Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Börjar undra om man är för van vid ett typ av tangentbord för att byta.

Har haft Func KB460 sen det släpptes då det köptes billigt på Inet när dom hade super erbjudande.
Har provat typ 5 olika efter det.
CM Pro S RGB TKL (Problem med avsaknad av skönt stöd med rätt lutning osv, typ exakt som funckb460 behövs)
Logitech G810 (Samma problem som ovan, + Romer G var verkligen inget för mig, älskade mediakontrollerna och LEDsen på det dock)
Razer Chroma v2 (hemskt handledstöd och gillade inte det mesta med det )
Corsair K70, K65. (Något med knapparna jag inte gillade, space texturerad, handledstödet var "ok" men inte som funcs)

Inget av dom har känts bra.
Handledsstödet på FUNC KB460 är perfekt för mina händer och hur jag placerar dom, inte kunnat få något skönare stöd. Och utan får jag extrema kramper med mekaniska tangentbord pga dom är så höga och jag har mindre händer.

Sen är det något jag verkligen gillar med vissa knappar på det, det använder inte cherry? stabilizers som typ alla tangentbord verkar göra idag, det har sådan metalpinne under.
Så enter, space, osv är så extremt mycket skönare att trycka på tycker jag än med cherry stabilizers.

Mitt func börjar dock gå på knäna och buggar ibland osv, spillt saker på det med åren osv, har alltid fått igång det igen efter tvättande osv men ibland så bråkar vissa knappar etc

Har velat hitta något nyare som kan ersätta det, men känns som det är lika bra att köpa ett Fnatic Rush nu som ska vara exakt likadant förutom loggan innan det försvinner ;O
799:- känns lite dyrt dock när man köpte Logitech G810 för 990:- osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@yrfhar: Varmilo VB105M
Kommer snart att finnas möjlighet att skräddarsy sin varmilo-bräda på http://en.varmilo.com

Inga trådlösa med backlight ännu. Köpte ett Rapoo så länge men utan backlight är det svårt så beställde ett till Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800. Bra tangentbord så länge de håller. Lite för stor också. Rapoo med numpad var lagom i storlek men vad göra om man gillar backlight?

Min önskedröm är att det skulle finnas ett mekaniskt trådlöst tangentbord med backlight men finns nog ingen marknad för detta så om man inte uppfinner själv får man kompromissa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej,

Corsair k70 Lux är det något att rekommendera?

https://www.komplett.se/product/891861/gaming/gamingmoss-tang...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Tack för tipset, ska spana in Clear. Har du något tips på kitt från Ali? Vore skoj att testa att bygga ett eget faktiskt

Ursäkta att jag svarar lite sent! tips
Har handlat från honom tidigare och han var grymt seriös. Beställde bland annat fel stabs till min numpad, men det styrde han upp utan att ens fråga!

Lycka till med lödningen!

Permalänk

Jag är ute efter ett trådlöst tangentbord till min arbetsplats. Helst av allt ska det vara mekaniskt med så tysta brytare som möjligt. Utbudet på trådlösa mekaniska tangentbord är ytterst dåligt. Har ni några tips på tangentbord? Jobbar som systemutvecklare så det blir ganska mycket skrivet per dag. Svenska återförsäljare är ett krav från arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta om nån kan rekommendera ett trådlöst tangentbord för att ha i vardagsrummet.
Mina krav är att räckvidden ska vara bra då den ska gå igenom 2x16mm gipsväggar. Det bör även ha en pekplatta eller hjul så jag slipper ha en lös mus. Om det är mediaknappar eller inte kvittar.
Jag vill helst slippa dra en förlängningssladd då den kommer bli ca.10m.

Visa signatur

Intel i5 8600K @ 4.4Ghz | MSI MPG Z390 GAMING PLUS | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 2x8GB | ASUS GeForce GTX 1070 | Asus Xonar D2X | EVGA GQ 750W

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trozen:

Hej,

Corsair k70 Lux är det något att rekommendera?

https://www.komplett.se/product/891861/gaming/gamingmoss-tang...

Sitter på ett sånt för tillfället, riktigt nöjd!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Hej!

Just nu har jag ett tangentbord från cooler master med blåa switchar. Det är så här att jag får ont i fingrarna av dem för att jag trycker hårt, men det är främst då jag spelar CS till exempel, om jag bara skriver eller spelar wc3/sc2 får jag inte ont. Då har jag tänkt att jag kanske behöver kraftfullare switchar (fjädrar) och vilka skulle ni rekommendera i så fall?

Tack!

Permalänk

Hej

Mitt gamla trevliga Logitech G15 börjar ge upp nu. Så då var det dags att kanske börja spana in ett nytt tangentbord. Har suttit och kikat lite i forumet efter tips och spanat lite på nätet men känner mig rätt så vilsen. Så jag tänkte att jag kunde ge lite preferenser och se om någon här kanske kunde tipsa om något. Det fanns en del saker som jag inte gillade med G15.
-- Det var för plastigt.
-- Sviktade när man skrev.
-- Skramlade.

Design : Avskalad helst, får absolut inte se ut som ett jävla rymdskepp. Hög kvalitetskänsla gärna i metall. Tungt och stabilt.
Macroknappar : Inte ett måste men ett plus (Dock inte för många, mer än 6 är för många).
Handlovsstöd : Kanske inte ett måste men definitivt ett stort plus.
Bakgrundsbelyst : Ja!
RGB : Spelar ingen roll.
Storlek : Full storlek, ISO Svensk
Funktion : Skall gå att trycka ner alla knappar samtidigt (ibland måste man ju skriva något i emacs).
Ljudnivå : Tycker om när det är tyst men tror nog att allt som låter mindre än 'buckling spring' är acceptabelt.
Pris : Spelar ingen roll.
Brytare : Se Ljudnivå
Tangentprofil : Alltså lågprofil kan kännas bra när man skriver men jag tycker det blir lite obekvämt när man spelar så jag vill nog ha normal profil på tangenterna

Permalänk

Bra förklarat!

Permalänk
Hedersmedlem

Finns här någon erfarenhet av Kingstons tangentbord? Deras nya HyperX Alloy Elite verkar vara det första tangentbordet jag hittat som möter mina krav, måste ta mig till någon affär och klämma lite på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hänglås:

Jag är ute efter ett trådlöst tangentbord till min arbetsplats. Helst av allt ska det vara mekaniskt med så tysta brytare som möjligt. Utbudet på trådlösa mekaniska tangentbord är ytterst dåligt. Har ni några tips på tangentbord? Jobbar som systemutvecklare så det blir ganska mycket skrivet per dag. Svenska återförsäljare är ett krav från arbetsgivaren.

Jag skrev till Varmilo och frågade efter VB88M (TKL, bluetooth, ISO), de säger att det kommer komma runt årsskiftet. Kanske tar MaxGaming in det (de verkar vara den enda återförsäljaren i Sverige vad jag kan se), men om inte och din arbetsgivare är OK med det kan jag köpa ett till dig med när jag beställer till mitt företag och sälja det till din arbetsgivare till självkostnadspris.

Permalänk
Medlem

Tjena!

För hemfridens skull hade jag tänkt skaffa ett nytt tangentbord som är lite tyst. Mitt gamla billiga logitech(200kr på SIBA) har blivit så slitet att det låter onödigt mycket.

Jag håller mest på med gaming, för mig har val av mus alltid varit viktigt men tangentbord har varit skit samma.

Vad finns det för billiga och tysta tangentbord? Inget fancy, inga konstiga former helst bara ett vanligt tråkigt j****a tangentbord krävs egentligen.

"billigt" under studenttiden var ju 200-300kr, nu skulle jag säga att allt under tusenlappen är hyfsat billigt.

Permalänk
Inaktiv

@Bodorio:
Hyfsat tyst: Vilket billigt j**a vanligt (membran)tangentbord som helst (kolla prisjakt) (du borde inte behöva spendera mer än max 200 pix)

Riktigt j___a tyst: Bygg eget med dämpade brytare och dämp-material i chassit.

Permalänk

Tjena! Jag söker efter ett nytt tangentbord och jag vill gärna testa något märke som jag aldrig har haft förut. T-bordet jag använder nu är av Corsair. Här är några märken som jag aldrig har köpt tangentbord av: Asus, Roccat, Razer, Steelseries, Logitech, Cooler Master, Xtrfy, BenQ, så det är typ dom ända jag kommer på. Kan någon kanske länka något bra tangentbord från dom? Razer är jag lite tveksam över dock. Glömde nästan säga också att RGB bryr jag mig inte om och jag vill ha något mekaniskt och helst med blåa elr bruna switchar.

Visa signatur

RX 7800XT 16gb, Ryzen 7 7700X, 32gb ram
Trust Tytan 2.1 + Corsair HS35 V2
Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Inaktiv

@Boomer112:
Kolla 1a posten i denna tråden.

Permalänk

@anon257891: Jaha... Det missade jag totalt... Var lite för exalterad haha så jag gick direkt till sista sidan och började skriva min fråga. Då ska jag kolla igenom dom rekommenderade märkena iaf.

Visa signatur

RX 7800XT 16gb, Ryzen 7 7700X, 32gb ram
Trust Tytan 2.1 + Corsair HS35 V2
Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Testar en fråga angående tgb.
Letar efter ett tenkeyless/60% med taktila, dämpade brytare.

Ska användas att skriva på, inte spela. Söker känslan där man "känner" hur fingrarna flyter fram över tgb, där ingen tangentregistrering missas, där nedslaget för varje tangent är kort, lätt och utan tydlig aktiveringspunkt, där ljudet från varje tangent förvisso hörs men på ett stumt och tillfredställande sätt.

Har läst första sidan och de länkar som fanns där. Men pga svårigheten att kunna "känna på tgb i butik idag så ställer jag frågan här om någon har förslag på tgb och/eller brytare som kan vara aktuella för att uppnå ovanstående??

Har testat:
- Func KB460, mx red. Låter för mkt och för långt nedslag.
- Logitech k280E, missar nedslag och saknar känsla..
- Har ju även testat diverse tgb som medföljt olika datorer genom åren utan att hitta rätt.

//Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Hej! Är det någon som har tips på ett fullstort trådbundet bakgrundsbelyst membrantangentbord med tysta lågprofilstangenter som klarar samtidiga tangenttryckningar? Tack!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NcLr:

Testar en fråga angående tgb.
Letar efter ett tenkeyless/60% med taktila, dämpade brytare.

Ska användas att skriva på, inte spela. Söker känslan där man "känner" hur fingrarna flyter fram över tgb, där ingen tangentregistrering missas, där nedslaget för varje tangent är kort, lätt och utan tydlig aktiveringspunkt, där ljudet från varje tangent förvisso hörs men på ett stumt och tillfredställande sätt.

Har läst första sidan och de länkar som fanns där. Men pga svårigheten att kunna "känna på tgb i butik idag så ställer jag frågan här om någon har förslag på tgb och/eller brytare som kan vara aktuella för att uppnå ovanstående??

Har testat:
- Func KB460, mx red. Låter för mkt och för långt nedslag.
- Logitech k280E, missar nedslag och saknar känsla..
- Har ju även testat diverse tgb som medföljt olika datorer genom åren utan att hitta rätt.

//Henrik

Har du testat Apples tangentbord? Det borde fungera för dig eftersom du inte ska spela med det.
Tycker personligen att det är det bästa saxswitchtangentbordet man kan köpa idag. Men har å andra sidan inte testat så många på sistone då det är mekaniskt som gäller för min del.

Litet och trådlöst:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3354745

Fullstort trådat:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215084

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter med Drevo Excalibur? Gillar Tenkeyless modellen med F knapparna precis ovanför nummer knapparna.

https://www.amazon.com/dp/B01NBJYMON

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Capzel:

Någon som har erfarenheter med Drevo Excalibur? Gillar Tenkeyless modellen med F knapparna precis ovanför nummer knapparna.

https://www.amazon.com/dp/B01NBJYMON

Sök och du skall finna, t.ex. #16916563

Edit: f.ö. Eftersom forumets sökfunktion "har stor förbättringspotential" så brukar det oftast funka avsevärt bättre att googla med tillägget "site:sweclockers.com" (eller vilken sökmotor du nu föredrar) än att använda forumets sökfunktion.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tackar! Är rätt så ny i Sweclockers.

Permalänk

@Hänglås: Nu kanske det är lite sent ute, men dessa är de enda jag hittat som passar din kravspecifikation:

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/nordic-wireless-m...

och

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/majestouch-minila...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är på jakt efter ett trådlöst tangentbord för ett lapboardbygge. Det som eftersöks är trådlösa ej fullstora tangentbord vilket inte var så lätt att hitta minsann så nu frågar jag efter lite input här.

Jonas val (i länken ovan) av ett svart trådlöst Varmilo VB87M är nästan perfekt. Fast ja så var det det här med ANSI... Jag kommer inte gå över dit utan det är ISOstandarden som gäller för mig.
Ja och då hittar jag ju en liknande motsvarighet nämligen Varmilo VA88M! Fast ja, utöver det brokiga färgschemat så är det A istället för B i namnet vilket verkar innebära att de inte är trådlösa så de funkar ju inte här.

Jahapp. Finns fler fiskar i den här sjön för jag kan absolut tänka mig att gå ner i storlek till 60% också då jag i dagsläget redan har en vit fin pok3r-bräda.

Filco Majestouch Minila Air Bluetooth ser ut att vara ett annat bra alternativ som är trådlöst och har ISOstandard. Finns till och med nordisk uppsättning här! Fast ännu en gång verkar det ju vara slut överallt. Ugh...

Obins Anne Pro som Emil använde till sitt lapboardbygge ser rätt ut, men ja den brädan har ju inte heller ISO. Har sett rykten på internettet om att det kanske ska komma framöver så har slängt iväg mail till till Obins för att se om det är på G men har inte fått nå svar där ännu.

Jag har även kollat på Apples trådlösa tangentbord då de ju ändå fyller kriterierna. Tenkeyless med extra kompakt design är rätt bra fast ja, de verkar ha tappat bort deleteknappen på senaste varianten?

Så vad hoppas jag på här då? Ja kanske lite tips på ganska kompakta trådlösa tangentbord med ISOstandard i storleken tenkeyless och nedåt till 60%. Bruna/mx clear switchar är att föredra om det är mekaniskt men jag är öppen även för rubberdome också.
Alternativen är kanske inte jättemånga oavsett men det kanske är några guldkorn man missat här.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv

@Söderbäck:
Prova att maila varmilo direkt om deras tidplan för vb88m och vb69m: mailto:zhh19@zhihaihe.cn (alt. Https://en.varmilo.com)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon257891:

@Söderbäck:
Prova att maila varmilo direkt om deras tidplan för vb88m och vb69m: mailto:zhh19@zhihaihe.cn (alt. Https://en.varmilo.com)

Bra grej! Will do!

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för tangentbord upp till 1000 kr med MX brown brytare (eller något liknande). RGB-belyst får det gärna vara också, samt att jag hoppar gärna numpaden. Kan tänka mig beställa utomlands också men vill kunna ha nordisk layout. Finns det några sådana tangentbord för under tusenlappen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon257891:

@Söderbäck:

Ja de svarade både snabbt och bra. Kanonråd!

för den som undrar och letar efter liknande:
Varmilo har inte bluetoothtangentbord med ISOstandard helt enkelt. Men det är på ingång! De skrev att det kan komma redan innan årsskiftet. Får se hur det blir men det verkar komma iaf. De tipsade om maxgaming som återförsäljare när det väl dyker upp.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck