som nämnt så räcker det ofta med god marginal på ett 550W nätagg.
men kan vara värt också att kolla på effektivitetskurvor och framför allt fläktkurvor. Många nätagg, ex. Corsairs RMX-serie, sätter bara igång fläkten vid ca 40% last. Köper du ett 550W kanske fläkten står stilla när du inte rör datorn, men startar när du kollar på Youtube. Köper du 850W kanske fläkten inte ens startar när du spelar ditt tyngsta spel eftersom du inte ens kommer upp i 40% belastning. Samtidigt har Corsairs RMX serie sin besta effektivitet runt 50%, så du kommer inte vara lika ström-effektiv med 850W agget...
Så, du "behöver" förmodligen inte mer än 550W kvalié, men kan vara värt att gå upp ett steg eller två för bättre effektivitet/fläkt/framtida uppgradering. Dock så går ju många komponenter mot att dra mindre ström idag...
och en sista sak: Kolla på garantier! Kan finnas allt från 2 år till 10 år, och nätagg är sånt som man byter sällan (jag har haft mitt Corsair TX650W i sex år nu) så någon hundralapp extra för längre garanti kan vara värt
edit: så sent som igår satt jag faktiskt med en effektmätare (wattmätare) och testade min nuvaranda dator och hur mycket den drar, och jäåmförde sedan med Corsair RM550X, RM650X, RM750X, RM850X, RM1000X, Be Quiet Power Zone 650W samt DarkPower PRO 11 650W och hur mitt nuvarande system skulle förhålla sig till effektivitet och fläktkurva
HD7970 GHz Ed. överklockad
i5 4690K överklockad
4st DDR3 pinnar
3st 140mm fläktar, 2st 120 fläktar
2st SSD
1st HDD
Corsair TX650W v2.2 från 2011
USB-hörlurar, mus, tangentbord, X360 kontroller trådad, högtalare inkoppplade
idle: ca 95W
lätt load (spotify, youtube, nåra program och tabbar i chrome): 150W
Spel: absolut max 390W snitt 320W (stock grafikkort: 275W)
Stresstest CPU+Grafik: 420W
dvs. i teorin hade det fungerat med 450W så länge 12V linan kan ge tillräktligt med ström (Ampere). För lite säkerhetsmarginal och slitagemarginal, 550W. Mitt 650W är egentligen overkill. Skulle jag köpa nytt grafikkort idag blir det ett GTX1060 eller RX580 som drar ännu mindre ström än mitt nuvarande HD7970!
När jag kollade mot nya nätagg skulle fläkten inte ens snurra i idle på 550W agget, men det skulle gå igång vid spel. Och jag skulle ligga på en riktigt bra effektivitet. på 850W agget skulle fläkten inte ens snurra när jag spelar eftersom jag inte ens kommer upp i 40% last. Är det värt den extra kostnaden? Inte för mig. skulle jag köpa nytt agg idag skulle jag köpa ett RM550X eller RM650X för garantins skull (10 år). men kunde lika gärna köpa ett be quiet! power zone 650W (eller som någon länkade ovan, ett purepower 600W dock skulle jag tveka lite på garantitiden)
edit igen: Vill man gotta ner sig ännu mer kan man jämföra inkluderade kablar och hur många SATA kontakter som finns på varje kabel. I de lägre effektspannen är det vanligt med två SATA-kontaker per kabel, medan det i mellan/högre effekterna är vanligare med 3-4. SÅ om du har, säg 3 SATA enheter, kanske du på ett 450-550W agg måste koppla in två sladdar på det modulära nätagget medan du på andra kanske klarar dig med en. Det blir lättare och snyggare med kabeldragning, men jag skulle absolut inte betala extra bara för den funktionen.
och en sista sak: Vissa moderkort vill nu för tiden ha två stycken 8-pin CPU-strömkontakter och dessa återfinns vanligtvis på de lite högre effekterna i nätagg. RM750X har den inte, men 850W varianten har den. Det är fortfarande dock ganska sällsynt men beroende på vilken typ av användare man är kanske man vill ha den extra kontakten i framtiden