AMD Ryzen med Vega-grafik prestandatestas – bättre än Geforce GT 1030

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen med Vega-grafik prestandatestas – bättre än Geforce GT 1030

Inom kort lanserar AMD "Raven Ridge" för stationära datorer, där arkitekturerna Zen och Vega samsas på samma kisel. Nu hittar tester på grafikprestandan ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sickness på hög nivå.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se något som kan konkurrera med Intel Core i7 fast med bättre grafikprestanda.
Har man en Core i7 kanske man inte vill köpa en Ryzen 3 eller 5.

Permalänk
Medlem

Alltid gillat AMD's integrerade grafiklösningar, då jag har tittat har det alltid fungerat bättre och snabbare än Intel i just spel.

Permalänk
Medlem

Lär bli ännu roligare när man lyckas skruva upp hastigheterna för minnen,cpu och igpu
Nära rx 460 prestanda kanske då ?

Permalänk

Är det här samma grafikkrets som kommer finnas i Intels nya NUC? För jag har för mig att Linus på LTT sa att den kommer ha nära gtx 1060 prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se något som kan konkurrera med Intel Core i7 fast med bättre grafikprestanda.
Har man en Core i7 kanske man inte vill köpa en Ryzen 3 eller 5.

Förstår inte varför man skulle vilja byta om man redan har bra hårdvara?
Priserna som cirkulerar på $99 och $169 talar om en hel del om vilket segment de riktar sig mot.
Dessa är för de som vill ha en billig dator utan extra grafikkort eller högsta möjliga CPU prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Är det här samma grafikkrets som kommer finnas i Intels nya NUC? För jag har för mig att Linus på LTT sa att den kommer ha nära gtx 1060 prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det är inte samma. Jag har för mig den Intel ska ha använder sig av runt 1700 stream-processorer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Årets CES-mässa hade ett par laptops med Ryzen, vilket är ju rätt spännande och man hoppas att de ska dyka upp på den Svenska marknaden snart.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Är det här samma grafikkrets som kommer finnas i Intels nya NUC? För jag har för mig att Linus på LTT sa att den kommer ha nära gtx 1060 prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte samma krets RX Vega M GL som Intel använder ser du överst i grafen på första bilden i artikeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se något som kan konkurrera med Intel Core i7 fast med bättre grafikprestanda.
Har man en Core i7 kanske man inte vill köpa en Ryzen 3 eller 5.

jag förstår inte riktigt vad du menar? en I7 är i 3000+ kr segmentet och AMDs APUer är mellan 800-1800kr. med bättre grafikprestanda. jag ser inte riktigt hur Intel kan konkurrera med AMD här.
Jag har väntat på det här ifrån AMD ända sedan de började prata om Fusion 2008-2009.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Något som är intressant är hur otroligt mycket bättre grafikpoäng Ryzen 3-modeller får jämfört med A12-9800. Själva processorkärnorna spelar säkert in, men här verkar man faktiskt se vad AMD fokuserat Vega-arkitekturen på: energieffektivitet.

Jag vet att när man skruvar upp klockfrekvensen så skjuter energiförbrukningen i höjden, som på de dedikerade Vega-grafikkorten. Men när den hålls kring 1100 mhz så presterar den väldigt bra och med mycket lägre förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Är det här samma grafikkrets som kommer finnas i Intels nya NUC? För jag har för mig att Linus på LTT sa att den kommer ha nära gtx 1060 prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är ett inbyggt grafikkort, intel och radeons samarbete har ett helt fristående grafikkort.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv

Med dessa blir billig desktopen kung igen. Är man ingen gamer men ändå gillar att kunna spela lite starcraft eller sims på sin dator så blir denna perfekt.

Får vi ner ram och ssd priserna lite under 2018 så kan man räkna med ett helt system i kompakt format för 3-4000kr.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på bättre prestanda för grafik delen. En AMD Ryzen CPU med grafik som RX Vega M GL för desktop.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att denna för den stora skaran kan bli riktigt bra, de flesta behöver inte ha mer cpu eller gpu än så.. Men som nämns ssd och ram plockar till pengar.

Vad jag tolkar så fungerar vanliga AM4 moderkrot och det vore skitgrymt.
https://hothardware.com/news/amd-raven-ridge-apu-support-exis...

För min del är jag sugen på en väldigt kompakt dator med detta i.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se något som kan konkurrera med Intel Core i7 fast med bättre grafikprestanda.
Har man en Core i7 kanske man inte vill köpa en Ryzen 3 eller 5.

Frågan är vart finns marknaden? Vem vill betala för en så pass bra CPU utan att köpa dedikerad grafik? De flesta i7 användare använder ju inte iGPUn.

Men jag skulle vilja se vart den här nya Ryzen APU:n hamnar med riktigt snabba minnen (3000MHz och upp) samt med en rejäl kylare och överklockning på grafikdelen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror att denna för den stora skaran kan bli riktigt bra, de flesta behöver inte ha mer cpu eller gpu än så.. Men som nämns ssd och ram plockar till pengar.

Vad jag tolkar så fungerar vanliga AM4 moderkrot och det vore skitgrymt.
https://hothardware.com/news/amd-raven-ridge-apu-support-exis...

För min del är jag sugen på en väldigt kompakt dator med detta i.

Mitt AM4-kort har HDMI, VGA och DVI som inte går att använda, gissar på att de är avsedda för dessa.

Detta är nog riktat mot HTPC och soffpotatisar, blir en trevlig uppgradering för min gamla AM3-HTPC i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Hade hoppats på bättre prestanda för grafik delen. En AMD Ryzen CPU med grafik som RX Vega M GL för desktop.

Sweclockers skrev ju om en processor med Zen + vega som skulle vara kraftfull och ha hög TDP. För ett tag sedan (innan Ryzen lanserades) vi får se hur mycket sanning det var i den artikeln. Tycker de borde göra det annars får ju intel det segmentet för sig "själva"

@GuuFi du borde kunna använda dina videoutgångar redan nu med en bristol ridge. (9000 serien till AM4)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Mitt AM4-kort har HDMI, VGA och DVI som inte går att använda, gissar på att de är avsedda för dessa.

Detta är nog riktat mot HTPC och soffpotatisar, blir en trevlig uppgradering för min HTPC i alla fall.

Ja, de portarna är nog till för denna cpu.

Angående vem processorn är till för så är det många, det är väldigt många som har behov av en enklare dator här och där.Det finns ingen mening med att alla ska vara dyrare och denna har både cpu och gpu som räcker till det mesta som man gör på de sekundära maskinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle vilja se något som kan konkurrera med Intel Core i7 fast med bättre grafikprestanda.
Har man en Core i7 kanske man inte vill köpa en Ryzen 3 eller 5.

Tror nog de flesta med i7 950 skulle överväga Ryzen faktiskt. Sedan har man detta med pris kontra prestanda. Dessa Ryzen processorer är till för att kosta så lite som möjligt samt hålla nere strömförbrukningen. Inte att konkurrera med Intels i7 processorer som kostar mer än det dubbla.

Skrivet av Dew87:

Hade hoppats på bättre prestanda för grafik delen. En AMD Ryzen CPU med grafik som RX Vega M GL för desktop.

Hade det slagit in så hade du fått betala också för det.. vilket i sin tur inte hade varit ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men jag skulle vilja se vart den här nya Ryzen APU:n hamnar med riktigt snabba minnen (3000MHz och upp) samt med en rejäl kylare och överklockning på grafikdelen.

Rätt säker på att du inte kommer se några magiska skillnader, knappast värt kostnaderna för att köpa snabbare minnen och en rejäl kylare, då blir det nog samma pris i slutändan som ett dedikerat grafikkort som säkerligen kommer prestera bättre, om man nu inte har behov av något litet chassi, men intressant är det

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Rätt säker på att du inte kommer se några magiska skillnader, knappast värt kostnaderna för att köpa snabbare minnen och en rejäl kylare, då blir det nog samma pris i slutändan som ett dedikerat grafikkort som säkerligen kommer prestera bättre, om man nu inte har behov av något litet chassi, men intressant är det

Alltid roligt att se hur mycket hårdvara kan bli pushad

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Mitt AM4-kort har HDMI, VGA och DVI som inte går att använda, gissar på att de är avsedda för dessa.

Detta är nog riktat mot HTPC och soffpotatisar, blir en trevlig uppgradering för min HTPC i alla fall.

Absolut, tråkiga i kråksången är att 99% av alla B350/x370 kort enbart har officielt stöd för HDMI 1.4b. HDMI 2.0 eller hellst HDMI 2.1 har jag tyckt att de kunnat ha på korten. När korten hävdas att kunna andvändas tom år 2020. HDCP 2.2 kom i HDMI 2.0 och krävs för uppspelning av DRM material i 4K. Att många AM4 kort inte har ex. ett Intel nätverkskort på sig, förstår jag (kostnadsskäl). Får ner kostnaderna. Men att enbart släppa en HDMI 1.4b port på Am4 korten som sägs kunna husera nyare Ryzen släpp ända in i 2020 är ett stort frågetecken för mig (moderkorttillverkarna vill att vi köper nya moderkort för att titta på 4K DRM material på 4K TV:n ?).

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

Alla spelar inte med sina maskiner..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@bjan_84: Du glömmer att många många moderna spel knappt behöver någon kraft alls.

Du får vara mer specifik när du säger så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr. MASS:

Absolut, tråkiga i kråksången är att 99% av alla B350/x370 kort enbart har officielt stöd för HDMI 1.4b. HDMI 2.0 eller hellst HDMI 2.1 har jag tyckt att de kunnat ha på korten. När korten hävdas att kunna andvändas tom år 2020. HDCP 2.2 kom i HDMI 2.0 och krävs för uppspelning av DRM material i 4K. Att många AM4 kort inte har ex. ett Intel nätverkskort på sig, förstår jag (kostnadsskäl). Får ner kostnaderna. Men att enbart släppa en HDMI 1.4b port på Am4 korten som sägs kunna husera nyare Ryzen släpp ända in i 2020 är ett stort frågetecken för mig (moderkorttillverkarna vill att vi köper nya moderkort för att titta på 4K DRM material på 4K TV:n ?).

Tyvärr är inte det här den enda anledningen att Intel är ett bättre val om man vill koppla datorn till sin 4K-TV för att kolla på film.

En annan anledning är att Netflix bara fungerar i 4K på Intels 7:e generation (Kaby Lake)-processorer eller senare.

Källa: https://arstechnica.com/gadgets/2016/11/netflix-4k-streaming-...

Detta gör tyvärr Ryzen till ett sämre val när det handlar om att bygga en HTPC eller vill koppla den till sin 4K-TV.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjan_84:

Jag förstår inte syftet med en APU. Grafikprestandan kommer alltid vara på tok för dålig för moderna spel. Om än dessa nya APU:er påvisar dubbel prestanda mot konkurrensen, vad ska de användas till?

Du kan spela moderna spel på en GT 1030. Du kan inte förvänta dig högsta inställningar, men du drar du ner lite så kan du driva runt spel som t.ex. Battlefield 1 i en spelbar nivå (46 fps low, 52,8 fps average, 1080p low settings). Källa: http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gt-1030-2g...

Går till och med att spela riktigt krävande spel som Assassins Creed Origins på en Pentium G4560 med en GT1030. Källa: https://www.youtube.com/watch?v=znB3v6ZOmb4

Min gissing är att Ryzen 5 2400G skulle dra runt spelet bättre än maskinen i videon ovan, eftersom Assassin's Creed Origins är ganska CPU-hungrigt, och en Ryzen 5 har betydligt mer CPU-kraft än en Pentium.

Min analys är alltså att en Ryzen 5 2400G även den kunna dra runt moderna spel utan dedikerad GPU. Men visst, du ska inte förvänta dig några underverk, och det kommer vara ganska fult när man stänger av allt eye candy, men det kommer att vara spelbart. Det gäller att sätta förväntningarna på rätt nivå.

Men det är ändå mer än man kan säga om Intels inbyggda GPU:er... (förutom den nya Kaby Lake-R alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tyvärr är inte det här den enda anledningen att Intel är ett bättre val om man vill koppla datorn till sin 4K-TV för att kolla på film.

En annan anledning är att Netflix bara fungerar i 4K på Intels 7:e generation (Kaby Lake)-processorer eller senare.

Källa: https://arstechnica.com/gadgets/2016/11/netflix-4k-streaming-...

Detta gör tyvärr Ryzen till ett sämre val när det handlar om att bygga en HTPC eller vill koppla den till sin 4K-TV.

Precis, Netflix stream 4K HDCP 2.2 kräver en Intel processor. Ganska sjukt när det finns mängder med folk som sitter med diskreta grafikkort som skulle vara möjligt. Är det en fråga att licensiera korten eller vad ?

Verkar vara nätt och jämt att man klarar att se på Twitch streamers i 2560x1440 @60Hz med 1.4b

EDIT: Hur är det med streama Netflix DRM 4K material med en hemmabioförstärkare. Alla moderna (typ de som säljs nu 2017 och 2018 år
s modeller) klarar och vara mellanhand i HDMI växlaren för att skicka vidare till TV:n ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz