Permalänk

Risk

Jag undrar var man kan spela Risk mot andra människor och liknande, gärna med fritt val av värld att spela i.

(Jag har sett tråden om General här men vill gärna ha fler förslag.)

Den bästa sidan för detta var nog SGN, men de har offentliggjort att de kommer att stänga sin sida när premium löper ut för användarna. Om informationen på sidan stämmer så startades det av ett gäng eldsjälar, mest för skoj skull, och i så fall är det ingen stor koncern bakom initiativet. Orsaken till nedläggningen ska enligt ett nyligen publicerat meddelande vara att skattesystemet såväl i USA som i resten av världen gör det odrägligt att driva företag. På SGN kan/kunde man välja mellan ett stort utbud av världar varje gång man ville starta ett nytt korrespondensspel. En hel del kan väl önskas utöver vad de erbjöd men jag har aldrig sett något bättre och de alternativ jag har sett upplevde jag som ganska skräpiga. Troligtvis har jag dock missat något, och därför postar jag den här tråden.

Förslag?

För övrigt är detta mitt första inlägg. Jag kommer troligtvis att bli kvar en längre tid även om jag kanske inte kommer att posta så mycket. Såvitt jag vet är detta det bästa forumet för just datorer.

Permalänk
Medlem

Har ingen koll alls, men det finns ett spel som heter Tabletop Simulator på Steam där man kan spela diverse brädspel skapade av användarna.

Sökte på Risk i Steam:s workshop för spelet:
https://steamcommunity.com/workshop/browse/?appid=286160&sear...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Tack för tipset! Har inte prövat än. Undrar lite hur det går till rent praktiskt, hur många som spelar ett visst spel, osv. Man måste ladda ned spelet för att sedan spela mot andra på nätet? Det verkar en smula tillkrånglat kanske. Under tiden har jag prövat en sida som heter Major Command som verkar helt i klass med SGN.

Permalänk
Medlem

@Bonnajävel du borde länka lite för att göra tråden mer spännande;)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag köpte risk till mobilen på android, det kan du köra online mot andra personer. Finns lite olika kartor också och olika tidsgränser man kan välja. Går köra gratis också men du måste du vänta en viss tid mellan spelomgångarna.

Risk global domination heter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Risk global domination på mobilen)android/ios) kör extremt många, jag ser det på tåget, bussen överallt.

Jag har själv testat det men det var det sämsta spel jag någonsin kört då det milt sagt var så inih-lvete beroendeframkallande och jag ville spela det hela tiden, just detta att man kan tävla emot andra och höja sin rank bidrar.

Jag klarade ej av att hantera spelet så jag fick avinstallera det.
Men som sagt testa på, men du är varnad för beroendet.

Långt innan körde jag risk på datorn, det var i princip detsamma.

Jag vill för övrigt ge risk på mobilen högt betyg för utformning, det enda som jag direkt störde mig på var ej dynamisk tidbegränsning på drag. Alltså när man sätter upp ett multispel så kan man lägga in tidbegränsning på dragen, det är bra för vissa går ifrån spelet, tappar internetuppkoppling etc. Men i slutet när man bara är två spelare kvar så har jag ofta varit med att vi är ungefär jämlika och det blir då en liten tävling om vem som snabbast kan göra sina dra, då man nu helt plötsligt gör extremt många under varje tur.

Permalänk
Medlem

Jo, lite tillkrånglat är det. Det är inte så enkelt att bara joina in och köra på en gång.

https://www.youtube.com/watch?v=s1OxqV5K-Q8

Dock har jag inte Tabletop Simulator, så jag är inte värdig att orda mig. Men jag har hållit ögonen öppna för jag gillar allmänt brädspel.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

För övrigt, kanske brädspelsintresserade här på forumet skulle slå sina huvuden ihop och införskaffa Tabletop Simulator, 20 euro på Steam, så kan man spela nån kväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För 15 år sen spelade jag dagligen på Risk ladder games, en community där det var många spelare från hela världen. På söndagar var där en turnering där man efter ett antal vinster blev bjuden på resa till en av deltagarna (It miljonär i Texas) för att spela IRL. Hittar tyvärr inte det nu. Men ska leta vidare, det suger i Risktarmen. Annars kan vi kanske slå oss ihop ett gäng här och spela.

Edit: Hittade det nu, Cases´s ladder, där kan du utgå för att hitta Riskspel, reggade mig precis på Gameranger. Får se om det är något att ha.
Finns tydligen här också:
www.ewarzone.com

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Tror jag ljög lite grann, är faktiskt ganska enkelt. Bara man hittar folk som för tillfället är intresserad av att köra, ty det finns oändligt många brädspel, men en begränsad spelskara. Införskaffade spelet bara för att jag var nyfiken, installerad Secret Hitler, Monopol och Risk som är gratis bland många andra spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apropå Risk vill jag rekommendera Risk: Europe. Det har lite mer djup än vanilla Risk. Även Spheres of Influence sägs vara en Risk-killer, men har inte provat det själv än!

Permalänk
Medlem

Sphere of Influence verkar finnas till Tabletop Simulator, samt Risk Europe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

risk faction spelade jag galet mycket på ps3, skaffade det sen till pc på steam men jag kommer ihåg att det aldrig var någon online så man var tvungen att lägga till folk i risk faction steamgrupper och bjuda in dom så det blev mycket bökigare än att lira på konsoll. När jag lirade på konsol så fanns det alltid spel, men det är några år sedan nu så det kan ha dött ut.

Skrivet av anon159643:

Risk global domination på mobilen)android/ios) kör extremt många, jag ser det på tåget, bussen överallt.

Jag har själv testat det men det var det sämsta spel jag någonsin kört då det milt sagt var så inih-lvete beroendeframkallande och jag ville spela det hela tiden, just detta att man kan tävla emot andra och höja sin rank bidrar.

Jag klarade ej av att hantera spelet så jag fick avinstallera det.
Men som sagt testa på, men du är varnad för beroendet.

Långt innan körde jag risk på datorn, det var i princip detsamma.

Jag vill för övrigt ge risk på mobilen högt betyg för utformning, det enda som jag direkt störde mig på var ej dynamisk tidbegränsning på drag. Alltså när man sätter upp ett multispel så kan man lägga in tidbegränsning på dragen, det är bra för vissa går ifrån spelet, tappar internetuppkoppling etc. Men i slutet när man bara är två spelare kvar så har jag ofta varit med att vi är ungefär jämlika och det blir då en liten tävling om vem som snabbast kan göra sina dra, då man nu helt plötsligt gör extremt många under varje tur.

Jag brukar alltid välja 3-5min spel för jag blir så stressad annars. Två negativa saker jag har stött på dock, 1 att man blir kickad från spel om man når expert/master rank och sen den andra är att vissa verkar lira med två konton och fuska. Annars är det som du säger, sjukt beroendeframkallade. Jag har redan nött 40 timmar och det är rätt imponerande med tanke på att jag typ aldrig lirar på mobilen annars. På senare tid har jag börjat lira lite mer de andra banorna än den klassiska och även lagt till lite bottar. Så det finns bra med variation i spelet.
Skickades från m.sweclockers.com