Raspberry Pi 3 får inbyggt Wifi och Bluetooth

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Raspberry Pi 3 får inbyggt Wifi och Bluetooth

Med endast dagar kvar till lansering kan SweClockers nu avslöja några av huvudnyheterna med Raspberry Pi 3 Model B, som får såväl snabbare processor som stöd för trådlös anslutning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där datorn står
Registrerad
Jan 2013

Rättfärdigar priset, tycker jag. Blir definitivt en sån!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Kommer man kunna ha den som accesspunkt tro?

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Undrar om den fixar att agera plex server och transcoda 720P till chromecast - något som rpi2 är på gränsen att klara, men inte riktigt gör det.

AMD 1800X@Noctua NH-U12F | asus prime x370pro | MSI ARMOR 1070 8GB| 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | SSD 120GB+240GB*2 | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Igelkott:

Kommer man kunna ha den som accesspunkt tro?

Ja, den har wifi och nätverksport så det ska inte vara några problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008

Blir att köpa direkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av DeluxXxe:

Undrar om den fixar att agera plex server och transcoda 720P till chromecast - något som rpi2 är på gränsen att klara, men inte riktigt gör det.

Fixar den det så blir det absolut ett köp denna gången.
Kanske en för pf sense också?

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Garanterat köp för mig!

Laptop: Microsoft Surface Book 2 | Intel i7 8650U | Nvidia GeForce GTX 1060 | 16GB RAM | 256 GB SSD |

HTPC: Intel i7 6700k | Noctua NH-U9S | Samsung 950 PRO 512GB | ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac | Ncase M1 | Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB | Corsair SF600 600W | LG OLED55B6V | PlayStation 4 Pro | Nintendo Switch | Panasonic DMP-UB900 |

Ljud: Dynaudio Contour S 3.4 LE | Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Pro-Ject Debut Carbon Esprit | Pro-Ject Phono Box S | Astell & Kern AK70 | Shure SE535 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Blir väldigt besviken om de extra kronorna den kostar endast har slösats på Wifi och BT. Båda dessa funktioner kan man ju enkelt lösa med USB dongel. Av vilken anledning skulle man skaffa en Pi 3 istället för Pi 2 om den inte får Gigabit LAN och USB 3.0.

Intel Core i5 8400 * Corsair LPX 16GB 3000MHz * MSI Z370 GAMING PLUS * MSI GTX 1080 Gaming @2000/11800MHz * Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Meshify C TG * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Wifi och bluetooth? Perfekt! Mindre sladdar är alltid välkommet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Hoppas inte ni tog illa upp (ingen vill väl förknippas med Aftonbladet?), men Aftonbladets "avslöjar"-mojäng var det första jag kom att tänka på när jag läste "kan SweClockers nu avslöja..."

Åter till topic. Vet man om den får stöd för AC eller är det bara N?

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Mycket trevligt, nu blir man ju sugen på att byta ut 2an (eller om det t.o.m är en 1a) som sitter i min emulator maskin. Slipper man hålla på med dongels till BT för att få dualshock kontrollerna att fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av RainesX:

Fixar den det så blir det absolut ett köp denna gången.
Kanske en för pf sense också?

Stödjer FreeBSD ARM? Annars tänkte jag det blir svårt att köra pfSense? Det vore sjukt nice om man kunde få den att agera trådlöst accesspunkt för Wifi/Bluetooth isf..

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2005

Skulle man kunna köra en minecraftserver på en sådan där?

EVGA GF GTX 970 4GB SSC | Ryzen 7 1800X | ASUS PRIME B350-PLUS | be quiet! Pure Rock | Corsair 750W |Intel 530 SSD 500GB*2 | Fractal Design Define R3| Windows 10 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Mer RAM och snabbare processor, sen är jag nöjd. Men trevligt med WiFi och BT, färre sladdar att dra för dom som kör klusters

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Dec 2005

Snabbare CPU är trevligt. Hoppas RP3 ser likadan ut som RP2 så det passar i min nuvarande lilla låda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2005

På mitt jobb har vi en hemlig produkt med namnet "xxxx" på väg in (på måndag) ifrån samma leverantör som RP2. Intressant

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Jearom:

Skulle man kunna köra en minecraftserver på en sådan där?

Visst går det, frågan är bara hur många spelare den kommer klara av, och hur bra den gör det.

Här kan du läsa om hur bra tvåan klarar av en Minecraft-server, trean kommer så klart göra det ännu bättre. Men då har du iallafall något att utgå ifrån.
https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/comments/2uj4on/is_the_...

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Kunzite:

Blir väldigt besviken om de extra kronorna den kostar endast har slösats på Wifi och BT. Båda dessa funktioner kan man ju enkelt lösa med USB dongel. Av vilken anledning skulle man skaffa en Pi 3 istället för Pi 2 om den inte får Gigabit LAN och USB 3.0.

Snabbare processor, wifimöjlighet och/eller bluetooth kanske?

Och vill man inte ha de grejerna så kan man givetvis köpa en Pi2 lite billigare istället. Inge fel med det ;).

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Kunzite:

Men då får man ju lägga en hundralapp till på att köpa en dongle. Så för egen del tycker jag att det är värt de kronorna för att slippa dongeln med en snabbare processor.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Kunzite:

Jag håller nog faktiskt med dig här. Visst, om WiFi och BT blir standard kommer det glädja många men jag hoppas vi får se fler nyheter. Främst då en bättre lagringslösning (gärna ett SATA-gränssnitt), GigabitLAN och 2GB RAM. USB3 hade varit trevligt men ser nog hellre möjlighet för SATA än USB3 personligen.

Oavsett kan det bli ett köp bara för den lite högre prestandan i RPi 3 om det nu bara är det som faktiskt är nytt. Personligen intresserar de konkurrerande lösningarna då halva grejen med RPi är communityn och mjukvarustödet, iallafall för min del.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Ja,hade varit kul att skaffa en,
Har dock ej kommit på vad jag skulle haft den till.:)
Har redan en väldigt bra mediaspelare,får fundera......

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus VII Hero. Processor Intel I7 4790K. Med kylare Noctua NH-D15.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance pro 2133 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
Asus frontbase.Asus sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av DeluxXxe:

Sedan i december kan du optimera din media i förväg för att vara inom [Chromecasts] kravspec, dvs Direct Play/Stream istället för att behöva använda sig av transcoding under själva uppspelningen.

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hagfors
Registrerad
Apr 2006

Hoppas på mer i ram och bättre gpu så blir jag nöjd.
Kommet nog köppa en på våren om inte alla är slut då.

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Kunzite:

dongeln lär väl vara mer än 100kr dock

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Christley:

dongeln lär väl vara mer än 100kr dock

eBay... Verkar finnas från 60kr med både Wifi och Bluetooth eller Wifi för 15kr och Bluetooth för 8kr. Kanske inte höjdarkvalite, men fungerar det så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ingen NFC?
Ingen USB 3.1?
Ingen USB Type-C?
Bara 1.3 GHz när mobiler är 1.8-2.3 GHz.
Bara fyra kärnor när många mobiler numera är 8 kärnor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av rektor:

Ingen NFC?
Ingen USB 3.1?
Ingen USB Type-C?

Skillnaden är typ flera tusen kronor...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av rektor:

Ingen NFC?
Ingen USB 3.1?
Ingen USB Type-C?

När vi ändå håller på borde vi lägga till stödet för ett externt grafikkort som följer med vid köp. Slutar väl med att hela kalaset kostar några tusenlappar.

Hela syftet med Raspberry Pi är att det ska vara en enkel billig enhet som ändå går att använda i utvecklingssyfte bland annat. Ska vi lägga till allt du vill ha så blir den nog inte särskilt billig längre.

Jag har för mycket prylar, så min signatur blev för lång. Så den fick inte vara kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka, Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Sir_Magnum:

På mitt jobb har vi en hemlig produkt med namnet "xxxx" på väg in (på måndag) ifrån samma leverantör som RP2. Intressant

Då vet jag var du jobbar

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i5 8400 | MSI Z370 Gaming Plus | MSI GeForce GTX 1060 6GB | 2x4GB Ballistix DDR4 | Intel 520 120GB | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar DGC | Corsair Graphite 600T | Windows 10 64-bit |