Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sweclockers redaktion har också publicerat en artikel med dessa bilder och fortnite video på framsidan

Ja, jag såg det sen missat det helt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Undrar om det skulle gå att modda på en 3080 FE-kylare på ett 68-6900xt vart det lider. Hade blivit en ultimat abomination, sticker lagom mycket i båda lägrens ögon.

Just for the heck of it!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Undrar om det skulle gå att modda på en 3080 FE-kylare på ett 68-6900xt vart det lider. Hade blivit en ultimat abomination, sticker lagom mycket i båda lägrens ögon.

Just for the heck of it!

Eller tvärtom men man kunde få "Radeon" att lysa grönt

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

RGT delade fler bilder nyss på referenskylaren, samt baksidan som matchar den läckta PCB:n.

Upp till 300W (men kan kanske gå över om man överklockar?), 256-bitars GDDR6 16GB , upp till 128MB infinity cache. Saker som han nämner igen.

Jag tänker säga det som jag tror.
Med tanke på att Coreteks, Jayztwocents och RGT har bilderna för referenskylaren (samma bilder, oberoende av varandra) så är det medvetna läckor från AMD eller Sapphire (Sapphire tillverkar referenskylarna). RGT hade t.ex inte fått tillåtelse att dela vissa bilder förrän en viss tidpunkt (samma kan nog gälla coreteks). Jayztwocents bröt mot detta så han fick publicera dem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

@Aleshi: Jodå jag kommer ihåg när det begav sig (läses som en gamling). Språket är levande, inte mer än så, och jag har ingen aning om vem som coinade begreppet först och vad det exakt menade men Big Navi verkar i dagsläget vara allt som är större än Navi10. Dock oftast mot kretsen som är 80CU. Vilket leder mig till följande tanke...

Lustigt nog är det inte bekräftat att 80CU är den största kretsen, bara den största som dataminats. 505 mm2 mot 252 mm2 är suspekt tycker jag. Antal CU går från 40 till 80; Det är liksom inte så att minneskontrollern tar dubbelplats från 256 till 384-bit, och det finns 2x VCN engines osv. Och tittar man på "Actually hardcore overclocking" senaste video https://www.youtube.com/watch?v=6uxLy1qWRAk
om backplaten och skruvposition så är det sannolikt att HBM2e används lika så som GDDR6. Hålen passar väldigt illa för signalkraven för GDDR6, men kanske funkar om det är en 384-bits bus... Finns helt enkelt för många osagda detaljer än

Ja alltså det är rätt lurigt att läckan är ganska exakt en dubbel Navi 10. Men det kan ju stämma. En del är ju ganska fast overhead med PCIe-gränssnitt och display och multimedia-enheter. Dubblar man enbart antalet beräkningsenheter så kanske det skickar den till typ 400mm², 450mm² med 50% fler minneskontrollers. Sedan kan mer avancerad arkitektur och strålspårning fylla ut resten. Sedan var ju både Navi 12 och Navi 14 kompaktare i placeringen av beräkningsenheter. Så finns nog en del utrymme för AMD att stoppa in saker. Men är väldigt tveksam till att de kombinerar HBM och GDDR6. Tror att man inte ska förutsätta att alla 8 hålen finns. Kanske bara är 6 hål, det är det läckta bilden pekar på. Och även om det är åtta hål så får det plats med två kretsar på vardera sida om hålen på tre sidor, vilket ger 12 kretsar per sida som ger 384-bitars buss. Men det pekar ju inte läckta bilden på. Så undrar hur de gjort. 256-bitars buss känns klent.
Men känns positivt. Räknar man på det så borde de kunna nå dubbla prestandan av RX 5700XT inom rimlig effekt om de har 50% bättre energieffektivitet. Det gör det strået vassare än RTX 3080.

Skrivet av medbor:

@Aja82:
Jag håller absolut med dig i sak @Aleshi och den vanligaste användningen är precis som du säger, men nu på senaste tiden är det många nya som skriver om dessa saker och orden har börjat flyta ihop lite av någon anledning.

Big Navi började som jag minns det som namnet på kretsen som skulle hamna i 5800/5900 som sedan aldrig släpptes (tror det var problem med klockhastigheten när kretsen blev så stor).

Sen fick namnet leva vidare som på en piedestal och som halo för vart de var på väg.

Det kom några rapporter om att de fixat problemen med stora kretsen och att det skulle bli en re-spin på första navi redan med uppskruvade frekvenser och den större kretsen, men sen blev det inget av med det heller.

Ändringarna som fixade första navis problem plockades då över till RDNA2 och frekvenserna som PS5 visar på en så stor masstillverkad krets är inget annat än extrema, och mycket högre än 5700XT.

Nu ska vi äntligen på se Big Navi på RDNA2 istället och det kommer bli fantastiskt att inte bara få rasterisering utan vettig konkurrens på flera nivåer.

Orginalkretsen hade säkert kunnat konkurrera med 2080ti redan, men ingen RT och annat hade nog inte sett så bra ut.

Så har jag förstått hela resan i alla fall, men det betyder inte att jag har helt rätt heller...

Nja alltså jag tror inte att jag någonsin sett minsta belägg för att det skulle finnas en Big Navi som inte var RDNA 2. Det fanns de som hoppades att Big Navi skulle komma redan till årsskiftet 19/20, eller kanske rent av under 2019. Men inget AMD sa eller några läckor tydde på något sådant. Är något mindre än ett halvår bort brukar det vara ganska kännt. Enda undantaget är ju Radeon VII, men där var ändå kretsen känd långt i förväg, endast att kortet skulle tas till konsument var en sen nyhet.
Med Navi så blev ju det som först sas vara en hybrid av GCN och RDNA marknadsfört som RDNA, och äkta RDNA blev marknadsfört som next-gen RDNA, vilket sedan blivit RDNA 2 i folkmun. Och det som sagts hela tiden är att Big Navi skulle vara på äkta RDNA med strålspårning, det var med äkta RDNA, eller Next-gen RDNA eller RDNA 2, som AMD lovade att återgå till entusiastsegmentet. Det var det som startade snacket om en stor krets som komma skulle, men det var hela tiden något som var lovat först med äkta RDNA, alltså RDNA 2.
Var har vi för källor på att det skulle funnits en Big Navi under utveckling på GCN-RDNA hybriden som vi idag kallar RDNA?

Permalänk
Medlem

@Aleshi: HBM2e till Navi21 modellerna och GDDR6 till Navi22? Intressant och se framåt sedan hur kortet faktiskt är upplagt. Från den förra funderingen så är jag lite inne på att kanske den högsta modellen även är 96-108 CU även om dessa inte har dataminats, fast det är bara en fundering. Dvs det enda som har publicerats är i linux-drivarna är den lägsta av Navi21. Hursomhelst, inget som är allvarligt ^_^

Permalänk
Medlem

Denna videon fann jag intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=EvU_thLGEoM

På grund av min tveksamhet för Ampere har jag (äntligen) beslutat mig för att invänta AMD. Jag har en riktigt bra känsla för RDNA2. Tror AMD kan få till det riktigt bra denna gången.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Denna videon fann jag intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=EvU_thLGEoM

På grund av min tveksamhet för Ampere har jag (äntligen) beslutat mig för att invänta AMD. Jag har en riktigt bra känsla för RDNA2. Tror AMD kan få till det riktigt bra denna gången.

Jag tror också 6000 serien är bättre än många tror. En känsla. AMD har varit ovanligt tysta och när det gäller AMD som gärna babblat tidigare men inte riktigt levererat så bådar det gott.
Sen tror jag det finns en del nytänk som kan vara bra. Talas om bl a 128mb cache som de kallar infinity cache och hastigheter kring lr strax ovan ps5 dvs 2200-2300mhz för big navi.
Redgamingtech har mer info o även rendering på det som troligen är 6700 serien samt bra bilder på 6900xt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Jag tror också 6000 serien är bättre än många tror. En känsla. AMD har varit ovanligt tysta och när det gäller AMD som gärna babblat tidigare men inte riktigt levererat så bådar det gott.
Sen tror jag det finns en del nytänk som kan vara bra. Talas om bl a 128mb cache som de kallar infinity cache och hastigheter kring lr strax ovan ps5 dvs 2200-2300mhz för big navi.
Redgamingtech har mer info o även rendering på det som troligen är 6700 serien samt bra bilder på 6900xt.

Yes jag följer allt jag kan runt RDNA2 för tillfället och det med cachen hintas även i videon jag länkade. Vi får hålla tummarna om att våra känslor stämmer!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

AMD's första RT kod i llvm.
[AMDGPU] gfx1030 RT support

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

AMD's första RT kod i llvm.
[AMDGPU] gfx1030 RT support

Oh shit. Hur kan jag inte ha märkt dessa samt info för gfx1030, 1031???? Ska kolla igenom dessa på en gång.

EDIT:
Har gått igenom targets och RT-uppdateringen nu. Nu kommer en extremt svag analys. (Jag kan tyvärr inte så mycket om det här. Gick igenom vissa delar som kan slås upp i ISA:n om jag behövde. Ska nämnas att då vissa delar är nya så kan de inte slås upp förrän de släpper den nya ISA:n).

16 Juni Navi21 target
Första jag noterade är image_msaa_load. Denna instruktionen har jag sett tidigare i Navi12s errorfil (tillsammans med rt instruktioner som stöds av Navi21). Iallafall, denna del använder sig av den nya image pathen som introducerades i RDNA.

Har GFX10_BEncoding, som jag inte har någon aning om vad det är. Beskrvining ”Encoding format GFX10_B". Jag gissar att det är ett nytt instruktionsformat? Jag antar att det är det som tillåter t.ex RT instruktioner eller msaa image load.

5 Augusti Navi22 target
Ser ut som Navi21. Faktiskt den första ur Navi som är identisk med en annan (navi14 och navi12 är olika).

16 September 1030 RT support
Finns inget av intresse som jag inte nämnt tidigare. Kan inte hitta något mer just nu.

Overall, ganska tråkigt.

La till analys
Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Oh shit. Hur kan jag inte ha märkt dessa samt info för gfx1030, 1031???? Ska kolla igenom dessa på en gång.

Inte ens vår herre är allsmäktig

Så varför ska vi....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om det nu stämmer att Navi 21 har 256 bit VRAM så borde det då vara en 192 bit VRAM på Navi 22 om Rogame's tweet stämmer.
Man får hoppas att det stämmer med 128 MB IF cache, då det bör väga upp den mindre bussen.

96 MB IF cache på Navi 22? Om det är kopplat till minneskontrollern....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om det nu stämmer att Navi 21 har 256 bit VRAM så borde det då vara en 192 bit VRAM på Navi 22 om Rogame's tweet stämmer.
Man får hoppas att det stämmer med 128 MB IF cache, då det bör väga upp den mindre bussen.

96 MB IF cache på Navi 22? Om det är kopplat till minneskontrollern....

Det är det stora mysteriet just nu, den låga bandbredden menar jag.

Ärligt talat hade jag varit otroligt skeptisk, om det inte var för bilderna av referenskortet.

Om det stämmer med den bandbredden, så har de antingen löst det på något annat sett, eller så är inte korten bättre än ett 2080 Ti, och med tanke på hur bra prestanda Xbox SX har, så har jag svårt att se Navi 21 helt plötsligt behöva en 300W kylare med dubbla 8-pin för en väldigt liten ökning över vad finns i den konsollen.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas AMD lyckas och det låter ju lovande på alla sätt. Speciellt när vi redan har spec för RDNA2 i konsolerna att gå på så vet vi redan att dom kommer kunna konkurrera med nvidia rätt bra denna gång.
Frågan är om dom kommer lyckas ta prestandakronan och det verkar inte omöjligt.

Räknar man lite snabbt så skulle en GPU med 80 CUs som körs i 2,3GHz och behåller ungefär samma utnyttjande av beräkningskraft (jag gissar att RDNA2 kommer bli bättre på det än RDNA) som i RDNA lägga sig på 3090 nivå.
Allt detta kommer troligtvis också vara till betydligt bättre energieffektivitet än 30-serien.

Själv tänker jag inte spendera mycket mer än 5000kr så är ointresserad av toppen men vore ändå roligt om AMD lyckas igen.
Och Navi 21 med 16GB för $549 låter som en bra kandidat, speciellt om det presterar i närheten av 3080.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Glöm inte att AMD för flera månader sedan utlovade en "Halo-produkt" i RDNA 2 serien.
Jag skulle inte kalla ett kort som presterar i övre mellansegmentet (3070/3080) för en Halo-produkt. Så jag tror de kan ha en 80 CU krets med HBM2 eller en väldigt fet minnesbuss som presterar ruskigt bra! Kanske kring eller över ett 3090. Spännande!! Hade hoppats på RDNA 2 event före Ryzen faktiskt. Mycket att se fram emot framöver iaf

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Glöm inte att AMD för flera månader sedan utlovade en "Halo-produkt" i RDNA 2 serien.
Jag skulle inte kalla ett kort som presterar i övre mellansegmentet (3070/3080) för en Halo-produkt. Så jag tror de kan ha en 80 CU krets med HBM2 eller en väldigt fet minnesbuss som presterar ruskigt bra! Kanske kring eller över ett 3090. Spännande!! Hade hoppats på RDNA 2 event före Ryzen faktiskt. Mycket att se fram emot framöver iaf

80 CU känns ju ganska självklart. En riktig haloprodukt skulle ju vara 120 CU, dvs 3x5700XT i beräkningskraft och den hade säkert hållit sig under 3090 i effekt ändå (<350W), eller nja det kanske hade dragit mer ändå men det hade fasen skyfflats pixlar!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Det är det stora mysteriet just nu, den låga bandbredden menar jag.

Ärligt talat hade jag varit otroligt skeptisk, om det inte var för bilderna av referenskortet.

Om det stämmer med den bandbredden, så har de antingen löst det på något annat sett, eller så är inte korten bättre än ett 2080 Ti, och med tanke på hur bra prestanda Xbox SX har, så har jag svårt att se Navi 21 helt plötsligt behöva en 300W kylare med dubbla 8-pin för en väldigt liten ökning över vad finns i den konsollen.

Xbox Serie X kan dra upp till 300W, kyllösningen har vapor chamber och allt är byggt som ett torn.

8C8T @ 3,8 GHz/8C16T @3,66 GHz
52CU@1825 MHz
Krets yta: 360,45 mm2

Navi 21
Enligt rykte
80CU@+2000 MHz
Kretsyta: 505 mm2

Så det är nog rätt "spot on" med en effekt på 300W för Navi 21 om man tar med den förväntade högre klockan och 54% fler beräkningsenheter. Bara ökningen av antalet beräkningsenheter och bibehållen frekvens skulle ge över 450W.
En annan sak som inte får missas är att på Xbox så delar CPU och GPU effektbudgeten, Navi 2x har allt till sitt förfogande.

För ett tag sedan så visade "Rogame??" en okänd AMD som låg hack i häl på RTX 3080, det ihop med lite väl stor självsäkerhet från AMD representanter på bland annat Twitter, får mig att tro deras Navi 2x har goda möjligheter.

Sen så får inte ryktet om en större 128 MB IF cache missas, en cache uppgift är att motverka ett medias lägre bandbredd.
Så finns där en IF cache, finner jag ingen oro i att VRAM bussen sägs bli på 256 bitar.

Just nu så känns det som att "för vart rykte/läcka" så kommer fler ???

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Glöm inte att AMD för flera månader sedan utlovade en "Halo-produkt" i RDNA 2 serien.
Jag skulle inte kalla ett kort som presterar i övre mellansegmentet (3070/3080) för en Halo-produkt. Så jag tror de kan ha en 80 CU krets med HBM2 eller en väldigt fet minnesbuss som presterar ruskigt bra! Kanske kring eller över ett 3090. Spännande!! Hade hoppats på RDNA 2 event före Ryzen faktiskt. Mycket att se fram emot framöver iaf

Skrivet av Reiker:

80 CU känns ju ganska självklart. En riktig haloprodukt skulle ju vara 120 CU, dvs 3x5700XT i beräkningskraft och den hade säkert hållit sig under 3090 i effekt ändå (<350W), eller nja det kanske hade dragit mer ändå men det hade fasen skyfflats pixlar!

Halo produkt nämndes flera månader före Nvidias presentation, jag är inte säker på att AMD då räknade med att Nvidia skulle gä över 10000 beräkningsenheter. Visst dom räknade med en bra ökning med tanke på minskad nod, men så mycket tror jag inte många ens kom på att gissa. Eller drömma om...

Men tror fortfarande att AMD har något bra på gång, även om det endast nästan är en Hallo produkt.
Med tanke på AMD anställdas självsäkerhet på twitter, även efter vetskapen om RTX 3090. För att inte tala om gliringarna när RTX 3080 tog slut på sekunder. Så är det antagligen inget dåligt som kommer

Vem vet, dom kanske ger en ny överraskning i höst på GPU sidan. Vem gillar inte överraskninger

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Halo produkt nämndes flera månader före Nvidias presentation, jag är inte säker på att AMD då räknade med att Nvidia skulle gä över 10000 beräkningsenheter. Visst dom räknade med en bra ökning med tanke på minskad nod, men så mycket tror jag inte många ens kom på att gissa. Eller drömma om...

Men tror fortfarande att AMD har något bra på gång, även om det endast nästan är en Hallo produkt.
Med tanke på AMD anställdas självsäkerhet på twitter, även efter vetskapen om RTX 3090. För att inte tala om gliringarna när RTX 3080 tog slut på sekunder. Så är det antagligen inget dåligt som kommer

Vem vet, dom kanske ger en ny överraskning i höst på GPU sidan. Vem gillar inte överraskninger

Har du länk angående gliringarna när 3080 tog slut?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk

120 cu eller 2,3 ghz på 80 CU känns som önsketänkande. Men jag skulle kunna tänka mig att de kränger 3080-rasterprestanda till 3070priser. Det ryktas att RT inte riktigt är Up to par med nvidia, så. Ändå någonstans mest bang for the buck såpass att de kan få Nvidia att behöva justera priser kraftigt. Kan röra om i grytan, kommer bli kul!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Citat:

20200293445 ADAPTIVE CACHE RECONFIGURATION VIA CLUSTERING

Abstract
A method of dynamic cache configuration includes determining, for a first clustering configuration, whether a current cache miss rate exceeds a miss rate threshold. The first clustering configuration includes a plurality of graphics processing unit (GPU) compute units clustered into a first plurality of compute unit clusters. The method further includes clustering, based on the current cache miss rate exceeding the miss rate threshold, the plurality of GPU compute units into a second clustering configuration having a second plurality of compute unit clusters fewer than the first plurality of compute unit clusters.

Permalänk
Medlem

= bra eller va? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

= bra eller va? 🤔

Det ser ut som en bild från ett patent som kanske kan beskriva en cache som ryktena pratat om

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

= bra eller va? 🤔

Skrivet av medbor:

Det ser ut som en bild från ett patent som kanske kan beskriva en cache som ryktena pratat om

Det är från detta:
https://www.freepatentsonline.com/20200293445.pdf

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Halo produkt nämndes flera månader före Nvidias presentation, jag är inte säker på att AMD då räknade med att Nvidia skulle gä över 10000 beräkningsenheter. Visst dom räknade med en bra ökning med tanke på minskad nod, men så mycket tror jag inte många ens kom på att gissa. Eller drömma om...

Alltså, 35% mer prestanda och 10-15% bättre performance/watt över 2080ti är ju inte direkt en superstor förbättring (men priset är!). 1080ti->2080ti hade ju ~33% förbättrad prestanda och ~20% bättre perf/watt.Lisa Su gjorde det klart under financial day: De förväntar sig att deras konkurrenter kommer att göra stora framsteg. 3090 finns ju iofs, men när 3080 finns för det priset som det går för finns det ingen anledning att köpa 3090 för gaming iallafall. AMD hade nog förväntat sig större förbättringar med en ny arkitektur + nod, ungefär samma prestanda men bättre perf/watt.

Skrivet av napahlm:

= bra eller va? 🤔

Skrivet av medbor:

Det ser ut som en bild från ett patent som kanske kan beskriva en cache som ryktena pratat om

Det är ett patent som handlar om en delad L1 cache istället för en individuell sådan (finns visserligen redan i RDNA). Eftersom den är delad så slipper man duplicera data för att göra den mer plats- och energieffektiv i flera fall. Det nya är att den kan göra dynamiska grupper av CUs om de går över en viss missrate för att förhoppningsvis få effektivare grupperingar. Finns en liten sammanfattning här, tillsammans med rapporten som undersöker delad L1.

Det verkar inte alls handla om någon infinity cache. Att döma av namnet så skulle en sådan placeras ihopkopplat med infinity fabric, som ligger utanför L2, som kan ses här. , faktiskt med en hyfsat bra illustrering av vad patentet snackar om. Den delen som det står WGPs på längst till vänster, är inte statisk med det nya patentet.

Permalänk
Medlem

United States Application US20200202605
AMD Patent: Centroid Selection for Variable Rate Shading
https://www.freepatentsonline.com/20200202605.pdf

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sen så får inte ryktet om en större 128 MB IF cache missas, en cache uppgift är att motverka ett medias lägre bandbredd.
Så finns där en IF cache, finner jag ingen oro i att VRAM bussen sägs bli på 256 bitar

En cache är i allmänhet inte till för att ge störa bandbredd utan för att ge lägre latency. Man kan peta dit en cache för att få större bandbredd - det är vad Crystalwell, Intels cache på diverse Skylake-varianter med bättre GPU, gör - men det är inte det vanliga. Sådana försök har historiskt gått halvbra.

OBS att kopiera Crystalwell rakt av inte kommer att räcka - den bandbredden är på tok för låg. AMD behöver något väsentligt maffigare. Om de har gjort något intelligent i samma anda som Maxwell (dvs, organisera processen så att man kan utnyttja en cache bättre än GPUer normalt sett gör) så kan det bli bra, men det är ett stort ”om” det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Alltså, 35% mer prestanda och 10-15% bättre performance/watt över 2080ti är ju inte direkt en superstor förbättring (men priset är!). 1080ti->2080ti hade ju ~33% förbättrad prestanda och ~20% bättre perf/watt.Lisa Su gjorde det klart under financial day: De förväntar sig att deras konkurrenter kommer att göra stora framsteg. 3090 finns ju iofs, men när 3080 finns för det priset som det går för finns det ingen anledning att köpa 3090 för gaming iallafall. AMD hade nog förväntat sig större förbättringar med en ny arkitektur + nod, ungefär samma prestanda men bättre perf/watt.

Ja, Nvidia kör med "Extra Allt" och AMD med "Lagom"

Att förbättringarna inte var helt i linje med förväntningar kan stämma, men tror ändå att Extra Allt säljer.
Såg en budgivning där någon bjöd över $ 80'000 för ett Bot kort.
Some mad people are bidding over $80,000 for an RTX 3080 right now

Twitter cirkulerar nu ett RTX 3090 skrämt upp till 550W

Skrivet av Radolov:

Det är ett patent som handlar om en delad L1 cache istället för en individuell sådan (finns visserligen redan i RDNA). Eftersom den är delad så slipper man duplicera data för att göra den mer plats- och energieffektiv i flera fall. Det nya är att den kan göra dynamiska grupper av CUs om de går över en viss missrate för att förhoppningsvis få effektivare grupperingar. Finns en liten sammanfattning här, tillsammans med rapporten som undersöker delad L1.

Det verkar inte alls handla om någon infinity cache. Att döma av namnet så skulle en sådan placeras ihopkopplat med infinity fabric, som ligger utanför L2, som kan ses här. , faktiskt med en hyfsat bra illustrering av vad patentet snackar om. Den delen som det står WGPs på längst till vänster, är inte statisk med det nya patentet.

Rätt logiskt att flytta runt CU för bättre nyttjande av delad data i cache, är lite av "reverse" register renaming.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!