Snabbtest: Total War: Warhammer med DirectX 12

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Snabbtest: Total War: Warhammer med DirectX 12

Svulstiga strategispelet Total War: Warhammer har fått stöd för DirectX 12, vilket kittlar redaktionens nyfikenhet. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Är DirectX 12 ett dåligt skämt eller? :S

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Mar 2014

Visst att det tog lång tid for DirectX 11 att bli ordentligt implementerat av utvecklare också men jag kan inte hjälpa att vara väldigt besviken på DirectX 12 hitintills.

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Trädvy Permalänk
Testpilot
fd. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

Vulcan har ju imponerat mer än Dx12. Sen om det beror på IDSoftware eller inte låter jag vara osagt.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - EVGA GTX 980 Ti Hybrid @ 1484/7800Mhz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC u3477PQU 34" Ultra Wide (3440x1440p)

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010

Vulkan i DOOM verkar ju vara mycket bättre implementerat.

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

970 ligger hopplöst efter x80/Pascal. Tragiskt att det 2 år efter lanseringen av 970 kostar lika mycket pengar att köpa samma prestanda idag som det gjorde då.
Undantaget att man får lite mer ram på kortet idag...

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Nyhet:

Svulstiga strategispelet Total War: Warhammer har fått stöd för DirectX 12, vilket kittlar redaktionens nyfikenhet. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet.

Läs hela artikeln här

grymt! Ni skulle inte kunna tänka er att ändra DX12 stapelfärgen? tänker på det nästan på varje test. Mycket lättare att utskilja om DX12 hade varit blå eller röd ect.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Är DX12 verkligen så dåligt eller är det spelutvecklarna som är ute och cyklar?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Cooling23:

Är DX12 verkligen så dåligt eller är det spelutvecklarna som är ute och cyklar?

Eftersom DX12 lämnar över mycket arbete till utvecklarna så antar jag att det är det senare.

Om inte så finns det ju ingen poäng med DX12 alls...

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Verkar det inte som om att amd kommer att prestera generellt bättre med spel i dx12!?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011

Känns det inte rätt skevt att 1060 presterar bättre än 390x?

Edit: Ett 970 får samma prestanda som ett 390x och det känns nog ännu skevare.

Edit2: Hoppas redaktionen fortsätter göra tester med både DX11 och DX12 på spel som stödjer det. Personligen bryr jag mig inte om det står DirectX11 eller DirectX12 i spelinställningarna utan vill ha så mycket bps som möjligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011

Kanske foliehattar lite väl mycket nu men en risk med DX12 kan väl vara att man får ett scenario där spelutvecklare kraftigt kan gynna en tillverkare över en annan och på så sätt segmentera PC-marknaden mellan AMD och nvidia?

Tycker för övrigt att resultaten över lag ser konstiga ut. AMDs kort underpresterar en hel del i DX11 kontra nvidia och även ett AMD-kort med DX12 ligger efter ett nvidia i samma klass med DX11. Även beteendet hos AMD med en svagare CPU väcker den del frågetecken, kan det vara så att DX12 ökar belastningen på CPU i just denna titel och dessutom gör det ineffektivare än nvidias drivare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Ser ut att vara en riktigt dålig implementation av directx 12.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

1440P Dx11 110fps
1440P Dx12 100fps

dator i sig

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | Moderkort: MSI x99 Pro Carbon | Grafikkort: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ClintBeastwood:

Känns det inte rätt skevt att 1060 presterar bättre än 390x?

Varför det? GTX 1060 var ju till exempel 7% snabbare i genomsnitt än R9 390X i Sweclockers spelsvit med DirectX 11 i 1920x1080.

Dold text

Skrivet av ClintBeastwood:

Edit: Ett 970 får samma prestanda som ett 390x och det känns nog ännu skevare.

Det är däremot inte ofta det händer nej.
Men Nvidia/AMD har ju båda sina fördelar i specifika titlar när det kommer till DirectX 12.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,7 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2009

Det här är ju löjligt. Diffar ett par fps och troligtvis ser man ingen skillnad mellan dx11 och dx12 med blotta ögat.

Funderade på att skaffa Total War: Warhammer om utvecklarna fixade ett bra flyt, men det blir nog inget av det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Detta är jätteskumt då PCgamer testat med en äldre drivare för både AMD/nVidia och får helt andra resultat??

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-dx12-boost-for-amd...

Core i7 2600K @ 4.3 Ghz / P8Z68-V LX / 8Gb Vengeance DDR3 / Sapphire Toxic R9 290 4Gb OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2015

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Om det visar sig att DX12 är sämre än Vulkan lär vi gå miste om en hel del prestanda för Vulkan blir väl knappast standard API för utvecklarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Speldator: AMD FX-8120 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Teicaus:

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Håller med. I övrigt verkar denna DX12 implementation mest vara en gimmick och kanske mest intressant är väl insikten att DX12 för denna titel knappast är något att bry sig om.

Edit: Var det så stora skillnader med annan AA? Såg inte det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Kollar man på staplarna så ser ju prestandan för nvidia kort ut att flaska i dx12.
Prestanda hoppen mellan modellerna ser normalt ut i dx11, ung vad man skulle förvänta sig att dom skulle prestera. I högre upplösningar så börjar även dx12 prestandan att se ut som man skulle förvänta sig mellan modellerna, dock fortfarande under dx11 prestanda.
Tittar man sedan vidare på hur mycket prestanda som tappas när CPU'n stryps, så ser det likadant ut ner till 2 cores, ung 12fps, sedan tappar den plötsligt 20fps mot dx11.

Slutsatsen man kan dra av det här är väl att dx12 belastar CPU'n mer i dx12.

Vore intressant att testa hur mycket CPU belastas i ett scenario där fps är strypt till tex 60fps eller 30fps (för att garantera att GPU inte flaskar)

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Teicaus:

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Man ska ställa in spelet på det sätt AMD presterar bäst menar du?

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av fxfighter:

Ser ut att vara en riktigt dålig implementation av directx 12.

Vilka spel finns det då som har en bra DX12 implementation?

Ashes of the Singularity brukar ju lyftas fram och där ser nästan alla AMD kort en vinst med DX12 över DX11 (finns några GCN1.0 modeller som även i denna titel presterar bättre med DX11).

För Nvidia är det med en kraftig CPU (överklockade i7/E-serie) ungefär lika många fall här som visar att DX11 är snabbare som visar att DX12 är snabbare.

Jämför man sedan mellan korten så är ju relativa prestanda numera ungefär som "vanligt" mellan AMD och Nvidia (i de tidiga versionerna var det övertag AMD i denna titel).

Grejen med DX12 är att de största vinsterna med detta API kommer kräva att spel börjar använda den CPU-kraft som frias upp till andra saker, annars finns ingen direkt fördel över DX11 så länge som GPU-delen är flaskhals. Just Warhammer är en generellt CPU-tung titel så här blir CPU-delen flaskhals när man går till 2C/4T. Då det är själva spelmotorn och inte grafikdelen som är CPU-tung här skalar detta spel ungefär lika bra med CPU-kärnor vare sig det är DX11 eller DX12.

Tittar man i stället på titlar som Hitman och Rise of the Tomb Raider så ser det ungefär ut som denna titel mellan DX11 och DX12 med överklockade i7/E-serie CPUer. Går man däremot ner på lägre klocka eller till i3 och oklockade i5 så ser faktiskt både Hitman och RoTR ökad prestanda med DX12, det för både AMD och Nvidia.

Det pratades tidigare väldigt mycket om "async compute", men den tekniken har så här långt aldrig gett mer än 5 % i spel. Finns något enstaka fall där AoS får 10 %, tror det är med 390X. Time Spy ser en boost på runt 5 % för Pascal korten och som mest 15 % för Fury X. Polaris 10 är en mer effektiv design jämfört med tidigare GCN, det medför också att vinsten av "async compute" minskar (i praktiken verkar Polaris ligga mellan Pascal och tidigare GCN-kort).

Så "async compute" kan aldrig ge speciellt mycket på PC. På konsol finns det däremot spel som får 30-35 % boost från denna teknik. Det beror på att man på konsolerna allt mer avlastar CPU-delen genom att flytta jobb till GPU-delen som annars stor oanvänd då CPU-delen ofta är flaskhals där. På en PC är i princip aldrig CPU-delen flaskhals i spel så skulle gå långsammare om man körde samma teknik där.

När CPU-delen inte är flaskhals så finns inte det inte jättemånga fördelar med DX12. Faktum är att vissa lågnivåoptimeringar som AMD/Nvidia kan göra i drivare under DX11 måste göras i spelet under DX12. Föga förvånande är de som skriver drivers mer insatta i "sin" GPUs egenheter, så de optimeringar man gjort i DX11 drivers är generellt sätt bättre än de som vi idag ser i DX12.

På sikt är ändå DX12 ett bättre val. AMD/Nvidia lär jobba med spelutvecklarna för att få in kretsspecifika optimeringar i spelmotorerna och generellt sett är DX12 en bättre abstraktion av en modern GPU än vad DX11 är. Det är bara väldigt mycket mer detaljer att hålla reda på i DX12 jämfört med DX11, så det kommer bli en rad misstag gjorda initialt.

För både DX12/Vulkan är ju rekommendationen att man endast ska använda dessa APIer om man vet eller tror sig veta att DX11/OpenGL inte kommer vara tillräckligt. Så i den meningen är DX12/Vulkan inte en ersättare för DX11/OpenGL, de är ett komplement för de som behöver det. Släpps ju fortfarande DX11 versioner med nya finesser, DX11.3 släpptes ungefär samtidigt som DX12.0, båda har samma "feature-level" nivåer.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Teicaus:

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Jävlar vilket uppsving Fury X gjorde. Samma eller snabbare än 1070.

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 1700 @ 3,9| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Colorful 1080 | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Asus MG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2015

@ClintBeastwood: Nope utan dock göra ett till separat test med en annan inställning. Sweclockers strävar efter att vara opartiska, visa då alla sidor så att det inte blir något missförstånd. Som vi sett här nu med tidigare kommentarer så har många trott att Dx12 implementeringen vart dålig, den må vara det men när resten av andra tester där ute visar motsatsen så tror jag Sweclockers går på en skör tråd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Där kom svaret för er som klagar på att Sweclockers inte kör Dx12 i grafikkortstesterna.
Dx12 är i dagsläget inget att fundera på, dels för att knappt några spel stödjer det och dels ger det oftast sämre prestanda.

Om man idag går i tankarna att köpa ett nytt grafikkort, så bör man inte ens fundera på hur kortet presterar i Dx12. Kanske om tre år eller mer kan läget vara annorlunda, men då är det ändå dags att köpa nytt grafikkort igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

eller så kör man utan 4x msaa och får prestandalyft (test från 2a juni)

Lenovo Y520 15.6" | i5HQ | 1050ti 4GB | Samsung PM961 250GB
iphone 8+, PS4 Pro
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40,Blue Yeti, Razer Tiamat 2.2, Logitech G933

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Triton242:

970 ligger hopplöst efter x80/Pascal. Tragiskt att det 2 år efter lanseringen av 970 kostar lika mycket pengar att köpa samma prestanda idag som det gjorde då.
Undantaget att man får lite mer ram på kortet idag...

förstår inte riktigt hur du menar? kan du vidareutveckla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av truedesire:

eller så kör man utan 4x msaa och får prestandalyft (test från 2a juni)
http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=22364

Verkar som att utvecklarnas implementation av MSAA är riktigt kass i DX12.

Skrivet av Yoshman:

Vilka spel finns det då som har en bra DX12 implementation?

Det finns många DX12 titlar med en bra implementation. Ashes of the Singularity lyfts fram för dess otroligt goda användning av asynchronous shaders. Framtiden kräver precis som det förflutna att utvecklare spenderar tid med att optimera spelen.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Teicaus:

Tycker redaktionen borde skippat x4 MSAA. Det blir ytterliggare intressant att i ex Guru3Ds test så är det helt omvänt. Där ligger Fury X på 1070 nivån, ett 390 ligger över 980 etc. Enda skillnaden var att de körde i MLAA. Så med andra ord skulle jag säga att i Warhammer så hanterar Nvidia betydligt bättre när det kommer till texturer, så skulle testet körts med lägre inställningar (Texturer) tror jag rankningen skulle sett bättre åt AMD sidan.

http://www.guru3d.com/articles_pages/total_war_warhammer_dire...

Inte helt oväntat kanske. MLAA belastar främst shaders medan MSAA främst belastar ROPs. AMDs kort är relativt sett väldigt shader-starka medan Nvidias kort är starka i bl.a. ROPs (och då framförallt 1060 och 1070 som har väldigt mycket ROP-kapacitet kontra shader-kapacitet).

Men detta är långt ifrån den enda inställningen som skiljer sig rätt mycket i kostnad mellan korten, för de som inte kör med max på all (vilket är typiskt som spelen testas på webben) så är det faktiskt rätt svårt att veta hur det kort man själv sitter på står sig relativt andra kort.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer