Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi går ganska mycket Offtopic nu, men i alla fall. E1 kostar vad jag kan se $8, inte $6 som jag sa, vad jag kan se exempelvis här. Med B1 antar jag att du menar Business Essentials, som kostar $5. Oavsett är det ganska mycket pengar för att få åtkomst till en mailadress på sin egen domän. Vill man ha HD Skype For Business eller så så är det kanske inte så dyrt, men det är inte så intressant för en hemanvändare.
Jag menade förstås Office 365 Home Premium, som verkar heta bara Home nu, för fem användare med Office och OneDrive. Den borde tillåta mailadresser på egen domän då väldigt många privatpersoner har egna domäner idag och kostnaden för MS borde vara försumbar. Licensavtalet medger heller inte professionell användning så de riskerar inte att företag kör på den istället.
Jo, det är klart att SMTP hade varit trevligt men man får ju ändå använda IMAP liksom, vilket innebär att IMAP inte är dött, och det gör inte någon direkt skillnad för slutanvändaren om man inte har väldigt höga krav på säkerhet. Vilket TS inte lär ha då vi diskuterar Gmail...
Jag tycker tjänsten jag använder är ganska bra, speciellt med tanke på priset. För mig räcker det med kanske tio adresser så månadskostnaden per styck blir någonstans runt 4:-. Och inga problem hittills så ingen support.

Vi hamnar en del off-topic, men det är endå ett alternativ TS efterfrågade. Nu kanske vi frångår scopet av hans fråga dock.

E1 verkar ha bytt namn till F1 och kostar $4 eller ca 32kr/månad.

Microsoft uppdaterar sin licensiering oftare än vad dom uppdaterar sina produkter.

Skillnaden i problem är att med SMTP är det bara att logga in i valfritt mailprogram, autodiscovery sköter resten.

Jag har själv 4 adresser i min g-suite, betalar för 1 licens. Dem andra är delade mailboxar för olika tjänster som skickar mail till dem.

Har ett 10 tal till adresser som skickar mail från olika maskiner/servrar då jag enkelt kan ställa ip autentisering och sedan hitta på valfri adress inom min domän för dem. Dessa kan dock inte ta emot mail. Att konfigurera mailövervakning är bokstavligen inte svårare än att skriva in valfri@mindomän.com och sedan peka mailserver på smtp-relay.gmail.com port 587.

IMAP är helt klart ett billigare och möjligt fullgott alternativt, men det går egentligen inte riktigt att jämföra med en riktig SMTP server så avancerad som både Office365 och G-Suite.
Det är som att jämföra en Ford Ka och en Tesla, klarar du dig med Ka'n så är det inga problem, skillanden i pris är dock cirkus en 0.5L cola på valfri mack per månad.

I POP3 så ligger mailen på servern och det finns ingen synkronisering mellan server och klient, tar du bort dem ur din mailklient så laddas dem ner direkt igen, du kan enbart ta bort dem genom servern.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för egen domän, fått mycket positiv respons på min förnamn@efternamn.org. Även resten av familjen nyttjar min domän så det känns ju riktigt kul

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för Outlook, kan ju vara värt att kolla om förnamn.efternamn@outlook.com finns ledigt.

Vad du än gör, kör inte 3mil.andersson eller €mil.andersson eller liknande som en del har föreslagit, det ser ju riktigt kasst ut. Inte så kul när man ska rabbla adressen för någon "emil med en trea istället för E"...

Skulle generellt undvika siffror och specialtecken (förutom punkt och möjligen understreck)

Bättre att lägga in något mellannamn/bokstav eller kanske mr.förnamn.efternamn.

EDIT: Om du skaffar en egen domän är ju mail@erikandersson.se ett alternativ, gissar att om ditt förnamn.efternamn är taget på gmail så är troligtvis respektive domän också redan tagen.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem

skönt att man var tidig med gmail (när de fortfarande körde invites) och fick förnamnefternamn@gmail.com. förvisso bara ett par andra personer i sverige med exakt samma namn...