Hur får man upp en välvd Samsung-TV på väggen? Någon här som gjort det?

Permalänk
Medlem

Hur får man upp en välvd Samsung-TV på väggen? Någon här som gjort det?

Hej på er,

Jag har nyligen införskaffat en UE55KS7505UXXE, som jag tänkte hänga upp på väggen med hjälp av det billiga men robusta stativet från Andersson, FDW 2.2.

Mitt problem är att baksidan på TV:n är tjockare vid det nedre paret skruvar än vid det övre, och bakstycket är välvt, på samma sätt som framsidan/skärmen. Det innebär att även om jag skulle ha längre skruvar så skulle jag behöva särskilda mellanlägg som är formade efter bakstyckets form, eller åtminstone tjockare vid det övre paret skruvar än vid det nedre. Ett (bättre) alternativ vore att använda särskilda mellanlägg/distanser som passade in i fördjupningen i bakstycket runt skruvhålen. Är det en begriplig förklaring?

Är det någon som vet hur det ska gå till?
Netonnet skriver att om man ska sätta upp en Samsung-TV m.h.a. FDW 2.2 så bör man komplettera med extra skruvar. De säger inte vilken sorts skruvar. Får man med andra distanser också?

Jag vore tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Prova att googla så hittar du svaret rätt fort.

http://lmgtfy.com/?q=wall+mount+curved+tv+samsung

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Jag tackar hjärtligast för ditt råd!

Om det inte finns någon därute som kan bidra med något annat, så tolkar jag läget som att alla använder Samsungs egna väggfäste, och aldrig något annat. Jag har dock ett annat väggfäste i hemmet och tror att om jag skulle kunna fixa några customdistanser så skulle det fungera galant.

Permalänk

nu är det inte en TV, utan en välvd samsung dator skärm, hade problemet med att den var lite tjockare längre ner och att kablarna stack ut lite extra, fick använda längre skruvar till väggen och sen en distanskloss för att skapa det utrymme som behövs.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom: ok! Intressant!

Jag försöker ställa en fråga utan att behöva rita en bild... Om man ställer din skärm framför väggen, är alla skruvhålens bottnar lika långt från väggen?

Med andra ord: Passar det för dig att ha lika långa skruvar i alla fyra hål, utan att skruvskallarna hamnar fel?

Permalänk
Medlem

Jag monterade upp min "böjda" I sovrummet med ett svängbart fäste från Jula. I kartongen till tvn följde det med 4st distanser att sätta i hålen på baksidan. Detta var en 6715.

Edit: De skruvarna som följde med mitt fäste var för korta i nedre hålen så jag fick mäta vilken längd som behövdes och köpa egna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk

för mig så har jag skärm, där i sitter väggfästet, vägfästet sen sitter mot väggen med en distans (i min situation, en träkloss) sen längre skruvar som sitter i skruvhålen/pluggen i väggen med tillräckligt skruvdel in i pluggen för att sitta kvar och inte släppa.

Det är en lite ful lösningen men fungerar, vet inte hur det skulle funka på en tyngre skärm.

ett svängbart fäste är ett alternativ som 220volt säger, de bygger nog på det sista som behövs utan att behöva special lösningar.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd

@axxxel: Det finns väggfästen för just Curved modeller, t.ex följande

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|