Kan man byta moderkort utan att installera om Windows?

Permalänk
Medlem

Kan man byta moderkort utan att installera om Windows?

Funderar på att uppgradera processor och moderkort.

Men som rubriken frågar:
Kan jag behålla Windowsinstallationen om jag uppgraderar?
Eller måste jag alltid göra en ny installation av operativsystemet?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Ibland kan det funka, beror på chipset drivisar etc.
Är det en bra ide? Nej! Vill du undvika skumma blåskärmar etc så bör du installera om eller i alla fall göra en sysprep men då kan du typ lika väl blås om burken.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@halojoy:
Beror på vad du byter mellan. Samma tillverkare och sockel brukar vara lugnt men en del drivrutiner kan behöva installeras. Du får dock aktivera Windows igen, lättast är att du binder keyn till ditt ms-account, då går det smidigast.
Rekommenderar dock en fräsch installation, tar typ 10 min och du slipper ev. problem. Jag gjorde det inte när jag böt mellan z170-z270 men moderkorten va i stort sätt identiska så det gick utan problem.

Permalänk
Inaktiv

@halojoy: du kan köra sysprep

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spawnstah:

Ibland kan det funka, beror på chipset drivisar etc.
Är det en bra ide? Nej! Vill du undvika skumma blåskärmar etc så bör du installera om eller i alla fall göra en sysprep men då kan du typ lika väl blås om burken.

Med sysprep slipper han ju installera om allt

Permalänk
Medlem

@anon284015: mmm i teorin. Men finns en anledning till att man alltid vill bygga ref-imagen i en virtuell maskin. För att minska risken för att det ligger kvar tredjeparts program och drivisar.
Plus att det inte är alla program och appar som funkar bra med sysprep och jag _TROR_ att han tappar sin profil också och därmed alla inställningar om han inte ska göra den profilen till ny default. överkurs...

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Hej

Det brukar gå alldeles utmärkt att byta moderkort om man bara förbereder detta innan man byter.

Avinstallera drivrutiner och programvara som som har egna *.sys eller aktiva tjänster. (tex, vissa möss, CPU-z etc.)

Se till att ha MS-konto och vara reggad.

Backa upp viktiga saker om det skulle skita sig.

Gå sedan in i hårdvaruhanteraren och avistallera GFX, Ljud, NIC, ev andra kort? och sedan välj stäng av datorn när Windows vill att du ska starta om.

Dra ut strömmen och starta moderkortsbytet.

Ide är att inte starta direkt med HDD/SSD utan starta först utan och fixa allt i BIOS och sedan addera bara de saker som du måste ha med...
SDD/HDD boot media, kb, GFX

Ge Windows ordentligt med tid och starta om datorn några gånger efter första gången. (för att windows ska regga om alla enheter)

starta sedan med all din hårdvara först när windows är klar med enheterna (kolla efter)

Permalänk
Medlem

Tack för fina svar.
Det nämns 'sysprep'. Vad är det?
Har aldrig hört om det.
Är det någon som kan förklara med någon länk till mer information om sysprep.

Om jag installerar om, så hade jag tänkt ta ett Windows 10. Nu har jag Windows 7.
Tänkte naturligtvis ha kvar min HDD som har mycket jag vill ha kvar.
Sedan också backa upp Apache med mina webbsidor och PHP från min SSD systemdisk.
Kanske också MySQL.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Tack för fina svar.
Det nämns 'sysprep'. Vad är det?
Har aldrig hört om det.
Är det någon som kan förklara med någon länk till mer information om sysprep.

Om jag installerar om, så hade jag tänkt ta ett Windows 10. Nu har jag Windows 7.
Tänkte naturligtvis ha kvar min HDD som har mycket jag vill ha kvar.
Sedan också backa upp Apache med mina webbsidor och PHP från min SSD systemdisk.
Kanske också MySQL.

Sysprep: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc721940(v=ws.10)...

Men om du ändå ska uppgradera från W7 till 10 (så tolkar jag detta), så kan du dessutom göra en nyinstallation efter W7-W10 uppgraderingen (finns en option i Win10).
Då skulle jag säga att ditt arbetsflöde blir
Byt ut komponenter och gör Win7 anpassning som beskriven ovan.
Uppgradera till Win10 (inte innan). Det borde ta hand om en del saker som kanske (inte nödvändigtvis) har missats.
Evtl. gör du nu en "nyinstallation" som erbjuds i W10.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så kan den ofta blir långsammare än vad den borde vara (seg) tills man installerat om. Beror en del på hur stork skillnaden är mellan nya/gamla.