Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har pysslat med ljud, musik och ljudteknik i ungefär 15 år (sen jag var 11), och haft det som yrke de senaste 7 åren (jag jobbar på Starbreeze Studios). Jag har aldrig sagt att jag har slutgiltigt rätt och riktigt - jag skriver om det jag har erfarenhet av, och det verkar ha funkat hittills. Hittar du någonstans där jag har fel får du gärna påpeka det, jag lär mig gärna mer om mitt favoritämne.

Och varför hackar jag ner på "de billiga prylarna"? Därför att de är bluff, skräp och hype. Det finns så mycket bättre (obetydligt dyrare) alternativ, i alla fall när det gäller musikproduktion.

Råd är gratis, att köpa fel grejer kan bli ganska dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
-=AgV=-: Men det är just det som är problemet, du MÅSTE jobba i 48000 s/s för att Audigyt ska funka. För oss vanliga människor som producerar för 44100 blir det således ganska värdelöst.

Nja, 96KHz funkar lika bra, och 24bits. Däremot håller jag med om att 44,1KHz inte är så användbart på Audigy2-korten, till inspelning då.

Observera att jag inte snackar om vanliga Audigy 2 som har "hyfsade" värden, utan Platinum eX som är betydligt bättre till inspelning. Här finns en jämförelse (line-out/line-in loopback):

http://www.nordichardware.se/recensioner/ljudkort/2003/Audigy...

En liten edit: 48KHz är väl ganska vanligt i musik/inspelningssammanhang, eller var innan 24/96 började användas.

Tro nu inte att jag försöker säga att creative gör bättre kort än M-audio, men din inställning är lite skum.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Min inställning är baserad på vad som funkat för mig och många av mina kollegor. Jag skulle dock ha svarat korrekt: 48 och 96 fungerar finfint på Audigy 2 Platinum eX (och andra Audigy 2 kort också? Har aldrig fått det bekräftat). Sorry för det.

Men 44100 är fortfarande det enda man arbetar i när man producerar för CD, eller som i mitt fall PC och Xbox. På PS2 och Gamecube är det lite andra sample rates som gäller, men det faller lite utanför scopet.

Jag brukar spela in i 88200 eftersom det blir minst artefakter när man sedan samplar ner till 44100 (som man ju gör förr eller senare).

24-bit är en annan femma, och används ofta när man spelar in material med stort dynamiskt omfång.

Kontentan är dock det jag skrev förut - Creative bryr sig inte om sina proffskunder eftersom de utgör en så liten del av installed base. Det har jag och många i branschen bittert fått erfara under utvecklingen av deras ASIO-drivers.

Permalänk
Medlem

Allså vilket Ljudkort ska man köpa till Creative Gigaworks 7.1 THX

Ljudkortspris max 1500 .

Visa signatur

-_

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon mod sida för M-audio - Revolution 7.1,att byta opampar, kondingar mm.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Hedersmedlem

zees: Det kort som har såna features du gillar Antagligen kommer du vilja ha ett Audigy, men du kan ju pröva med ett Revolution 7.1 om du vill ha bra ljud i den prisklassen, och inte är beroende av EAX2 HD.

ryssen: Nä, men du får gärna göra en Jag är nyfiken på hur mycket man kan "piffa till" M-Audios ljudkort, eftersom de är så bra i grunden.

Permalänk
Medlem

Jag hitta inte Revolution 7.1 på pricerunner var finns det nånstans?

Visa signatur

-_

Permalänk
Medlem

Har hittat en http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?threadid=38123&... men har ej hunnit läsa den ännu.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Notera att dom inte vågar skriva "Creative" på sina produkter om dom vill locka till sig proffs Som framgår av artikeln är det ju en EMU-produkt, och EMU var gigantiska på samplermarknaden för 10-15 år sen. Efter uppköpet från Creative har de dock knuffats ur rampljuset (de flesta känner dem bara som tillverkare av DSP-chip åt Creatives Soundblaster-serie), så det var trevligt att läsa lite nya produkter från de gamla stötarna på EMU.

Nämen allvar, det där såg väl bra ut. Inget som inte redan finns, men vi får hoppas på att dom blir riktigt billiga - priset är ju det enda verktyg Creative har att konkurrera med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Creative gör proffskort?:
http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=1078

Läste på nåt forum att Audigy 3 ska baseras på samma DSP, men om det sen stämmer är en annan sak.

Teetow: Creatives logo finns både på den externa lådan och på kartongen

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Läste på nåt forum att Audigy 3 ska baseras på samma DSP, men om det sen stämmer är en annan sak.

Antagligen... De har väl gjort likadant som med emu10k1: tillverkar 200 miljoner chips i förväg, som de sedan löder på samtliga ljudkort fem år framöver.

Cynisk? Jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Antagligen... De har väl gjort likadant som med emu10k1: tillverkar 200 miljoner chips i förväg, som de sedan löder på samtliga ljudkort fem år framöver.

Cynisk? Jag?

Nåt åt det hållet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hallå,
jag har hållt på med portastudio inspelningar ett bra tag men tänkte försöka mig på att börja köra via datorn iställlet.
skulle behöva tips om ett bra ljudkort som är så krångelfritt som möjligt. e total nybörjare på området så skulle uppskatta ett bra råd!
Har försökt att använda mitt gamla sb-live som sitter i burken men har insett att d bara e skit till d ända målet...., kommer inte runt latency problem bla...

Permalänk
Hedersmedlem

M-audio Delta Audiophile 24/96 om du nöjer dig med två kanaler in och ut. Vill du ha fler kanaler kan du kolla runt i övriga Delta-serien, borde hitta något som passar dig förr eller senare.

http://www.m-audio.com

Permalänk
Medlem
Citat:

M-audio Delta Audiophile 24/96 om du nöjer dig med två kanaler in och ut. Vill du ha fler kanaler kan du kolla runt i övriga Delta-serien, borde hitta något som passar dig förr eller senare.

http://www.m-audio.com

finns massor

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snapsen
finns massor

Stämmer bra det

Permalänk
Medlem

SÅ du rekomenderar inte ett 192Khz ljudkort? det e ju det bästa om man har någorlunda bra reciver, som stöder 192, varför bara rekomendera 92Khz då?

Samt att ohm o watt e inte allt, det har med ampere oxå, den reciver på 110 watt med 15 ampere= skit, visst 110 watt, men de 110 waten klarar den driva ett par data högtalare. Har man 50Ampere och 70watt är det mycket mycket bättre tryck i det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razmuz.p
SÅ du rekomenderar inte ett 192Khz ljudkort? det e ju det bästa om man har någorlunda bra reciver, som stöder 192, varför bara rekomendera 92Khz då?

Jag säger att 192kHz knappast kommer ge dig den skillnad i ljudkvalitet som t.ex. ett par bättre högtalare ger. Det enda som egentligen händer när man ökar samplingsfrekvensen är att Nyquist-speglingen flyttas uppåt till knappt hörbara frekvenser, vilket ger en marginell skillnad i "klarhet" i ljudet.

Läs min guide om Nyquist-spegling: http://www.metamacro.com/awezoom/skale/phpBB2/viewtopic.php?t...

Detta gäller dock (såklart) enbart om råmaterialet är i 192 kHz, annars blir skillnaden i princip noll. Så nej, jag rekommenderar inte 192 kHz-kort till den som vill höja ljudkvaliteten i sitt system, köp bättre högtalare istället.

Permalänk
Medlem

Är inte ute efter att höja kvaliteen på högtalarna, saken är en att ja har ett ljudkort på 44kHz nu (tror det är 44, nått på 40 är det iallafall), så om ja skulle uppgadera det kortet, vill man ju ha det som håller klass. Köper man en revciever på 192kHz så klart man vill utnytja det. Men 92 räcker enligt dig alltså.

Då ja inte är insatt i ljudkorten för datorer litar ja på dig, kanske man ska beställa en 192 o ett 92, sedan testa om det e skillnad man hör.

kanske någon som vill sponsra med ett par ljudkort

Permalänk
Hedersmedlem

Gör som du vill, jag hävdar att du har köpt onödiga grejer. Som jag sa; för det första måste du ha material samplat i 192 kHz, vilket i princip inte finns. För det andra måste du både har hörsel och högtalare som kan uppskatta skillnaden mellan 44.1, 96 och 192 kHz.

Förstår därför inte hur du kan säga att du inte är intresserad av att höja kvaliteten på högtalarna - de utgör den absolut viktigaste komponenten i ett lyssningssystem. Vad har du för grejer just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Gör som du vill, jag hävdar att du har köpt onödiga grejer. Som jag sa; för det första måste du ha material samplat i 192 kHz, vilket i princip inte finns. För det andra måste du både har hörsel och högtalare som kan uppskatta skillnaden mellan 44.1, 96 och 192 kHz.

Förstår därför inte hur du kan säga att du inte är intresserad av att höja kvaliteten på högtalarna - de utgör den absolut viktigaste komponenten i ett lyssningssystem. Vad har du för grejer just nu?

Lägg dig!!
Beställde just ett r9800pro....

audigy 2 zs är ett mkt trevligt ljudkort!

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw
Lägg dig!!
Beställde just ett r9800pro....

audigy 2 zs är ett mkt trevligt ljudkort!

Lägg dig själv!!

För att vara ett ljudkort är Audigy ganska dåligt på ljud... Kan man inte kalla det för "läteskort" istället?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Lägg dig själv!!

För att vara ett ljudkort är Audigy ganska dåligt på ljud... Kan man inte kalla det för "läteskort" istället?

Kan meddela dig att ljudet är alldeles utmärkt i mitt audigy 2 zs! Speciellt för den penningen och för mina behov! De dyrare stödjer väl inte EAX 4? höhööh

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Lägg dig själv!!

Xbitlabs kommentar angående Audigy2 ZS:
"Excellent sound quality (both in games and during music playback)"

RMAA resultat för tre olika Audigy2-modeller (Nordichardware):

Mer testresultat:
http://www.pcguide.com.au/Reviews/sound_gear/creative_sbaudig...

Kommentar angående ljudkvalitet i recensionen av Audigy2 ZS (standardversion) på http://www.guru3d.com:
"The Audigy2 ZS also has a warm-ish sound. Not to say muddy, but it has a big bottom. Compared to the DMX 6-fire with Beastie Boys' Brass Monkey, the sound of the 808 drum machine is deep and thumping. With other material, like the White Stripes Ball 'n Biscuit (24-bit/96kHz digitization of the vinyl, total overkill) the kick drum and guitar are a booming and a rocking. If you like bass, the Audigy2 ZS won't let you down.

Dynamics and stereo imaging are excellent. It was easy to place instruments in the stereo field, and with headphones, the Audigy2 ZS could produce eye-blinking impacts, say on Nirvana's Come as You Are. Whoah. A word of warning: the Audigy2 ZS can play very loud.

For a product aimed at gamers, the Audigy2 ZS is extremely capable at sound reproduction. Sound is crisp, detailed, especially in the upper ranges, and the bass is strong, overloading the midrange at times. Ultimately, it doesn't present as balanced and detailed sound as the DMX 6-fire. I rather enjoyed it, however, and it would be easy to live with the Audigy2 ZS."

Kommentarer om ljudkvaliten i Platinum eX, från http://www.tweakzone.nl:
"If you thought previous Creative products sound good, then the eX will make you positively giddy. It might even pop an eardrum. While Creative has yet to produce a sound card that hits 106dB SNR, RMAA 5.0 tells us that the eX is the best measuring sound card we've yet tested. It set new records in lowest noise, highest dynamic range, and best stereo imaging. It did spectaculary well digitizing vinyl LP records. It sounded even better than Terratec's DMX 6-fire, with a rather pleasing sound. It was, however, a little difficult to use, or at least not as easy to use as the DMX 6-fire. It's really a gaming card that can do 24 bit/96kHz digitizing, as opposed to a 24 bit/96kHz home studio sound card that can game. The Creative Sound Blaster Audigy2 Platinum eX is an outstanding product. The eX is a Swiss-Army-Knife of a sound card that can do triple duty in games, music creation, and digitizing. If you require such a thing, it will knock your socks off. With a, "Swish!" sound. Highly Recommended !"

Från testet av Platinum eX på http://www.guru3d.com:
"Without a doubt, the eX is one fine sounding card. It is far better than your average Sound Blaster, and gives the Terratec DMX 6-fire a run for its money. In fact, the eX sometimes produces even better sound than the DMX 6-fire. It pains me to say that, but that's the truth, folks."

Osv...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

ZZZ...

"If you thought previous Creative products sound good"... Nej, det gör jag inte.

Låt mig förklara det här med samplingsfrekvenser. Testerna är gjorda i 96 kHz - en samplingsfrekvens som är totalt ointressant för musikproduktion. Försöker du jobba i 44.1 kHz kickar den riktigt usla samplingskonverteringen in och du får ripple galore på frekvenskurvan. ASIO-stöd för 44.1? Glömma det. Mycket av det material du lyssnar på i Winamp är samplat i 44.1 kHz (eftersom det ju kommer från CD), så där blir det samma fenomen. Många spel likaså.

Men för att inte kasta skit i onödan: JA, Audigy 2-serien låter bättre än Audigy 1 (vilket var ett katastrofkort), och specsen ser mycket imponerande ut. Antagligen har Creative fått slut på de gamla EMU10k1-chippen från 1996, och har börjat löda på riktiga grejer istället.

Mitt skämt rörde främst att Creative fortfarande försöker marknadsföra sig som kort lämpade för musikproduktion, vilket är skrattretande.

Permalänk
Medlem

Teetow

Jadu vad ska man säga förutom att du verka vara en "Riktigt" Anti mot creative. om det är generellt mot deras produkter eller endast mot ljudkorten vet jag inte.
--------------

Själv har jag ett Audigy och jag är hur nöjd som helst när jag lyssnar på musik/spelar/ser på film/Använder micen för att spela in/Samt mixa.
Mer än så var inte kortet tänkt för mig i alla fall.
------------------

Edit:
Tänkte på det det du skrev om katastrofkort. Vet själv inte om jag kan hålla med dig ett enda dugg faktiskt. Visst du har dina åsikter o jag har mina åsikter och så kommer det nog förbli.

Men att säga att kortet är ett katastrofkort tycker jag är allmänt löjligt o dåligt. Först o främst kan du uttrycka dig lite bättre på vilka aspekter kortet är så dåligt så du inte menar alla aspekter/områden korten försöker lämpa sig för.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Nä men ärligt talat!
Jag har följt denna tråd ett tag nu och det verkar som om Teetow är den ende (ta det inte ordagrannt), som igentligen inte bara har användt kortet/korten eller bara läst på specen, utan också vet vad allting verkligen betyder/resulterar i i praktiken! Jag menar att ett kort har bra spec. eller att vissa ställen rekomenderar det är knappast något som övertygar mig iallafall.

Så om tråden inte ska spåra ur helt så tycker jag att:

Teetow: Va lite snällare i orden så slipper du inlägg på folk som hackar på att du kastar för mkt skit på creative.

Ni andra: Skicka inte in att "ni tycker det funkar", vi har sådana inlägg och det (enda) som kommer ge denna tråd någonting är om nån kan komma med lite bättre "praktisk fakta" som säger emot Teetow (ska ni skicka en länk så ta en relevant som t.ex en länk som verkligen jämför de kort som Teetow klagar på med de han förespråkar)!

/ Martin

Offtopic
Detta inlägg är INTE menat som nått påhopp på någon speciell medlem i forumet!!! (så inga missförstånd råder)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Men att säga att kortet är ett katastrofkort tycker jag är allmänt löjligt o dåligt. Först o främst kan du uttrycka dig lite bättre på vilka aspekter kortet är så dåligt så du inte menar alla aspekter/områden korten försöker lämpa sig för.

Okej, på d01mps inrådan ska jag snälla ner tonen lite, och berätta en liten saga.

Föreställ dig att du köper ett grafikkort. Vi är vana vid att dessa kan operera i flera upplösningar, t.ex. 1024x768 för DV-ut, 800x600 för spel, 1600x1200 för desktop osv... Ponera nu att Creative släppte ett grafikkort som egentligen hela tiden jobbade i 1440x1152, men sedan stretchade om bilden så att det skulle funka med alla upplösningar - såvida du inte vill köra DVI ut, då MÅSTE du köra 1440x1152. Vill du dessutom använda OpenGL, och slippa fördröjningen på 200ms, måste du också köra 1440x1152. Visst, Benke30 som vill lägga lite patiens märker ingen skillnad, men att sedan marknadsföra detta kort som ett "pro-gamer / professional graphics"-kort vore ju att ta i, eller hur?

Det är därför jag kallar Audigy 1 för ett "katastrofkort" - det är nämligen katatrofalt dåligt i profesionella sammanhang. ASIO-drivers som bara funkar i 48 kHz. Skrämmande resultat i RMAA. Digital out i 48 kHz, vem fan har nytta av det? Hade Creative kallat kortet för "the top gamer card" hade jag inte brytt mig, men när de i annons efter annons skryter om sina "ASIO drivers for professional audio applications" så spricker mitt tålamod.

Du är nöjd med ditt Audigy. Grattis. Det betyder att du som konsument valt rätt kort, eftersom det tillåter dig att ägna dig åt dina hobbies. Det enda jag har emot Creative som företag är att de envisas med att dra in musikproduktion, och skriva det förhatliga ordet "professional" framför.

Och, sist men inte minst, den största anledningen till ordet "katastrofkort": Jag har, under mina blotta FEM veckor på Musikbörsen, träffat ca 20-30 personer (vilket är ungefär en tredjedel av min totala kundkrets än så länge) som tröttnat på att försöka få sitt gamla Live! eller Audigy att funka i Cubase. Jag ger dem ett Audiophile, och två dagar senare kommer de in med ett gigantiskt leende på läpparna.

Det här är nog det sista inlägget jag tänker göra om Creative i denna tråd, ämnet känns väldigt uttjatat.

Permalänk
Medlem

Teetow

Om man vill ha ett ljudkort som är generellt bra på allt och speciellt för spel o film så finns audigy serien. Men om man vill hålla på mycket med musik så kan man välja ett värre/dyrare kort eller som är mer utvecklat för musikskapande och dess egenskaper.

Audigy 2 är ju tydligen bra bättre än Audigy när det handlar om musikskapande o speciellt dom dyrare versionen av denna. Och detta ser man verkligen på -=AgV=- inlägg där han visare ren fakta samt test m.m
------------------
Mitt nästa kort blir ett Audigy2 eftersom jag är hur nöjd med mitt nuvarande kort med allt jag gör.

Teetow
Jag säger inte imot dina kunskaper och din expertis på det du är bra på, eftersom jag vet inte vad du jobbar med eller gått för utbildning. Samt om du är en seriös person som försöker vara neutral.
Och det är alltid bra med folk som kan en hel del, men som sagt så lär sig alla något nytt varje dag o även om man hållt på kanske i 20,år så är det lite man igentligen kan i vissa områden.
---------------------------------------------------

Men som sagt så ser jag inte att Audigy passar den mer utvecklade musikmarknaden. Eller att den tillhör det bättre mängden för musikskapande genren.

Jag förvirrar mig själv ibland när jag skriver
-----------
Du säger
träffat ca 20-30 per Angående program o ljudkortet.

Jo det är synd att det finns folk som köper vad som helst o tro att allt ska fungera perfekt. Eller att dom tror sig kunna o veta vad dom gör men att fallet är tvärtom. Om dom bara gått o fråga ordentligt folk så skulle det gå mycket bättre.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge