Bethesda utannonserar Fallout 4 och Doom anpassade för virtuell verklighet

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Bethesda utannonserar Fallout 4 och Doom anpassade för virtuell verklighet

Under årets E3-mässa meddelade spelutvecklaren Bethesda en satsning på virtuell verklighet. Det första steget är VR-anpassade versioner av stortitlarna Fallout 4 och Doom.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Första AAA-spelen med VR-stöd? Såja!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Yay! Fallout 4 med pixeltäthet som på en gammal tjock-tv. Ses nästa generation...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Nice, stöd för Vive innebär ju stöd för Rift också

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Win10 | FD Node 304 | Noctua L12S
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Yay! Fallout 4 med pixeltäthet som på en gammal tjock-tv. Ses nästa generation...

du har tydligen aldrig testat VR. Pixeltätheten i Vive är tillräckligt bra för att sluka dig in i ett skede där du heeelt glömmer såna saker.

Aquatic Ambiance | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 (Work in progress)
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
Magmoor V2 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit
Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer
Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Fallout 4 med HTC Vive? Kommer aldrig se solen igen om jag köper det.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Då måste de byta motor eller fixa den, Fallout 4 ballar ur om man kör över 60 FPS och så lite vill man inte ha till VR.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Jan 2015

Blir man inte illamående om man rör på sig i VR spel? Kräkpåsar på köpet?

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av chipw00t:

Blir man inte illamående om man rör på sig i VR spel? Kräkpåsar på köpet?

Beror helt på hur det görs, om man kör room-scale i kombination med teleportering så lär det funka bra.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag skulle vilja se Bethesda/idsoftware släppa källkoden till spelmotorn id Tech 5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

Vågar spel Doom i VR! Lär blir super läskigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Yay! Fallout 4 med pixeltäthet som på en gammal tjock-tv. Ses nästa generation...

Skrivet av ggalaxyy:

du har tydligen aldrig testat VR. Pixeltätheten i Vive är tillräckligt bra för att sluka dig in i ett skede där du heeelt glömmer såna saker.

Det är väl högst subjektivt ändå?

Nästrimmarmannen överdriver något men beroende på färg (ljusa färger) så kan det faktiskt vara lite väl pixligt.

Finns även gott om exempel där utvecklarna lyckas bättre att dölja så pixlarna är lika tydliga, The Lab är generellt ett bra demo på VR.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av chipw00t:

Blir man inte illamående om man rör på sig i VR spel? Kräkpåsar på köpet?

Efter 3 veckor med "Viven" har jag inte känt något även om jag försökt i de spel som man kan styra sig i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Undra hur de gör med motion sickness man lätt kan få utav VR spel där man rör sig in-game men inte i verkligheten.
Ska bli extremt intressant.

Mobiltelefon: iPhone 6S Plus 32GB
Bildskärm: Dell Ultrasharp 30" 2560x1600
Datorsystem: Intel Core i7 4790K @ 4.0GHz - nVidia GTX 1070 - Asus Maximus VI Gene - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimtar - Corsair VOID Wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Får vi se The Evil Within och Slenderman för VR med då kanske

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Thursday:

Beror helt på hur det görs, om man kör room-scale i kombination med teleportering så lär det funka bra.

Hur löser man det i ett open world-spel på ett vettigt sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Devil May Cry:

Det är väl högst subjektivt ändå?

Nästrimmarmannen överdriver något men beroende på färg (ljusa färger) så kan det faktiskt vara lite väl pixligt.

Finns även gott om exempel där utvecklarna lyckas bättre att dölja så pixlarna är lika tydliga, The Lab är generellt ett bra demo på VR.

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Skrivet av LeVvE:

Då måste de byta motor eller fixa den, Fallout 4 ballar ur om man kör över 60 FPS och så lite vill man inte ha till VR.

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ac
Registrerad
Apr 2003

Jag fattar, finns många personer som super läskigt.

Skrivet av MarkSix:

Vågar spel Doom i VR! Lär blir super läskigt.

i7 2600k@3400 MHz | 16GB Corsair Vengence CL9 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GeForce GTX 580 DCII | Corsair H80 | R3 Define | Corsair AX 750W | Corsair Force GT 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2011

Hur vore det men Vulcanstöd för Doom till att börja med? Skulle komma någon vecka efter lansering, Väntar än... >_<

Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av LeVvE:

Då måste de byta motor eller fixa den, Fallout 4 ballar ur om man kör över 60 FPS och så lite vill man inte ha till VR.

Om de fixar så Fallout fungerar bra i 90 FPS i VR kanske spelet kommer börja fungera bättre på vanlig skärm också.... eller så får de skicka med åksjukepiller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä. Till dig som tycker att 24-30 fps är okej, brukar inte du störa dig när man tagit för lite bakpulver i en sockerkaka? Eller var det också helt ojämförligt?

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo :P.
Antalet pixlar är statiskt men hur tydligt de syns beror på applikation/spel/färger man använder.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av B3liskner:

Om de fixar så Fallout fungerar bra i 90 FPS i VR kanske spelet kommer börja fungera bättre på vanlig skärm också.... eller så får de skicka med åksjukepiller

Jag har bara testat ful-vr med trinity och min GearVR. Testat fo4, och det var ok. Men när jag testade Amnesia 1, fy faaaaan vad rädd jag blev. När en dörr öppnades och knarrade till, så sprang jag tillbaka till ett rum som jag varit i innan och bara stod där. Fy fan vad rätt jag var. Och jag spelar normalt skräckspel utan att bli särskillt rädd. Då hade jag skitkvalité och ganska dålig framerate, men det påverkade mig på ett sådant djupt plan ändå.

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Patrik356b:

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Jag tycker att* det är enorm skillnad på 60 FPS och säg 120 FPS, fastän man kör på en 60hz-skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Patrik356b:

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

VR ska däremot köras i 90 FPS, minst.

BitFenix Prodigy M, ASUS Z170 Maximus VIII Gene, Intel i7 6700k, 16GB DDR4 2133MHz, GTX 1070, Corsair SF600, Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Cocosoft:

Det är enorm skillnad på 60 FPS och säg 120 FPS, fastän man kör på en 60hz-skärm.

Källor?
Det enda tillfället då den åsikten kan stämma är ifall spelmotorn är byggd på ett sånt sett att fps:n är bunden till gameloopen som sedan hanterar t.e.x input. En film i 120hz och 60 hz kommer se exakt likadana ut på en 60hz monitor.

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

Lite prutt blir man över Oculus misslyckande att släppa sina handkontroller (särskilt som jag har en...). Intresset för att utveckla för Riften kommer hinna dö ut...

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Äpplen och päron min vän, äpplen och päron.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av elklazor:

Källor?
Det enda tillfället då den åsikten kan stämma är ifall spelmotorn är byggd på ett sånt sett att fps:n är bunden till gameloopen som sedan hanterar t.e.x input. En film i 120hz och 60 hz kommer se exakt likadana ut på en 60hz monitor.

Källa är min egen åsikt och upplevelse.
Enkelt test är väl att spela något Source-spel (till exempel CS:GO) och sedan skifta maxfps (har jag för mig kommandot heter) från 60 och 120/etc och känna skillnaden.

En film är inte ett spel, det ger inte en rättvis jämförelse.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av LeVvE:

Då måste de byta motor eller fixa den, Fallout 4 ballar ur om man kör över 60 FPS och så lite vill man inte ha till VR.

Jag håller med, väldigt underligt val av spel för en sådan satsning. DOOM (4) verkar vara ett klart bättre val i och med ID Tech-motorn.

Bra dock att det börjar dyka upp AAA-titlar även om det är återvunna titlar. Fortfarande en bättre lösning än att inte få några spel alls i mitt tycke, lär dröja länge (om det någonsin händer) att AAA-titlar utvecklas specifikt för VR. Speciellt på PC.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast