Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Hedersmedlem

I stand corrected. Inget som en liten konverteringsdosa inte kan avhjälpa, dock.

Permalänk
Medlem

Alright. Tack för svaren Teetow. Du tipsade om TerraTec EWX 24/96, men jag noterade att det fanns en TerraTec DMX 24/96 också. Vad är skillnaden? DMX modellen är mycket dyrare.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem

Urk, det där får du kolla på deras hemsida. Tror det har med 5.1 att göra.

Permalänk
Medlem

Vet du om Sound Blaster Extigy stödjer Dolby ProLogic II?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det. Audigy 1 stödjer det i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Teetow:

Jag har tänkt o köpa ett par sånna här http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LOGZ680

Vad ska jag ha för ljudkort till dom ?!?!

Permalänk
Hedersmedlem

Det avgör du själv, men eftersom det är surroundhögtalare bör du ju skaffa dig ett ljudkort som kan spela upp surroundljud. Tänk efter vad du ska använda grejerna till, sen läser du min guide (och förhoppningsvis forskar lite själv).

Permalänk
Avstängd

mm jag har gjort det räcker ett soundstorm ??

Och vad står THX för ??

Måste man ha ett THX certifierat ljudkort lr ??

Permalänk
Medlem

Var en väldigt fin guide du har Du borde nästan (du måste) göra en guide för högtalare också
Visserligen saknas vissa begrepp, jag har nästan ingen aning om vad DTS, THX o.s.v. är för något, om du har tid får du gärna förklara det för oss oförstående... Förövrigt, hamnar de som vill använda sitt ljudkort till att titta film (mest DVD), lyssna på musik i gruppen "Hifinörden"? Är ju faktiskt inte speciellt intresserad av ljud egentligen, men vill gärna ha surround åtminstone till filmerna man tittar på.. Och spelar gör jag inte heller, och "Hemmastudionörden" platsar jag nog inte alls i Så vilken tror du jag skulle hamna i om inte Hifinörden?

Tack på förhand!

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Hedersmedlem

Lich: Ett moderkort med nVidia's Soundstorm-chip kan nog funka utmärkt, har hört en hel del bra om det. Tror även det ska finnas som standalone-kort från nVidia (snart?).

Lite kort om THX:

THX är benämningen på Lucasfilms certifieringssystem för biosalonger. Det innehåller specifikationer för hur lokalen ska byggas, hur högtalarna ska placeras och deras egenskaper. Själva förkortningen står inte för nånting, det är hämtat från Georce Lucas' gamla kultfilm "THX 1138".

På senare tid har THX-gruppen även utarbetat standarder även för hemmabio- och multimediautrustning, därav att THX-loggan nu börjat dyka upp på högtalare och ljudkort. Det är dock till största delen en marknadsföringsdrive; Man MÅSTE absolut INTE ha ett THX-certifierat ljudkort för att kunna lyssna på surroundljud, och man kan dessutom riskera att betala ett överpris eftersom THX-certifiering är en ganska kostsam process.

Läs denna tråd för mer info: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=14589...

Gujjdo: Finns viss risk för det, även om jag har mycket sämre koll på högtalare än på ljudkort. Kanske blir en surround-guide i alla fall.

Jag tror helt klart du är en Hifi-nörd om du vill titta på film, det du behöver är ett ljudkort som har både digitala och analoga utgångar, samt möjligheter till sjysst bass management. Ett Audigy 5.1 (eller Audigy 2) skulle funka fint för dig, även något utav de billigare Hercules- eller Terratec-korten.

Permalänk
Medlem

Jävligt nice guide! Precis något sådant man vill ha, gillade beskrivningen för kategorin Spelnörden

Min kompis har ett SoundBlaster Live! 1024, men det knastrar och har sig när man lirar spel. Så jag undrar, är det så med alla kort i Live! serien, eller är det så enbart med 1024(tror att det heter Player nu för tiden)?

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, det har inget direkt med modellen att göra. Troligare är att han har problem med något annat i sin burk - grafikkort och nätverkskort verkar vara vanliga störningselement. Däremot kan de nyare Creative-korten vara bättre "skyddade" mot såna problem.

Permalänk
Medlem

Creative labs är ju inget jag kan rekommendera iaf. Usel drivrutins support!

Vet nån hur lång tid det tar att få hem grejer från musikborsen.se? Jag beställde ett audiophile 2496 i lördags. Lääääängtar efter att få använda det.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

När man talar om trollen! Det damp ner en postförskottsavi så jag har just vart o hämtat kortet... DAX ATT MECKA IN DET I DATORN! Weeeee

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Hedersmedlem

Lycka till! Se till att installera rätt drivrutiner bara.

5.10.00.0027 är de som gäller.

Permalänk
Medlem

Ok la in de nya drivrutinerna. Men jag hade inga märkbara problem med de äldre heller...

Funkar fiiiint.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Ja säger bara inget knäcker ett bra 5.1 ljudkort å riktiga hemmabio högtalare (inte data högtalare).

Visa signatur

[Abit an7][xp-m 2500+@2646mhz][2x256mb OCZ bh 6 minnen][440gb hdd][ HIS 9500Pro@378/325(Vgpu moddat)][Tagan 380W] superpi 37sec (240x11)

Permalänk
Medlem

Kan ni föklara för mig vad som menas med 5.1 ljud och vad har olika många kanaler för inverkan, står ofta på ljudkort att den har si och så många kanaler?

Teetow fin support detta säg till när du fixat ett betalnummer så har du ett par långa samtal att vänta dig

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Hedersmedlem

Kanaler talar om hur många olika ljud kortet kan spela in (och upp) samtidigt. För de flesta handlar det om hur många högtalare man kan koppla in till ljudkortet för att få t.ex. surround.

Ett ljudkort som klarar "5.1" kan alltså spela upp 6 kanaler samtidigt, där en av dem (".1") är bas-kanalen.

Folk som sysslar med musikinspelning använder kort som har multipla (fler än två) ingångar, även där kallas det "kanaler". Ju fler kanaler man har in i kortet, desto fler instrument kan man spela in samtidigt.

Permalänk
Medlem

Teetow vad tror du om detta kortet då? ett Creative Sound Blaster Live! 5.1.. Är ju iaf rätt billigt och verkar vara i min prisklass. och det jag vill ha det till är ju ändå film och musik till största del...
http://www.datacorner.se/shop/pdetalj.asp?PID=701212003

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Med ett SBLive ska jag dock säga att man ska försöka klara sig med drivrutinerna som är certifierade av microsoft. Finns på windows update, creatives drivrutiner från hemsidan brukar vara buggiga på olika sätt. Men prova dig fram för att se vad som funkar för dig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Updaterat guiden lite... Lade till M-audio Revolution under "hifi- och hemmabionörden".

Permalänk
Avstängd

Blir ljudkvalitén bättre om man väljer 24bit output format istället för 16bit med Audigy 2? Använder WinAmp 2.91 och talar om Nullsoft Vorbis Decoder 1.32 (de filer som jag komprimerar använder jag Ogg Vorbis till).

Samma sak med Nullsoft Waveform decoder 2.06.
"convert floating point to 24-bit" Hjälper det något?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Nope, ingen hörbar skillnad alls. 24-bit finns i första hand till för att det är ett bättre format att spela IN med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Att kasta pengarna i sjön på technosynthar är onödigt, det finns mängder med mjukvarusynthar som spöar dem vilken dag som helst.

Dock tycker jag inte det finns mjukvarusynthar som slår Virus C eller JP-80x0. Det går bara inte!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Hedersmedlem

Det tycker jag

Men, det är klart, knappast out-of-the-box. Man måste veta vad det analoga "soundet" är, och hur man får till det med mjukvara.

Permalänk
Avstängd

Har de flesta ljudkort problem med distorsion vid max utvolym?
Slipper man det med t.ex. Terratec 24/96 kort?

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14246

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Har jag aldrig märkt... Säkert att det inte är förstärkarna som inte tycker om alltför "heta" signaler? Jag kör oftast genom mixerbord och då kan jag trimma gainen till jag får -0 dB signal vid fullt ös från kortet. Vet inte hur det funkar med annan utrustning, möjligt att man måste kompensera lite.