Hjälp med installation av ssd disk och operativsystem

Permalänk
Medlem

Hjälp med installation av ssd disk och operativsystem

Hej!
Jag tänkte snabba upp min stationära dator med en ssd disk.
Men har inte en aning om hur jag går till väga.
Googlat lite, att jag ska öppna upp datorn och koppla ur hdd disken för att sedan montera ssd disken.
Planen var att installera operativsystemet på ssd disken. Hur installerar jag win 10? Har ingen skiva. För nått år sedan så installerade en kompis win 7 åt mig utan skiva.
Använder datorn till simplare saker men har hört att den kan bli lite snabbare av att byta ut till en ssd.

Kopplar jag sedan in hdd disken igen? Så jag behåller alla saker.

Någon som kan förklara steg för steg så jag förstår hur jag ska göra?

ssd disken jag köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1426949
moderkort https://www.inet.se/produkt/1902430/asrock-b85m-matx#specs

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

kolla igenom denna youtube video först och skaffa dig lite info som är lätt att förstå..

https://www.youtube.com/watch?v=luAzQkhaufQ

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem

Så jag måste köpa en sabrent adapter för att kunna fixa detta?
Trodde de gick utan.
Går de inte att typ kopiera mitt operativsystem på en usbsticka eller nått?
behöver man en produktnyckel? Vart hittar jag den?
@Blacksheep:

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjermo:

Så jag måste köpa en sabrent adapter för att kunna fixa detta?
Trodde de gick utan.
Går de inte att typ kopiera mitt operativsystem på en usbsticka eller nått?
behöver man en produktnyckel? Vart hittar jag den?
@HolyPriest:

Inifrån Windows 10 kan du skapa ett återställningsmedium. Sök i startmenyn.
Skaffa en USB-sticka av lämplig storlek och skapa ett återställningsmedium på den.

När du har fixat USB-stickan öppnar du datorn och kopplar in SSD'n istället för disken du har idag. När detta är gjort startar du datorn, bootar från USB-minnet och installerar Windows 10.

När du har fått Windows 10 på plats igen kan du öppna datorn och koppla in din hårddisk om du vill. Men min rekommendation är att installera Windows utan din gamla disk för att allt ska bli rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okej! Har en del saker på hårddisken som jag gärna vill ha kvar.
Kommer allt fungera om jag sätter i gamla igen efter? Går de inte att radera os på gamla?
@giplet:

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen adapter.

Ladda ner Windows 10 härifrån:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Med det verktyget kan du skapa en bootbart USB-minne.

Dra sedan som sagt ur gamla hårddisken under installation, annars kan det hända att filer installeras på övriga hårddiskar, vilket gör att Windows eventuellt inte startar om du senare vill koppla ur dem.

Efteråt kan du göra vad du vill med innehållet på den gamla hårddisken. Möjligtvis att datorn försöker boota från den om du har fel bootprioritet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Men det går väl att ändra bootprioriteten? Så jag kan ha både ssd och gamla inkopplad?
tänker på program och bilder osv,som jag har kvar på gamla.
@L'ombra:

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjermo:

Men det går väl att ändra bootprioriteten? Så jag kan ha både ssd och gamla inkopplad?
@L'ombra:

Ja, du kan ha båda inkopplade, men inte medan du installerar om Windows!

Det är inga problem att komma åt grejerna på hårddisken när du kopplar tillbaka den, men alla program måste installeras om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, du kan ha båda inkopplade, men inte medan du installerar om Windows!

Det är inga problem att komma åt grejerna på hårddisken när du kopplar tillbaka den, men alla program måste installeras om.

@Bjermo:
Du kan ha dem inkopplade samtidigt, men orsaken är att det är enklare om du inte har det, för sätter man dem fel på moderkortet så installerar Windows bootdelen på den andra disken. Vilket resulterar i att du måste ha dem inkopplade för att kunna boota. Tar du ut ena så bootar inte Windows. Därför det är bättre att bara ha i disken som du ska ha Windows på. Det är också en fördel att du efter installationen kan koppla in din gamla disk så att du sedan kan kopiera över det du vill ha kvar.

Du behöver ingen specialadapter för att koppla in och installera, om det inte är väldigt gammal dator, de flesta ny ha SSD platser.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

@L'ombra:

Om jag har förstått rätt så vill du ha Windows 10 på SSDn och då kan du behålla Windows 7 och allt som finns på gamla hårddisken och installera Windows 10 på SSDn och sedan dualboota mellan dessa installationer genom att ändra på bootordning i BIOS/UEFI, men det är viktigt att du kopplar bort SATA kabeln till gamla hårddisken innan du installerar Windows 10 på nya SSDn, du behöver även köpa en licensnyckel för Windows 10.

När det gäller 2.5 tum till 3.5 tum adapter för SSD så finns dom att köpa men du kan även fästa en SSD med tejp eller buntband, det finns nog billigare alternativ men här är ett förslag på en 2.5 tum till 3.5 tum adapter https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Edit: Kontrollera först om det finns någon 2.5 tum plats i chassit, i många chassin finns det 3.5 tum platser som även har skruvhål för 2.5 tum enheter.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

jag har redan win 10 på min gamla hårddisk, så ja, jag skapade en återställningsenhet på ett usb minne, så nu tänkte jag koppla bort gamla och sätta i nya, så då behöver ja en nyckel för att kunna slutföra detta? Det har jag inte så vitt ja vet.. @janee:

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

jag har redan win 10 på min gamla hårddisk, så ja, jag skapade en återställningsenhet på ett usb minne, så nu tänkte jag koppla bort gamla och sätta i nya, så då behöver ja en nyckel för att kunna slutföra detta? Det har jag inte så vitt ja vet.. @janee:

Nej du behöver ingen licensnyckel, ditt moderkort är nog redan aktiverat tillsammans med Windows 10, och du kan även välja att göra en ny och helt ren Windows 10 installation utan att skriva in någon licensnyckel.

Edit: Digital licens (kallades digitalt berättigande i Windows 10 version 1511) är en metod för aktivering i Windows 10 och du behöver inte ange en produktnyckel https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej ska prova nu så får vi se... Tack för alla svar och allas hjälp!
Uppskattas mycket @janee:

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

Får ingen ordning på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

Står advanced options, system restore, system image recovery, startup repair, command prompt. Ingen fungerar. Så datorn känner väl inte av USB?

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

@Bjermo: Du skrev tidigare "jag skapade en återställningsenhet på ett usb minne" om du har skapat en systemavbildning i Windows 10 så behöver du först boota en systemreparationsskiva eller en Windows 10 installationsmedia på DVD skiva eller USB minne, sedan kan du återställa systemavbildningen som denna sida beskriver https://datorsidan.se/hur-du-aterstaller-en-systemkopia-av-wi...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skribent
Skrivet av Bjermo:

Står advanced options, system restore, system image recovery, startup repair, command prompt. Ingen fungerar. Så datorn känner väl inte av USB?

1. Koppla ur din gamla hårddisk helt och hållet.
2. Se till att du bootar från USB stickan genom att trycka på antingen F8, F9 eller F11 beroende på ditt moderkort (brukar stå när bios laddar, typ "Press F11 to enter boot menu"). Väl där så kommer du till alla inkopplad diskar/minnen, välj då USB stickan du gjorde genom Windows Verktyget.
3. Koppla in din gamla hårddisk när installationen är klar. När Windows väl är installerat lär du in i BIOS och se till att boot priority är på din SSD och inte din gamla hårddisk.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

Nu vägrar min skärm starta 😒

Har du även testat att boota datorn med din gamla hårddisk?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Fick den att starta, tryckte f11 sen valde jag USB då hoppa den bara till menyn där man kunde göra de olika valen...

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

Fick den att starta, tryckte f11 sen valde jag USB då hoppa den bara till menyn där man kunde göra de olika valen...

Vilken USB? Ibland finns det flera, typ USB-FDD, USB-ZIP. Hur skapade du installationsmediet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@janee: nej har inte provat de. satt bara i gamla disken för att kunna starta datorn igen.

Måste ju vara något som har med usb stickan att göra.

de enda jag gjorde med usb-stickan var att göra den till en återställningsenhet.

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

@Bjermo: Du bör svara på frågorna i L'ombra inlägg.

Jag undrar hur du skapade återställningsenhet på USB minnet?

Och är det återställningsenhet på USB minnet som du försöker boota när datorn startar?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@L'ombra: Jag gick in på inställningar i win 10 och sökte på återställning, då fanns de en som hette skapa en återställningsenhet.
sedan när jag tryckte f11 och skulle välja en ur listan så var de en som hette nått med usb. minns ej mer vad som stod.

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

@janee: Jag gick in på inställningar i win 10 och sökte på återställning, då fanns de en som hette skapa en återställningsenhet.
sedan när jag tryckte f11 och skulle välja en ur listan så var de en som hette nått med usb. minns ej mer vad som stod.

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

@L'ombra: Jag gick in på inställningar i win 10 och sökte på återställning, då fanns de en som hette skapa en återställningsenhet.

Okej, men då bootade du nog rätt. Däremot vet jag inte hur återställningsmedia fungerar. Tror inte det hjälper om du vill installera på en tom enhet?

Du får nog skapa installationsmedia. Ladda ner verktyget här och kör det på en fungerande dator.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@L'ombra: Läste nått om att man behöver en nyckel för att göra de där.

provade nu igen att skapa en återställningsenhet till samma usb sticka

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

@L'ombra: Läste nått om att man behöver en nyckel för att göra de där.

provade nu igen att skapa en återställningsenhet till samma usb sticka

Så vitt jag har förstått så ska du kunna hoppa över att mata in nyckel under installation, för att sedan låta systemet aktiveras i efterhand, när det kan kontrollera ditt hårdvaru-ID.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Bjermo: Jag har ingen egen erfarenhet av återställningsenhet men om jag förstår rätt så innehåller den bara systemfilerna för Windows 10 och då tycker jag att du bör använda ett helt vanligt Windows 10 installationsmedia för att göra en ny och helt ren installation på din nya SSD.

PC FÖR ALLA skriver om återställningsenhet "Den här funktionen verkar i dagsläget lite instabil" http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634027/uppgradering-windows-...

Du kan skapa en helt vanlig Windows 10 installationsmedia på ett USB minne genom att klicka på "Ladda ned verktyget nu" och köra MediaCreationTool som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag har bara erfarenhet av Systemavbildning av Windows och den kan skapa en avbildning av hela systemhårddisken och då måste man boota en systemreparationsskiva eller ett Windows 10 installationsmedia på en DVD eller på ett USB minne för att kunna återställa systemavbildningen, så detta är något helt annat än återställningsenhet https://datorsidan.se/hur-du-gor-en-fullstandig-systemkopia-a...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Bjermo: Jag har ingen egen erfarenhet av återställningsenhet men om jag förstår rätt så innehåller den bara systemfilerna för Windows 10 och då tycker jag att du bör använda ett helt vanligt Windows 10 installationsmedia för att göra en ny och helt ren installation på din nya SSD.

PC FÖR ALLA skriver om återställningsenhet "Den här funktionen verkar i dagsläget lite instabil" http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634027/uppgradering-windows-...

Du kan skapa en helt vanlig Windows 10 installationsmedia på ett USB minne genom att klicka på "Ladda ned verktyget nu" och köra MediaCreationTool som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag har bara erfarenhet av Systemavbildning av Windows och den kan skapa en avbildning av hela systemhårddisken och då måste man boota en systemreparationsskiva eller ett Windows 10 installationsmedia på en DVD eller på ett USB minne för att kunna återställa systemavbildningen, så detta är något helt annat än återställningsenhet https://datorsidan.se/hur-du-gor-en-fullstandig-systemkopia-a...

Nu fungerar de! Nu om jag vill sätta i gamla disken också? Hur och var ändrar jag prioriteringen av diskarna?

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjermo:

Nu fungerar de! Nu om jag vill sätta i gamla disken också? Hur och var ändrar jag prioriteringen av diskarna?

Du får gå in i BIOS/UEFI och ändra på bootordningen, jag vet ej hur det ser ut i BIOS/UEFI på ditt moderkort men du har nog en flik som heter Boot som du kan klicka på och där bör du hitta alla enheter som är inkopplad, ändra ordningen och avsluta med Save & Exit.

För mer info så bör du kolla manualen för moderkortet http://www.asrock.com/mb/intel/b85m/

Edit: Om du bara skall ändra någon enstaka gång på bootordningen så kan du även koppla om SATA kablarna, SATA 1 porten på moderkortet är nog första boot om man själv inte har ändrat något i BIOS/UEFI.

Edit 2: Du kan även använda funktionstangenten som du använde för att boota USB minnet, men tänk på att detta inte är en permanent bootordnings förändring.

Visa signatur

janee