CDON fake ordinariepris vid rea

Permalänk
Medlem

CDON fake ordinariepris vid rea

Detta hålla typ alla butiker på med men ändå fult.

Var en nedsatt router i dagens lucka från cdon.
Nedsatt till 699kr med ett ordinariepris på 1090kr.
Prisjakt hade ej hunnit uppdatera priset, priset innan rea hade varit 899kr.
Enligt prisjakt prishistorik har routern som mest kostat 1086kr.

Emellertid går prisstatistiken endast tillbaka till sep 2017 (verkar som routern började säljas av prisjaktanslutna butiker då). Men tänker att cdon borde haft ordinarie pris 1090kr någon gång sen sep 2017 för att påstå att det skulle vara ordinarie pris.

Jaja har inget mål med tråden, retar mig bara lite att man alltid måste kontrollera att det butikerna påstår verkligen stämmer och ville skriva av mig lite.
Mycket fake nu för tiden, fake news och fake prices

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken webbläsare du kör i telefonen men ifall det är Chrome kan du klicka på menyn och välja "Datoranpassad webbplats" så kan du välja att se prishistoriken sedan produkten reggades på Prisjakt.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ibland är populärt för säljare att använda sig av tillverkarens rekommenderat pris i sådana här fall. Om det t.ex. finns en vara som en affär alltid tagit 500kr för medans tillverkaren rekommenderat 1000kr. Då kan de sänka med 1kr och basunera ut att nu har du superrea och du får varan för halva priset.

Kollar alltid prisjakt innan större inköp.

Permalänk
Medlem

Den har alltså kostat 1090:- sen 4:e Oktober förutom under 4 dagar i november samt 4 dagar i December, hos CDON.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Detta hålla typ alla butiker på med men ändå fult.

Var en nedsatt router i dagens lucka från cdon.
Nedsatt till 699kr med ett ordinariepris på 1090kr.
Prisjakt hade ej hunnit uppdatera priset, priset innan rea hade varit 899kr.
Enligt prisjakt prishistorik har routern som mest kostat 1086kr.

Emellertid går prisstatistiken endast tillbaka till sep 2017 (verkar som routern började säljas av prisjaktanslutna butiker då). Men tänker att cdon borde haft ordinarie pris 1090kr någon gång sen sep 2017 för att påstå att det skulle vara ordinarie pris.

Jaja har inget mål med tråden, retar mig bara lite att man alltid måste kontrollera att det butikerna påstår verkligen stämmer och ville skriva av mig lite.
Mycket fake nu för tiden, fake news och fake prices

CDON har enligt Prisjakt haft routern för 1090 kronor 2017-10-04 till 2017-11-24 samt 2017-11-28 till 2017-12-08. Att det billigaste priset på Prisjakt varit under 1090 hela tiden kvittar, det är fortfarande CDON:s ordinarie pris.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ah sorry jag som tog fel gällande den historiska prisutvecklingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

CDON har enligt Prisjakt haft routern för 1090 kronor 2017-10-04 till 2017-11-24 samt 2017-11-28 till 2017-12-08. Att det billigaste priset på Prisjakt varit under 1090 hela tiden kvittar, det är fortfarande CDON:s ordinarie pris.

Nja när det gäller ett par dagar utspridda över ett år så kvittar det ju inte, de kan säga rekommenderat försäljningspris men inte ordinarie för isf ska varan har varit på rea resten av tiden och det finns lagar och regler gällande just rea.
Rean ska vara under begränsad tid (95% av året klassas inte och de har nog medvetet inte kallat det rea, därav gäller inte 1090 som ordinarie pris)
Man får inte heller höja priser och sedan kalla det rea när man sänker direkt efter etc
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Nja när det gäller ett par dagar utspridda över ett år så kvittar det ju inte, de kan säga rekommenderat försäljningspris men inte ordinarie för isf ska varan har varit på rea resten av tiden och det finns lagar och regler gällande just rea.
Rean ska vara under begränsad tid (95% av året klassas inte och de har nog medvetet inte kallat det rea, därav gäller inte 1090 som ordinarie pris)
Man får inte heller höja priser och sedan kalla det rea när man sänker direkt efter etc
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Så du menar att 61 av senaste 69 dagarna inte räcker för att det ska vara ordinarie pris? Och höjning precis innan? Första höjningen var 20 dagar innan sänkning andra 1090 var 10 dagar innan sista sänkningen (efter en 4 dagars sänkning i samband med Black Friday).

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

En fråga gällande prisjakt, kan vissa butiker välja att inte delta? Ser ibland butiker som länge haft varan i lager, men när man klickar på den finns ingen prishistorik.

Permalänk

Oavsett om just denna produkt är korrekt prissatt eller inte så är det väldigt förekommande att man fuskar med ordinariepriserna för att kunna skriva att rabatten är större än va den egentligen är.
Själv har jag i princip slutat handla grejer och nöjer mig med det jag har istället, blev så trött på alla fejkade priser och sommar,höst,vår,vinter,halloween-reor....

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Så du menar att 61 av senaste 69 dagarna inte räcker för att det ska vara ordinarie pris? Och höjning precis innan? Första höjningen var 20 dagar innan sänkning andra 1090 var 10 dagar innan sista sänkningen (efter en 4 dagars sänkning i samband med Black Friday).

Jag skulle inte kalla något som varit gällande 40% av tiden varan varit ute för försäljning som ordinarie pris nej, ordinarie pris skulle jag i så fall sätta som 899:- då det var priset den lanserades med och som satt drygt en månad innan det sänktes med 100 kr i ytterligare en månad. Tittar man även på det genomsnittliga priset bland återförsäljare som varit större delen av varans liv (som ändå är rätt kort tid) så ligger det på just runt 900:- +/- 20kr.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood