Varför är inte mATX populärare ?

Permalänk
Medlem

Varför är inte mATX populärare ?

Jag menar hur många isticks-kort behöver man egentligen i en modern dator ?

1. mATX fungerar ju fint med SLI/CF och du har ändå plats för minst 2 extra kort om moderkortet designats för det.

2. Vem fyller en dator med diskar numera ? Vi kör ofta en m.2 systemdisk som kanske kompletteras med en 3.5" disk men snarare en 2.5".
Och även om man vill ha ett gäng 3.5" diskar så är det ju chassit snarare än moderkortsformatet som bestämmer hur många man kan ha.

3. mATX blir billigare, större PCB kostar mer att tillverka och skeppa plus att du i andra ändan av livslängden får mer skrot att ta hand om.

4. mATX har oftast PCI-e slot 1 ett "snäpp" närmare CPU så stora tornkylare kan bli ett potentiellt problem. Men det finns ju ingenting som säger att mATX måste flytta slotten.

5. mATX har exakt samma förutsättningar för bra kylning av komponenter som ATX. Allt hänger ju på hur chassit är konstruerat.

Min poäng är att mATX borde vara normalstorleken, inte ATX.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Svensktiger:

3. mATX blir billigare, större PCB kostar mer att tillverka och skeppa plus att du i andra ändan av livslängden får mer skrot att ta hand om.

Jag håller med om att mATX är en fantastisk plattform, men punkt nummer tre stämmer inte riktigt.

Fick tillfälle att fråga en moderkortstillverkare för ett par år sedan och produktionskostnaden med utvecklingskostnader involverade gör att mATX faktiskt är dyrare att ta fram än motsvarande ATX-moderkort. Prissättningen behöver däremot vara nära eller lägre än ATX för att möta kundgruppen, vilket gör att marginalerna blir mycket mindre.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Själv kör jag med dubbla grafikkort som tar upp två expansionsplatser var, ett trådlöst nätverkskort, ett ljudkort och en LED-kontroller för belysning i mitt chassi. Det blir ganska trång även fast jag har ett fullstort ATX-moderkort och ett fulltower chassi. Men för den genomsnittlige gamern så håller jag med om att micro ATX är rimligare om man vill bygga mer kompakt, eller kanske till och med mini ATX.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Väldigt specifikt filter där.
Och det är ju lite av min poäng.
Vi entusiaster efterfrågar ju inte mATX komponenter i samma utsträckning och därför är sortimentet mycket mindre och prisbilden blir skev bland de exklusivare korten.

Men inkluderar man alla kort så är det ju tydligt att mATX är billigare:
ATX vs mATX

Vi bygger ju gärna ITX värstingar, så varför dräller det inte även av värsting mATX byggloggar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Väldigt specifikt filter där.
Och det är ju lite av min poäng.
Vi entusiaster efterfrågar ju inte mATX komponenter i samma utsträckning och därför är sortimentet mycket mindre och prisbilden blir skev bland de exklusivare korten.

Men inkluderar man alla kort så är det ju tydligt att mATX är billigare:
ATX vs mATX

Vi bygger ju gärna ITX värstingar, så varför dräller det inte även av värsting mATX byggloggar ?

Edit: Tänkte lite fel där

Och gällande ITX och mATX så är väl ändå ITX ganska mycket mindre?

Personligen så ser jag ingen direkt fördel med mATX

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag menar hur många isticks-kort behöver man egentligen i en modern dator ?

1. mATX fungerar ju fint med SLI/CF och du har ändå plats för minst 2 extra kort om moderkortet designats för det.

2. Vem fyller en dator med diskar numera ? Vi kör ofta en m.2 systemdisk som kanske kompletteras med en 3.5" disk men snarare en 2.5".
Och även om man vill ha ett gäng 3.5" diskar så är det ju chassit snarare än moderkortsformatet som bestämmer hur många man kan ha.

3. mATX blir billigare, större PCB kostar mer att tillverka och skeppa plus att du i andra ändan av livslängden får mer skrot att ta hand om.

4. mATX har oftast PCI-e slot 1 ett "snäpp" närmare CPU så stora tornkylare kan bli ett potentiellt problem. Men det finns ju ingenting som säger att mATX måste flytta slotten.

5. mATX har exakt samma förutsättningar för bra kylning av komponenter som ATX. Allt hänger ju på hur chassit är konstruerat.

Min poäng är att mATX borde vara normalstorleken, inte ATX.

Bra tanke och kul diskussionsämne. Personligen så sneglar jag hela tiden på mATX-byggen och tänker ”ja jäklar det ska jag göra nästa gång”. Sen velar jag och tänker att jag kanske köper något i framtiden som kräver att jag har mer plats. Ett extra grafikkort för sli (vilket jag aldrig kommer göra) eller något och backar tillbaka till fullt ATX. Och sen får jag för mig att mindre chassin har sämre luftflöde vilket jag inte har något belägg för. Och min tredje och sista tanke som får mig att köpa ATX varje gång är att jag får för mig att de måste spara in på prestanda på mATX-korten för att få dem mindre. Vilket jag har varit för lat för att kolla upp om det faktiskt stämmer så lever i någon fördom kring det här.

Men jag skulle kunna tänka mig övertygas till ett mindre bygge. Ska följa tråden!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Rekordmedlem

Kylningen blir definitivt sämre då arean minskar eftersom kretskortet i sig leder värme i metallen det är dessutom svårt att få plats med kontakter och jag saknar tex vanliga moderkort som stödjer mer är 4 minnesplatser, hade gärna sett att 8 platser hade varit det normala.
Du verkar ju dessutom förutsätta att man monterar det i en stor låda för om man minskar lådan så försämras ju kylningen avsevärt eller ljudnivån ökar just för att lådan blir så liten att man måste ha mer luftflöde med hjälp av fläktar.
Små moderkort är bra att ha men de är inget som passar alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: tror det är att man antingen vill bygga så kompakt som möjligt (ITX) eller så tänker man att man vill ha så mycket möjligheter som möjligt (ATX), sitter själv som hyffsat ny data(komponent)nörd med 2x m.2 3x SATA 2.5" och 1x 3.5" (oops )

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Fick tillfälle att fråga en moderkortstillverkare för ett par år sedan och produktionskostnaden med utvecklingskostnader involverade gör att mATX faktiskt är dyrare att ta fram än motsvarande ATX-moderkort. Prissättningen behöver däremot vara nära eller lägre än ATX för att möta kundgruppen, vilket gör att marginalerna blir mycket mindre.

Ja för att utvecklings och produktionskostnad måste räknas hem på en mindre försäljningsvolym.
Såldes det exakt lika många mATX som ATX så skulle kostnaden för mATX vara märkbart lägre.

Jag tycker att tillverkarna själva har en stor del av "skulden" i detta.
Dom pushar ATX (eller i vissa fall ITX) när nya serier skall lanseras.
mATX dyker (kanske) upp senare och ofta i vingklippta versioner.

Och chassitillverkarna anpassar sig såklart.
ATX versioner är det första som dyker upp medans mATX oftast får leva vidare med den "gamla" designen.
Och rätt ofta så kommer det aldrig en mATX version ens när det gäller väldigt populära chassin.
Och jag lovar att skillnaden i storlek och vikt gör att ett mATX chassi potentiellt sett skulle vara betydligt billigare än ATX versionen (såklart givet samma tillverkningsvolym).
Gissar på att fraktkostnaden på ett normalt chassi är >30% av det totala priset.

Vissa format, t.ex. s2011 och TR4 kräver ju betydligt mer plats och kanske behöver ATX och större.
Men dom är ju undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kylningen blir definitivt sämre då arean minskar eftersom kretskortet i sig leder värme i metallen det är dessutom svårt att få plats med kontakter och jag saknar tex vanliga moderkort som stödjer mer är 4 minnesplatser, hade gärna sett att 8 platser hade varit det normala.
Du verkar ju dessutom förutsätta att man monterar det i en stor låda för om man minskar lådan så försämras ju kylningen avsevärt eller ljudnivån ökar just för att lådan blir så liten att man måste ha mer luftflöde med hjälp av fläktar.
Små moderkort är bra att ha men de är inget som passar alla.

Japp PCB har definitivt en passiv kyluppgift.
Men mATX är ju c:a 60mm mindre så långt bort från CPU och minnen du kan komma.
Så den kyleffekten borde vara försvinnande liten.
Och eventuella isticks-kort förväntas ju absolut inte att kunna skicka sin värme genom expansions platserna.

Och kylning i ett chassi påverkas ju framförallt av just luftflöde.
Volym i sig har betydelse om man har dålig ventilation.

Men jag skulle t.o.m. vilja hävda motsatsen.
Begränsar man lådvolymen, t.ex. via luftkanaler, så att allt luftflöde hamnar där det behövs istället för att virvla runt okontrollerat så skulle vi kunna se både lägre temperaturer och ljudnivåer.
Vilket vi ju kan se i princip alla bättre OEM installationer och maskiner där man kan designa för en lite mer specifik hårdvara.

Permalänk

Det känns som att många blandar ihop mATX och mITX, iallafall när det kommer till restriktioner jämfört med ATX.
Den ända skillnaden är mindre antal pci-e portar. Sen att vissa tillverkare gör snikmodeller är en annan sak.
Att storleken skulle påverka kylförmågan måste ju vara minimal.. =S

När det kommer till chassin så förstår jag ts men det finns faktiskt några undantag. Jag tänker främst på Phanteks Enthoo Evolv, chassit som fick mig att gå över till mATX. Här var det ingen krympning av en ATX-modell utan en helt ny modell med väldigt få kompromisser och snygg som få!
"Men varför välja ett sådant chassi som knappt är mindre än ett midi-tower" är något man fått höra. Ja kanske sett till volym och fotavtryck så är det inte så stor skillnad, men visuellt så ser det så mycket bättre ut när den står på skrivbordet!
Men det va även detta som fick mig att byta chassi igen, att ha sin dator på skrivbordet gör att man hör mer från den och när Fractal Design lanserade Define C Mini var jag inte sen med att byta. ( denna lanserades i samma veva som C vill jag minnas så ännu ett undantag om än bara en krympning.)
Ni kan ju se i min signatur allt som får plats utan några bekymmer.

Vet inte vad man ska kalla detta inlägg,, men ville i grunden säga att mATX är bäst! ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina två sista byggen blev mATX och var/är helnöjd. Litet och kompakt, med mycket prestanda...
Tänkte egentligen gått ner på mITX, när DDR4 och 16GB-RAM skulle dyka upp. Men så blev det inte...

Blir ju lite som att åka runt i en Mini Cooper med en Porsche motor typ...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mitt 1155 ATX moderkort gick sönder. Tanken var att försöka hitta ett mATX istället och byta ut mitt define R4 mot ett mindre lan-chassi. Anledningen är att jag och min flickvän pendlar mellan min och hennes adress. Hon bor på 4e våningen utan hiss och jag vägrar spela på en laptop. Tyvärr fick jag nu bara tag på ett nytt ATX moderkort. Gillar Define R4an men hade ändå hellre skaffat en kompakt liten sak med handtag på. Nu kommer jag bygga en till dator för att ha hos henne. Känns lite onödigt... men så får det bli. Har bara en SSD i min R4a är värt att tillägga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har bara köpt mATX och mITX sedan en längre tid tillbaka. Saknar inget med ATX. Skillnaden som jag ser som konsument är att mATX-korten är lite dyrare än ATX med i stort samma funktioner. Hur som, jag tycker att mATX-chassi ändå är rätt stort i alla fall, men sett till vad man kan få för prestanda är det väl så litet det kan bli.

Permalänk
Medlem

Det är väl främst de två extra minnesplatserna som gör att jag kan tänka mig att skaffa µ-ATX över m-ITX.

Jag känner inget behov av att skaffa ATX igen om jag köper nytt framöver i alla fall, eftersom jag vill kunna köra lite mindre chassin och inte ser att jag någonsin skulle ha behov av alla expansionsplatserna. Ett grafikkort och 3-4 SATA-enheter är allt jag haft i min spel-PC de senaste 10 åren iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Körde mATX i chassi Corsair 350D och sedan Define C Mini. Resonerade precis som TS och det var heller inget jag ångrade någon gång. Finns finfina mATX-moderkort på entusiastnivå för mainstreamplattformarna.

MEN.. mATX är ändå inte så hemskt mycket mindre. När jag gick x299 (där mATX-moderkort får kompromissa, men det är åsido TS argument för x299/x399 är inte mainstream alls) så köpte jag ett Define C icke-mini, och det ser i princip lika litet ut.

Jag kan därför förstå att det skippats i förmån för miniITX, som jag tror någon gång i framtiden kommer sälja mer än ATX.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mina två sista byggen blev mATX och var/är helnöjd. Litet och kompakt, med mycket prestanda...
Tänkte egentligen gått ner på mITX, när DDR4 och 16GB-RAM skulle dyka upp. Men så blev det inte...

Blir ju lite som att åka runt i en Mini Cooper med en Porsche motor typ...

man får akta sig så att bilen inte voltar när man trycker på gasen

EDIT: voltar!!! haha överklockning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

man får akta sig så att bilen inte voltar när man trycker på gasen

EDIT: voltar!!! haha överklockning

Exakt..

(Någon som vaknat nu på morgonen i alla fall.)

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna kört mATX och var inne på det till nästa bygge men blir nog inte så.

Efter jag började med hårdvaru virtualisering så räcker inte ens ATX till.

Har 6st platser på mitt X79 moderkort och jag har 2st grafikkort, ett nätverkskort, en NVME SSD och ett Ljudkort.

Det tar upp alla platser och då är ändå ena grafikkortet singel slot.

Orsaken är att jag har två OS samtidigt med egna dedikerade grafikkort, nätverkskort, ljud, USB.

Fylla expansionsplatser är inte svårt om man gör annat än att bara spela på datorn eller kontorsupgifter.

Permalänk
Medlem

Då jag uppgraderade senast var jag helt 100% säker på att det skulle bli ett mATX bygge, men så dök det upp en lokal annons (möjlighet att hämta) med ett pris jag inte kunde motstå på precis de komponenter jag hade tänkt mig så jag sitter fortfarande med ATX. Nästa bygge blir itx/mATX.

Permalänk
Medlem

Jag köper alltid mATX, har inte kört ATX så länge jag kan minnas

Permalänk

Gillar verkligen mATX-standarden! Har själv kört mATX i ett Silverstone FT03 en gång i tiden.

Tyckte det var bättre för runt 5 år sedan. Då fanns det ofta bra mATX-kort som kostade något mindre än sina större syskon men hade precis samma specs. Idag verkar det mest bara finnas budget-kort för mATX, särskilt vad gäller AM4.

Bristen på mATX-kort som verkar bra gör att jag eventuellt skulle köra ITX istället om jag byggde i ett mATX-chassi. ITX är dyrare men har ofta fler funktioner såsom inbyggt wifi för det priset.
Om jag skulle förverkliga min idé om att bygga i ett Jonsbo U3 skulle jag nog välja ITX trots att den stödjer mATX.

Tror anledningen att mATX har fallit bort lite är att ATX ger större valfrihet om man har platsen samt att man idag kan bygga små högpresterande system med ITX utan större problem. mATX är någonstans mitt emellan.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Kört en hel del mATX, också lite frågande till varför det inte blivit standard för mainstream. När ATX kom behövdes ju expansionsplatserna, numera gapar de tomma i flestas byggen. SLI/Crossfire på mer än två grafikkort är i princip dött, så flesta bör kunna köra mATX utan att behöva tumma på något.

Jag har primärt valt mATX pga. prestanda per krona och har velat ha lite kompaktare bygge.

Förstår de få som bygger over the top system att ATX kan vara najs, men flesta bygger inte såna system.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Känner mer att ATX och mitx är dom 2 som är bäst.
Vill man ha ett litet bygge kör man mitx.
Vill man ha större låda med fler hdd osv kör man ATX.

SLI är inte direkt något som pushar längre heller för generella köparna.

Kommer köra vidare på ATX för jag ser ingen fördel med matx. Lådorna är fortfarande större.
Om jag någon gång vill göra ett kompakt bygge blir det mitx.

Sen är mobo valet större på atx jämfört med matx, vilket alltid är roligare.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig. Jag blev jätteledsen när det inte kom något bra matx moderkort till ryzen när det begav sig. Har fortfarande kvar mitt matx chassi under sängen som jag hade planerat att använda till mitt senaste bygge. Fick bli atx

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag större chassin tilsammans med ATX/E-ATX moderkort. Mest för att jag vill ha gott om utrymme.
Byggde dock en m-ATX burk åt mina föräldrar, då de helst inte vill att datorn ska synas. Och så är de ju inte inne och pillar i den.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

1. Hade mATX tidigare med ett nätverkskort och ett ljudkort, plus grafikkort. Resultatet blev att ljudkortet satt alldeles mot fläkten på grafikkortet så det blev väldigt varmt och högljutt. Nu är ljudkortet borta (ersatt med ljudinterface via USB), men nätverkskortet är kvar (PCE-AC68).

2. Jag har en HDD och 4 2.5" SSD plus en DVDRW. Nu finns det kanske mATX-moderkort med 6 SATA, och 2.5" SSD kan man väl tejpa fast lite varstans de får plats, så lite mindre av ett problem idag.

3. Tycker priset verkar vara ungefär samma, kanske lite dyrare om man vill ha en entusiastbräda i mATX-format.

4. Jag vill gärna fortsatt få plats med min Phanteks PH-TC14PE, den kyler väldigt bra och går väldigt tyst.

5. Det blir helt klart varmare i ett mindre chassi. I mitt XL R2-chassi har jag flera 140mm fläktar som snurrar på väldigt låg hastighet. Det låter nästan ingenting, men chassitempen är nästan samma som rumstemperaturen. Även hårddiskar och andra komponenter går kallare i ett större chassi.

Så det finns fortfarande en del små nackdelar med mATX och inga fördelar för mig. Datorn står där den står i ett hörn under skrivbordet. Den flyttas aldrig och var chassit mindre skulle jag ändå inte kunna göra något annat med den ytan. När man väl ska jobba i datorn är det också mycket trevligare med ett rymligt chassi. Allt sitter synligt och lättillgängligt så fort man tar bort sidopanelen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har också undrat detta, även om man kan gissa att mATX är något krångligare att konstruera än ATX, och mITX än mer så. Desktop/towersystem idag är väl en liten del av marknaden, då det övertagits mycket av laptopar och tablets i någon mån.

I slutändan så brukar folk sällan använda alla kortplatser och anslutningar på ATX, själv kör jag inte SLI eller X-fire sen många år, inga diskreta ljudkort eller RAID-kort och liknande, tänker att det räcker det med 2x x16 och 1x x4 PCIe till 99% av alla stationära. Sällan är samtliga diskplatser använda heller.

Men det är mer som gör datorerna skrymmande än moderkortet, även storleksstandarden på nätaggen är rätt biffiga så tills SFX tar mer mark så måste man göra en del kompromisser, och vad jag tycker konstiga lösningar för att få in fullstora nätagg i mindre lådor, de kunde ju vara lägre än 86mm.

Ev. 5,25"-platser ökar ju också på storleken, och extra hårddiskburar, men de brukar också finnas för att det finns "plats över" i lådan, går ju mer och mer mot mount points för AIO vattenkylare även i större lådor.

Så, drömburken har mATX med plats för CPU+kylare, två-tre instickskort, 2x M.2-SATA, fyra minnesplatser, max fyra hårddiskplatser (blandat 3,5" 2,5"), något platt nätagg som går att stuva undan, en plats för AIO av hygglig size och kanske 3-4 fläktar.

Tycker alltså det vore bra om marknaden gick från ATX mot mATX generellt sett, då ATX inte är så användbart och mest skrymmande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS att det är förvånande att mATX inte är vanligare i dagens läge där det mesta ändå är inbyggt i moderkortet (nätverkskort, ljudkort, många in/utgågar, alla handkontrollers kör via USB m.m.) Förr var större storlek mer befogat.

mATX räcker utmärkt för minst 95% av användarna med ett grafikkort och kanske ljudkort + något instickkort till. Inga kompromisser behöver göras för de allra flesta.

Med större satsning hade det kommit fler modeller med många SATA-portar då de knappast tar särskilt stor plats. Det finns dock redan många med 6st vilket bör räcka för de flesta.

De 3 senaste moderkorten jag haft har varit mATX, trots att jag kört med fullstora chassin. Anledningen har varit dels att de innebär inga kompromisser för mig, tar mindre plats och då gör att chassit känns större samt att de är mycket mer användbara den dagen de "nergraderas" till andra-dator/kontorsburk som jag gärna har i mindre format.