Byta moderkort utan att "förstöra" Windows

Permalänk
Medlem

Byta moderkort utan att "förstöra" Windows

Behöver byta ut mitt moderkort och kör just nu Windows 10
Det jag undrar är om jag kan byta moderkort och fortfarande komma in i windows för att köra
den interna "ominstallations" processen. Eller kommer windows börja krångla efter bytet utav mobo?

Uppgraderade från win8 innan och vet inte riktigt om jag har en lös nyckel till win10.

Om jag nu måste ominstallera windows med skiva/usb
Vart hittar jag download för win10?
Hur gör jag med min nyckel?
Installera Windows 8 sen uppgradera??

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte byta en komponent som MB utan en ren ominstallation, det är att be om problem.

Angående det andra så är det väl lättast att köra in win 8 och sen uppgradera..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Behöver byta ut mitt moderkort och kör just nu Windows 10
Det jag undrar är om jag kan byta moderkort och fortfarande komma in i windows för att köra
den interna "ominstallations" processen. Eller kommer windows börja krångla efter bytet utav mobo?

Uppgraderade från win8 innan och vet inte riktigt om jag har en lös nyckel till win10.

Om jag nu måste ominstallera windows med skiva/usb
Vart hittar jag download för win10?
Hur gör jag med min nyckel?
Installera Windows 8 sen uppgradera??

Microsoft ska ha gjort så att man kan använda en win7/8/8.1 key vid installation av win10 istället för att behöva installera först 7/8/8.1 för att sedan uppgradera.

Tyvärr är det så att det du efterfrågar inte fungerar med en legitim kopia av windows, detta för att du inte bara ska kunna ta din hårddisk, klona den, och så har du windows till vilka datorer du än vill. Varje moderkort har ett "id" i form av det som kallas för en MAC-adress. Denna MAC-adress är unik, och om du har gjort en windows installation på moderkort med MAC-adress X så kommer inte samma installation fungera för moderkort med MAC-adress Y, utan den kommer bara ge ett felmeddelande precis när windows ska börja boota.

Det bör alltså fungera att ladda ner win10 till en usb-sticka, byta moderkort, sedan installera win10 med din win8-key.

Nedladdning av win10 hittar du här. Sedan väljer du "Gör bootbar media för annan dator än denna" eller vad det nu heter.

Permalänk
Medlem

@rarifag: Som jag misstänkte då...
Men finns det ingen clean Win 10 iso ?? Den sidan du länkar till ger mig bara massa länkar till "uppgrade tool" vilket betyder att jag förmodligen behöver ha ett OS installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Men finns det ingen clean Win 10 iso ?? Den sidan du länkar till ger mig bara massa länkar till "uppgrade tool" vilket betyder att jag förmodligen behöver ha ett OS installerat?

Om du laddar ner "upgrade tool" så kan man antingen välja "uppgradera denna dator" eller "uppgradera annan dator". Väljer du det senare så kommer du få ladda ner en .iso som görs bootbar direkt och läggs på ditt USB, så det är en clean install om man väljer det alternativet. Men såklart måste du ladda ner detta innan du byter moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Scrolla ner och välj att ladda ner windows 10 "Skaffa windows här" eller liknande ska det stå. Det som behövs är ett USB-minne med minst 4GB utrymme.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Här har du:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"