Permalänk

vilken kylning för i7 8700k?

kommer bygga en rig för runt 20-25k. vilken kylning och moderkort hade funkat bäst med den nya i7 8700k?

Permalänk
Medlem

En bra AIO kanske.
Alternativt en high-end luftkylare.
Kör själv med en NH-D15 då jag föredrar tystnad.
Verkar hålla min 8700K med MCE påslaget runt 70 grader vid stresstest.
Och då är den fortfarande i princip ljudlös.

Permalänk
Medlem

@spinymartin:

Måste du skapa en ny tråd för varje komponent i ditt kommande bygge?

Permalänk
Permalänk

@Svensktiger: okej, tack så mycket

Permalänk
Medlem

Jag kör med en be quiet! Pure Rock men börjar undra ifall den verkligen är tillräcklig för i7:an. HWMonitor visar på värmeutslag runt 100 grader, men aldrig mer än "spikar". Hade det ens legat i närheten av de temperaturerna under mer än några sekunder hade jag varit mer orolig än vad jag är nu. Trots det känns det inte så roligt, så jag börjar leta runt efter bra alternativ eller orsaker till eventuella fel.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiggin:

Jag kör med en be quiet! Pure Rock men börjar undra ifall den verkligen är tillräcklig för i7:an. HWMonitor visar på värmeutslag runt 100 grader, men aldrig mer än "spikar". Hade det ens legat i närheten av de temperaturerna under mer än några sekunder hade jag varit mer orolig än vad jag är nu. Trots det känns det inte så roligt, så jag börjar leta runt efter bra alternativ eller orsaker till eventuella fel.

Kan ju vara så att den throttlar? Låter ju märkligt att tempen ska "spika" upp till 100 grader för att magiskt sjuka ned utan påverkning på klockhastighet/vcore

Permalänk
Skrivet av spinymartin:

kommer bygga en rig för runt 20-25k. vilken kylning och moderkort hade funkat bäst med den nya i7 8700k?

om du inte vill köra med custom loop så titta på corsairs nya aio dom precis släppt,H150i pro,verkar helt klart som en bra kylning.

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Medlem

Kör med en Noctua NH-U14S och för mindre överklockning (upp till 5 GHz) så räcker den till, men skulle jag få för mig att köra processorn i 1,4V och 5,2 GHz så hade jag behövt byta till något bättre.

I 1,32V (5 GHz) så lägger sig temperaturen ganska så stabilt på 85 grader med temspikar upp i 90 grader efter en stunds Prime95 (dock med chassi-fläktarna och cpu-fläkten på nära 100% rpm), så 1,4V hade antagligen knuffat temperaturen för nära 100 grader och throttling.

@Wiggin Tempspikar verkar "normalt" på denna processorn. Vid normalt slösurf ligger min runt 35 grader, men ser på Real Temp GT att maxtemp på alla kärnorna varit uppe vid 60-65 grader vid något tillfälle.
Likaså vid spel så ligger tempen normalt runt 65-70 grader, men då är tempspikes på 80 grader inte ovanligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@ARAGON_GVD: okej, tack så mycket =). ska kolla det