Kan inte köpa en dator för 19 000 ''För mycket pengar''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Klarna verkar ha lite problem, polaren fick inte handla för 600 spänn på faktura (inte delbetalning).
Han tjänar väl en 4-500k per år.

Men 19k kan ju helt klart bero på din kreditvärdighet.
Kolla med banken för privatlån om du absolut måste delbetala.

haha wtf, tar alltid faktura med klarna på lite dyrare saker om jag vill ha det innan lönen kommer så man har en buffert om något oförberett skulle hända liksom.. har köpt min skärm t.ex. för 5000kr och en gång köpte jag ett GTX Titan för 9000kr på klarna faktura som jag iofs skicka tillbaka för de var onödig prestanda men sitter ju "typ" på GTX Titan idag så

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Klarna är lite luriga.

Jag fick t ex inte köpa min laptop på räntefri avbetalning som jag ville, tror alternativet fanns om man betalade på 6 månader, det beviljades inte.

Däremot beviljades det om jag tog avbetalning med ränta på 12 månader..

Hmm skumt att det går välja de alternativ de tjänar mer pengar på.....

Köpte datorn på 12 månader men betalade av den mycket snabbare.

Tycker även det är väldigt konstigt att det är just från klarna våran post försvinner, så man bara får påminnelser men inga fakturor, när all annan post kommer fram ?

Kanske låter som jag inte riktigt litar på kreditföretag, men vill dela med mig av min erfarenhet.

Där har de skärpt sig rätt mycket när det kommer till E-fakturor, får alltid ett SMS "Fakturan för ditt köp hos XXX har skickats till din uppgivna mailadress".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Men titta, jag är helt enkelt inte bara en konspiratoriskt surgubbe som slarvar bort min post och skyller på andra..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Klarna är ett riktigt snuskigt företag. Råkade ut för samma sak, inga fakturor som kom utan bara påminnelser. Och förutom påminnelseavgiften så gjorde de om min räntefria delbetalningsplan till en med ränta vid första påminnelsen.

De är helt enkelt inte seriösa, men det behöver man kanske inte vara när man lånar ut pengar.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Klarna är ett riktigt snuskigt företag. Råkade ut för samma sak, inga fakturor som kom utan bara påminnelser. Och förutom påminnelseavgiften så gjorde de om min räntefria delbetalningsplan till en med ränta vid första påminnelsen.

De är helt enkelt inte seriösa, men det behöver man kanske inte vara när man lånar ut pengar.

De är väl precis lika seriösa som personer som lånar pengar utan att läsa igenom avtalsvillkoren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Klarna är lite luriga.

Jag fick t ex inte köpa min laptop på räntefri avbetalning som jag ville, tror alternativet fanns om man betalade på 6 månader, det beviljades inte.

Det här handlar om att de tycker att du är en risk och därför vill ha betalt för det.
De vill såklart bara ge "räntefri" avbetalning till de som kan betala kontant.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Avstängd

Och dom 700 kronorna kunde ha blivit en vinst om du använt samma summa som du betalat av direkt om du investerat i fonder i, Det finns många olika affärsmodeller min vän.

Skrivet av kwame:

Själv undviker jag avbetalning så mycket jag bara kan. Var nära under helgen då Mio hade "avbetalning utan ränta i 10 månader" så skulle jag köpa en soffa för 20 000, så kände jag "sure, slår ju mindre hårt i plånboken då!"

Sen fick jag reda på att det kostar 350 kronor i administrationsavgift samt 35 kr faktura varje månad, totalt 700kr, då valde jag att spara dessa 700 genom att betala soffan kontant. Många bäckar små

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

De är väl precis lika seriösa som personer som lånar pengar utan att läsa igenom avtalsvillkoren?

Knappast.

Det är inte orimligt att utgå från att man ska få fakturor i tid för att kunna följa sin delbetalningsplan. Jag kan också garantera dig att det inte står någonstans i villkoren att "ibland skickar vi ej ut fakturor utan bara påminnelser".

Att de i själva verket gjorde om avbetalningsplanen ser jag inget fel i, men om du läst alla artiklar om klarna så skulle du inse att det är en del av affärsplanen. Det är det som jag tycker är illa.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Själv undviker jag avbetalning så mycket jag bara kan. Var nära under helgen då Mio hade "avbetalning utan ränta i 10 månader" så skulle jag köpa en soffa för 20 000, så kände jag "sure, slår ju mindre hårt i plånboken då!"

Sen fick jag reda på att det kostar 350 kronor i administrationsavgift samt 35 kr faktura varje månad, totalt 700kr, då valde jag att spara dessa 700 genom att betala soffan kontant. Många bäckar små

Jag var en av dem som nappade på detta erbjudande men enligt butiken jag handlade i skulle det inte kosta något alls extra - ingen administrationsavgift eller andra avgifter. Är dock beredd på att så kanske ändå blir fallet eftersom erbjudandet lät lite väl bra för att vara sant. Ser man det ur butikens perspektiv är erbjudandet i och för sig ganska rimligt om det för deras kunder står mellan att räntefritt kunna dela upp betalningen eller att inte köpa något alls. Så var dock inte fallet för mig, jag hade kunnat betala kontant också. Men men, blir intressant att se om det faktiskt är helt avgiftsfritt när första fakturan kommer

Skrivet av 2000+:

Knappast.

Det är inte orimligt att utgå från att man ska få fakturor i tid för att kunna följa sin delbetalningsplan. Jag kan också garantera dig att det inte står någonstans i villkoren att "ibland skickar vi ej ut fakturor utan bara påminnelser".

Att de i själva verket gjorde om avbetalningsplanen ser jag inget fel i, men om du läst alla artiklar om klarna så skulle du inse att det är en del av affärsplanen. Det är det som jag tycker är illa.

Det är både illa och en ful affärsmetod, men bara för att det inte kommer en faktura betyder det ju inte att du undgår betalningsskyldighet. Kommer det ingen faktura får man helt enkelt kontakta dem för att kunna betala på det sätt man kommit överens om... men visst är det drygt att man ska behöva göra det bara för att de medvetet struntar i att skicka ut faktura.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Jag var en av dem som nappade på detta erbjudande men enligt butiken jag handlade i skulle det inte kosta något alls extra - ingen administrationsavgift eller andra avgifter. Är dock beredd på att så kanske ändå blir fallet eftersom erbjudandet lät lite väl bra för att vara sant. Ser man det ur butikens perspektiv är erbjudandet i och för sig ganska rimligt om det för deras kunder står mellan att räntefritt kunna dela upp betalningen eller att inte köpa något alls. Så var dock inte fallet för mig, jag hade kunnat betala kontant också. Men men, blir intressant att se om det faktiskt är helt avgiftsfritt när första fakturan kommer

Det är både illa och en ful affärsmetod, men bara för att det inte kommer en faktura betyder det ju inte att du undgår betalningsskyldighet. Kommer det ingen faktura får man helt enkelt kontakta dem för att kunna betala på det sätt man kommit överens om... men visst är det drygt att man ska behöva göra det bara för att de medvetet struntar i att skicka ut faktura.

Vad konstigt att det skiljer sig från affär och affär. Var ju 350 i "uppläggningsavgift" samt 35kr för varje faktura för mig =o
De borde ju ha lika igenom hela koncernen tycker man.

https://www.mio.se/kundservice/priser-betalning/mio-delbetaln...
Står ju fan här att det är "0kr i uppläggningsavgift eller andra avgifter"

Inte konstigt, säljaren vi snackade med verkade hög eller något. Extremt virrig. Vi frågade om de hade de andra benen i lager, eller någonstans man kunde titta på dom. "Nej." så letade han över hela internet efter benen. "Säkert att det inte finns någon annan soffa som har dom?" "Nej, finns ingen annan." och sedan så hittar vi själva de 2 andra benen...

Och ja, sedan berättar han om alla avgifter, som tydligen inte ens ska tillkomma.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Det du länkar till är ju Mios kort och går till Resurs bank. Enligt TS så är det ju Klarna han har varit i kontakt med

Edit. SÅg att du svarade på en annat inlägg i denna tråd!

Skrivet av kwame:

Vad konstigt att det skiljer sig från affär och affär. Var ju 350 i "uppläggningsavgift" samt 35kr för varje faktura för mig =o
De borde ju ha lika igenom hela koncernen tycker man.

https://www.mio.se/kundservice/priser-betalning/mio-delbetaln...
Står ju fan här att det är "0kr i uppläggningsavgift eller andra avgifter"

Inte konstigt, säljaren vi snackade med verkade hög eller något. Extremt virrig. Vi frågade om de hade de andra benen i lager, eller någonstans man kunde titta på dom. "Nej." så letade han över hela internet efter benen. "Säkert att det inte finns någon annan soffa som har dom?" "Nej, finns ingen annan." och sedan så hittar vi själva de 2 andra benen...

Och ja, sedan berättar han om alla avgifter, som tydligen inte ens ska tillkomma.

Såg fel
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Dagens ungdomar,man ska alltid ha en årslön liggandes så kan man köpa vad man vill.

Hur bör jag tolka din text? Jag menar, det tar ett ANTAL år att fixa en årslön liggandes om man inte har dubbla inkomster, eller väldigt hög lön med låga utgifter.

Nå, det är en helt annan diskussion men jag stör mig rätt hårt på politiker och alla andra som tror att 100% av befolkningen lever på dubbla inkomster (dvs förhållande, vilket jag iofs har, men hon är svårt sjuk och inget botemedel finns idag = ej fått ersättning ekonomiskt (5k/mån). Alla har det inte så lyxigt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det här handlar om att de tycker att du är en risk och därför vill ha betalt för det.
De vill såklart bara ge "räntefri" avbetalning till de som kan betala kontant.

Skulle jag vilja betala kontant hade jag inte nyttjat deras tjänst alls..

Dessutom gör de kreditupplysning och kan då tydligt se att min kreditvärdighet inte var ett bekymmer..

Hur mycket mindre är deras risk bara för att de tar ut lite ränta ?
Det tar ju ännu längre tid för dem att få tillbaka sina pengar om jag dubblar avbetalningstiden.

Nä, det handlar helt enkelt om att de vill tjäna pengar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Min bror betalade sent till klarna, det rörde sig om enbart "förseningsavgiften" han betalade alltså fakturan för sent. Detta skedde på två köp.

Sedan kom det 3 x 2 påminnelseavgifter på denna förseningsavgift, dvs. 150 x 6 =900 kronor, för de 2.5 kr respektive 4 kr som förseningsavgifterna låg på.

Han hade då flyttat och fick inte avgifterna...

Inte helt juste...

Permalänk
Avstängd

Näää ni Den dagen det kommer ett finansbolag som gör allt för att deras kunder ska få allt gratis och inte behöva betala något extra. Härliga tider det.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Permalänk
Skrivet av twit:

http://copyriot.se/2015/05/18/fran-klarna-till-kina-om-samban...

"Förvånansvärt lite har skrivits om detta i pressen, bortsett från en artikel i The Economist. Där framgår att Klarna jobbar med att kombinera så många typer av data som möjligt, för att få en bild av köparen. Bland annat noteras om köparen skriver in sitt namn och sin adress manuellt, vilket ska ge en något högre kreditvärdighet än att kopiera in uppgifterna. Den som har för vana att nätshoppa mitt i natten räknas tydligen som mindre trovärdig än den som shoppar på dagtid."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klarna#Riskmodell

"Klarna tar både kredit- och bedrägeririsken för e-butiken. För att möjliggöra detta baserar man sin verksamhet på en riskmodell, där olika typer av data från köpprocessen slås samman och analyseras genom Klarnas algoritmer. Baserat på utfallet från analysen kan man bedöma vilka köp som ska godkännas och inte. Geografiskt läge, tidpunkt och hur data matats in vid köptillfället är exempel på parametrar som sägs påverka utfallet av analysen."

Hur vet dom att man kopierar in texten? Jag gör det för jag är lat men betalar ändå mina räkningar innan tiden är ute

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Näää ni Den dagen det kommer ett finansbolag som gör allt för att deras kunder ska få allt gratis och inte behöva betala något extra. Härliga tider det.

De får gärna ta betalt för sina tjänster.

Men de ska inte köra med några maffiametoder, utan följa lag och god ton.

Att strunta i att skicka ut en första faktura och sen komma med kravbrev är inte god ton, t ex.

Visa signatur