Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

vågar man åka till DH?

vågar man åka till DH nu när dessa skjutningar osv kommit till europa?

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

säkrast lär du vara i en stuga någonstans i skogen. hur långt man vill gå för att man är rädd för att dödad är upp till var och en men att vara rädd för att liva sitt liv är inget liv i mina ögon.

Stationär: Corsair Crystal 570X | EVGA Z170 Classified K | i7 6700K | EVGA GTX 1080 | Corsair Dominator Platinum 16GB | Custom Loop | Corsair HX750i | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q & AOC q2770Pqu | Corsair Scimitar RGB | Corsair K70 LUX RGB | Philips Fidelio X2 | Samson Meteor | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av versions:

säkrast lär du vara i en stuga någonstans i skogen. hur långt man vill gå för att man är rädd för att dödad är upp till var och en men att vara rädd för att liva sitt liv är inget liv i mina ögon.

jo det är ju sant men att offra mitt liv för en datorfestival ser jag inte någon logik i.
någon som vet om dom kommer ha högre säkerhet på dh?

Skickades från m.sweclockers.com

Asus gtx 760 oc 2gb vram
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Åbo, Finland
Registrerad
Feb 2004

Vågar du gå ut genom dörren ? Eller sitter du hemma bara sedan det hände ?
Edit: Ser du nån logik i att dom skulle attackera dit då ?

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svedala
Registrerad
Maj 2008

Nu är väl inte jag någon expert på terror och kriminologi. Men jag har svårt att tro att huvudmålet för dessa terrorister är att kämpa och ta sig till Sverige för att åka till ett LAN och spränga sig.
Majoriteten av deltagarna är under 18 år och vad jag kan tänka mig totalt ointressanta för en terrorist att döda.
Skulle nog varit mer orolig om jag uttalat mig kritiskt i media mot terroristerna, var politiskt aktiv och andra saker som väcker intresse hos en terrorist.

Vi får ju inte glömma att terrorister i 9 fall av 10 har ett syfte/mening med sin handling. Att spränga i Frankrike hade sin anledning. Men att åka till DH och göra samma sak, har väldigt svårt att se hur dom skulle motivera till varför dom skulle göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Hephox:

jo det är ju sant men att offra mitt liv för en datorfestival ser jag inte någon logik i.
någon som vet om dom kommer ha högre säkerhet på dh?

Kan ju hända IsIs är lite lack nu på "nerdar", då Annon stängt ner 5000 av deras twitterkonton, vem vet hur de resonerar...

Skämt åsido, klart man inte skall gå ur sin väg, men samtidigt vara uppmärksam och vaksam. Jag är benägen att hålla med till viss del, men att just DH skulle kunna vara ett mål, känns inte rimligt. men vad som är rimligt idag är ju inte som förut

DS

Mobo: ASUS ROG STRIX Z270I GAMING | CPU: i7-7700k @4.8 & 1.200v | GPU: Gigabyte 1080ti Waterforce | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz | PSU: Corsair RM650x gold | Chassi: Fractal Design Define Nano S | CPUkylare: Corsair Hydro H115i |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2:Samsung 850 Evo 1Tb | HDD: WD Black 1Tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av WongFeiHung:

Vågar du gå ut genom dörren ? Eller sitter du hemma bara sedan det hände ?
Edit: Ser du nån logik i att dom skulle attackera dit då ?

ja jag vågar gå ut, ja jag tar fortfarande bussen till skolan varje dag.
Jag går och handlar på stan utan några större problem.

Jadu det är världens största datorfestival med tusentals folk (främst ungdomar). Hade jag velat "skrämma" världen så hade DH varit mitt första alternativ.

Asus gtx 760 oc 2gb vram
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Hephox:

Jadu det är världens största datorfestival med tusentals folk (främst ungdomar). Hade jag velat "skrämma" världen så hade DH varit mitt första alternativ.

Bra för då tänker du ju inte alls som en terrorist så att lita på din egna logik kring vilka mål som är mest intressanta är lönlöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Nej självklart inte. Stick ut i skogen. Hitta valfri grotta och barrikadera dig där för all tid och evighet. Glöm inte ta med extra konserver, ett soppkök och toapapper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av GrezZeR:

Nu är väl inte jag någon expert på terror och kriminologi. Men jag har svårt att tro att huvudmålet för dessa terrorister är att kämpa och ta sig till Sverige för att åka till ett LAN och spränga sig.
Majoriteten av deltagarna är under 18 år och vad jag kan tänka mig totalt ointressanta för en terrorist att döda.
Skulle nog varit mer orolig om jag uttalat mig kritiskt i media mot terroristerna, var politiskt aktiv och andra saker som väcker intresse hos en terrorist.

Vi får ju inte glömma att terrorister i 9 fall av 10 har ett syfte/mening med sin handling. Att spränga i Frankrike hade sin anledning. Men att åka till DH och göra samma sak, har väldigt svårt att se hur dom skulle motivera till varför dom skulle göra det.

Självklart vill jag inte skrämma upp någon men det handlar inte alltid om hämnd, det handlar om att göra så stor skada som möjligt.... typ 9/11.

Man behöver inte alls vara "ointressant" för att man är ungdom, snarare ett mer avskyvärt brott.

What are You trying to tell me? that I can dodge bullets?
No Neo, I'm trying to tell You when You're ready, You won't have to.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002

Man kan ju nu i efterhand tänka att folksamlingar som lyssnar på musik, ser på fotboll, dvs helt oskyldiga civila medborgare borde varit ointressanta. Men dessa nötter tänker inte som vi andra. Själv tror jag att alla närsomhelst varsomhelst kan vara ett mål. Lite det som är terror, att skrämma.

Gällande DH skulle jag dock själv vara mer orolig över att få mina prylar stulna.

Ingen här kan ge dig ett svar tyvärr, och enligt polisen är ju allt som vanligt trots nivå4, var svårt att faktiskt få något konkret mer än att en person är anhållen i sin frånvaro.

Men tänk såhär, är du som person orolig och vet med dig att det kommer att förstöra din DH upplevelse, stanna då hemma istället. Kan du ha kul ändå, så åk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Ni som säger att ISIS skulle se oss "vanliga" som helt ointressanta och rikta målet mot politiker har fel. Just i ISIS fallet är deras mål att skapa skräck och ge sig på oskyldiga så att man börjar frukta "muslimer" (ISIS är INTE riktiga muslimer). Sen börjar länder stänga gränser och skapar "vi och dom" i fruktan om att alla muslimer är som ISIS. När vi kommit så långt så har ISIS vunnit, det är deras mål att skapa just "vi och dom"

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Win10 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Den största terrorn på DH brukar bestå av sömndruckna nördar som inte kan sluta skrika hallå...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2015

Ja ISIS är trötta på lansvett och alla Battlefail Star Wars spelande 12 åringar som går runt i t-shirt och sedan har mössa på huvet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2012

Tror man bör vara mer orolig om man tänkt gå på eurovision till våren med så många europeiska länder och journalister på samma ställe.

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Msi GTX 1070 Gaming X - EVGA Supernova G3 750w - Fractal Design C TG

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010

Precis som föregående talare påpekat är ju målet med dessa attentat att sprida rädsla och få människor att känna sig otrygga i sina egna länder. Om något skulle det väl vara mer effektivt att mörda barn och unga. Några moraliska förbehåll tror jag inte dessa människor har. ISIS anser sig ha rätten att mörda alla som inte har just deras tro, och det är samma med de flesta typer av extremistgrupper.

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 16GB DDR4 @3000Mhz | Corsair SF450 | 120 & 1050 GB SSD | Louqe Ghost S1 | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Phil88:

Tror man bör vara mer orolig om man tänkt gå på eurovision till våren med så många europeiska länder och journalister på samma ställe.

Den håller jag med om, dit hade jag nog också tänk 2 ggr innan jag besökte,

Mobo: ASUS ROG STRIX Z270I GAMING | CPU: i7-7700k @4.8 & 1.200v | GPU: Gigabyte 1080ti Waterforce | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz | PSU: Corsair RM650x gold | Chassi: Fractal Design Define Nano S | CPUkylare: Corsair Hydro H115i |SSD1: Samsung M.2 960 Evo 500 Gb| SSD2:Samsung 850 Evo 1Tb | HDD: WD Black 1Tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av GrezZeR:

Huvudmålet är ju att ta över världen. Att mörda oskyldiga och skrämma folk är ett medel som används för att uppnå målet. Att ett gäng terrorister från syrien skickas till DH är väl inte så troligt men radikaliserade som redan bor här kan på eget bevåg knåpa ihop en bomb och smälla av den i en stor folksamling eller gå loss med div vapen är inte helt otroligt.
Det är ett stort evenemang som drar blickar till sig. Som en konsert eller fotbollsmatch.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2004

Vart hittar man Dh's utrymningsplan med mera?

CPU: 8700K@ 5Ghz CPU KYLNING: Noctua NH-D15 GPU: EVGA GTX 1080 FTW Gaming ACX 3.0 MODERKORT: Asus ROG STRIX Z370-F GAMING Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHZ HDD: M.2 960 EVO 250GB + 850 EVO 250GB + WD5000 1TB PSU: Corsair RM850W Headset: Corsair VOID RGB USB Dolby 7.1 Skärm: AOC C32G1 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Annars är DH ett tacksamt ställe om man vill spränga.
Mycket folk på liten yta och lätt att ta in en bomb.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2012

Vad jobbigt det måste vara att leva i rädsla, och därmed så har du ju hjälpt terroristerna att uppnå sitt mål..

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av MrM3:

Nej självklart inte. Stick ut i skogen. Hitta valfri grotta och barrikadera dig där för all tid och evighet. Glöm inte ta med extra konserver, ett soppkök och toapapper.

Gör han det måste han definitivt spela Fallout också... så att han "övar" på hur han ska överleva

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Apr 2002

DH bör vara säkert. ***bort/moderator*** Hade hoten börjat rikta sig mot enbart Sverige så hade det varit mer nojja. Vilken fiende vill inte bli av med 5000 blivande soldater som är bra på att aima.

§1.2

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Paddanx:

Gör han det måste han definitivt spela Fallout också... så att han "övar" på hur han ska överleva

Spelet RUST är ett bättre alternativ tycker jag

CPU: 8700K@ 5Ghz CPU KYLNING: Noctua NH-D15 GPU: EVGA GTX 1080 FTW Gaming ACX 3.0 MODERKORT: Asus ROG STRIX Z370-F GAMING Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHZ HDD: M.2 960 EVO 250GB + 850 EVO 250GB + WD5000 1TB PSU: Corsair RM850W Headset: Corsair VOID RGB USB Dolby 7.1 Skärm: AOC C32G1 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

Det finns ju några saker som gör DH till ett svårt mål:
1, Du måste registrera dig med namn för att köpa biljett. Köper du den på plats i kassan måste du dessutom visa ditt ansikte.
2, Det finns mängder med Crew och vakter plus ibland poliser där inne.
3, Vid datorplatserna är det svårt att skada många människor samtidigt eftersom alla sitter skyddade av skärmar och datorlådor, du skulle antagligen bara döda/skada dom som sitter i den raden du går in i.
4, Det ligger i Jönköping, svagt symbolvärde i jämförelse med London, Paris, Berlin och till och med Stockholm.

Kan tänka mig att inpasseringspersonalen har order att vara extra vaksamma i år också. jag känner mig trygg med att åka dit med mina barn i år i alla fall.

MoB: Z77M-D3H | CPU: i7 3770K 3,5 GHz | GPU: GTX 1070 8GB | RAM: 2x8GB 1600MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Display: ASUS PG279Q| T.bord: Tesoro RGB | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: FD Integra R2 650W | CPU kylare: CM Hyper 212 EVO | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

I Sverige är det ett konkret hot mot staten, regeringen osv. Inte mot allmänheten generellt. Jag skulle vara mer rädd om jag åker t-banan i Stockholm, besöker stadshuset i Stockholm osv.

MSI z170 Pro Gaming . i5 6600k . Hyper Evo 212 . 8GB DDR4 2133ghz . GTX Evga 780 . 2x SSD 240gb . 1TB WD Black . Fractal Design Integra M 650W 80+ Bronze, Modulär . W10 .

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Hephox:

Riskerna är så enormt mycket större att du dör på bussen på väg till skolan än att du går åt på DH att det inte ens är roligt att räkna på det.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

@Hephox: Precis detta de jävlarna vill. Att folk ska vara rädda och sluta leva sina liv som vanligt. Låt inte de jävlarna lyckas.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Sverige har gått till terrorhotnivå 4 av 5 vilket betyder att publika evenemang kommer få ökad säkerhet.

Citat:

Den höjda beredskapen innebär att det kommer att finnas fler poliser ute, särskilt på platser med mycket människor.

Jag skulle inte bli förvånad om DH blev ett mål, i Paris verkade det dock som de attackerade flera platser och jag tror inte det finns så många andra mål i Jönköping som skulle vara intressanta. Mer förstörelse är nog möjligt i typ Malmö, Göteborg och Stockholm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2008

Det är bara du som kan göra det valet, om du tycker det är så jobbigt så kommer du ju ändå inte trivas att vara där om du är orolig hela tiden.

För mig känner jag ingen hotbild alls, att folk är rädda efter dessa terrorattentat i Frankrike förstår jag helt klart dock. Men nej jag kommer inte låta händelserna i Frankrike påverka mitt liv. Men ja det är ju helt klart så att människor agerar annorlunda i dessa situationer. Min kollegas fru ville att han skulle åka hem från jobbet igår pga att Sverige höjt terrornivån från 3 till 4... Och då jobbar vi ändå utanför stan och kollegan bor även utanför stan.

Så det är en komplex fråga, personligen ser jag ingen hotbild mot DH. Finns inte på kartan för mig.

Jag finner en likhet med denna överdrivna rädsla till hur människor agerar gällande avlyssningsfrågor, så fort människor fått reda på att google och microsoft mfl haft möjlighet att samla in information blir det ett förbannat ståhej.. "Vågar jag gå ut på google och söka efter ett kakrecept?", "Nej det går inte jag måste skaffa en VPN tunnel för att göra det innan så att de inte får reda på min internethistorik.."

Träning är det största intresset https://styrkekompaniet.se/