Skatt på crypto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Nu var ju frågan hur vinst på cryptovalutor skall skattas och det var det som vi har besvarat. Vill du vara skattesmitare och unvika att göra rätt för dig sig så må det vara möjligt. Dock kommer Avanza att fråga dig var pengarna kommer ifrån då det är tvugna att undersöka detta pga pengatvätt.

Min personliga åsikt när man läser trådar som dessa så är det många som tycker man bör kunna se mellan fingrarna och inte suget av att skatta på vinsten då det är möjligt att komma undan. När personer har flera hundra procent i avkastning och inte är sugna på att skatta 30% så blir det lite skrämmande. Blir samtidigt nyfiken om samma personer tycker att det är lika okej med svartjobb, skattesmitning eller det som är kreativa med deras skatteplanering i stil med Paradisläckan.

Man får även göra förlustavdrag på deklarationen med värdepapper, stor risk att skatteverket inte håller med och att det blir att processa om den biten. Vill dom dra in skattepengar får dom vara tydliga med förlustavdraget

Vill man betala skatt till en skattesmitare som inte vill göra rätt för sig så visst

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Man får även göra förlustavdrag på deklarationen med värdepapper, stor risk att skatteverket inte håller med och att det blir att processa om den biten. Vill dom dra in skattepengar får dom vara tydliga med förlustavdraget

Är det otydligt med förlustavdraget idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det otydligt med förlustavdraget idag?

Är det tydligt med förlustavdraget idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Nu var ju frågan hur vinst på cryptovalutor skall skattas och det var det som vi har besvarat. Vill du vara skattesmitare och unvika att göra rätt för dig sig så må det vara möjligt. Dock kommer Avanza att fråga dig var pengarna kommer ifrån då det är tvugna att undersöka detta pga pengatvätt.

Min personliga åsikt när man läser trådar som dessa så är det många som tycker man bör kunna se mellan fingrarna och inte suget av att skatta på vinsten då det är möjligt att komma undan. När personer har flera hundra procent i avkastning och inte är sugna på att skatta 30% så blir det lite skrämmande. Blir samtidigt nyfiken om samma personer tycker att det är lika okej med svartjobb, skattesmitning eller det som är kreativa med deras skatteplanering i stil med Paradisläckan.

I ett land som Sverige, där jag inte får ett piss för min skatt, tycker jag det är helt okej med svartjobb och skattesmitning. Det får alla gärna pyssla med utan att jag lyfter ett finger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Är det tydligt med förlustavdraget idag?

Vad är det som du upplever som otydligt med förlustavdrag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

I ett land som Sverige, där jag inte får ett piss för min skatt, tycker jag det är helt okej med svartjobb och skattesmitning. Det får alla gärna pyssla med utan att jag lyfter ett finger.

Du bor inte i Sverige antar jag? I så fall aldrig gått i skolan eller varit hos tandläkaren eller behövt besöka sjukvården?

Skattetrycket må vara högre än vad jag önskar och jag tycker inte att skatteintäkterna används på bästa sätt men att säga att man inte får något för skatten kan jag inte hålla med om.

Permalänk
Medlem

Ska man skatta på vinsten? Visst.
Men först ska man dra av inköpskostnader, och driftskostnader, från försäljningen. Det som blir kvar är vinsten. Så, fortsätt köpa hårdvara för att fortsätta generera mer crypto, borde kunna vara ett ekorrhjul. Förutsatt att man faktiskt kan tjäna pengar på sin mining. Om vi pratar om köp & sälj vinster, är det ju bara att skatta och se glad ut.

Ingen regel utan undantag. Om du köper och säljer crypto valuta utan vinstintresse, är det en hobby. Så länge du inte plockar ut pengarna, utan de står kvar hos handlaren du gör dina affärer genom, så borde det inte räknas som försäljning förrns du faktiskt tar ut dem, och då borde det vara en gräns på 50 000:-, för enskilda icke upprepade försäljningar. Typ en gång om året alltså.
Men jag hade räknat med att Skatteverket vill bråka om definitionen "inkomst av hobby" om de kommer på att pengarna kommer från crypto-valutor.
Definitionen är att det inte får vara din huvudsakliga inkomst, och att du inte gör det för någon annans räkning. Så det borde gå att argumentera framgångsrikt för det...
Och, pengarna man investerat är en kostnad, så den ska ju dras ifrån.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ska man skatta på vinsten? Visst.
Men först ska man dra av inköpskostnader, och driftskostnader, från försäljningen. Det som blir kvar är vinsten. Så, fortsätt köpa hårdvara för att fortsätta generera mer crypto, borde kunna vara ett ekorrhjul. Förutsatt att man faktiskt kan tjäna pengar på sin mining. Om vi pratar om köp & sälj vinster, är det ju bara att skatta och se glad ut.

Ingen regel utan undantag. Om du köper och säljer crypto valuta utan vinstintresse, är det en hobby. Så länge du inte plockar ut pengarna, utan de står kvar hos handlaren du gör dina affärer genom, så borde det inte räknas som försäljning förrns du faktiskt tar ut dem, och då borde det vara en gräns på 50 000:-, för enskilda icke upprepade försäljningar. Typ en gång om året alltså.
Men jag hade räknat med att Skatteverket vill bråka om definitionen "inkomst av hobby" om de kommer på att pengarna kommer från crypto-valutor.
Definitionen är att det inte får vara din huvudsakliga inkomst, och att du inte gör det för någon annans räkning. Så det borde gå att argumentera framgångsrikt för det...
Och, pengarna man investerat är en kostnad, så den ska ju dras ifrån.

Där är ju intressant vad som är kostnad för kryptominingen också. GPUerna kostar, elen också. Men sen behövs det ju en hel dator runtomkring som också är en kostnad. Har dock för mig att det dryftats tidigare och man hävdat att hårdvaran inte är avdragsgill.

Permalänk
Medlem

@giplet: Nej, skatt är stöld från folket och inget annat (moraliskt sett).

Se absolut till att kontakta Skatteverket så att ni inte åker dit på skattebrott då ni säljer crypto. Ni vill inte ha problem med skatteverket, det är den största maffiaverksamheten i Sverige.

Visa signatur

Kör endast Debian numer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ska man skatta på vinsten? Visst.
Men först ska man dra av inköpskostnader, och driftskostnader, från försäljningen. Det som blir kvar är vinsten. Så, fortsätt köpa hårdvara för att fortsätta generera mer crypto, borde kunna vara ett ekorrhjul. Förutsatt att man faktiskt kan tjäna pengar på sin mining. Om vi pratar om köp & sälj vinster, är det ju bara att skatta och se glad ut.

Ingen regel utan undantag. Om du köper och säljer crypto valuta utan vinstintresse, är det en hobby. Så länge du inte plockar ut pengarna, utan de står kvar hos handlaren du gör dina affärer genom, så borde det inte räknas som försäljning förrns du faktiskt tar ut dem, och då borde det vara en gräns på 50 000:-, för enskilda icke upprepade försäljningar. Typ en gång om året alltså.
Men jag hade räknat med att Skatteverket vill bråka om definitionen "inkomst av hobby" om de kommer på att pengarna kommer från crypto-valutor.
Definitionen är att det inte får vara din huvudsakliga inkomst, och att du inte gör det för någon annans räkning. Så det borde gå att argumentera framgångsrikt för det...
Och, pengarna man investerat är en kostnad, så den ska ju dras ifrån.

Om du ska dra av inköpskostnader, driftskostnader etc. så behöver du ha ett företag, och då löser sig hela skattebiten också.

Annars får du dra av driftskostnader mot intäkt, det som är kvar är vinst och ska skattas på.

Sen angående den mittersta paragrafen så finns det inget rim och reson i det, många handlar aktier som en hobby, men det finns inte många som undviker skatt, varför inte?

Om du kommer behöva skatta är en fråga, det enda vägen som du kan slippa betala skatt är om det är en hobby och då gäller specifika regler, det är absolut inte sant att man kan åberopa hobby och komma undan. Du tradar krypto med vinstsyfte.
Mining är däremot lite knepigare, men det är nog klurigt att se det som en hobby med.

Du kan sedan komma undan utan att betala skatt, men det är inte korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det som du upplever som otydligt med förlustavdrag?

Finns det något som beskriver det gällande krypto på sv?
Vad är det som du upplever som tydligt med förlustavdrag?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara handla certifikat på kryptovalutor så slipper man alla problemen?
Självklart är det inte möjligt om man minear själv.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Varför inte bara handla certifikat på kryptovalutor så slipper man alla problemen?
Självklart är det inte möjligt om man minear själv.

Finns endast certifikat för dem större kryptovalutorna, sedan finns det väl lite fler certifikat för mindre på plus500 och liknande sidor men dessa certifikat är skapade för en snabbare trading. Om du vill köra en Buy and Hold strategi av mindre kryptovalutor är det mest prisvärda att handla via bitstamp och liknande och därmed tvungen att skatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Vad är det som du upplever som tydligt med förlustavdrag?

Jag tycker det hör till god ton att svara på en fråga istället för att ställa en motfråga.

Om skatteverket anser att handel med kryptovalutor skall beskattas på samma sätt som med övriga värdepapper så utgår jag från att samma regelverk gäller.

Permalänk
Medlem

@clappen:

I vilka länder får du så mycket mer för din skatt, och vad?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är JA. Jag betalar skatt för mina aktievinter och varför skulle crypto göra att det är mer legitimt att smita undan.
Följ sveriges lagar kring skatt, njut sedan av nästintill gratis sjukvård, vägar, skolor, äldreomsorg etc.

Crypto vinster ska deklareras punkt slut!! Hur kan skatteverket svara på.
Tycker ni som vill bryta mot lagarna även att det är ok att stjäla toalettpapper på offentliga toaletter, tar springnota hos tandläkaren etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

@clappen:

I vilka länder får du så mycket mer för din skatt, och vad?

USA. Du betalar för dig själv

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Har bott i USA under 12 mån tack vare att uppdrag via jobbet och skulle säga att kostnaden i slutändan landar på ungefär som här i Sverige för att nå samma levnadsstandard, du får dock inget för den skatt du betalar, men du har däremot rätt att du måste betala för allt du vill ha. Men att få betala allt själv betyder ju att du inte fåt ett skvatt för den skatt du betalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jo, det vet jag. Likaså är förmögenhets- och arvsskatten borttagna.

Hm... utan motprestation ja. Nu är det ju så att jag tidigare har hjälpt mina föräldrar med diverse arbeten på min lediga tid. Målning, städning, gräsklippning och lite allt möjligt som husägare får pyssla med.

Så egentligen skulle de pengarna jag fick, beskattas, om man ser det från skatteverkets perspektiv?

Nej, ni hade ingen uppgörelse om att du skulle få betalt. Att de några år senare ville ge dig en gåva utan direkt koppling till sysslorna du hjälpt till med är helt ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

@oouhdawg: Har bott i USA under 12 mån tack vare att uppdrag via jobbet och skulle säga att kostnaden i slutändan landar på ungefär som här i Sverige för att nå samma levnadsstandard, du får dock inget för den skatt du betalar, men du har däremot rätt att du måste betala för allt du vill ha. Men att få betala allt själv betyder ju att du inte fåt ett skvatt för den skatt du betalar

Ekvationen är att du i USA inte kan betala mer än din egen kostnad. Sverige däremot är ekvationen att du måste minst betala för dig själv, och någon annan.

För en vanlig person förstår jag att du betalar samma som i Sverige. Säg sedan att du tjänar 500k i månaden, helt plötsligt stegar inte kostnaderna för dig upp i USA, men i Sverige får du betala desto mer skatt (Som inte kommer ge dig tillbaka någonting alls).

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Absolut, visst är det så...men ibland verkar det som att folk tror att det är ett underland att bo i just när det kommer till skatterna, vilket det i många fall inte är men i vissa fall är det absolut så. Jag upplevde det dock som ungefär lika dyrt att ha samma levnadsstandard och samma vardagliga skydd här som där.

Men rätt OT egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Säg sedan att du tjänar 500k i månaden, helt plötsligt stegar inte kostnaderna för dig upp i USA, men i Sverige får du betala desto mer skatt (Som inte kommer ge dig tillbaka någonting alls).

Så du hävdar att man inte har progressiv beskattning i USA? Har de nyligen ändrat detta? Min minnesbild när jag har pratat med folk i USA är att de har en progressiv beskattning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd låst*
Nu har det blivit någon form av skattedebatt och vart man får valuta för sina pengar.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Så du hävdar att man inte har progressiv beskattning i USA? Har de nyligen ändrat detta? Min minnesbild när jag har pratat med folk i USA är att de har en progressiv beskattning.

I jämförelse pratar vi nu