Hur vet jag vad för PSU jag ska köpa?

Permalänk

Hur vet jag vad för PSU jag ska köpa?

Hej!

Jag försöker lära mig hur man bygger ihop en dator, jag har aldrig gjort det och vill verkligen lära mig.

Så en av mina funderingar är, hur vet jag vad för watt jag ska ha på nätaggregatet? Vilka delar utav datorn använder nätaggregatet?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Alla delar är beroende av nätagget.

Utan att veta din last så är det omöjligt att säga men jag skulle gissa på att du klarar dig fint på 650w och guld certifiering

Permalänk
Medlem

Om du kikar på specificationen för vardera komponent så bör det stå minimum krav på hur mycket kräm som behövs, majoriteten går för grafik och processor.

Permalänk
Medlem

En speldator brukar sällan dra mer än max 500W. Kraftfullare processorer som Intel core i7 och AMD Ryzen drar mellan 100-200W beroende på model och överklockning, och ett högpresterande grafikkort som Nvidia GTX 1080ti drar ca 250 - 300W beroende på överklockning. En nyare mekanisk hårddisk brukar dra ca 10W i drift, så det kan bli ett par W extra om du har många lagringsdiskar i datorn.

Effektmätning för processorer utan överklockning:

Dold text

Effektmätning för processorer efter överklockning:

Dold text

Effektmätning för endast grafikkort:

Dold text
Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

@Xeraton: Tack så mycket, det där hjälpte oerhört mycket.

Permalänk
Medlem

@xXQuantinXx: Ett tips är att använda hemsidan pcparttpicker.com. Då kommer det stå uppe till höger på sidan ungefär hur många watt alla komponenter dar, men använd det bara som ett måttband och lägg på runt 100w så är du nog säker.
Men jag skulle väl säga att ett nätaggregat på 650W räcker till nästan alla datorer.
Det skulle dock hjälpa om du säger vilka komponenter du planerar på att skaffa.
Om det är något annat du undrar över så är det bara skrika till

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Lite bra läsning är dessa guider som komplett har:
https://www.komplett.se/kampanj/36271/saa-har-bygger-du-din-e...

https://www.komplett.se/kampanj/8730/bygg-din-egen-dator

Sedan behöver du inte lägga ihop all watt, alltså att det står 100w på moderkortet, 250 på processorn och 400w på grafikkortet så behöver du inte 750w. Alltså räcker ett nätagg på 500w till allt det. Skulle satsat på ett 650w nätagg med minst guld certifikation, då de under 650w inte är så prisvärda (typ 50:- mer för 650w istället för 500w).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Paddglutt: Tack, ska ta mig en titt på den sidan. Uppskattar hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag kollar först på https://outervision.com/power-supply-calculator och knappar in komponenterna.
Samt lägger till 2-3 extra 140mm fläktar/hd/ssd/usb än vad det sitter i/är tänkt att handlas så man är på rätt sida.
Sen drar upp överklockning/vcore på cpu o gpu till nivåer som jag själv har testat om det handlar om redan ägd hårdvara heller vad verkar vara där dom flesta hamnar med den cpu/det kortet om man surfar runt.

Tittar sen på Load Wattage och försöker handla ett nätagg som kommer att ligga på runt 50-75% arbete när datorn drar som mest (då det är 50-75% området där nätagg är som mest effektiva dvs omvandlar minst ström till värme).
Det finns även Recommended PSU Wattage på samma sida det brukar jag lägga till ca 50watt på och ej gå under den siffran.
Båda dessa beräkningar är en del överdrivna dock då dom behöver ha skräp nätagg med i tanken som kanske inte alls klarar av den watt som står på dom.
Tex en dator som har 100w load wattage så tittar jag på nätagg runt 125-150w.

Sen det VIKTIGASTE är att handla ett BRA nätagg och inget skräpagg som det tyvärr finns åt helvete för många av som tex corsair CS/CX/GS serier och be-quite kraft serie.
För att hitta ett BRA agg så kollar jag på recensioner och vad man tittar på i dom är.
1, Hur det mäter givetvis.
2, Öppnar dom nätagget och tittar vad det inehåller?
3, Komponeter inuti aggen och då främst kondensatorerna.
Då handldar det om japanska kondingar som nipponchemicon/nichicon/panasonic/rubycon som är det bästa.
Taiwanesiska är medel bra som tex teapo.
Kinesiska är medel till ren dynga tex capXon.

Om du hittar en recension som har ett andra namn så googla namnet så ser du snabbt om det är japan/taiwan/kina.
Dom kondingar som är viktigast att dom är bra är dom på primär(primary) sidan (dvs 240v sidan) då det är dom som tar mest stryk med tiden och det är rätt vanligt med agg som har japanska på dom sen tex teapo på sekundär(secondary) sidan (dvs 12/5/3,3 sidan).
Dessa jap på primär teapo på sekundär är dom sämsta aggen jag skulle handla är det sämre kondingar så är det inte värt det då dom troligen inte kommer hålla länge.

Sidor som recenserar nätagg finns det många av tyvärr så är dom flesta av typen rabbla upp spec hur ser det ut kanske mäta längd på kablarna och startar det och orkar dra runt en dator som drar hundratals watt mindre och i vissa fall dom kanske även mäter volt (dock oftas utan någon direkt load så det är inget som säger nåt direkt).

Dom sidor JAG använder mig av är.
http://www.jonnyguru.com
https://www.kitguru.net
https://www.hardocp.com
http://www.anandtech.com
https://www.pcper.com
https://www.techpowerup.com
http://www.tomshardware.com
Och sweclockers.
Tyvärr så är dom flesta sidor rätt mjuka på att kritisera sämre kondingar som tex swec som inet alls tar med dom i det totalla omdömmet.

Dom oem tillverkare som är dom bästa utanför server nätagg (som är långt ifrån lika tysta/effektiva/o är dyrare) är seasonic och superflower (dsv inte corsair/coolermaster/bequite/etc).
CWT är rätt bra men når oftas inte riktigt upp till seasonic/superflower nivå och ibland kan vara rätt mediokra men inte riktigt dåliga (vad jag sett men har inte så bra koll på CWT) CWT är oftas lite dyrare än seasonic/superflower med.
FSP kan göra riktigt bra nätagg dom med, MEN i dom flesta fall så är dom rätt mediokra och i vissa fall riktigt dåliga dvs dom bygger vad beställande företag säger till dom att bygga, seasonic/superflower verkar INTE bygga vilken skit som helst utan har troligen ett minikrav på komponent kvalitén.

Tillverkare (ej OEM) som är värt att titta på är seasonic/superflower/evga/XFX några av dessa och du får inget dåligt agg.
Sen finns Bequite/coolermaster/corsair/FSP som kan vara allt ifrån riktigt bra till riktigt dåliga och sen fractal design/NZXT/silverstone som inte når toppen men är ej heller dåliga.

Sen har vi 80+/brons/silver/guld/osv att titta på.
Idag så ligger sweetspot inom guld då silver/brons har samma pris ibland högre ibland lite lägre och över guld är betydligt dyrare.
Visserligen så det inet så stor skillnad mellan brons/guld men skiljer det väldigt lite i pris så varför inte ta guld.
Men ta tex ett brons XFX agg istället för ett Corsair CS som är guld kvalitets skillnaden är STOOOOOR!

Jag vet att jag glömt en bra websida för nätaggs tester och nåt mer men kommer fan inte på vilken/vad o det börjar lukta bränt så.
Kommer troligen 3sek efter jag postar som vanligt nope tydligen inte.
Men kom på att kan vara kul att googla på jonnyguru death of a gutless wonder o läsa!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är ju sidan: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/PSUReviewDatabase...
Där finns en databas över en massa olika nätaggregat, vem som är OEM till dem, specifikationer och sedan även länkar till tester.

Permalänk

Behöver er hjälp! Köp utav PSU. :)

Hej!

Så jag försöker lära mig att bygga en ny dator (ny när det kommer till detta) och försöker köpa lite delar då och då.

Nu är jag på jakt efter ett nätagg, förutom att måste veta att den passar i mitt chassi och att den orkar dra alla komponenter vad bör jag mer tänka på?

De märkena jag är mest sugen på är BeQuiet eller Fractal. Vad anser ni är ett av de bättre märkena? Och vad för certifering ska jag helst leta efter?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

80plus guld eller bättre är att föredra, märkena du nämnt, samt corsair, seasonic, evga är väl de som säljs mest på den svenska marknaden - de är mer eller mindre jämförbara.

Permalänk

Vanligt ATX eller?

Se till att köpa ett full modulärt det är ett måste i alla fall för mig. Kan rekommendera EVGA Supernova G2 bara för dom har 10 års garanti.

https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w#sp...

Alternativt Corsairs 80+ Platinum kör ett snarligt nät agg av dom nu och är supernöjd, kostar lite mer dock.
https://www.inet.se/produkt/6911372/corsair-ax760-760w#specs

Visa signatur
Permalänk
Medlem

EVGA Supernova G2 eller Corsairs RMx serie är väl det vettigaste just nu?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@xXQuantinXx: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

EVGA Supernova G2 eller Corsairs RMi serie är väl det vettigaste just nu?

Nej.

https://www.inet.se/produkt/6902158/be-quiet-pure-power-10-60...

Köp, rea nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

EVGA Supernova G2 eller Corsairs RMi serie är väl det vettigaste just nu?

Bra agg båda två men RMx brukar rekommenderas istället för rmi för man slipper allt lulllull och det skiljer i vissa fall 400-500kr och då kan man i stället titta på corsair hxi som bara ligger lite över rmi i pris rätt ofta (även om det kostar en del).
Sedan finns andra bra agg som supernova G3 och bitfenix whisper M.
Alla agg som jag nämnde är bra agg där hxi är i lite väl dyraste laget för de flesta som köper en dator för ich för iallfall datorer under 18-20k men ligger man i de övre prisklasserna så är de 800kr för ett riktigt toppklass agg mer överkomligt.

Sedan effektmässigt så så är 550W tillräckligt för de flesta, köper man typ 1080ti så kan man behöva lite mer kräm. Sedan skiljer det typ 50kr i många fall mellan 550 och 650w och då kan man lika gärna ta 650w.

Sweclockers har en flik med effektmätning för de kort man kollar på och det inkluderar systemet så att lägga på icch 1,8-2,2 gånger det så är man väldigt safe. ett 1080 drar strax under 500w så även där är 650w tillräckligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

80+ Certifiering Ja, 80+ Silver
Garanti 3 år

Njaa.... för 200kr mer får han 10år och 80+ Gold

Visa signatur
Permalänk
Medlem

som nämnt så räcker det ofta med god marginal på ett 550W nätagg.

men kan vara värt också att kolla på effektivitetskurvor och framför allt fläktkurvor. Många nätagg, ex. Corsairs RMX-serie, sätter bara igång fläkten vid ca 40% last. Köper du ett 550W kanske fläkten står stilla när du inte rör datorn, men startar när du kollar på Youtube. Köper du 850W kanske fläkten inte ens startar när du spelar ditt tyngsta spel eftersom du inte ens kommer upp i 40% belastning. Samtidigt har Corsairs RMX serie sin besta effektivitet runt 50%, så du kommer inte vara lika ström-effektiv med 850W agget...

Så, du "behöver" förmodligen inte mer än 550W kvalié, men kan vara värt att gå upp ett steg eller två för bättre effektivitet/fläkt/framtida uppgradering. Dock så går ju många komponenter mot att dra mindre ström idag...

och en sista sak: Kolla på garantier! Kan finnas allt från 2 år till 10 år, och nätagg är sånt som man byter sällan (jag har haft mitt Corsair TX650W i sex år nu) så någon hundralapp extra för längre garanti kan vara värt

edit: så sent som igår satt jag faktiskt med en effektmätare (wattmätare) och testade min nuvaranda dator och hur mycket den drar, och jäåmförde sedan med Corsair RM550X, RM650X, RM750X, RM850X, RM1000X, Be Quiet Power Zone 650W samt DarkPower PRO 11 650W och hur mitt nuvarande system skulle förhålla sig till effektivitet och fläktkurva

HD7970 GHz Ed. överklockad
i5 4690K överklockad
4st DDR3 pinnar
3st 140mm fläktar, 2st 120 fläktar
2st SSD
1st HDD
Corsair TX650W v2.2 från 2011

USB-hörlurar, mus, tangentbord, X360 kontroller trådad, högtalare inkoppplade

idle: ca 95W
lätt load (spotify, youtube, nåra program och tabbar i chrome): 150W
Spel: absolut max 390W snitt 320W (stock grafikkort: 275W)
Stresstest CPU+Grafik: 420W

dvs. i teorin hade det fungerat med 450W så länge 12V linan kan ge tillräktligt med ström (Ampere). För lite säkerhetsmarginal och slitagemarginal, 550W. Mitt 650W är egentligen overkill. Skulle jag köpa nytt grafikkort idag blir det ett GTX1060 eller RX580 som drar ännu mindre ström än mitt nuvarande HD7970!

När jag kollade mot nya nätagg skulle fläkten inte ens snurra i idle på 550W agget, men det skulle gå igång vid spel. Och jag skulle ligga på en riktigt bra effektivitet. på 850W agget skulle fläkten inte ens snurra när jag spelar eftersom jag inte ens kommer upp i 40% last. Är det värt den extra kostnaden? Inte för mig. skulle jag köpa nytt agg idag skulle jag köpa ett RM550X eller RM650X för garantins skull (10 år). men kunde lika gärna köpa ett be quiet! power zone 650W (eller som någon länkade ovan, ett purepower 600W dock skulle jag tveka lite på garantitiden)

edit igen: Vill man gotta ner sig ännu mer kan man jämföra inkluderade kablar och hur många SATA kontakter som finns på varje kabel. I de lägre effektspannen är det vanligt med två SATA-kontaker per kabel, medan det i mellan/högre effekterna är vanligare med 3-4. SÅ om du har, säg 3 SATA enheter, kanske du på ett 450-550W agg måste koppla in två sladdar på det modulära nätagget medan du på andra kanske klarar dig med en. Det blir lättare och snyggare med kabeldragning, men jag skulle absolut inte betala extra bara för den funktionen.

och en sista sak: Vissa moderkort vill nu för tiden ha två stycken 8-pin CPU-strömkontakter och dessa återfinns vanligtvis på de lite högre effekterna i nätagg. RM750X har den inte, men 850W varianten har den. Det är fortfarande dock ganska sällsynt men beroende på vilken typ av användare man är kanske man vill ha den extra kontakten i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

80+ Certifiering Ja, 80+ Silver
Garanti 3 år

Njaa.... för 200kr mer får han 10år och 80+ Gold

Återkom gärna med en mer prisvärd PSU, enligt min mening kan du knappt hitta något bättre för samma pris.
Visst 3 års garanti är väl i minsta laget. Men hur många utnyttjar en garanti efter 3 år?
80+ silver eller guld, spelar knappast någon roll. Detta agg presterar i guldnivå, även om det bara är silvercertifierat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@infigo: My bad! Syftade på tex RMx! Inlägg redigerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Hej!

Så jag försöker lära mig att bygga en ny dator (ny när det kommer till detta) och försöker köpa lite delar då och då.

Nu är jag på jakt efter ett nätagg, förutom att måste veta att den passar i mitt chassi och att den orkar dra alla komponenter vad bör jag mer tänka på?

De märkena jag är mest sugen på är BeQuiet eller Fractal. Vad anser ni är ett av de bättre märkena? Och vad för certifering ska jag helst leta efter?

Tack för svar!

Exempel på bra nätagg är Corsair RMx/RMi, EVGA G2/G3 eller Seasonic.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Återkom gärna med en mer prisvärd PSU, enligt min mening kan du knappt hitta något bättre för samma pris.
Visst 3 års garanti är väl i minsta laget. Men hur många utnyttjar en garanti efter 3 år?
80+ silver eller guld, spelar knappast någon roll. Detta agg presterar i guldnivå, även om det bara är silvercertifierat.

50kr mer och mer effekt. GQ är heller inte några dåliga grejer.

https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

50kr mer och mer effekt. GQ är heller inte några dåliga grejer.

https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

Nej, men fortfarande 1,5år äldre modell. Inte för det händer såmycket på PSU sidan men ändå.

Själv kör jag endast med Seasonic agg, men nu när detta var på rea så tycker jag att det är ett klockrent köp.

Visa signatur