Wifi i hemmet försvinner! Hjälp snälla!
Min mor har nu skaffat fiber till vårt gamla familjehem där jag spenderar sommaren när jag inte studerar.
Perfekt! Om det inte vore för att jag faktiskt har ingen uppkoppling alls i mitt rum.
Tidigare satt routern (vi har 3 våningar) på mellan-våningen i vardagsrummet som låg under både min och systerns rum.
Nu står den istället i hallen där man går in och det är lite längre bort (ändå inte så långt bort, lite förvånad då hon gick och köpte en dyr ASUS router för 1000kr+). Så jag antar att det är detta som gör att signalen försvinner.
Sitter jag bredvid routern har jag 100mbit ner och 10mbit ut samt 15 i ping så inga konstigheter.
Mina tankar är då:
Routern är kopplad via en kort sladd till "modemet" (eller vad det numera heter idag som tar emot internet signalen från fibernätverket dem grävt under jorden till vårt hus).
1. Kan jag köpa en längre sladd emellan dessa och ställa routern i vardagsrummet där det stod tidigare eller kommer en lång sladd påverka hastigheten av ngn anledning?
2. Skall jag köpa en wifi "förstärkare"? Vilken och är detta bättre än att flytta routern?
Ingen sitter i hallen och surfar ändå och att ha routern i vardagsrummet hade placerat den närmare alla rum där folk använder datorn hos oss.
Huset är inte så stort, litet radhus.
Detta är routern:
https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750?utm_...