Permalänk
Medlem

Nätverk i lgh

Flyttade precis in i en nyproducerad lgh. Såklart fanns nätverksuttag i alla rummen men dessa går bara direkt mot fastighetens central och ut mot internet.

Vill såklart ha ett eget lokalt nätverk och är då förpassad till bara trådlöst eller dra sladdar överallt.

Testade med TP-links powerline upp till 2000mbit men fick it ca 30mbit mellan två rum 10m bort. Så det funkade inte. Tjocka betongväggar stoppar det trådlösa ganska bra.

Är det bara att bita i kabeln och börja dra längs väggarna? Internet klarar sig på de flesta enheterna men vill ju ha bra fart mot NASen (både filserver, backup och streaming)

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Du har väl en patch panel nånstans och kan patcha om dina uttag?
Eller missförstår jag nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Du har väl en patch panel nånstans och kan patcha om dina uttag?
Eller missförstår jag nått

Brukar oftast vara en liten patchpanel någonstans i lägenheten (om man nu har fler än ett uttag i lägenheten). Detta brukar sitta i städskåp/hallen/walk-in-closet.
Om det nu bara är ett uttag är det bara att bita i det sura äpplet och dra kabel om man vill ha bra speed.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt på att de har dragit flera individuella kablar från varje lägenhet till centralen (galet många kablar!). Som redan påpekats bör du kunna hitta en patchpanel I lägenheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I min förra lägenhet fanns en patchpanel där jag kunde styra varje uttag.

I denna så går alla uttag ut till fastighetens elcentral (urbota dumt). Kommentaren jag fick var ”det blir ju lättare så med internet i varje uttag”

Det finnas alltså INTE någon panel inne i lägenheten

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Någon borde begått tjänstefel om det inte finns en patch panel i en nyproducerad lägenhet?

Permalänk
Medlem

låter jättekonstigt.. vilket bolag är det som äger fastigheten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det låter helknasigt och internetleverantören vill ofta bara ha en port per kund. Får du samma internet-abonnemang i varje uttag?

Permalänk
Rekordmedlem

Alla uttag borde väl i så fall gå till en switch så de är på samma lan även om det är publika ip ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ush, hoppas dom inte har en switch för hela lägenhetskomplexet. Mao, alla delar samma nätverk.

blir en mardröm om man vill portforwarda eller slippa alla grannar kommer åt dina nätverksgrejer.

En lösning är väl att kolla vart alla kablar går, klippa av dom och patcha dom själv..

En lösning är väl då att sätta switch + router i elcentralen och dra om alla kablar så enbart en av dom går till din router...
Men om dom bara har ett abonnemang så blir det ett problem hursom.

Hatar när dom skiter i sånt där, bara för att agda 90 inte behöver eget IP och nät, så betyder inte det att ingen annan vill ha det.
kommer blir skoj att se alla problem som uppstår när vartenda persons chromecast, appleTV och mikro finns på samma nät och ip adresserna tar slut i deras router, då dom garanterat kör /24 nätmask.

Permalänk
Medlem

Det låter jääääättekorkat. Är det samma "abonnemang" på samtliga uttag? Hur många uttag?

Permalänk
Medlem

Hahaha. De kanske gjort likadant med vatten och el? Vi kör alla lägenheter på samma mätare, och när grannen duschar så får du varmvatten i toastolen. Låter kanon! Det är antingen tomtar som byggt din lägenhet eller så har någon gravt missuppfattat hur nätverket är byggt. Återkoppla med mer info tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Hahaha. De kanske gjort likadant med vatten och el? Vi kör alla lägenheter på samma mätare, och när grannen duschar så får du varmvatten i toastolen. Låter kanon! Det är antingen tomtar som byggt din lägenhet eller så har någon gravt missuppfattat hur nätverket är byggt. Återkoppla med mer info tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på att ni är på samma mätare?
Alla lägenhetshus har ju samma inkommande kall- och varmvatten, att du får varmvatten i wc-cisternen betyder att din granne har en trasig backventil i sin blandare. Det är rätt vanligt, och bör felanmälas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Säker på att ni är på samma mätare?
Alla lägenhetshus har ju samma inkommande kall- och varmvatten, att du får varmvatten i wc-cisternen betyder att din granne har en trasig backventil i sin blandare. Det är rätt vanligt, och bör felanmälas.

Haha nää, jag talar om ts hyresvärd, hur de troligen byggt resten av huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@joalin: ah, missade det xD

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xtrem:

I min förra lägenhet fanns en patchpanel där jag kunde styra varje uttag.

I denna så går alla uttag ut till fastighetens elcentral (urbota dumt). Kommentaren jag fick var ”det blir ju lättare så med internet i varje uttag”

Det finnas alltså INTE någon panel inne i lägenheten

Ibland undrar jag om man måste ha hjärnskada för att få designa hus nuförtiden. I princip allt nybyggt här är bortom idiotiskt för faktiskt användning.

Låter som ända valet du har är att dra egna kablar. Alternativt VPN och hoppas på att switchen i elcentralen är 1GB så att du får vettig hastighet. Får du ett IP per uttag eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtrem:

I min förra lägenhet fanns en patchpanel där jag kunde styra varje uttag.

I denna så går alla uttag ut till fastighetens elcentral (urbota dumt). Kommentaren jag fick var ”det blir ju lättare så med internet i varje uttag”

Det finnas alltså INTE någon panel inne i lägenheten

Förstår inte riktigt hur det skulle fungera. Är alla hyresgäster på samma LAN och ni har en gemensam IP utåt? Isf. behöver du inte ens skaffa något abonnemang Eller har de kopplat alla uttag direkt så det är samma publika IP på alla? Isf. blir det inget "Internet i varje uttag" och då kan du felanmäla detta till hyresvärden..."Enbart ett uttag fungerar åt gången".

Annars är det väl att bita i det sura äpplet och dra kablar som gäller. Går inte det är WiFi troligen bättre än elnät, då du får 600 - 700 Mb/s med WiFi men oftast under 100 med elnät.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Någon borde begått tjänstefel om det inte finns en patch panel i en nyproducerad lägenhet?

Samma här, flyttade in i en nyproducerad lägenhet 12 april och finns ingenting får sitta på trådlöst eftersom jag vägrar dra kabel genom lägenhet och det fungerar som tur är utmärkt utan disconnects och tappar ungefär 20% hastighet "bara" samt pingar 5ms.

Var 100% säker på att det ingick uttag i varje rum men icke, detta är dock en hyresrätt och jag letar redan efter nytt boende i form av bostadsrätt

On-Topic: funderade själv på att gå den ultimata "trådlösa" vägen och bygga ut med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4479055 för bästa möjliga trådlösa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@xtrem: Om det nu verkligen är så som det påstås, om inte det hela missuppfattats av den personen du frågade, så är det bara att bita i sura äpplet och dra kablar alt köra Wifi med rangeextenders. Trist att man ska behöva göra det, hela poängen med uttag i varje rum är ju att du ska kunna styra det hela själv tycker jag...

Som också tidigare sagts, någon har klantat sig rejält under projekteringen för jag har aldrig hört talas om att man gjort något sådant. Det är säkerhetsmässigt totalt efterblivet att ha alla kopplade på samma nätverk så där i ett bostadshus. §

Permalänk
Medlem

Detta är också en hyresrätt. Jag är 100% att det inte finns något inne i lgh.

Varje våning har en "elcentral" i trapphuset med en massa kablar. Hann bara kika snabbt in.

Varje uttag ger ett IP hos Bahnhof.

Blir till att dra en eller två kablar för att lösa....

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Låter som min nuvarande bostad där har man dragit en kabel från källaren till varje rum i varenda lägenhet. När man sedan skaffat ett abonnemang fungerar internet på samma abonnemang i alla uttagen med delad bandbredd mellan uttagen. Samtliga uttag får sedan en egen publik ip . Det går dock inte att skicka data mellan de olika uttagen i lägenheten så vill man göra det får man bygga ett eget internt nät. För att folk inte ska komma åt varandras nät hade man helt enkelt satt upp ett vlan per port. I mitt fall är det Telia som har byggt nätet och Ip-only som driftar det

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

@xtrem:

Kan du länka till hyresvärdens infosida eller liknande? Vem kan vara så okunnig att man installerar detta?

Permalänk
Medlem

Familjebostäder. Är nog ingen standardlösning (inte förrän nu kanske) kopplat till zitius

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

@xtrem:

Kan du länka till hyresvärdens infosida eller liknande? Vem kan vara så okunnig att man installerar detta?

Det är inte bra för kunniga kunder med lankrav men på vilket sätt är det okunnighet inblandat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Det är inte bra för kunniga kunder med lankrav men på vilket sätt är det okunnighet inblandat?

Eftersom, vill jag påstå att, inga fastighetsägare tillhandahåller fastighetsnät byggda på det sättet då det förutom rent administrationsmässigt blir ohållbart att hantera då varje kund får antingen flera publika adresser som ska hållas reda på, eller natade adresser som är ännu värre att hantera mot lagstiftaren, samtidigt som det omöjliggör all lokal kommunikation, precis som du nämner, och även då port forwarding. Det är dyrt med hårdvara, alltså portar i kundnoderna. En normal kundnod i en fastighet har 50 portar, och det skulle bli ca 10-15 lgh per nod i snitt bara. Det skulle också göra att man om man kopplar in en dator i uttaget står utan brandvägg mot internet, i varje dator, ialla rum. Man följer inte branschstandard (om detta stämmer alltså).

Jag har googlat på Familjebostäder, kollat beskrivningar och manualer/FAQ:er etc och överallt så talar man om bredbandsskåp i varje lägenhet, så tills vi fått svart på vitt så tvivlar jag på att det är korrekt uppfattat

http://www.familjebostader.com/globalassets/dokument/familjeb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Eftersom, vill jag påstå att, inga fastighetsägare tillhandahåller fastighetsnät byggda på det sättet då det förutom rent administrationsmässigt blir ohållbart att hantera då varje kund får antingen flera publika adresser som ska hållas reda på, eller natade adresser som är ännu värre att hantera mot lagstiftaren, samtidigt som det omöjliggör all lokal kommunikation, precis som du nämner, och även då port forwarding. Det skulle också göra att man om man kopplar in en dator i uttaget står utan brandvägg mot internet, i varje dator, ialla rum. Man följer inte branschstandard (om detta stämmer alltså).

Jag har googlat på Familjebostäder, kollat beskrivningar och manualer/FAQ:er etc och överallt så talar man om bredbandsskåp i varje lägenhet, så tills vi fått svart på vitt så tvivlar jag på att det är korrekt uppfattat

http://www.familjebostader.com/globalassets/dokument/familjeb...

Jag håller med dig i det mesta men jag anser fortfarande inte att det är okunnighet utan mer troligt anpassat legacysystem.

Fast adresserna är ett problem för den isp som kunden väljer.
För fastighetsägaren så är det allt in i en switch modell bättre och sen rena vlan eller någonting i stil med mpls då allt är anslutet till en broker som sköter all omkonfiguration av portarna.

Sen är ju bredbandsskåp både billigare och bättre för alla men huset var väl inte ett familjebostäder sedan tidigare utan ett zitius så det kan finnas t ex ett kabeltv arv där man helt enkelt byt ett gäng koax mot tp istället eller det faktiskt var ett nät och potentiellt hubbat en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Jag håller med dig i det mesta men jag anser fortfarande inte att det är okunnighet utan mer troligt anpassat legacysystem.

Fast adresserna är ett problem för den isp som kunden väljer.
För fastighetsägaren så är det allt in i en switch modell bättre och sen rena vlan eller någonting i stil med mpls då allt är anslutet till en broker som sköter all omkonfiguration av portarna.

Sen är ju bredbandsskåp både billigare och bättre för alla men huset var väl inte ett familjebostäder sedan tidigare utan ett zitius så det kan finnas t ex ett kabeltv arv där man helt enkelt byt ett gäng koax mot tp istället eller det faktiskt var ett nät och potentiellt hubbat en gång i tiden.

Så kan det vara kanske. En bastard alltså! Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ladda gärna upp en bild från bredbandsskåpet i trapphuset. Du kanske kan sätta en egen liten switch där, kanske inte helt rätt att in o koppla där men har de varit så dumma med nätet får de tåla lite skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtrem:

Flyttade precis in i en nyproducerad lgh. Såklart fanns nätverksuttag i alla rummen men dessa går bara direkt mot fastighetens central och ut mot internet.

Vill såklart ha ett eget lokalt nätverk och är då förpassad till bara trådlöst eller dra sladdar överallt.

Testade med TP-links powerline upp till 2000mbit men fick it ca 30mbit mellan två rum 10m bort. Så det funkade inte. Tjocka betongväggar stoppar det trådlösa ganska bra.

Är det bara att bita i kabeln och börja dra längs väggarna? Internet klarar sig på de flesta enheterna men vill ju ha bra fart mot NASen (både filserver, backup och streaming)

Jag råkade ut för ett liknande problem för ett par år sedan.

Min lösning på detta var att prata med hyresvärden och jag fick ok på att sätta min egen switch i patchskåpet, denna kopplade jag mot alla "mina" patchuttag samt en kabel mot stadsnät switchen.

Sedan skapade jag ett VLAN i switchen för "internet" och ett VLAN för mitt "LAN".

När detta var klart så kunde jag på valfri plats i mitt hem placera min router, koppla den med två kablar mot en switch i lägenheten där ena porten gav otaggat internet och andra porten kopplad till valfritt uttag, då alla andra uttag i lägenheten och i switchen var konfigurerade som otaggade LAN portar.

Med den lösningen så kunde jag själv starta om min router när jag ville eller byta ut den helt, och den enda utrustningen som satt inlåst i patchskåpet var en switch.

Hur du vill lösa det är upp till dig, men jag hade gjort ovan lösning om din hyresvärd tycker att det är ok att du sätter egen utrustning i patchskåpet men inte kan få en egen nyckel till det.
Om du har enkel access till skåpet så skulle du kunna göra det enklare genom att ställa din router direkt i skåpet bara, tillsammans med en enklare switch om du har väldigt många uttag.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Låter som en våt dröm för mitm

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S