Ni som har Micronät radiofiber,funkar det bra ?

Permalänk

Ni som har Micronät radiofiber,funkar det bra ?

Dom säger sig ha en egen teknik där varje hushåll får en "egen stråle"

Funkar det för er eller strular det,dålig hastighet,usel Ping etc etc ?

Lite citat från dom:

"Det som framförallt har gjort att MicroNät radiofiber nu står i paritet med nedgrävda fiber som dras till villor och mindre företag, är att man lyckats rikta radiostrålen mot varje enskild mottagare."

"Tanken är inte att det helt och hållet ska ersätta fiber, utan snarare utnyttja redan befintlig fiber och sprida en likvärdig uppkoppling till glesbygdsområden och inom städer, säger Jonas Hellström"

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat Micronät men de kör väl precis som alla andra. Några antenner i en mast och sedan PTMP Point to MultiPoint ut till antenner på husen med 5GHz licensfritt.

Permalänk

@kallabaz:

Dom säger sig använda sin egen teknik där dom kan rikta strålarna till alla enskilda mottagare.

https://www.voister.se/artikel/2017/09/sa-gar-fiber-fran-mark...

Permalänk
Medlem

De skriver "likvärdig" med fiber och de anger inga hastigheter. Artikeln ska nog tolkas så negativt som möjligt för att vara sann.
Jag misstänker att det innebär farter mellan 10-100 Mbit men oftast nära 10 och inte 100. Och ibland under 10... (t ex pga snö/regn).

Men det skulle vara kul att höra rapporter om hur det funkar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WastedOne:

@kallabaz:

Dom säger sig använda sin egen teknik där dom kan rikta strålarna till alla enskilda mottagare.

https://www.voister.se/artikel/2017/09/sa-gar-fiber-fran-mark...

Det har jag svårt att tro. Det betyder att de ska klättra upp i mast och sätta upp dedikerad utrustning för varje hushåll som ska sättas upp. Det löser de inte på de installationssummorna.

Skrivet av teejee:

De skriver "likvärdig" med fiber och de anger inga hastigheter. Artikeln ska nog tolkas så negativt som möjligt för att vara sann.
Jag misstänker att det innebär farter mellan 10-100 Mbit men oftast nära 10 och inte 100. Och ibland under 10... (t ex pga snö/regn).

Men det skulle vara kul att höra rapporter om hur det funkar i praktiken.

Det brukar erbjudas 10/10, 20/20 och 50/50 samt 100/100 i specialfall.
Själva länken mellan mast och hushåll brukar inte vara problemet utan matningen till masten.
Även de billigaste länkarna brukar klara upp mot 500/500.

Permalänk
Skrivet av teejee:

De skriver "likvärdig" med fiber och de anger inga hastigheter. Artikeln ska nog tolkas så negativt som möjligt för att vara sann.
Jag misstänker att det innebär farter mellan 10-100 Mbit men oftast nära 10 och inte 100. Och ibland under 10... (t ex pga snö/regn).

Men det skulle vara kul att höra rapporter om hur det funkar i praktiken.

https://issuu.com/micronat/docs/micronat_magasin_nr3

"Företag Premium är en tjänst för företag som vill ha det där lilla extra! Garanterad tillgänglighet och avtalad servicenivå (SLA)."

Vore som sagt intressant att höra erfarenheter från folk som har det )

Permalänk
Medlem

Ska dom ha ett ptmp system värt pengarna lär dom köra på licenspliktiga frekvenser tex 3.6ghz. 2.4 är för belamrat med allt möjligt och 5ghz måste respektera radar utomhus (och då kan man tappa uppkopplingen 70sek varje gång en flygradar påträffas i kanalen, vanligare än man kan tro.).

Prestandan kan vara ok, vi har ett mindre nät på 20 abonnenter med 3 huvudmaster och dom ligger på 50-70mbps men då har dom mottagare som kostar 500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, förlåt för sent svar men vi är uppkopplad på Ås masten med radio fiber sitter snäppet under 100/100 med stabil ping i cs hela tiden! Vi har inte möjlighet till mark fiber här så har aldrig varit såhär nöjd med något i hela mitt liv

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Hej, förlåt för sent svar men vi är uppkopplad på Ås masten med radio fiber sitter snäppet under 100/100 med stabil ping i cs hela tiden! Vi har inte möjlighet till mark fiber här så har aldrig varit såhär nöjd med något i hela mitt liv

Vad innebär stabil ping ?
Hoppas man får bättre än med Adsl iaf där man har runt 20-30 i ping.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: tvivlar på att ADSL ger dig 20-30 ms mellan dig och första knutpunkten... spelade då CS mot servers i europa under 2000 talet med 40ms ping och det var ingen större skillad mot nått annat.

Permalänk

Jo jag har haft ner mot 18 ms i ping som bäst i både Fifa och NHL men det är 1 vs 1 spel. Mäter pingen med min Netgear NetdumaOS router. Ligger oftast runt 25-35 ms. Bra ping anser jag är 10-5 ms med fiber, en bekant har 2 ms i ping mot BBK.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Får rätt varierande hastighet på mitt nyinstallerade Radio fiber.
Till PC med Wifi dongle, runt 80-95 Mbit/s med routern i ett annat rum.
Routern i samma rum som en bärbar PC 85-95 Mbit/s.

Trådat till Gaming PC i annat rum, 20 Mbit/s helkonstigt resultat.
Till Macbook Pro ca 15-20Mbit/s

Till Iphone 15-20 Mbit/s.
Till Macbook Pro 10-20Mbit/s.

Alla Apple produkter får dåliga resultat.

Trådat direkt från router till bärbar PC verkar vara bästa resultatet.

Kanske är det helt enkelt dåliga nätverkskort i Mac produkter ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Får rätt varierande hastighet på mitt nyinstallerade Radio fiber.
Till PC med Wifi dongle, runt 80-95 Mbit/s med routern i ett annat rum.
Routern i samma rum som en bärbar PC 85-95 Mbit/s.

Trådat till Gaming PC i annat rum, 20 Mbit/s helkonstigt resultat.
Till Macbook Pro ca 15-20Mbit/s

Till Iphone 15-20 Mbit/s.
Till Macbook Pro 10-20Mbit/s.

Alla Apple produkter får dåliga resultat.

Trådat direkt från router till bärbar PC verkar vara bästa resultatet.

Kanske är det helt enkelt dåliga nätverkskort i Mac produkter ?

Apple har alltid haft svårt att anpassa sig till standarder... Men det är skumt att du får så dåliga värden med gaming pc över kabel! (Killer nic?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känns mer som någon knasig inställning i routern, har en Netgear Nighthawk med Netduma OS.

Får 90/50 i snitt på min PC via wifi dongle.

Aldrig över 30Mbit på Iphone/Ipad, får samma värden som med min gamla ADSL uppkoppling???
Dock är min ADSL helt urkopplad.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Det visade sig vara en inställning som heter anti buffer-bloat som var aktiverad på min Netgear router, sedan fick jag full fart på alla enheter igen.
Den var strypt till 29/3.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Uppkopplingen är bra i nedladdningshastighet men pingen är inget vidare med radiofiber, sämre än ADSL, ligger runt 30-50 i ping med ganska mycket jitter, typ som med 4G.
Så blir det fiber här i området kommer man skaffa det i framtiden.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Det fungerar dock betydligt bättre med ethernet hela vägen från teknikboxen. Får runt 20-35 i ping i snitt och nu upplever jag ingen försämring vid online spelandet på Xbox One. Med Adsl är det mycket mer stuttering men jag hoppas ändå på äkta fiber i framtiden.
Men för 4000kr som installationen kostar så är det väldigt prisvärt alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Kommande installation

Jag har beställt av Micronät och dom kommer att installera hos mig i december då masten som jag har fri sikt till (vilket verkar vara förutsättningar för garanterad 100/100 eller mer i framtiden) driftsätts innan årsskiftet. och jag pratade med teknikern som kom och mätte hos mig, och enligt honom så är det jäkligt mycket bättre utrustning nu än jämnfört med för ett år sedan. och alla problemen som dom hade med t.ex latency, filmstreaming, IP-tv och Pingen som alla verkar haka upp sig på, har de fixat med dessa nya modeller på länkar.

dessutom att tillägga är att länkarna dom kör är redo för över en gigabit. och tillsammans med deras gigabit-router och ett Jensen Omni mesh system (som kan leverera 1200 mbps) ska jag stress testa denna uppsättning eftersom jag kommer sätta länken på mitt externa garage och tänker ``Mesha´´ trafiken in till huset via fönster in till kåken.

detta innebär att jag har en nästan helt trådfri uppsättning som jag tänkte mäta och testa återkommer när allt är installerat och testat för en utförlig värdering för er som är skeptisk.

Permalänk

Efter optimeringar i routern får jag ut 95/95 i stort sett dygnet runt. Ping ligger på ca 15 ms helt klart godkänt och stabilare än både ADSL och 4G. En bra idé om man vill köra egen router är att öppna Gatewayen helt, annars kommer man få problem med dubbelt NAT.
Kan vara bra också att nollställa sin router vid byte av operatör så det inte finns kvar gamla inställningar i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Efter optimeringar i routern får jag ut 95/95 i stort sett dygnet runt. Ping ligger på ca 15 ms helt klart godkänt och stabilare än både ADSL och 4G. En bra idé om man vill köra egen router är att öppna Gatewayen helt, annars kommer man få problem med dubbelt NAT.
Kan vara bra också att nollställa sin router vid byte av operatör så det inte finns kvar gamla inställningar i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick Micronäts radiofiber inkopplat idag, ca 90/90Mbps och ping på 17-18ms.
Har inte kopplat in något mer än laptopen för test än, men hur öppnar man gatewayen helt?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

@Asyvan: Du måste ringa supporten så låser dom upp gatewayen via lite ip adress ändringar i routern.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

@Asyvan: Du måste ringa supporten så låser dom upp gatewayen via lite ip adress ändringar i routern.

Hej
Enligt deras support så kan jag inte undvika dubbel NAT. Jag får sätta en statisk IP på WAN-porten på min router som är .2 på "mellannätet" mellan min publika och det nät jag vill ha internt efter min egna router.
Har du gjort på något annat sätt?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Jag fattade som att dom öppnade trafiken helt för mig, men kanske var det så att man enbart satte WAN IP numret på min router. Jag har iaf öppet NAT nu mot Xbox Live så problemet löste sig iaf.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Jag fattade som att dom öppnade trafiken helt för mig, men kanske var det så att man enbart satte WAN IP numret på min router. Jag har iaf öppet NAT nu mot Xbox Live så problemet löste sig iaf.

Bra!
Dom sätter en Port Forward på Allt till en statisk IP (192...2 i mitt fall). Den statiska blir WAN-porten på min router. Därmed kan jag göra Port Forwarding och DHCP i min Router. Däremot blir det fortfarande Dubbel NAT, men jag förutser inga problem eftersom dom har satt en port forward till en statisk IP.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Nu när man börjat flyga över Kramfors flygplats igen så störs internet ut varje gång planet landar eller startar vilket som tur är bara 4 gånger per dag. Men planet stör ut internet med ett par minuter varje gång vilket jag anser inte är acceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Nu när man börjat flyga över Kramfors flygplats igen så störs internet ut varje gång planet landar eller startar vilket som tur är bara 4 gånger per dag. Men planet stör ut internet med ett par minuter varje gång vilket jag anser inte är acceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Be dem byta till en annan kanal som inte har DFS.

Permalänk

Jag har iaf felanmält det hela, det lustiga var att precis då jag skrev meddelandet så bröts internet när flyget kom för landning, verkar hända främst vid klart väder.
Internet försvann i två timmar denna gång så jag vet inte om det enbart var flygets fel.
Annars är jag ändå nöjd med Micronät.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@kallabaz: Nu är det ju så att alla 5ghz kanaler som är för utomhusbruk KRÄVER DFS för att få användas.
Lösningen är att gå tillbaka på 2.4ghz eller gå på nån av dom licenspliktiga frekvenserna, 3ghz tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@kallabaz: Nu är det ju så att alla 5ghz kanaler som är för utomhusbruk KRÄVER DFS för att få användas.
Lösningen är att gå tillbaka på 2.4ghz eller gå på nån av dom licenspliktiga frekvenserna, 3ghz tex.

Det har du ju faktiskt helt rätt i. Jag som inte riktigt tänkte hela vägen.

Permalänk

Rent teoretiskt borde inte flyget alltså kunna störa ut internet om DFS är aktiverat vilket det borde vara då. Problemet är troligen att inflygningen är precis bakom berget där masten sitter.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.