Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av tomas1976:

En serie böcker jag själv älskade som 11åring var Lloyd Alexanders serie om landet Prydain.
Kan varmt rekommenderas. Är väl svåra att köpa idag men bör finnas på biblioteket

Skickades från m.sweclockers.com

+1 på denna! Trodde jag var ensam om att älska dessa böcker. Läste om böckerna flera gånger som yngre och letade sen upp hela serien på antikvariat när jag blev äldre.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Mina favoriter när jag var yngre var: The 39 clues, Fem, Kitty, Vargbröder, Harry Potter, Dalslandsdeckarna samt böckerna om Alex Rider.

Permalänk
Medlem

min dotter älskade "dagbok för alla mina fans" när hon var i den åldern @Perb:

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag läste första Harry Potter-boken när jag var 11 år och det var perfekt.

Permalänk
Medlem

Tackar återigen för alla tips, jag ska gå igenom detta och se vad som kan passa och vad man kan få ta på (verkar lurigt med en del äldre böcker av nån anledning, Tradera kanske...).

Fortsätt gärna med förslag.

Permalänk
Medlem

Eion Colfer med serien om Artemis Fowl.
Bör vara lättläst för en 11-åring.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cleaner:

Eion Colfer med serien om Artemis Fowl.
Bör vara lättläst för en 11-åring.

Jag gillade också Artemis Fowl när jag var liten. Vet inte om de flesta tjejer skulle uppskatta den dock.

Till TS: Jag har helt glömt namnet på böckerna jag läste som liten, men minns att det fanns många serier med ungdomar som löste mysterier och brott. Samt Harry Potter förstås. Tror jag läste den första när jag var 10 år, och sen cirka en-två om året därefter.

Kanske inte är mycket till tips, men kolla topplistor hos hemsidor. Borde kunna ge en fingervisning
https://www.bokus.com/topplistor/barnbocker-9-12-ar

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Jag läste mycket när jag var yngre
Var allt från Lotr, shougun, allt av Stephen King, Dean R Koontz och mycket annat. Kunde ligga flera timmar i sträck och läsa.
Har på senare tid gått igenom alla Harry Potter som också är bra.

Jag gillar långa böcker eller långa serier så man inte behöver börja om på något nytt så ofta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag gillade också Artemis Fowl när jag var liten. Vet inte om de flesta tjejer skulle uppskatta den dock.

Till TS: Jag har helt glömt namnet på böckerna jag läste som liten, men minns att det fanns många serier med ungdomar som löste mysterier och brott. Samt Harry Potter förstås. Tror jag läste den första när jag var 10 år, och sen cirka en-två om året därefter.

Kanske inte är mycket till tips, men kolla topplistor hos hemsidor. Borde kunna ge en fingervisning
https://www.bokus.com/topplistor/barnbocker-9-12-ar

//G

Kan vara att den inte är optimal för tjejer, fördelen är iaf att det finns en stark kvinnlig karaktär med i historien.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Min dotter läser en del men har inte riktigt fastnat för någon bok eller bokserie så där som jag själv kommer ihåg att jag gjorde i den åldern. Igår kväll klagade hon på att hon inte hade något att läsa så nu tänkte jag försöka få igång henne med en "riktig" bok. Gärna första boken i en riktigt bra serie.

Vad ska jag skaffa henne tycker ni? Harry Potter och Sagan om ringen får vänta lite, hon är nog inte riktigt där än.

Rekommenderar utöver Harry Potter serien också Eragon samt Spejarenslärling serierna. Fantastiskt bra böcker i mitt tycke!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAxelNilsson:

Hej!

Jag tycker att The C Programming Language skriven av Brian W. Kernighan och Dennis Ritchie är ett utmärkt val, jag hade själv blivit glad om jag hade fått den möjligheten presenterad för mig i den åldern. Inte bara får hon möjlighet för att använda sin kreativitet utan hon lär sig också ett viktigt hantverk.

Trevlig helg och lycka till med läsandet!

Haha, kanske lite svårt. Men kan ju vara en idé att införskaffa något Raspberry pi starter kit och programmera robotar eller något. TS får antagligen sitta med och hjälpa till men lär sig säkert själv ett och annat.

Permalänk

När jag var barn eller tonåring så verkligen älskade jag Enid Blytons böcker. Här är några bilder på den äldsta originalupplagan som dessvärre blev censurerad både i the UK och Sverige. Det gick väl tom så långt att de tom plockades bort från alla offentliga bibliotek i Sverige.

http://enidblyton.bockenbruse.com

Men de börjar väl bli dyrgripar bland samlare som just söker förstaupplagan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lilla huset på prärien-serien är fin. De flesta är relativt tunna också. Böckerna om Lotta kan nog gå hem också, de finns visserligen inte att köpa nya men kommer väldigt ofta upp på Tradera eller loppmarknader.

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen rekommendera att du kollar in denna serie
https://sv.wikipedia.org/wiki/Warriors_(bokserie)

Permalänk
Medlem

Terry Pratchetts böcker för "Younger readers"! Speciellt de fem böckerna om Tiffany Aching, som börjar med The Wee Free Men. När dessa är lästa finns det 36 till böcker från samma universum!

https://en.wikipedia.org/wiki/Discworld

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiffany_Aching

Permalänk
Medlem

EDIT: Såg precis att @elektronikfreak gjort en ordentlig necro. Lämnar kvar mitt inlägg utifall nån intresserar sig för bokserien nedan.

Skrivet av Perb:

Min dotter läser en del men har inte riktigt fastnat för någon bok eller bokserie så där som jag själv kommer ihåg att jag gjorde i den åldern. Igår kväll klagade hon på att hon inte hade något att läsa så nu tänkte jag försöka få igång henne med en "riktig" bok. Gärna första boken i en riktigt bra serie. Vad ska jag skaffa henne tycker ni? Harry Potter och Sagan om ringen får vänta lite, hon är nog inte riktigt där än.

Harry Potter var bland det absolut tråkigaste jag läst i min ungdom, gör inte det misstaget. Alldeles för mycket hype kring dem.

Ge henne Warrior Cats, de är perfekt för hennes ålder och inspirerar säkert till konstverk i efterhand! I böckerna finns livets alla svårigheter men också äventyr och lycka. Många karaktärer presenteras och interagerar tillsammans - eller mot varandra. Det finns mycket att snappa upp om det sociala pusslet ur dessa böcker trots att det handlar om katter. Började själv läsa dem i vuxen ålder för att hålla engelskan fräsch och ångrar inte en enda bok, har 18st i hyllan just nu. Böckerna finns också på svenska och andra språk

Warriot Cats fandom'en har massor av böcker, allt från inbundet till manga till field-guides. "The main story line" har i skrivande stund 41 böcker uppdelat på sju bokset. På hemsidan finns och quiz-spel och annat gott, det är ok för barn i hennes ålder att kolla in hemsidan.

insåg att tråden är från 2017, ungen har ju växt upp