Nordea flyr från Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trackmaster:

Nu säger Björn Wahlroos (Ordförande Nordea) - "Skattebetalarna har inte hjälpt Nordea".

Jag tillåter mig en del spekulation här.
Har väl en del misstankar som andra också tagit upp i tråden att syftet med flytten är något annat än vad nordeas VD påstår här. Kanske att de inte vill bli granskade närmre efter panamaskandalen eller nå annat lik i garderoben. Eller att det är en prestigegrej mellan regering och ledning för Nordea. Eller av annan anledning som inte faller i så god jord om de använder detta som argument för flytten.
Tar man upp svensk bankreglering som anledning så kommer nyheterna cirkla kring det här istället och så får man jobba ostört. Gör inget om man häver ur sig lite saker som exempelvis att "Skattebetalarna har inte hjälpt Nordea". Det är ju delvis sant för företaget hette ju något annat då, hehe. Men viktigare är att fokus hålls ännu hårdare bort från de egentliga orsakerna till flytten.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

http://www.di.se/nyheter/kundflykt-fran-nordea-flyttar-bolan-...

Det glädjer mig att folk inte bara kör soffliggargnäll i sann FB-anda utan faktist tar action och gör något.
Tror knappast det skadar folk på toppen men ändå glädjande att folk väljer att flytta sina pengar, förhoppningsvis till en svensk bank som kommer gå med mer vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Om skattebetalarna ska tvingas rädda ett privat storföretag anser jag att det är ett tydligt systemfel någonstans.
Problemet med Nordbanken var ju just det du beskriver att de var "too big to fail".
Vad som är den bästa lösningen för att komma till rätta med liknande situationer i framtiden låter jag vara osagt. Det är verkligen ingen lätt fråga. Bättre konkurrens för att försöka förhindra att vissa storbanker blir systemkritiska är naturligtvis en del, men mer åtgärder än så lär behövas.

Låter man banker veta att de är för viktiga för att gå i konkurs och att staten kommer att ställa upp för dem om det krisar, så kommer detta garanterat leda till att de tycker kan kosta på sig att ta större ekonomiska risker och det skapar större ekonomisk instabilitet.
Då gynnar man ekonomiskt oansvarigt beteende, vilket jag ser som ett allvarligt systemfel.

Fast är det inte just detta som du omnämner som systemfel det som dagens regering försöker råda bot på och också därför Nordea flyttar. Dom vill helt enkelt inte vara med och lägga pengar i en fond om saker skulle skita sig kapitalt? Dom vill att saker löser sig som tidigare, att vi går in och räddar dom.
Sen kan det säkert finnas andra anledningar, men när Nordea började sina hot om flytt så var det just när detta fördes på tal.

Permalänk
Medlem

Nu snackas det om detta : http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/nzlE5/stor-kundflykt-f...

Jag själv anade att detta skulle hända för ungefär 2 år sen men jag tänkte vänta ut det tills för ungefär 3 månader sen då jag bestämde mig för att flytta allt jag har, från Nordea.
Deras beteende enligt mig är väldigt girigt.

Att säga "svenska företag flyr Sverige pga skatter" de e skitsnack, hade det varit så, så hade vi inte haft kvar Volvo, Sandvik, Atlas Copco osv kvar i Sverige.
Kompetens kostar och det vet dom men när det kommer till banker så är det självklart lite annorlunda.

Men men, jag tycker det är jättebra att regeringen stod på sig, gillar inte de röd-gröna styret för övrigt men i just detta tycker jag att det var bra.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Avstängd

Sådär ja nu börjar rubrikerna få sin rätta titel "Kunderna flyr Nordea", hoppas resten utav folket i norden ser om sin bank och flyttar över till någonting annat.

Hade varit skönt att se Nordea gå i graven och samtidigt visa ett stort långfinger till banker som tror sig kunna hota om flytt för att slippa avgifter och få lägre skatter.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om detta redan frågats i tråden men hur påverkar denna flytt mig som kund?
Verkar ju vara otroligt många som lämnar Nordea på grund av detta men jag har inte förstått vad för negativa effekter detta har för mig som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Drygt at Nordea och dra efter blivit räddade av staten.

Däremot bör vi fortfarande sänka skatterna för företag då fler företag kommer flytta från Sverige.

Bolagsskatten är faktiskt ganska låg i Sverige jämfört med många andra länder. Likaså är skatt på kapitalvinster (ränta, aktieutdelningar, m.m.) inte särskilt höga i ett internationellt perspektiv.

Det är inkomstskatten som är hög - dvs den skatt som vanliga lönearbetande privatpersoner betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meistah:

Ber om ursäkt om detta redan frågats i tråden men hur påverkar denna flytt mig som kund?
Verkar ju vara otroligt många som lämnar Nordea på grund av detta men jag har inte förstått vad för negativa effekter detta har för mig som kund.

Antagligen ingen påverkan alls, åtminstone inte direkt.
Nordea kommer att ha kvar sin verksamhet och sina bankkontor här i Sverige precis som innan.

Om alltför många av Nordeas kunder lämnar dem så kan det påverka vilka räntor och avgifter de har, men det finns det mycket annat - inte minst konjunkturen - som också påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Antagligen ingen påverkan alls, åtminstone inte direkt.
Nordea kommer att ha kvar sin verksamhet och sina bankkontor här i Sverige precis som innan.

Om alltför många av Nordeas kunder lämnar dem så kan det påverka vilka räntor och avgifter de har, men det finns det mycket annat - inte minst konjunkturen - som också påverkar.

Har du Nordea-aktien(ISK) så får du skatta mer.

stava
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte kolla med SBAB och ringde dem för att ställa lite frågor om bolån. Varit på väg redan innan sommaren om att byta från Nordea men möttes av 60 minuters telefonkö hos SBAB, så jag tar det en annan dag. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tänkte kolla med SBAB och ringde dem för att ställa lite frågor om bolån. Varit på väg redan innan sommaren om att byta från Nordea men möttes av 60 minuters telefonkö hos SBAB, så jag tar det en annan dag. 😀

Du var nog inte ensam om den tanken

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

http://www.di.se/nyheter/kundflykt-fran-nordea-flyttar-bolan-...

Det glädjer mig att folk inte bara kör soffliggargnäll i sann FB-anda utan faktist tar action och gör något.
Tror knappast det skadar folk på toppen men ändå glädjande att folk väljer att flytta sina pengar, förhoppningsvis till en svensk bank som kommer gå med mer vinst.

Jag har velat dumpa Nordea ett bra tag men det är drygt som fan att göra det härifrån. Efter detta är det slut på latheten. Jag ska flytta till en annan bank även om det tar en stund från utlandet. Åt helvete med giriga svinföretag.

Permalänk

Jag tycker då Nordea lämnade Sverige av enbart girighets skäl så jag flyttade allt jag hade på Nordea till Swedbank idag.

Jag är nöjd med min uppväxt och har upplevt både bra tider och dåliga tider. Jag tycker Kennedy's citat (som säkert är snott från någon stackare) passar bra: "ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country".

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du var nog inte ensam om den tanken

Känns inte riktigt som så. Jag skulle ju bara ringa och fråga lite men tror jag kan vänta ett par veckor till värsta rusningen lagt sig.
Aftonbladet skrev att 50 milj i minuter försvann just nu från Nordea så är ett gäng förutom jag som funderar på att byta bort Nordea.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/nzlE5/stor-kundflykt-f...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Bolagsskatten är faktiskt ganska låg i Sverige jämfört med många andra länder. Likaså är skatt på kapitalvinster (ränta, aktieutdelningar, m.m.) inte särskilt höga i ett internationellt perspektiv.

Det är inkomstskatten som är hög - dvs den skatt som vanliga lönearbetande privatpersoner betalar.

Alltså vet du nånting om 3:12 reglerna?

Först skatt på vinsten bland de högsta i Europa.

Därefter skatt på aktieutdelning 60% högst i Europa skulle tro högst i världen. o vad får man, sämre sjukvård sämre skola sämre ordning i samhället allt blir sämre o sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruppo:

Därefter skatt på aktieutdelning 60% högst i Europa skulle tro högst i världen. o vad får man, sämre sjukvård sämre skola sämre ordning i samhället allt blir sämre o sämre.

Får inte ihop ditt resonemang, reglerna kom till för att man inte skulle kringgå skatten. Hur får du ihop det?

För övrigt så nolltaxerade Volvo fram tills nyligen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det patetiska är att folk här på forumet som försvarar Nordea eller andra banker och tror att dem vill vårat bästa. Har folk så kort minne? Vi har räddat denna bankhelvete med tusentals kronor per skattebetalare 2x om!! Och nej jag är ingen kommunist!!

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sorry för OT men du kan ge upp SBAB.
Jag skickade in en låneansökan då jag precis köpt hus och det tog 2 veckor innan jag hörde ifrån dom. Det som skrev tillbaka var att dom inte kan hantera ärenden över telefon och att de räntor som gäller är de som står på hemsidan (dvs rätt dåliga med dålig rabatt).
Det verkar som dom har haft stora problem ett bra tag, låter som personalbrist eller något i den stilen.
Försökte ringa dom för en vecka sedan då en UC kom hem, men det var lika lång kö som du beskriver.

Kolla Skandiabanken eller Länsförsärkingar bank, den sistnänmnda valde jag då den är kundägd och jag fick bra ränterabatt, bättre än vad Skandiabanken kunde fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruppo:

Typiskt hyperbol.
Sämre sjukvård och sämre skola än vad? Än vad vi haft? På grund av svenska skatter? Eller menar du att vår sociala välfärd blir sämre än några andra länder? En vanlig arbetande amerikan hade gärna bytt sina dyra sjukförsäkringar mot en ack' så dålig offentlig sjukvård eller ack' så dålig fri offentlig skola.

Möter Sverige försämringar i det sociala välfärdsprogram som länge varit vårat stora triumfkort de senaste decennierna? Visst. Men det är inte på grund av den höga skatten på aktieutdelningar eller på vinstskatt. Samhället idag ser inte ut som det gjorde på 1970-talet. Att försöka reducera ned problembilden till en enda enskild orsak är så dumt att man eliminerat sig själv ur samtalet om man håller en så enfaldig position.

Skrivet av Mc99:

Det patetiska är att folk här på forumet som försvarar Nordea eller andra banker och tror att dem vill vårat bästa. Har folk så kort minne? Vi har räddat denna bankhelvete med tusentals kronor per skattebetalare 2x om!! Och nej jag är ingen kommunist!!

Ja. Egentligen påminner trådens innehåll mig om varför jag slutade engagera mig i Sweclockers forum för flera år sedan. Där en stor bank som tar så krafigt ställningstagande för att avvika från sin plikt mot det samhälle som räddat organisationen från ruinens kant nästa hurras på som någon sorts ledstjärna som även den gemene medborgaren borde följa. Skippa ansvaret, fly utomlands!

Bedrövligt är bara förnamnet.

Permalänk

Banker är djävulens redskap

Swedbank är bortkopplad pga e-kort avstägning.
Nordea är också borta pga flytten till Finland.
Vilka alternativ återstår?

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta från Nordea också. Girigburkar vill jag inte bidra till. Det finns en gräns.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag tycker då Nordea lämnade Sverige av enbart girighets skäl så jag flyttade allt jag hade på Nordea till Swedbank idag.

Jag är nöjd med min uppväxt och har upplevt både bra tider och dåliga tider. Jag tycker Kennedy's citat (som säkert är snott från någon stackare) passar bra: "ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country".

Då bytte du från pest till kolera

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt vilket genomslag det här verkar ha haft, jag och samtliga kollegor är nu i princip helt fullbokade 3-4 veckor framåt och en stor andel är missnöjda Nordea-kunder som vill byta bank.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Det är helt otroligt vilket genomslag det här verkar ha haft, jag och samtliga kollegor är nu i princip helt fullbokade 3-4 veckor framåt och en stor andel är missnöjda Nordea-kunder som vill byta bank.

Och Nordea har nu gått ut med sitt förnekande och säger att de inte ser någon kundflykt och att allting är som vanligt.

Till er som fortfarande är kunder hos Nordea. När bankerna börjar säga att det inte finns en risk att oroa sig och samtidigt ljuger om hur läget ser ut, DÅ är det dags att lämna banken omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Var jobbar du?

Permalänk
Medlem

Det börjar gå för långt när högerns skrivbordskrigare förstör för resten av högern. Bara SD och V tjänar på det.
Känns som om sunt förnuft inte duger längre.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Och Nordea har nu gått ut med sitt förnekande och säger att de inte ser någon kundflykt och att allting är som vanligt.

Till er som fortfarande är kunder hos Nordea. När bankerna börjar säga att det inte finns en risk att oroa sig och samtidigt ljuger om hur läget ser ut, DÅ är det dags att lämna banken omedelbart.

Det stämmer ju inte, hos oss har det varit sjuk tillströmning idag. De som sitter i kundtjänsten har varit halv nedringda idag.

Skrivet av reverend benny:

Var jobbar du?

På en icke storbank.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Det stämmer ju inte, hos oss har det varit sjuk tillströmning idag. De som sitter i kundtjänsten har varit halv nedringda idag.

Nej men för Nordea handlar det bara om att rädda det som räddas kan just nu. Och jag hoppas att vanligt folk synar deras bluff.

https://twitter.com/nordea_se?lang=en

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruppo:

Och då blir såklart sjukvården, skolan och ordningen i samhället bättre av att minska skatteintäkterna och lägga massa pengar på att rädda banker vid kriser som de ofta själva framkallat?

Tycker du att det är rimligt att stora företag kan utpressa regeringen gällande skatter och regler?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc99:

Jag hade inte tänkt ge mig in i den här diskussionen men nu har jag läst den här gojan så många gånger att jag inte står ut längre.

Nordea fick inga pengar av bankakuten 2008, de var tvärtom den enda svenska bank som bedömdes stark nog att få delta i ett kapitalförstärkningsprogram genom en nyemission. Man gav alltså ut nya aktier i utbyte mot ett kapitaltillskott på 5,6 Mdkr, pengar som visserligen kom från Riksgälden men som också gjorde staten till en stor delägare i banken. Dessa aktier såldes 5 år senare med 19 miljarder (!) i vinst!

Det var alltså inte svenska skattebetalare som stod för notan 2008, det var de dåvarande aktieägarna som fick se sitt innehav spädas ut och varje svensk fick istället tillbaka ungefär 2000 kr mer per person än staten satt in.

Källa: https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Finansiell-stabilit...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.