Problem med Corsair Flash Voyager GT 3.0

Permalänk
Medlem

Problem med Corsair Flash Voyager GT 3.0

Hej har ett problem med en USB-sticka som inte vill fungera. Omöjligt att formatera om den och när man tittar på diskens storlek så är den 128GB, däremot går det inte att skapa en större disk än 16GB på disken. Har provat alla OS som finns och får bara konstiga felmeddelanden. Det bästa jag lyckats göra är att nolla disken med dd, däremot går det som max att skriva in 16GB sedan är disken full enligt systemet.

I Windows eller Mac OS så går de inte att göra något med disken. man får bara felmeddelanden och att enhet inte finns på förväntad adress. Hur går man tillväga i det här fallet?

Man kan i GParted skapa en partition på ca 16GB efter man kört dd, däremot är den direkt efter detta fortfarande 128GB däremot så kan man inte använda den då den inte har något ledigt utrymme utan allt (128GB) är utnyttjat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Hej har ett problem med en USB-sticka som inte vill fungera. Omöjligt att formatera om den och när man tittar på diskens storlek så är den 128GB, däremot går det inte att skapa en större disk än 16GB på disken. Har provat alla OS som finns och får bara konstiga felmeddelanden. Det bästa jag lyckats göra är att nolla disken med dd, däremot går det som max att skriva in 16GB sedan är disken full enligt systemet.

I Windows eller Mac OS så går de inte att göra något med disken. man får bara felmeddelanden och att enhet inte finns på förväntad adress. Hur går man tillväga i det här fallet?

Man kan i GParted skapa en partition på ca 16GB efter man kört dd, däremot är den direkt efter detta fortfarande 128GB däremot så kan man inte använda den då den inte har något ledigt utrymme utan allt (128GB) är utnyttjat.

Nu framgår det inte, så därav lär jag fråga: Är den köpt av en svensk butik?
Varför jag frågar är då det finns kina-kopior där själva utrymmet faktiskt är mindre än det som utannonseras/specifieras.

Permalänk
Medlem

@anon226320: Det är dock ganska generöst om där sitter ett 16GB minne i den.
Brukar oftast vara gamla kretsar på 1GB

@OldComputer: det är inte så att den är partitionerad eller något.
Hur ser det ut under diskhantering?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Nu framgår det inte, så därav lär jag fråga: Är den köpt av en svensk butik?
Varför jag frågar är då det finns kina-kopior där själva utrymmet faktiskt är mindre än det som utannonseras/specifieras.

Skulle ju kunna vara så, men köpt av Webhallen, så knappast, dessutom tillverkad av Corsair och har fungerat ett antal år.

Skrivet av PelleRell:

@anon226320: Det är dock ganska generöst om där sitter ett 16GB minne i den.
Brukar oftast vara gamla kretsar på 1GB

@OldComputer: det är inte så att den är partitionerad eller något.
Hur ser det ut under diskhantering?

Kollar man på den i Windows 7 eller Windows 10 så är det en partition som inte är formaterad i Windows och tar man bort den så ger det bara felmeddelande att disken försvinner. I Mac OS X så är den oläsbar och i Linux GParted så är disken 16GB om man nyligen skriver

dd if=/dev/zero of=/dev/sdf bs=1048576

(avbryts vid ca 16 GB pga att den är full). I diskar i Linux Mint så är partitionen 128 GB Ext4, däremot går det inte att göra något och när man monterar partitionen så är den "full" och försöker man nolla disken så finns den inte.

Enligt spec ska disken var 128GB.

Skriver man följande så blir disken bara 1GB stor

dd if=/dev/zero of=/dev/sdf bs=1048576 count=1024

Vilket inte är så konstigt, kanske. Däremot så brukar normalt en disk bli "zero fill" på första GB, inte ändra "fysisk" storlek så att säga. Fungerar normalt om partitionstabellen bråkar och man behöver en "ny" disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Såvida inte Webhallen köpt in kopior eller liknande så handlar det troligen om ett defekt exemplar. Borde inte vara några problem att få den utbytt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av OldComputer:

Hejsan,

Tråkigt att ditt minne krånglar, jag rekommenderar dig att kontakta Webhallen först och främst för en reklamation, du har 5 års garanti på det minnet så. Om inte de har möjlighet att byta ut den så kan du göra en RMA direkt till oss via denna sida:

https://corsair.secure.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan