Hur fungerar streaming?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar streaming?

Hej!

Jag läser termin 8 på ett Juristprogram och håller i detta nu på att skriva en promemoria i IT-rätt om streaming och huruvida det är lagligt eller ej för slutanvändaren att titta på piratstreamingsidor så som dreamfilm, swefilmer, hdmovies osv.

Promemorian bygger på 2 § Upphovsrättslagen om problematiken att en upphovsrättsinnehavare (Typ Universial Pictures) ensamt äger rätten att framställa nya kopior av det upphovsrättskyddade verket. När man som slutanvändare kollar på en film framställs en sådan kopia på din dator (i cachet så som jag har förstått) varför det i en utgångspunkt är ett upphovsrättsintrång. Det sägs dock i 11 a § i URL att "tillfälliga kopior" är tillåtna, om "framställningen utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydelse i processen. Exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse."

Då jag inte känner att jag riktigt förstår hur streaming fungerar avseende lagring, buffring och dylikt tänkte jag höra mig för här och se om någon vill hjälpa mig förklara.

• Hur sker överföringen? Är det en client-server-modell som används?

• Hur sker lagringen? På hårddisken, cacheminnet osv? (Här är jag mest lost)

• Hur fungerar borttagningen av filerna? Vad bestämmer när filen raderas?

Jag delar gärna med mig av resultatet av promemorian när jag är klar!

Pz

Permalänk
Medlem

Här har du lite läsning:
http://www.explainthatstuff.com/streamingmedia.html

Det beror på, är ju svaret på alla dina frågor.
Det beror på hur klienten är inställd på att hantera temporär lagring, chachning, överföring. Det är en applikation och den arbetar i ett operativsystem... med vad det nu innebär.

Men, fråga två kan jag svara på. Minne i windowsmaskiner hanteras virtuellt... det till och med heter virtual memory manager i den modell som microsoft har för att beskriva hur det sköts. VMM är ett hopkok av RAM och en bit hårddisk och i så stor utsträckning som möjligt försöker VMM använda det snabba minnet (RAM) till saker som är i fokus (oftast, och förenklat... det aktiva fönstret du har på skärmen). Lagringen av det du ser streamat är väldigt kort, det är bara det buffrade (det du ska se) som sparas, resterande slängs och det som sparas är enbart i RAM om du nu inte pausar och minimerar applikationen, då växlas minnet (beroende på lite parametrar) till växlingsfilen på disk.

Lite svar på fråga tre är det med kanske, men inget sparas eller lagras... det är upp till uppspelningsprogrammet att hantera. Millisekunden efter du sett en bild, kastas den... i ett program ... och något annat sparar 5 sekunder osv. Men, det är ingen fil... per defintion. https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_file - Det är ju utsändaren (servern) som har filen.... inte klienterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Här har du lite läsning:

Det beror på hur klienten är inställd på att hantera temporär lagring, chachning, överföring. Det är en applikation och den arbetar i ett operativsystem... med vad det nu innebär.

Men, fråga två kan jag svara på. Minne i windowsmaskiner hanteras virtuellt... det till och med heter virtual memory manager i den modell som microsoft har för att beskriva hur det sköts. VMM är ett hopkok av RAM och en bit hårddisk och i så stor utsträckning som möjligt försöker VMM använda det snabba minnet (RAM) till saker som är i fokus (oftast, och förenklat... det aktiva fönstret du har på skärmen). Lagringen av det du ser streamat är väldigt kort, det är bara det buffrade (det du ska se) som sparas, resterande slängs och det som sparas är enbart i RAM om du nu inte pausar och minimerar applikationen, då växlas minnet (beroende på lite parametrar) till växlingsfilen på disk.

Lite svar på fråga tre är det med kanske, men inget sparas eller lagras... det är upp till uppspelningsprogrammet att hantera. Millisekunden efter du sett en bild, kastas den... i ett program ... och något annat sparar 5 sekunder osv. Men, det är ingen fil... per defintion. https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_file - Det är ju utsändaren (servern) som har filen.... inte klienterna.

Tyvärr stämmer inte det med alla streamingtjänster som finns många sparar hela filen i temp mappen detta stämmer iaf för flash osäker på hur HTML5 hanterar det däremot. Kollar man på t.ex Popcorntime som använder sig av torrentteknik så laddar det ner hela filen och sparar den sen om du inte ändrar i inställningarna.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Tyvärr stämmer inte det med alla streamingtjänster som finns många sparar hela filen i temp mappen detta stämmer iaf för flash osäker på hur HTML5 hanterar det däremot. Kollar man på t.ex Popcorntime som använder sig av torrentteknik så laddar det ner hela filen och sparar den sen om du inte ändrar i inställningarna.

Hmm, vilken temp-mapp? För webbcache eller för systemet? Det är hur som helt upp till applikationen och det finns mer än en spelare för flash och html5 om vi säjer som så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Här har du lite läsning:

Grymt! Tack! Dehär med att inget sparas alls, hur går det ihop med att vid användandet av vissa tjänster går att buffra hela filmen, sedan gå offline och sedan kolla på den exv på bussen? Är det helt enkelt någon form av teknisk lösning med det virtuella cachet på disken?

Hur länge kan en fil ligga in växlingsfilen? All oändlighet tills du stänger av datorn?

Att ingenting sparas eller lagras är jag inte heeelt med på. Jag förstår att ingenting lagras permanent, men det ligger ju, som du säger, under en kort period i det virtuella cachet? Följdfrågan på ditt svar blir alltså; Om programmet inte innehar en funktion som raderar filerna efter att de har visats, kan de då ligga kvar där för all framtid eller kommer de oundvikligen att ersättas av andra filer? Töms det virtuella cachet helt när man stänger av datorn?

Oerhört tacksam för att du svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wontstop:

Grymt! Tack! Dehär med att inget sparas alls, hur går det ihop med att vid användandet av vissa tjänster går att buffra hela filmen, sedan gå offline och sedan kolla på den exv på bussen? Är det helt enkelt någon form av teknisk lösning med det virtuella cachet på disken?

Det går ju inte ihop, det är något annat. Det är inte att streama (anser ju jag) filmen, det är att tanka hem och mellanlagra den på datorn/telefonen.

Skrivet av wontstop:

Hur länge kan en fil ligga in växlingsfilen? All oändlighet tills du stänger av datorn?

Hmm, sakerna ligger i minnet tills dom inte används. (Det kommer nog någon snart och pekar på prefetch, men den vet vad jag menar).

Skrivet av wontstop:

Att ingenting sparas eller lagras är jag inte heeelt med på. Jag förstår att ingenting lagras permanent, men det ligger ju, som du säger, under en kort period i det virtuella cachet? Följdfrågan på ditt svar blir alltså; Om programmet inte innehar en funktion som raderar filerna efter att de har visats, kan de då ligga kvar där för all framtid eller kommer de oundvikligen att ersättas av andra filer?

Tricket med mediat är att det enbart håller en del i minnet, jobbar som tusan med att hämta hem det som ska spelas och sparar inte det som är förbrukat. Det är iaf andemeningen med det... men om man nu har ett program som arbetar som du beskriver (jag vet inte om ett enda, men det är jag det) då ligger dom kvar i evighetens evighet. Om du tänker på offline-funktioner, exempelvis spotify så lagras ljudfilerna (för senare bruk) utan att du trycker på play för dom.

Skrivet av wontstop:

Töms det virtuella cachet helt när man stänger av datorn?
Oerhört tacksam för att du svarar!

Tempfiler för windows gör inte det, växlingsfilen gör det (eller snarare, det ligger kvar grejer men det är okej att skriva över sektorerna), tempfiler för webbläsare ligger kvar enligt regelverk (ibland, ibland inte).

Permalänk
Rekordmedlem

Streaming lagrar per definition inte innehållet på klienten, men en del streamingtjänster kan göra det men då streamar de inte, Spotify är ju en som sagt en tjänst som kan uppträda på det sättet, man kan ladda ner musiken och den kontrollerar sedan med jämna mellanrum om man har tillåtelse att ha tillgång till det nedladdade innehållet och har man inte det så tas det bort.
Popcorn time är inte en streamingtjänst utan en sorts torrentklient och det bygger ju främst på fildelning och inte streaming.

Klient-server och ingen varaktig lagring av filerna är själva definitionen på streaming.
Jag tycker definitionen på wikipedia är bra, deras tekniska artiklar håller oftast hög kvalitet och för "definitioner" så är de mycket bra eftersom de väl speglar "folkets definition."

Streaming media is multimedia that is constantly received by and presented to an end-user while being delivered by a provider. The verb "to stream" refers to the process of delivering media in this manner; the term refers to the delivery method of the medium, rather than the medium itself, and is an alternative to file downloading.

https://en.wikipedia.org/wiki/Streaming_media

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, boyzz.

Är ni intresserade av att se resultatet så hojta!

Tju!

Permalänk
Medlem

@wontstop: Japp, jag är intresserad! (PM / whatevs!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@wontstop: Japp, jag är intresserad! (PM / whatevs!)

Skickar på PM så det inte blir något tjafs från professorn vid eventuell korsreferenskörning eller liknande!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är också nyfiken på vad slutresultatet blir.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.