Microsoft lägger till stöd för G-Sync och Freesync i Universal Windows Platform

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsoft lägger till stöd för G-Sync och Freesync i Universal Windows Platform

Microsoft har tidigare lovat att implementera stöd för fler spelfunktioner i deras Universal Windows Platform. Nu meddelar Phil Spencer att detta kommer läggas till redan i maj.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Men de glömde nämna inget SLI stöd och att stänga av V-sync fungerar fortfarande inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Bra att de fixar till saker...

Hur är det med mods? Kommer man kunna modda ett spel som körs i deras Universal Windows Platform? Har de sagt något om det?

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Oneone:

Men de glömde nämna inget SLI stöd och att stänga av V-sync fungerar fortfarande inte.

Jo, de sa att det kommer att gå att slå på/av V-sync i maj. SLI-stöd finns redan, det är upp till utvecklarna att implementera det.

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Mycket bra med stöd för FreeSync och möjlighet att inaktivera V-Sync. Microsofts satsning kan nog bli riktigt bra om de fortsätter lyssna och ta till sig av kritiken samt allmänt förbättrar UWP.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003

Ja det går åt rätt håll i alla fall.

Gigabyte Z270x Gaming 7 | Intel Core i7 7700K | Corsair 16GB (2x8192MB) | Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III | 2x Samsung 840-Series 250GB | Samsung 850-Series 500GB | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österbotten, Finland
Registrerad
Jul 2005

Är lite tudelad till moddar...
Det har ju en storfördel när det stängt ifrån tredjeparter.
Minimerar de ju möjligheten till fusk. Aimbot och dylikt.
Å andrasidan så kan man ju inte heller använda sig av t.ex. moddade interface.
Men Microsoft har ju sagt att moddar ska komma till xbox så troligtvis kommer det till UWP spel också. Men övervakade av Microsoft. På gott och ont.

Sli/crossfire finns ju inte som förut med Directx 12. Multiple Gpu är ju färdigt implementerat i DirectX 12, det är utvecklarna som ska stöda det numera.. om jag har förstått det rätt.

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av enbom:

Hur är det med mods? Kommer man kunna modda ett spel som körs i deras Universal Windows Platform? Har de sagt något om det?

Undrar jag också, moddning är ett kritiskt argument för mig, man kan ju få ut så mycket mera av spelen som går att moddas, talar nu mera om singleplayer typ av spel.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av enbom:

Bra att de fixar till saker...

Hur är det med mods? Kommer man kunna modda ett spel som körs i deras Universal Windows Platform? Har de sagt något om det?

Skrivet av RPGWiZaRD:

Undrar jag också, moddning är ett kritiskt argument för mig, man kan ju få ut så mycket mera av spelen som går att moddas, talar nu mera om singleplayer typ av spel.

Ja de sa att de kommer att "stödja" moddar. De demonstrerade moddar i ett spel på scen också. Men när Phil fick svara på frågor efter keynoten så visar det sig att de inte kommer att stödja alla moddar. Fortsättning följer....

http://www.pcgamer.com/microsofts-uwp-will-support-some-mods-...

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Nu får alla som skrivit "UWP suger" och liknande be om ursäkt för sina plumpa uttalanden.

Det Microsoft vi ser idag är ett betydligt mer öppet Microsoft som lyssnar på kritik från användare, de har gjort det med Windows 10 där många ogillade startmenyn i fullscreen som 8/8.1 hade, de har gjort det betydligt enklare jämnfört med Windows 7 att stänga av insamling av info och nu detta att de förbättrar UWP.

Det var/är fortfarande på tok för tidigt att skrika bu eller bä om UWP än så länge då det är väldigt färsskt, framförallt på spelfronten, men det går verkligen åt rätt håll.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av strejf:

Jo, de sa att det kommer att gå att slå på/av V-sync i maj. SLI-stöd finns redan, det är upp till utvecklarna att implementera det.

det tror jag på när jag ser det. Finns inga spel idag i store som har SLI stöd. varför skulle Gears eller Tombraider utvecklarna medvetet inte lägga med SLI när det fungerar för Tombraider på steam?...

Utveckarna har även sagt att de "jobbar på SLI" för Gears... Det lär väll dröja det med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av THB:

Nu får alla som skrivit "UWP suger" och liknande be om ursäkt för sina plumpa uttalanden.

Det Microsoft vi ser idag är ett betydligt mer öppet Microsoft som lyssnar på kritik från användare, de har gjort det med Windows 10 där många ogillade startmenyn i fullscreen som 8/8.1 hade, de har gjort det betydligt enklare jämnfört med Windows 7 att stänga av insamling av info och nu detta att de förbättrar UWP.

Det var/är fortfarande på tok för tidigt att skrika bu eller bä om UWP än så länge då det är väldigt färsskt, framförallt på spelfronten, men det går verkligen åt rätt håll.

Varför skulle de få be om ursäkt för att tycka det suger om det faktiskt gör det? Kan man inte tycka illa om något om det ska fixas i framtiden? Detta ändrar ju inte det faktum att det i nuläget fortfarande saknar stöd för dessa självklara funktioner.

Om något är för "färskt" (läs ofärdigt) för att dömas, ja då borde det kanske inte ha släppts än.

Sedan att det går åt rätt håll vet jag inget om. Det tror jag säkert det gör, men det förändrar som sagt inte det nuvarande läget.

Skrivet av strejf:

Ja de sa att de kommer att "stödja" moddar. De demonstrerade moddar i ett spel på scen också. Men när Phil fick svara på frågor efter keynoten så visar det sig att de inte kommer att stödja alla moddar. Fortsättning följer....

http://www.pcgamer.com/microsofts-uwp-will-support-some-mods-...

Det duger inte. Ett himla tjat om hur Microsoft blir mer öppna, men så gör de sånt här...

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Oneone:

det tror jag på när jag ser det. Finns inga spel idag i store som har SLI stöd. varför skulle Gears eller Tombraider utvecklarna medvetet inte lägga med SLI när det fungerar för Tombraider på steam?...

Utveckarna har även sagt att de "jobbar på SLI" för Gears... Det lär väll dröja det med.

Officiella uttalanden från Microsoft duger inte för dig?

https://twitter.com/xboxqwik/status/703734557774774272

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av THB:

Nu får alla som skrivit "UWP suger" och liknande be om ursäkt för sina plumpa uttalanden.

Det Microsoft vi ser idag är ett betydligt mer öppet Microsoft som lyssnar på kritik från användare, de har gjort det med Windows 10 där många ogillade startmenyn i fullscreen som 8/8.1 hade, de har gjort det betydligt enklare jämnfört med Windows 7 att stänga av insamling av info och nu detta att de förbättrar UWP.

Det var/är fortfarande på tok för tidigt att skrika bu eller bä om UWP än så länge då det är väldigt färsskt, framförallt på spelfronten, men det går verkligen åt rätt håll.

Så länge som samma spel fungerar bättre genom t.ex. Steam än UWP kommer jag bestämt hävda att UWP suger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av strejf:

Officiella uttalanden från Microsoft duger inte för dig?

https://twitter.com/xboxqwik/status/703734557774774272

Jo , men som sagt varför lägger de inte in det om stödet finns? Något lurt är det ju.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Oneone:

Jo , men som sagt varför lägger de inte in det om stödet finns? Något lurt är det ju.

Intresset för CF/SLI är nog extremt litet bland utvecklarna. Väldigt liten skara som använder detta bland deras kunder dessutom. AMD och Nvidia vill såklart att det används och stöds, fler kort att sälja till kunden.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Wolfkin:

Så länge som samma spel fungerar bättre genom t.ex. Steam än UWP kommer jag bestämt hävda att UWP suger.

UWP är mer än en store. Om jag kompilerar win32 och lägger upp på steam fungerar det då i min xbox? Nej, det behövs en xbox dev device som är dyr och ett redigt port arbete.
UWP öppnar upp för hobbyprojekt på xbox nu efter xna döden. Det öppnar upp för appar och spel till alla deras devicer. Stram gör inget av detta. Steam säljer någon annans spel. Tänk ett seg längre än vad du ser på skärmen. Det är äpplen och päron. Steam och UWP är väldigt olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Dosshell:

UWP är mer än en store. Om jag kompilerar win32 och lägger upp på steam fungerar det då i min xbox? Nej, det behövs en xbox dev device som är dyr och ett redigt port arbete.
UWP öppnar upp för hobbyprojekt på xbox nu efter xna döden. Det öppnar upp för appar och spel till alla deras devicer. Stram gör inget av detta. Steam säljer någon annans spel. Tänk ett seg längre än vad du ser på skärmen. Det är äpplen och päron. Steam och UWP är väldigt olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är dock ointressant ur slutkunds perspektiv. Vad jag ser är ett alternativ till Steam, inget annat. En butik och distributionsplattform. Hur det fungerar under huven är helt ointressant så länge som, som sagt, Steam fungerar bättre. I egenskap av PC master race har jag ingen som helst användning av att dessa spel kan köras på samtliga Windows-enheter.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013

Knappast tror att UWP kommer att kunna locka fler användare med de nya funktionerna som G-Sync stöd. Har både Steam och Store version för Rise of the Tom Raider och det är även med DX12 Steam version som fungerar bättre och smidigare, alltså mycket bättre.

Main: i7 5960X @ 4.4Ghz | EVGA X99 Micro2 | GTX 1080Ti | Corsair DDR4 32GB | EVO 850 1TB / MX100 512GB | Cosmos II | Cooler Master 1300W | EKWB Predator 360s+ 2 x 480mm radiators | Benq XR3501 | Dell U3011 | Intuos 4 Wireless l Oculus Rift

Sub: i7 3960X @ 4.2GHz | EVGA X79 Dark | GTX 780 | HyperX Beast DDR3 32GB | EVO 850 512GB | Corsair 450D | EVGA G2 750W | Kraken X62 | Asus VG278HR

etc.: PS4 l Nintedo Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Dosshell:

UWP är mer än en store. Om jag kompilerar win32 och lägger upp på steam fungerar det då i min xbox? Nej, det behövs en xbox dev device som är dyr och ett redigt port arbete.
UWP öppnar upp för hobbyprojekt på xbox nu efter xna döden. Det öppnar upp för appar och spel till alla deras devicer. Stram gör inget av detta. Steam säljer någon annans spel. Tänk ett seg längre än vad du ser på skärmen. Det är äpplen och päron. Steam och UWP är väldigt olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd bara Win 10 store har möjligheten att låsa en till en plattform dock. Litar inte på MS längre, dessa har försökt redan med win 8 att tvinga in folk på store.

Gillar inte att man ska betala 30/50% i överpriser och om MS även ska skapa monopol blir det riktigt otrevligt.

Hoppas på vulkan och någon motpol mot MS, så dessa inte kan utöva monopolställning.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar