoding och förstärkning. Det minskar också bruset litegrann att köra digitalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
ok, teetow.. men vilket ljudkort lämpar sig bäst för detta ändamålet då? (vilket är billigast) har hittat ljudkort för typ 500kr som har optisk utputt men har inte läst om "AC3 pass-through". måste erkänna att jag inte vet vad det är..

Sorry, jag ska nog förklara lite bättre. Läste mitt eget inlägg och förstod knappt själv vad jag pratade om.

AC3 pass-through är alltså en feature som finns i programmet, inte ljudkortet. Sorry om jag uttryckte mig klumpigt Det jag menade var alltså att du kan ha vilket jävla ljudkort som helst som har digital ut, sen är det upp till din programvara att skicka den o-encodade AC3-signalen vidare istället för att försöka decoda den själv. Dock har jag inte själv testat så många kort, så jag frånsäger mig eventuellt ansvar... Det ska dock, i teorin, funka med vad som helst som har digital ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01mp
Kan man köra annat än analogt så som jag kopplat det?
Vilka är fördelarna/nackdelarna?

De direkta fördelarna är att digitalt kräver mindre kablar och har bättre kvalitet på signalöverföringen - skillnaderna är dock ganska små. Nackdelen är att på de flesta ljudkort, som inte kan encoda surround i realtid, går det bara att få "äkta" surround om det är en för-encodad AC3:a (se AC3 pass-through ovan) - främst DVD-filmer. Allt annat blir stereo - om du inte hittar ett ljudkort som KAN encoda AC3 själv. Än så länge är det bara nForce-chipet som kan det.

Citat:

Jag hör ibland ett knäppande ljud i högtalarna, vad kan det vara?

Vad som helst, dock oftast strömspikar i elnätet som läcker igenom. Jag postade några små tips i den här tråden, kolla om du hittar något värdefullt.

Citat:

AC3 pass-Through, har det samma funktion som AC3-codec (mjukvaran)?
Vad är för/nackdelarna?

Nä, de är faktiskt varandras motsatser. AC3-codecen sköter om decoding av AC3:or, något som krävs för att du ska höra något begripligt överhuvudtaget när du tittar på t.ex. en DVD-film. Detta är något som du antagligen redan har utan att tänka på det; det finns mängder av AC3-codecs där ute.

AC3 Pass-through är en "bluffcodec" - den tar den odecodade AC3:an och slänger den vidare till en extern decoder, t.ex. en surroundförstärkare. Många mediaspelare (VLC, Mplayer, Mplayer Classic, WinDVD osv) har dessutom AC3 Pass-through som separat feature.

För/nackdelar kan du läsa här ovan - men det är alltid smart att utnyttja separat hårdvara om det går.

Permalänk
Medlem

Märker en bra skillnad mellan kvaliten på mina kort Audigy och Soundstorm. Speciellt i basen o det har många andra gjort också har jag märkt. Det 6kanaliga systemet funkar mycke bättre till Audigy också. Ville få fram det bara.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge