Citat:
Ursprungligen inskrivet av JoKK
Finns det något sätt att använda daton som förstärkare och sen styra ljudet med mjukvara? Vad är fördelarna med att använda en förstärkare istället? Frågar iom jag använder alla tre portarna på mitt nFOrce2 kort till mitt ihopplockade 5.1 system men får otroligt lågt ljud till balhögtalrna violket jag tog som en hint att jag behöver en förstärkare? Eller räcker det med ett nytt ljudkort? Tack på förhand!
Du har gissat rätt, ditt ljudkort klarar inte av att driva högtalarna ensamt. Du har ju nForce (med Soundstorm, antar jag?) så om du köper dig en nätt liten surroundreceiver / förstärkare behöver du bara koppla EN digital slang in i receivern, och låta den sköta decoding och förstärkning. Det minskar också bruset litegrann att köra digitalt.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av volny
ok, teetow.. men vilket ljudkort lämpar sig bäst för detta ändamålet då? (vilket är billigast) har hittat ljudkort för typ 500kr som har optisk utputt men har inte läst om "AC3 pass-through". måste erkänna att jag inte vet vad det är..
Sorry, jag ska nog förklara lite bättre. Läste mitt eget inlägg och förstod knappt själv vad jag pratade om.
AC3 pass-through är alltså en feature som finns i programmet, inte ljudkortet. Sorry om jag uttryckte mig klumpigt Det jag menade var alltså att du kan ha vilket jävla ljudkort som helst som har digital ut, sen är det upp till din programvara att skicka den o-encodade AC3-signalen vidare istället för att försöka decoda den själv. Dock har jag inte själv testat så många kort, så jag frånsäger mig eventuellt ansvar... Det ska dock, i teorin, funka med vad som helst som har digital ut.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av d01mp
Kan man köra annat än analogt så som jag kopplat det?
Vilka är fördelarna/nackdelarna?
De direkta fördelarna är att digitalt kräver mindre kablar och har bättre kvalitet på signalöverföringen - skillnaderna är dock ganska små. Nackdelen är att på de flesta ljudkort, som inte kan encoda surround i realtid, går det bara att få "äkta" surround om det är en för-encodad AC3:a (se AC3 pass-through ovan) - främst DVD-filmer. Allt annat blir stereo - om du inte hittar ett ljudkort som KAN encoda AC3 själv. Än så länge är det bara nForce-chipet som kan det.
Citat:
Jag hör ibland ett knäppande ljud i högtalarna, vad kan det vara?
Vad som helst, dock oftast strömspikar i elnätet som läcker igenom. Jag postade några små tips i den här tråden, kolla om du hittar något värdefullt.
Citat:
AC3 pass-Through, har det samma funktion som AC3-codec (mjukvaran)?
Vad är för/nackdelarna?
Nä, de är faktiskt varandras motsatser. AC3-codecen sköter om decoding av AC3:or, något som krävs för att du ska höra något begripligt överhuvudtaget när du tittar på t.ex. en DVD-film. Detta är något som du antagligen redan har utan att tänka på det; det finns mängder av AC3-codecs där ute.
AC3 Pass-through är en "bluffcodec" - den tar den odecodade AC3:an och slänger den vidare till en extern decoder, t.ex. en surroundförstärkare. Många mediaspelare (VLC, Mplayer, Mplayer Classic, WinDVD osv) har dessutom AC3 Pass-through som separat feature.
För/nackdelar kan du läsa här ovan - men det är alltid smart att utnyttja separat hårdvara om det går.