Permalänk
Medlem

Temjin by dorf

Dags att ta tag i alla delar som ligger och bara väntar på att bli monterade.

Byggloggen denna gång blir baserat på ett Silverstone Temjin TJ08B-EW, http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=303. Jag gillar utseendet på det och att moderkortet är vänt så att jag kan ha datorn på vänster sida på skrivbordet.

Komponenter:
. Silverstone Temjin TJ08B-EW
. EK-DBAY D5 PWM https://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image...
. Phobya Xtreme 200
. Phobya G-Silent 180, denna har jag tagit ur och satt tillbaka original fläkt som är tystare och presterar bättre.
. Corsair AX860i, kopplad till Corsair Link
. Asus Maximus VIII Gene
. Intel I7-6700K
. EK-Supremacy EVO https://www.ekwb.com/configurator/upload/pictures/EK-Supremac...
. G.Skill TridentZ
. Samsung 850 Pro
. Asus GeForce GTX 980 Ti
. EK-FC Titan X https://www.ekwb.com/configurator/upload/pictures/FC-Titan-X_...
. EK-FC Titan X backplate https://www.ekwb.com/configurator/upload/pictures/EK-FC-Titan...
. Corsair ML120 RGB, Lightning node Pro

Jag har haft datorn monterad och igång med luftkylning men det är tänkt att kyla den med vatten.
Status just nu:

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Helt klart ett bra chassi, som förtjänar förbättringar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Idag dök äntligen lite delar upp som jag väntat på i tre månader. Man får ha tålamod ibland.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Läcktest!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Då var allt monterat, kopplat och uppe och kör.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Jag har bytt tillbaka till originalfläkten för att kunna kyla bättre. Vattentempen sticker iväg över 60 grader med Phobya-fläkten. Med originalfläkten stagnerar temperaturen runt 55 grader. Får fundera på vad jag kan göra åt saken. Det är ju inte precis ljudlöst på 1200 varv.
Mina G.Skill levererar, både i frekvens och utseende i alla fall.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Fullkomligt älskar tj08 och har funderingar på att vattenkyla i ett. Är dina temps under överklockning eller stock? Blir lite velig då jag tänkt överklocka en del..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Ser bra ut!
Fullkomligt älskar tj08 och har funderingar på att vattenkyla i ett. Är dina temps under överklockning eller stock? Blir lite velig då jag tänkt överklocka en del..

Skickades från m.sweclockers.com

Gör inte det. Inget bra chassit nuförtiden. Det märks att det är en gammal konstruktion.

Om du måste så rekommenderar jag en extern lösning. Dock är chassisidan för liten för att hålla en 9x120 utan att förlänga med någon liten plåtbit.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Gör inte det. Inget bra chassit nuförtiden. Det märks att det är en gammal konstruktion.

Om du måste så rekommenderar jag en extern lösning. Dock är chassisidan för liten för att hålla en 9x120 utan att förlänga med någon liten plåtbit.

Jag har ägt 3st och varje gång jag gjort mig av med det pga uppgraderingar så har jag slutat med ett nytt här hemma.

Utöver att 8-pin kabeln kan vara tight att dra med moderkortet på plats så har jag inga större klagomål på det - har alltid plockat bort hårddiskburen och förvarat ssder och överblivet kablage framför nätagget (med en hemmasnickrad mellanplåt för att skapa en kammare där uppe).

Externa radiatorer är inget jag är inne på, därav frågan om huruvida 200-radden kyler systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Ser bra ut!
Fullkomligt älskar tj08 och har funderingar på att vattenkyla i ett. Är dina temps under överklockning eller stock? Blir lite velig då jag tänkt överklocka en del..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör cpun på 4,2 och minnena på 3. Grafikkortet på stock. Det är anledningen till att jag vill vattenkyla. Grafikkortet med ref. kyl går upp på 83 grader och throttlar. Nu när jag har bytt till originalfläkt så stagnerar temperaturen vid 55 som sagt utan throttling.

Skrivet av Woods:

Gör inte det. Inget bra chassit nuförtiden. Det märks att det är en gammal konstruktion.

Om du måste så rekommenderar jag en extern lösning. Dock är chassisidan för liten för att hålla en 9x120 utan att förlänga med någon liten plåtbit.

Om man ska vattenkyla och bara tänker på temperaturen så finns det mängder med bättre chassin. Jag gillar utseendet och att moderkortet är vänt så jag kan ha datorn på vänster sida om mig. Storleken är också tilltalande. Det är en gammal konstruktion men väldigt lyckad. Det som man kanske hade velat var att ha plats för ssd på baksidan men i övrigt så är kvaliten bättre än på många nya chassin som kanske är bättre i hur komponenter placeras. Jag har kollat på Corsair 600C men det blir större än vad jag vill ha. TJ08 håller absolut idag om man vill kompromissa lite.

Skrivet av willeykk:

Jag har ägt 3st och varje gång jag gjort mig av med det pga uppgraderingar så har jag slutat med ett nytt här hemma.

Utöver att 8-pin kabeln kan vara tight att dra med moderkortet på plats så har jag inga större klagomål på det - har alltid plockat bort hårddiskburen och förvarat ssder och överblivet kablage framför nätagget (med en hemmasnickrad mellanplåt för att skapa en kammare där uppe).

Externa radiatorer är inget jag är inne på, därav frågan om huruvida 200-radden kyler systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt mål är att hålla allt i chassit så externa rads eller psu-förlängare är inget för mig.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Jag har bytt den bakre fläkten från en Be Quiet Silent Wings 2 till en Corsair ML120 och nu toppar temperaturen ~48 grader. Kan absolut rekommendera ML-serien från Corsair.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Har kört med nysläppta Superposition för att provocera temperaturen lite. Ser bra ut temperaturmässigt men nu blir man ju sugen på att uppgradera...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Med en sådan kommentar direkt från Silverstone kan man ju inte bli annat än taggad!http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-club/7180#post_26527472

Visa signatur

|| divine creator ||