Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Avstängd

Välj Audigy, det är något bättre.
Bra ha EAX-3 stöd för spel + att det belaster CPUn mindre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tack, låter vettigt... Men nu kom jag på en till grej när jag satt och läste om dom olika korten. Vad är skillnaden på Retail och Bulk?

Creative SoundBlaster Live! 5.1 Digital RETAIL

Creative SoundBlaster Audigy Player Firewire BULK

Permalänk
Hedersmedlem

Retail = en fancy låda med massa extra CD-skivor, kablar, gratis hörlurar och teddybjörnar.

Bulk = en pappkartong med ett ljudkort och en installer-CD.

Köp alltså bulk så långt det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har konverterat min CD-samling till Flac filer på datorn. Flac komprimerar fast utan ljudförlust som MP3.

Tanken är att sedan koppla utgågen på ljudkortet till försteg och sen vidare till slutsteg och högtalare. På så vis slipper jag köpa en ny CD-spelare för dyra pengar. Jag ville alltså ha bästa ljudkvalite för rimliga pengar.

Jag har nu skaffta mig ett M-Audio Revolution 7.1. Det är stor skillnad mot Fortissimo II och Nvidia Soundstorm som jag använt innan. Mycket bättre upplösning. Ljudet överaskade mig positivt. Att sedan kortet fungerar till DVD och spel är ju inte fel. Rekommenderas varmt.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Avstängd

Hur är det med XP drivrutinerna till M-Audio Audiophile 24/96? Fungerar de väl?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Kaleid: Funkar utmärkt, har dock mest kört Intel-burkar. Hur det funkar med AMD får någon annan svara på

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig med, lär inte vara nån skillnad på hur det funkar på AMD eller INTEL en bra drivrutin är en bra drivrutin... Jag kör ett Audiophile DIO med Athlon XP på ett Asus moderkort.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Hello! Vad vet du om Videologic SonicXplosion? Flurar på ett sådant o har fått lite hintar om att det är ett kalaskort. Eller?

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Hedersmedlem

EvonS: Aldrig hört talas om. Tittade på deras hemsida, verkar vara ett gamer- / hemmabiokort mycket i stil med SoundBlaster Live!. Kostar runt 800 spänn, nyaste drivrutinerna var från oktober 2002. Ett ganska ointressant kort, alltså.

Permalänk

Jag tröttnar på den inbyggda skitkorten med 3.5 mm plugg på moderkorten. Någon som har tips på ljudkort med rca-utgångar? Jag spelar musik, men spelar inte in. Bioljud helt onödigt alltså, har datorn kopplad till hemmaförstäkare. Kraven är alltså rca-portar och bra ljud.

Ha det.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Audiophile har RCA kontakter och ska ha mycket bra ljudkvalité, det är utan surround o sånt larv så det passar nog dig bra. Men det kostar en slant

http://www.midiman.com/products/m-audio/delta.php

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Avstängd

Några tips om var man kan köpa Audiophile?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.musikborsen.se/ har kortet men jag vet inte om dom är särskilt billiga?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jodå, jag handlar allt hos Börsen. Visserligen med stammispris, men det är fortfarande en billig (och ganska bra) kedja.

Permalänk

Teetow: har du något tips på rca-portat kort? Jag ska inte spela in seriösa joddlingar, bara skrämma grannen lite.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Teetow.

Jag identifierar mig med Hemmastudionörden.

Sitter med Cubase/Reason, Elpiano, mixer, och ljudmoduler. Hanterar midi osv, och har problem med vissa plugins i Cubase. T.ex. Virtual Guitarist och liknande

Jag får i många fall förskjutningar i ljudet på den klassiska längden : 700 ms.

Därför behöver jag självklart ett ASIO av ngt slag.

Har dock ekonomiska begränsningar. Vart skulle du lägga prisribban?
Vilka olika ASIO ljudkort är värda sina pengar ?

Tack!

Visa signatur

Intel 2700K @4,3GHz , STRIX 970 ,

Permalänk
Medlem

Löser Audiophile mina problem ? :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Audiophile löser det, ja. Det kommer inte bli några problem alls att få ner förskjutningen till ca 20 ms med en hel del instrument och effekter.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

20 ms knappt märkbart då eller ? Kommer man inte lägre ?

Finns ju inge jobbigare när signalerna inte gör som man säger

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad kostar ett audiophile ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Runt 2000 spänn, förmodligen billigare nu för tiden. Jag jobbar med 128 samplingars buffer (1/44100*128=0.002902... knappt 3 ms latency) när jag spelar in, har inga större problem. Går att gå ner till 64 samplingar om man är extremt latency-allergisk.

Permalänk
Medlem

lite osäker

tjo Teetow, jag vill ha lite hjälp :-|
jag har ett ganska påkostat ljudsystem hemma, men en bra förstärkare och bra högtalare, det är bara ett nytt ljudkort som saknas, men jag kan inte alls så mycket om ljudkort som jag borde :-| jag lurar mellan ett soundblaster audigy 2 platinum och ett TerraTec SoundSystem DMX 6Fire 24/96, jag lyssnar väl mest på musik från datorn, men jag spelar aldrig in, till den, men nu är det ju så att jag vill ju ha fint ljud i spel ocå även om det inte är lika viktigt, men jag har hört om lite problem med ljud i spel med TerraTec SoundSystem DMX 6Fire 24/96 , vad tycker du? har du något annat kort och tippsa om, pris spelar igentligen ingen roll..

Permalänk
Hedersmedlem

Audigy 2, hands down. Ska du spela och lyssna på musik är det ett toppenkort.

Permalänk
Medlem

Vill man ha drivrutinsproblem är creative underbart... *ler*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så...

så, TerraTec SoundSystem DMX 6Fire 24/96 är inte alls att rekomdera, om du bäger de emot varandra så får de storstryk i allt vad gäller spel och musik,
det e inte ens bättre på musikdelen?

Permalänk
Medlem

Utmärkt guide!... btw: söt avatar du hade TeeTow =P *bluBb*

Permalänk
Medlem

Perfekt. Som du sa Teetow, under 2000 :- för ett Audiophile. Hittade äntligen ett. Jag kan köpa ett av börsen för 1700:-.

De säljs inte ens i vanliga databutiker eller ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du, jag brydde mig faktiskt aldrig om att kolla... Jag antog att det var ett musikerkort så jag gick direkt till Börsen. Kanske inte skadar att kika runt lite.

Möjligt att du hittar M-audios Revolution 7.1 i välsorterade datorbutiker, dock. Det är ju lite mer av ett "hemmakort".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Möjligt att du hittar M-audios Revolution 7.1 i välsorterade datorbutiker, dock. Det är ju lite mer av ett "hemmakort".

Som bör tolkas ? Sämre prestanda ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut inte.

Skillnaden är att Audiophile är gjort för att spela in (har lika bra DAC:ar in som ut), medans Revo har allt krut lagt på uppspelning, vilket gör det lite mindre väl lämpat för musikproduktion. Dock skeppas Reason och Ableton Live även med Revo:t, så helt hopplöst är det säkert inte.