Zowie EC1-A och EC2-A

Permalänk
Melding Plague

Zowie EC1-A och EC2-A

Danska Zowie gör ett besök i testlabbet med spelmössen EC1-A och EC2-A, där fokus hamnar på E-sport och seriöst spelande. Häng med till testlabbet för en ordentlig genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför det skulle vara en nackdel att det saknas mjukvara, det resulterar liksom i en mindre strulfaktor.

Allt du kan tänkas behöva justera går utmärkt att göra med dessa UTAN mjukvara; polling rate + lift of distance.

Vad mer krävs av en mus?

Edit: + DPI också såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxzzen:

Jag undrar varför det skulle vara en nackdel att det saknas mjukvara, det resulterar liksom i en mindre strulfaktor.

Allt du kan tänkas behöva justera går utmärkt att göra med dessa UTAN mjukvara; polling rate + lift of distance.

Vad mer krävs av en mus?

Edit: + DPI också såklart

Jag håller helt med.

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxzzen:

Jag undrar varför det skulle vara en nackdel att det saknas mjukvara, det resulterar liksom i en mindre strulfaktor.

Allt du kan tänkas behöva justera går utmärkt att göra med dessa UTAN mjukvara; polling rate + lift of distance.

Vad mer krävs av en mus?

Edit: + DPI också såklart

Kan inte göra mer än att hålla med. Jag har en SS Rival 300 och mjukvaran i det programmet gjorde att sidoknapparna dubbelklickade. Lagom lustigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Kan rekommendera EC2-A för folk som t.ex. använt Rival eller IE 3.0 och söker en aningen mindre mus. Jag bytte från IE 3.0 efter jag använt den konstant i princip hela livet och det tog inte mer än någon dag innan man inte märkte någon skillnad.
Sidoknapparna är väl det enda negativa men för någon som mig som inte ens använder dem så är det en 10/10 mus.

Permalänk
Medlem

Har själv en EC2-A och håller inte med om att den behöver kabelstrumpa, jag är så grymt glad att iaf en tillverkare håller sig borta från den skiten, kabeln är även den inte alls styv på min. Jag önskar att fler skulle sluta pusha kabelstrumpan som något positivt.

Ingen mjukvara är även det inte en nackdel i min bok och är bara ett plus.

Håller med om att sidoknapparna är svampiga men det klagades inte på det som är det sämsta med hela musen och det är scrollen, den är värdelös om man använder scroll för att hoppa då den väldigt ofta fastna mellan hacken och när du senare ska skjuta så hoppar du till.

Om musen hade 3366 sensorn och sidoknappar/scroll från en Logitech mus så hade EC2 varit bästa musen någonsin.

Permalänk
Medlem

Jag har och använder en Ec2-a. Förutom det som sägs i recensionen så kan jag säga att musen saknar det störande gummibeläggningarna som många tillverkare envisas med. Scrollhjulet är bra men det finns bättre. Den är alltid korrekt med bra känsla den är dock lite för hög och låter alldeles för mycket. Musknapparna är väldigt klickiga så det här är inget för den ljudkänslig. Jag har även deathadder och kört en del med rival 300. Formmässigt så är zowie mössen nästan identiska med deathadder. Dessa möss är grymma för strafejumping.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Zowie har bland dom bästa kablarna på marknaden, om inte dom bästa.
Varför folk tror att braided är mer flexibel förstår jag inte, det är 100% tvärtom. Samma anledning folk debraidar sina kablar.

Vill man ha en BRA kabel köper man en paracord och byter ut.
Sidoknapparna är värdelösa på EC serien.
3310 sensor ligger bakom 3360 o 3366 (framförallt 3366 då deras implementering är bäst)

Permalänk
Medlem

Kommer ju fler o fler 3360 nu... (logi släppt 3366 =3360)
Sniket söka kränga 3310, sen alla andra fel som nämns här... dålig produkt!

Permalänk
Medlem

Jag har en EC2-A men den blev liggandes på hyllan.

Positivt för mig:

- Lämplig storlek
- Ganska bra form
- Ingen braidad kabel
- Bra sensor
- No bullshit mjukvara, allt funkar utan

Gillade ej:

- Kändes lite för hal i handen, ytbeläggningen var inte bra enligt mig, speciellt för någon som får svettiga händer väldigt enkelt
- Fick inte så stabilt grepp som jag hade hoppats (fingertip) pga sidorna var såpass hala och "raka" (skulle önska mig mer urgröpning och så)
- Sidoknapparna var nästan värdelösa, påverkade min prestanda i UT där jag brukar använda ena sidoknappen som single tap dodge

Föredrar fortfarande MX518 pga skönare grepp, stabilare i handen och många gånger bättre sidoknappar (de bästa hittills enligt mig). Tillsammans med Mionix Castor är nog den närmaste ersättaren för mig till MX518 dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Kabeln på mitt ex ( ben-Q ) är inte alls hård..Sidoknappar är svampiga men det är inget jag stör mig på. Skönt att slippa mjukvara och blinkade RGB osv, dock trist att hjulet i mitt fall lyser rosa men jag ska löda bort dioden.

Permalänk
Medlem

Rullhjulet ser ut att vara ett sånt där värdelöst rullhjul utan distinkta hack, stämmer det? För de flesta seriösa gamers är det rätt viktigt att ha ett pålitligt rullhjul med distinkta hack för att kunna binda mousewheelup och down till nån funktion.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

@Agustavsson:

Tryck på knappen under för dpi inställning då byter den färg också

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

@IRONBERG: jo jag vet, men vill ju köra på 800 dpi = Rosa..eller går det att byta också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Rullhjulet ser ut att vara ett sånt där värdelöst rullhjul utan distinkta hack, stämmer det? För de flesta seriösa gamers är det rätt viktigt att ha ett pålitligt rullhjul med distinkta hack för att kunna binda mousewheelup och down till nån funktion.

Den har bra hack men ibland krånglar det att den fastnar mellan två hack när man scrollar ner och man märker det inte tills det hoppar rätt och du råkar aktivera vad det än är du har bindat till scroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra recension, men ni har råkat skriva in "Saknar mjukvara" under Nackdelar. Det ska givetvis ligga under Fördelar.

Permalänk
Medlem

Instämmer helt med föregående talar Och för de som letar efter mjukvara:
Först: http://donewmouseaccel.blogspot.se/2010/03/markc-windows-7-mo...
Sedan: http://mouseaccel.blogspot.se/2015/12/new-method-for-mouse-ac...

Behöver man liksom mer?

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att ni använde 500 dpi i cs då musen inte har något steg med 500 dpi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Bra recension, men ni har råkat skriva in "Saknar mjukvara" under Nackdelar. Det ska givetvis ligga under Fördelar.

Jag hajjade också till på detta.
Sen när är bloatware önskvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Rullhjulet ser ut att vara ett sånt där värdelöst rullhjul utan distinkta hack, stämmer det? För de flesta seriösa gamers är det rätt viktigt att ha ett pålitligt rullhjul med distinkta hack för att kunna binda mousewheelup och down till nån funktion.

Har en EC2-A.

Vad kan jag säga efter ca. 10-15 timmars användande per dag i 2 veckor?

Ganska mycket "spel" i rullhjulet, känns en aning felplacerad även.
Ojämn svampig karaktär precis som sidoknapparna, känns som den skall falla ut när som helst.
Höger och vänster-knappen är helt okej, samma där med ojämnheten.

Ytterligare ett minus är att det genomskinliga hjulet lyser i 4 starka färger.

Annars känns den bra i handen, folk undrade om jag var "boostad" i cs-go när jag började använda musen då jag lirar på väldigt hög rank och inte presterar som jag borde..

MX518 är helt klart överlägsen, tråkigt nog har logitech valt att gå ner i l33t-gaming träsket där allt skall se ut som något jäkla rymdskepp från någon dålig sci-fi film.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Tycker Zowie gör bra möss. Men dyra, har problemet på min att högerklick är känsligare än vänsterklick (kan ha att göra med att den åkt i golvet). Skaffa tyvärr den modellen som beläggningen slits bort.

Är EC1evo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av FaatIII:

Har en EC2-A.

Vad kan jag säga efter ca. 10-15 timmars användande per dag i 2 veckor?

Ganska mycket "spel" i rullhjulet, känns en aning felplacerad även.
Ojämn svampig karaktär precis som sidoknapparna, känns som den skall falla ut när som helst.
Höger och vänster-knappen är helt okej, samma där med ojämnheten.

Ytterligare ett minus är att det genomskinliga hjulet lyser i 4 starka färger.

Annars känns den bra i handen, folk undrade om jag var "boostad" i cs-go när jag började använda musen då jag lirar på väldigt hög rank och inte presterar som jag borde..

MX518 är helt klart överlägsen, tråkigt nog har logitech valt att gå ner i l33t-gaming träsket där allt skall se ut som något jäkla rymdskepp från någon dålig sci-fi film.

Kan också ha att göra med att mx518 har acceleration inbyggt som inte går att bli av med helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan också ha att göra med att mx518 har acceleration inbyggt som inte går att bli av med helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker sensorn är en minimal faktor till vad som gör en bra mus, så länge den kan läsa av någorlunda vad man gör på en musmatta utan att fara helt åt helskotta fungerar den för mig.

Ditt problem med att högerklick är känsligare än vänsterklick är också mitt problem.

Dvs. dålig byggkvalité till överpris.

Folk är snabba på att prisa saker dom ser proffsen använda, (proffsen kan leva med det mesta, tro mig).

Marketing 101

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: går, går det väl. Men då ä det nog lödpennan som gäller istället för knappen

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Skrivet av IRONBERG:

@Agustavsson: går, går det väl. Men då ä det nog lödpennan som gäller istället för knappen

ja det va ju det jag sa

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en EC1-A. Gillar den väldigt mycket.

Ligger bra i handen
Hög precision
Bra och stora tassar
Låg vikt
Scrollhjulet fungerar utmärkt
Tunn sladd som gör att den blir följsam

Ytskiktet har både sin för- och nackdelar. Tycker det är estetiskt tilltalande och bekvämt, samtidigt lätt att dra åt sig smuts.

Jag gillar den väldigt mycket, framförallt om man uppskattar möss utan för mkt lull-lull.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Har själv en Zowie FK1. Bästa musen jag ägt, punkt slut

Om man däremot inte gillar ambidextriösa möss så tror jag att EC1-A och EC2-A är riktigt bra möss.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

De ni kanske inte vet är att EC står för Emil Christensen (Heat0n) han hjälpte till att utveckla originalet 2010 så det är inte konstigt att många CS spelare använder sig av deras möss.

Själv så har jag använt många olika möss. g500 -> XAI -> IMO 1.1 -> Zowie FK1
FK1 har fungerat bäst av dem alla.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Avstängd

Köpte en Zowie för kanske 4-5år sedan. Har kvar musmattan jag fick med men musen var förbrukad efter knappt 1år. Deras Kvalite var liknande razer, helt värdelös. Så är dessa nya möss bättre tro?

Edit.

Tycker att många av dessa mustest failar totalt. Om en mus efter en viss tid är helt förbrukad, knapparna blivit mjuka, undersidan sliten och ytan helt nött av naglar och annat så är de helt enkelt en dålig mus. De här är också något som INGEN testar, de kör out of the box och sedan spelar runt med den i 2veckor och ger en rating.

Permalänk
Skrivet av FaatIII:

Jag tycker sensorn är en minimal faktor till vad som gör en bra mus, så länge den kan läsa av någorlunda vad man gör på en musmatta utan att fara helt åt helskotta fungerar den för mig.

Ditt problem med att högerklick är känsligare än vänsterklick är också mitt problem.

Dvs. dålig byggkvalité till överpris.

Folk är snabba på att prisa saker dom ser proffsen använda, (proffsen kan leva med det mesta, tro mig).

Marketing 101

MM, dock många som klagar just på mus acceleration. Tycker musen för övrigt hållit rätt bra förutom just musknappen. min förra logitech var inte bra heller (G400 efter MX 518), var känt problem att skarven på kabeln till musen gick sönder efter ett tag.

Gillade inte den nya MX som släpptes och dyr dessutom (såg för jäklig ut). Formen på Zowie är faktiskt bättre än på tidigare MX (blir mindre trött i handen).

Skrivet av Granter:

Köpte en Zowie för kanske 4-5år sedan. Har kvar musmattan jag fick med men musen var förbrukad efter knappt 1år. Deras Kvalite var liknande razer, helt värdelös. Så är dessa nya möss bättre tro?

Edit.

Tycker att många av dessa mus test failar totalt. Om en mus efter en viss tid är helt förbrukad, knapparna blivit mjuka, undersidan sliten och ytan helt nött av naglar och annat så är de helt enkelt en dålig mus. De här är också något som INGEN testar, de kör out of the box och sedan spelar runt med den i 2veckor och ger en rating.

Min har hållit i 2 år minst, vist repor på undersidan men fungerar. Har samma svampighet på sidoknapparna (men fungerar än i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar