Tv i flera rum med fiber-tv från Viasat?

Permalänk

Tv i flera rum med fiber-tv från Viasat?

Nån som vet hur jag ska få Tv i flera rum med fiber-tv från Viasat? Vi har Tv via parabol nu och betalar nu ett tvillingabonnemang för detta, men hittar inget om det för fiber-tv på Viasats hemsida. Kan man komma undan med den avgiften om man har tv via fiber istället?

Vi kommer få en mediaomvandlare installerat i villan snart och jag ska köpa till en trådlös router. Är det så enkelt som att köpa en switch och koppla mediaomvandlaren > switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox?

Permalänk
Medlem

Så här står det på deras sida:

Jag har flera TV-apparater hemma. Har ni multilösningar via fiber?
Du kan ha upp till 4 digitalboxar från Viasat. Det kanalpaket som du valt på huvudboxen kommer även att finnas tillgängligt på de andra digitalboxarna. Självklart kan du titta på olika kanaler på varje box samtidigt. I det fall du väljer att beställa en multilösning, behöver du en Switch. En sådan enhet vidaredistribuerar signalen för den port på Tjänstefördelaren som är avsedd för TV, till flera olika digitalboxar samtidigt.

https://www.viasat.se/fiber

Som jag tolkar det kan du ha samma kanalutbud på 4 mottagare utan att behöva betala något extra.

Däremot hittar jag ingen information om man vill ha olika kanalpaket. Men man kan ringa till dem och fråga?

Permalänk

Vad bra, jag tolkar det så också.
Är det så man ska koppla i så fall som jag beskrev i mitt första inlägg?:
Mediaomvandlaren > en nätverkskabel till min switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox

Tjänstefördelare och Mediaomvandlare är samma sak antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Vad bra, jag tolkar det så också.
Är det så man ska koppla i så fall som jag beskrev i mitt första inlägg?:
Mediaomvandlaren > en nätverkskabel till min switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox

Tjänstefördelare och Mediaomvandlare är samma sak antar jag?

helt korrekt uppfattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Så här står det på deras sida:

Jag har flera TV-apparater hemma. Har ni multilösningar via fiber?
Du kan ha upp till 4 digitalboxar från Viasat. Det kanalpaket som du valt på huvudboxen kommer även att finnas tillgängligt på de andra digitalboxarna. Självklart kan du titta på olika kanaler på varje box samtidigt. I det fall du väljer att beställa en multilösning, behöver du en Switch. En sådan enhet vidaredistribuerar signalen för den port på Tjänstefördelaren som är avsedd för TV, till flera olika digitalboxar samtidigt.

https://www.viasat.se/fiber

Som jag tolkar det kan du ha samma kanalutbud på 4 mottagare utan att behöva betala något extra.

Däremot hittar jag ingen information om man vill ha olika kanalpaket. Men man kan ringa till dem och fråga?

En tvilling kostar 117kr per månad, trilling och fyrling 39kr/månaden. Precis som på ett parabolabonnemang.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

En tvilling kostar 117kr per månad, trilling och fyrling 39kr/månaden. Precis som på ett parabolabonnemang.

Så man måste alltså betala extra för att kunna se samma kanaler på en annan tv också?

Det står ju inte riktigt i klartext på sidan.

Edit: Det är alltså det som står under "abonnemang" som gäller oavsett fiber eller parabol.

Permalänk

Jag har ringt Viasat och de bekräftar att det även är en tvillingavgift för fiber-tv.

Spelar det någon roll om jag kopplar

Mediaomvandlaren > Router > en nätverkskabel till min switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox

istället för

Mediaomvandlaren > en nätverkskabel till min switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Jag har ringt Viasat och de bekräftar att det även är en tvillingavgift för fiber-tv.

Spelar det någon roll om jag kopplar

Mediaomvandlaren > Router > en nätverkskabel till min switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox

istället för

Mediaomvandlaren > en nätverkskabel till min switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox?

Du bör inte koppla via en router utan köra
Mediaomvandlaren > en nätverkskabel till en dedicerad TV-switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox.

TV är ett separat nät som du inte ska koppla ihop med ditt internet - vare sig via en router eller switchar.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte dina distanser i huset men kör http://www.devolo.com/se/ produkter för att sprida din fiber via elnätet.

Har provat det själv i flera år nu och olika hus, det funkar galant. Löjligt enkelt att ställa in och sen kör man bara.
De har så du kan få ut wifi ur dem också samtidigt som du kan dra nätverkskabel.

Viasat kör med kort va? då borde det inte spela roll så länge din box får signal från "grundboxen". Eftersom det är parabol tänker jag att
någonstans finns en låda som tar emot signalerna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Skrivet av madtop:

Du bör inte koppla via en router utan köra
Mediaomvandlaren > en nätverkskabel till en dedicerad TV-switch > två nätverkskablar till respektive digitalbox.

TV är ett separat nät som du inte ska koppla ihop med ditt internet - vare sig via en router eller switchar.

Lustigt, jag kom precis hem från Kjell & Co där säljaren sa att jag inte behövde någon switch utan istället skulle köra två nätverkskablar direkt från routern till varje digitalbox...

Skrivet av adrii:

Viasat kör med kort va? då borde det inte spela roll så länge din box får signal från "grundboxen". Eftersom det är parabol tänker jag att
någonstans finns en låda som tar emot signalerna.

Viasat kör med kort. Jag har ett i varje digitalbox. Du menar att det fungerar utan att behöva betala för tvillingabonnemang?

Permalänk
Medlem

Det kostar 150:-/ extra box, sa dom då när jag tecknade mitt iptv abb här om veckan... eller var det 125:- extra boxarna är dock gratis

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Lustigt, jag kom precis hem från Kjell & Co där säljaren sa att jag inte behövde någon switch utan istället skulle köra två nätverkskablar direkt från routern till varje digitalbox...

Viasat kör med kort. Jag har ett i varje digitalbox. Du menar att det fungerar utan att behöva betala för tvillingabonnemang?

Har man en router med inbyggd switch, vilket de flesta "konsumentmodellerna" har idag så finns det inte någon anledning att använda någon extra switch annat än om man behöver fler uttag. Man kan jämföra switchen med ett vanligt grenuttag.

EDIT: Glömde ju att det här handlar om Viasats Fiber-TV. Då ska man koppla ifrån mediaomvandlaren till digitalboxen, eller med en switch emellan om man ska ha fler boxar.

Jag är van vid Bredbandsbolaget och Com Hem. Där går man via routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Lustigt, jag kom precis hem från Kjell & Co där säljaren sa att jag inte behövde någon switch utan istället skulle köra två nätverkskablar direkt från routern till varje digitalbox...

Då får jag hoppas att säljaren på Kjell även talade om hur du ska få till routing, igmp-proxy odch dubbla wan-interface i din router. För gjorde han inte det så kommer du få det tufft att få TV att funka.

Permalänk
Medlem

Fungerar möjligtvis genom routern när du har även internet från viasat. Annars är det en egen port på mediaomvandlaren (CPE)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Lustigt, jag kom precis hem från Kjell & Co där säljaren sa att jag inte behövde någon switch utan istället skulle köra två nätverkskablar direkt från routern till varje digitalbox...

Viasat kör med kort. Jag har ett i varje digitalbox. Du menar att det fungerar utan att behöva betala för tvillingabonnemang?

Tjo, nej jag syftade endast på föra över själva fibern. Eftersom det är fiber-tv tänker jag att du kommer behöva koppla ihop boxen som är "längst bort" och du sa att du inte hade något nätverksuttag i närheten. Jag gav endast en alternativ lösning till det problemet, tyvärr inget gällande själva abbonemanget osv.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

testa att kör en hdmi switch.

Jag använder det med control4.

Då kan jag ha ett rack. och sedan kolla överallt där jag dragit nätverk eller hdmi till. Funkar riktigt bra!

Permalänk

Jag köper tvillingabonnemang och testar att köra med switch innan routern, nämligen denna om ni tror det funkar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Sen så undrar jag om jag kan koppla trådlösa routern till switchen också så det blir:
mediaomvandlaren > switch > en nätverkskabel till min router och två nätverkskablar till respektive digitalbox?

Min mediaomvandlare är en Raycore RC-CP9.
Routern är en Asus RT-AC66U.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Man United:

Jag köper tvillingabonnemang och testar att köra med switch innan routern, nämligen denna om ni tror det funkar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Sen så undrar jag om jag kan koppla trådlösa routern till switchen också så det blir:
mediaomvandlaren > switch > en nätverkskabel till min router och två nätverkskablar till respektive digitalbox?

Min mediaomvandlare är en Raycore RC-CP9.
Routern är en Asus RT-AC66U.

Nej det går inte. Du ska koppla din router och din switch parallellt till din mediaomvandlare/tjänstefördelare. Internet och tv är skilda nät.

Läs madtops inlägg igen. Han är den enda person vars inlägg är värda att läsa i denna tråd. Alla andra inlägg är felaktiga eller missinformation.

edit: troligtvis behöver du inte heller någon switch, det går nog bra att koppla bägge tvboxar i tjänstefördelaren (men fråga Viasat för att var säker). Du kanske å andra sidan vill ha en switch pga hur det ser ut hos dig, tex. om mediaomvandlaren finns i garaget så kan du nöja dig med att dra in en kabel för tv till "huset", sedan utgå från switchen.

Permalänk

Tack för ditt svar.
Jag har tänkt ytterligare och funderar på att inte gå över till Viasat fiber-tv utan istället ha kvar mitt parabolabonnemang hos Viasat. Kostnaden är ju tydligen exakt samma.
Dessutom när man läser olika trådar så verkar ju bilden bli något skarpare med parabol jämfört med fiber-tv.
Kommentarer?
Synpunkter?
Frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

Tack för ditt svar.
Jag har tänkt ytterligare och funderar på att inte gå över till Viasat fiber-tv utan istället ha kvar mitt parabolabonnemang hos Viasat. Kostnaden är ju tydligen exakt samma.
Dessutom när man läser olika trådar så verkar ju bilden bli något skarpare med parabol jämfört med fiber-tv.
Kommentarer?
Synpunkter?
Frågor?

1: Det blir driftsäkrare, då inte regn, blåst, snö och annat påverkar.

2 Tvärt om. Har själv jämfört, och bilden blir bättre med IPTV.
Kolla med Telia, dom har Viasat's utbud. Medans bredbandsbolaget har Canal Digitals utbud.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!