Att det låter skit beror på dåliga komponenter, inte att du kör i 16/48. Om du vill kan jag gå in på varför, men tro mig: 24/96 löser inte dina problem Jag har gjort grejer i 8/22 som låter helt okej, så det är inte där skon klämmer.
Att du valt att kika på produkter från M-audio är bra, det är ett seriöst företag som siktat in sig på Prosumer-marknaden och håller sig bra där. De liknar Behringer på många sätt, men deras grejer håller betydligt mycket bättre kvalitet. Dock är 1010:an lite overkill för dina syften, jag skulle föreslå ett Delta44 eller Delta66. Ta en titt!
http://www.m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=pciinter...
Audigy, däremot, är inget musikerkort. Detta måste upprepas många gånger, eftersom ni stackare hela tiden går på deras bluffreklam. Creative skiter blankt i sina proffskunder, och skriver otroligt buggiga ASIO drivers. Rekommenderas EJ.
Många som har köpt M-audio har blivit mycket nöjda, jag själv har nu mitt tredje M-audiokort (ett M-audio Firewire 410) och har inga som helst klagomål. Någon i MM skrev att "den som inte lyckas göra bra musik med 410:an borde börja med träslöjd istället"
Du får välja vad som är viktigast - spel eller musik. Alla kort klarar allt, bara olika bra. M-audiokorten har t.ex. inget EAX, men Creative-korten är buggiga i musikprogram (och MÅSTE jobba i 48 eller 96 kHz vilket är ren skandal). Jag tror du blir gladare med ett riktigt ljudkort, det låter dessutom mycket bättre.
När det gäller micar så borde du gå och prata med närmsta musikaffär, dom har 100 ggr bättre koll än jag.