MySafety ringde idag.

Permalänk
Medlem

MySafety ringde idag.

Hej!
Idag fick jag ett samtal från MySafety. Försäljaren var väldigt hängiven till att skrämma upp mig genom att säga att folk kan ta lån osv med mitt personnummer. Han frågade då om jag bodde på *adress*, varpå jag svarar ja.

Sen börjar han förklara ett flertal gånger varför jag ska ha ett ID Skydd. Jag säger 3 gånger att jag inte är intresserad, och blir jag det kollar jag upp det själv.

Han slutar att tjata om varför det är så viktigt när jag säger att jag lägger på nu, eftersom att jag sitter i bilen.

Nu till min fråga:

Kan jag ha tackat Ja till något även fast jag sa att jag inte är intresserad tre gånger? Tänkte på att jag var dum nog att svara ja på t.ex om adressen stämde. Personen jag talade med blev mer och mer irriterad ju mer jag sa nej, men gav upp tillslut (Tror jag?) och tackade för samtalet sen la på.

Permalänk
Medlem

nej du behöver inte oroa dig

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

nej du behöver inte oroa dig

Tack för snabbt svar!
Var orolig över delen med att jag svarat ja på lite frågor. Var dock väldigt tydlig med att jag inte ska ta del av erbjudandet.

Är väl bara nojjig över att de ska klippa ihop något fint och skicka en faktura.

Permalänk
Medlem

Kan väll säga såhär, Mysaftey ringde in sambo med en gång fast hon sa att hon inte var intresserad så hade säljaren satt upp henne på en tjänst ändå, dock så avslutade dom den tvärt och vi behövde aldrig betala något när vi ringde upp och skällde ut dom efter noter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Kan väll säga såhär, Mysaftey ringde in sambo med en gång fast hon sa att hon inte var intresserad så hade säljaren satt upp henne på en tjänst ändå, dock så avslutade dom den tvärt och vi behövde aldrig betala något när vi ringde upp och skällde ut dom efter noter.

Fick hon någon bekräftelse på Mail eller SMS kort efter samtalet? Har inte fått något från MySaftey, men så fort jag tecknar upp mig på andra ställen så kommer det direkt en bekräftelse, men kanske inte är så hos MS?

Permalänk
Avstängd

En del av taktiken hos oseriösa företag som vill blåsa folk bygger just på denna typ av tillvägagångssätt med ett aggressivt utspel och ofta hotfullt beteende. (ofta även med "gratiserbjudanden" och annat som i slutänden visar sig inte alls vara gratis då någonting finstilt (tex orimligt dyr frakt) "råkade" tillkomma, osv.)

Tippar på att det är samma slags folk som de som hade dedärTV programmen då folk skulle ringa in och gissa något ord eller vad det var, de som gjorde det blev satta i en telefonkö som var svindyr, osv. Sanningen var att det inte gick att komma fram över huvud taget på linjen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En del av taktiken hos oseriösa företag som vill blåsa folk bygger just på denna typ av tillvägagångssätt med ett aggressivt utspel och ofta hotfullt beteende. (ofta även med "gratiserbjudanden" och annat som i slutänden visar sig inte alls vara gratis då någonting finstilt (tex orimligt dyr frakt) "råkade" tillkomma, osv.)

Tippar på att det är samma slags folk som de som hade dedärTV programmen då folk skulle ringa in och gissa något ord eller vad det var, de som gjorde det blev satta i en telefonkö som var svindyr, osv. Sanningen var att det inte gick att komma fram över huvud taget på linjen.

Ja, han blev väldigt hängiven om att berätta hur många som blivit ID-Kapade och började berätta om vad försäkringen täcker. Jag säger att jag tackar för erbjudandet, men att det inte behövs för mig, och säger att jag inte är intresserad. Då började han berätta om sin arbetserfarenhet, och att Polisen anser att folk ska ha detta. Och att jag gör ett misstag. Han blev mer och mer aggressiv för varje gång jag sa nej.

Jag borde lagt på så fort han sa att han ringer från MySafety.

Permalänk
Medlem

Bästa är att dänga på luren samt blocka numret så fort man bara misstänker att det är en vidrig telefonsäljare, detta att sälja via telefon till privatpersoner borde vara olagligt och straffbart

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harling:

Ja, han blev väldigt hängiven om att berätta hur många som blivit ID-Kapade och började berätta om vad försäkringen täcker. Jag säger att jag tackar för erbjudandet, men att det inte behövs för mig, och säger att jag inte är intresserad. Då började han berätta om sin arbetserfarenhet, och att Polisen anser att folk ska ha detta. Och att jag gör ett misstag. Han blev mer och mer aggressiv för varje gång jag sa nej.

Jag borde lagt på så fort han sa att han ringer från MySafety.

Jo, det var någon som ringde mig för något år sedan och ville att jag skulle typ föra över alla mina pengar till något slags fondförvaltning eller vad det nu var och att det var jätteviktigt... Nice try... Självklart ville man göra det, eller hur...

Numera orkar jag inte längre snacka med den, jag brukar bara lägga på när mystiska försäljare ringer och svara någonting i stil med att jag inte har tid eller liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bästa är att dänga på luren samt blocka numret så fort man bara misstänker att det är en vidrig telefonsäljare, detta att sälja via telefon till privatpersoner borde vara olagligt och straffbart

Detta brukar vara mitt tillvägagångssätt, men av någon anledning gjorde jag inte det idag.

Permalänk
Avstängd

Problemet är dels att de skiter i NIX register och liknande om det är ett oseriöst företag, dels att de ändå verkar hitta kryphål om någon i hushållet är egenföretagare eller liknande.
Då numret (som ändras ofta) som regel inte är tillskrivet någon juridiskt identifierbar person så brukar det tyvärr rinna ut i sanden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag har med blivit uppringd av dem. Svarar varje gång att min hemförsäkring got my back om något sådan skulle hända.
"Jo men då måste du spärra kort och göra en anmälan, vi gör allt sånt åt dig!". Jo tack, men initialt måste jag ju då anmäla vilka kort jag har till er och hela faderullan. Så jag måste alltså utföra hela den jobbiga adminstrativa biten som en kapning innebär, fast jag inte ens har blivit kapad. Och betala för det. Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har med blivit uppringd av dem. Svarar varje gång att min hemförsäkring got my back om något sådan skulle hända.
"Jo men då måste du spärra kort och göra en anmälan, vi gör allt sånt åt dig!". Jo tack, men initialt måste jag ju då anmäla vilka kort jag har till er och hela faderullan. Så jag måste alltså utföra hela den jobbiga adminstrativa biten som en kapning innebär, fast jag inte ens har blivit kapad. Och betala för det. Nej tack.

Rädsla är en extremt lukrativ känsla

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Problemet är dels att de skiter i NIX register och liknande om det är ett oseriöst företag, dels att de ändå verkar hitta kryphål om någon i hushållet är egenföretagare eller liknande.
Då numret (som ändras ofta) som regel inte är tillskrivet någon juridiskt identifierbar person så brukar det tyvärr rinna ut i sanden.

Har inte själv Nix, men är det värt att fixa det? Mina föräldrar hade det men det ringde alltid försäljare haha

Skrivet av lain:

Rädsla är en extremt lukrativ känsla

Fungerar oftast väldigt bra. Jag blir aldrig rädd när de börjar prata om vad som kan hända, men blir oftast rädd när jag lagt på då jag funderar på om de kan koka ihop något och börja Fakturera, som Jocke skulle sagt i Jockes Hantverkarskola.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harling:

Har inte själv Nix, men är det värt att fixa det? Mina föräldrar hade det men det ringde alltid försäljare haha

Fungerar oftast väldigt bra. Jag blir aldrig rädd när de börjar prata om vad som kan hända, men blir oftast rädd när jag lagt på då jag funderar på om de kan koka ihop något och börja Fakturera, som Jocke skulle sagt i Jockes Hantverkarskola.

Hände en släkting vid något tillfälle att ett sådant företag, minns ej vilket, försökte blåsa henne med någon typ av muntligt kontrakt som påstods vara tackat ja till, men de gav sig när jag och en släkting kontaktade dem och han hotade att polisanmäla dem om de inte drog tillbaka "kontraktet" de insåg troligen att det inte var värt besväret och att de skulle kosta dem mer än de eventuellt vann om de bråkade mer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Får du en faktura så kolla om det står "Erbjudande" på den, i så fall så kan du skita i den, gör det inte det så måste du ju bestrida den för att slippa betala samt inte bli utsätt för eventuellt inkasso, etc.

Skrivet av Harling:

Har inte själv Nix, men är det värt att fixa det? Mina föräldrar hade det men det ringde alltid försäljare haha

Visst Nix är värt att fixa, tar ju bara några sekunder att göra samt att det kostar inget.
Fast i dina försäljares fall så kan det ju vara så att de har haft någon prenumeration eller hos något företag i samma koncern, och då har de ju dem i deras register vilket gör att alla andra företag i koncernen kan ju ringa då de har varit kund hos dem, för då gäller ju inte Nix registret, lite av en gråzon som de gärna utnyttjar.

Enda som gäller i de fallen är att kräva att de tar bort uppgifterna, något som borde ha blivit lättare tack vara GDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Fick hon någon bekräftelse på Mail eller SMS kort efter samtalet? Har inte fått något från MySaftey, men så fort jag tecknar upp mig på andra ställen så kommer det direkt en bekräftelse, men kanske inte är så hos MS?

Nope inget, kom ett brev hem på posten att hon skulle betala dom jävlarna...

https://se.trustpilot.com/review/www.mysafety.se

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag en app som blockerar alla samtal som inte är med på min godkända lista, funkar mycket bra.

Blir lite jobb för man måste ju tala om detta för dom vitlistade så att dom förstår att dom måste meddela om dom skaffar nytt nummer och att det inte går att ringa från lånad mobil. (lånad okänd mobbe finns inte med på vitlistan)

systemet är inte perfekt, men jag slipper samtal från bluffare och annat drägg.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Tack för snabbt svar!
Var orolig över delen med att jag svarat ja på lite frågor. Var dock väldigt tydlig med att jag inte ska ta del av erbjudandet.

Är väl bara nojjig över att de ska klippa ihop något fint och skicka en faktura.

du behöver inte vara orolig vännen han som ringde kanske inte är den som utger sig o vara, och med jag kan ringa folk o säga jag är från kronofogden lätt eller dylikt.

men o andra sidan bra skydd för id kapning är lätt för dom som kan

https://www.mysafety.se/forsakringar/id-skyddsforsakring

från sidan

ID-stöld är i dag det snabbast växande brottet i Sverige. Var tredje minut uppges någon i Sverige ID-kapas (SIFO 2017).

En ID-kapning kan innebära att någon tar lån, beställer kreditkort, tecknar abonnemang eller handlar saker i ditt namn. Dina personuppgifter kan också användas på falska körkort och pass för att begå andra, större brott.

SKYDD VID ID-KAPNING
Med mySafety Försäkringars ID-skyddsförsäkring får du en global bevakning av din identitet online – dygnet runt. Vi scannar mängder av data för att snabbt upptäcka om dina inloggningsuppgifter och ditt personnummer hamnar i orätta händer. Det kan t ex vara när en sajt blir hackad eller om du handskats oförsiktigt med dina person- eller inloggningsuppgifter.

Sökandet sker i såväl det publika nätet som deep web och darknet. Om vi upptäcker att dina uppgifter finns tillgängliga i fel forum skickar vi omedelbart larm till dig via push eller SMS med en varning och rekommendation om åtgärd. På så sätt kan du undvika att din identitet kapas och används online – och stoppa brottet innan det inträffat. Så här aktiverar du din bevakning.

mySafety Försäkringars ID-skyddsförsäkring är inte bara en försäkring som bevakar din identitet – vi hjälper dig även om du blir drabbad och ger dig en hög ersättning.

DETTA INGÅR I FÖRSÄKRINGEN:
BEVAKNING
Bevakning av din identitet online dygnet runt, världen runt. - Nyhet!
Vi larmar dig om din identitet riskerar att användas (push och sms)
Vi bevakar kreditupplysningar och adressändring.
Kontroll av ändring av dina personuppgifter hos Skatteverket.
Bevakning av din identitet i såväl det publika nätet som deep web och darknet.
ASSISTANS 24/7
Vi finns tillgängliga dygnet runt för att hjälpa dig om du blir utsatt. Hos oss får du en personlig handläggare som hjälper dig b la att :

Återställa din kreditstatus genom att bestrida alla dina krav och fakturor.
Driva ditt ärende och hanterar kontakter med fordringsägare, myndigheter och andra instanser som krävs.
Spärra ditt personnummer för kreditupplysningar och kreditköp. Spärren görs för UC, Creditsafe och Bisnode.
RÄTTSSKYDD
I ID-skyddsförsäkringen ingår nu även juridisk assistans samt rättsskyddersättning på upp till 2 000 000 kronor. Det innebär att du som kund snabbt och smidigt får juridisk hjälp, om det skulle behövas, utan att betala något extra.

EKONOMISK ERSÄTTNING
Du får även ersättning för ekonomiska förluster för upp till 200 000 kronor vid en ID-kapning.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Haha bästa är ju att ställa dom frågor på frågor, och ytterligare frågor. Slösa gärna så mycket tid det bara går och fråga om vartenda paket och lösning dom erbjuder. Spela totalt dum i huvudet. Lägg på några gånger. Dom ringer upp. Jag har gjort såhär nu med 2 olika företag, dom har _aldrig_ hört av sig igen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bästa är att dänga på luren samt blocka numret så fort man bara misstänker att det är en vidrig telefonsäljare, detta att sälja via telefon till privatpersoner borde vara olagligt och straffbart

Från och med månadsskiftet så kommer det bli mycket svårare och förhoppningsvis dödar det branschen.

Citat:

I och med ändringarna kommer säljaren att behöva skicka en bekräftelse i skriftlig form, till exempel via post eller e-post. Konsumenten måste sedan skriftligen acceptera avtalet innan det är giltigt. Det här gäller för varor och tjänster som omfattas av distansavtalslagen. Syftet med förslaget är att stärka konsumentskyddet. Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2018.

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin haft en försäljare ringa mitt nummer.
Enda jag varit med i nix sen väldigt många år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Har blivit utsatt för "one ringtone scam" och det stod jag ut med i ett dygn.

Någon förbannad dator som börja ringa mitt nummer 30-40 gånger med en signal, Bara för att lura mig att ringa tillbaka.

Skaffade samtals blockerar app och slapp detta, inte kul när telefonen ringer på natten, och man har gamla sjuka föräldrar som man är orolig för.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hände en släkting vid något tillfälle att ett sådant företag, minns ej vilket, försökte blåsa henne med någon typ av muntligt kontrakt som påstods vara tackat ja till, men de gav sig när jag och en släkting kontaktade dem och han hotade att polisanmäla dem om de inte drog tillbaka "kontraktet" de insåg troligen att det inte var värt besväret och att de skulle kosta dem mer än de eventuellt vann om de bråkade mer.

Får hoppas att de inte tycker att 30 kr i månaden är något att bråka om

Skrivet av loefet:

Får du en faktura så kolla om det står "Erbjudande" på den, i så fall så kan du skita i den, gör det inte det så måste du ju bestrida den för att slippa betala samt inte bli utsätt för eventuellt inkasso, etc.

Visst Nix är värt att fixa, tar ju bara några sekunder att göra samt att det kostar inget.
Fast i dina försäljares fall så kan det ju vara så att de har haft någon prenumeration eller hos något företag i samma koncern, och då har de ju dem i deras register vilket gör att alla andra företag i koncernen kan ju ringa då de har varit kund hos dem, för då gäller ju inte Nix registret, lite av en gråzon som de gärna utnyttjar.

Enda som gäller i de fallen är att kräva att de tar bort uppgifterna, något som borde ha blivit lättare tack vara GDPR.

Okej, tack!

Skrivet av Destromath:

Nope inget, kom ett brev hem på posten att hon skulle betala dom jävlarna..

https://se.trustpilot.com/review/www.mysafety.se

Attans. Hörde med en kompis som tydligen tecknat avtal med dem frivilligt, och han är till 99% säker att de skickade en bekräftelse via SMS eller E-Mail. De enda breven han fått från MySafety är tydligen inkassokrav.. När hände detta er?

Skrivet av XripperX:

Själv så kör jag en app som blockerar alla samtal som inte är med på min godkända lista, funkar mycket bra.

Blir lite jobb för man måste ju tala om detta för dom vitlistade så att dom förstår att dom måste meddela om dom skaffar nytt nummer och att det inte går att ringa från lånad mobil. (lånad okänd mobbe finns inte med på vitlistan)

systemet är inte perfekt, men jag slipper samtal från bluffare och annat drägg.

Låter smart, men lite krångligt för min smak! ^^

Skrivet av pytonOrm:

du behöver inte vara orolig vännen han som ringde kanske inte är den som utger sig o vara, och med jag kan ringa folk o säga jag är från kronofogden lätt eller dylikt.

men o andra sidan bra skydd för id kapning är lätt för dom som kan

https://www.mysafety.se/forsakringar/id-skyddsforsakring

från sidan

ID-stöld är i dag det snabbast växande brottet i Sverige. Var tredje minut uppges någon i Sverige ID-kapas (SIFO 2017).

En ID-kapning kan innebära att någon tar lån, beställer kreditkort, tecknar abonnemang eller handlar saker i ditt namn. Dina personuppgifter kan också användas på falska körkort och pass för att begå andra, större brott.

SKYDD VID ID-KAPNING
Med mySafety Försäkringars ID-skyddsförsäkring får du en global bevakning av din identitet online – dygnet runt. Vi scannar mängder av data för att snabbt upptäcka om dina inloggningsuppgifter och ditt personnummer hamnar i orätta händer. Det kan t ex vara när en sajt blir hackad eller om du handskats oförsiktigt med dina person- eller inloggningsuppgifter.

Sökandet sker i såväl det publika nätet som deep web och darknet. Om vi upptäcker att dina uppgifter finns tillgängliga i fel forum skickar vi omedelbart larm till dig via push eller SMS med en varning och rekommendation om åtgärd. På så sätt kan du undvika att din identitet kapas och används online – och stoppa brottet innan det inträffat. Så här aktiverar du din bevakning.

mySafety Försäkringars ID-skyddsförsäkring är inte bara en försäkring som bevakar din identitet – vi hjälper dig även om du blir drabbad och ger dig en hög ersättning.

DETTA INGÅR I FÖRSÄKRINGEN:
BEVAKNING
Bevakning av din identitet online dygnet runt, världen runt. - Nyhet!
Vi larmar dig om din identitet riskerar att användas (push och sms)
Vi bevakar kreditupplysningar och adressändring.
Kontroll av ändring av dina personuppgifter hos Skatteverket.
Bevakning av din identitet i såväl det publika nätet som deep web och darknet.
ASSISTANS 24/7
Vi finns tillgängliga dygnet runt för att hjälpa dig om du blir utsatt. Hos oss får du en personlig handläggare som hjälper dig b la att :

Återställa din kreditstatus genom att bestrida alla dina krav och fakturor.
Driva ditt ärende och hanterar kontakter med fordringsägare, myndigheter och andra instanser som krävs.
Spärra ditt personnummer för kreditupplysningar och kreditköp. Spärren görs för UC, Creditsafe och Bisnode.
RÄTTSSKYDD
I ID-skyddsförsäkringen ingår nu även juridisk assistans samt rättsskyddersättning på upp till 2 000 000 kronor. Det innebär att du som kund snabbt och smidigt får juridisk hjälp, om det skulle behövas, utan att betala något extra.

EKONOMISK ERSÄTTNING
Du får även ersättning för ekonomiska förluster för upp till 200 000 kronor vid en ID-kapning.

Det var nog faktiskt MySafety som ringt. Testade att ringa upp numret nyss, och då var det samma dam i automatiska svararen som om jag försökte ringa kundtjänst. Tydligen ska de försöka ringa igen, om man ska tro svararen.

Skrivet av Tomika:

Haha bästa är ju att ställa dom frågor på frågor, och ytterligare frågor. Slösa gärna så mycket tid det bara går och fråga om vartenda paket och lösning dom erbjuder. Spela totalt dum i huvudet. Lägg på några gånger. Dom ringer upp. Jag har gjort såhär nu med 2 olika företag, dom har _aldrig_ hört av sig igen.

Jag brukar göra så att jag säger att jag är glad att någon ringer, för jag måste verkligen lätta på hjärtat. Då brukar de lägga på snabbt.

Skrivet av ducedo:

Från och med månadsskiftet så kommer det bli mycket svårare och förhoppningsvis dödar det branschen.

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Tacka gudarna för det.

Skrivet av Nivity:

Har aldrig någonsin haft en försäljare ringa mitt nummer.
Enda jag varit med i nix sen väldigt många år tillbaka.

Säljare verkar gilla att ringa till mig, får fixa Nix.

Skrivet av XripperX:

Har blivit utsatt för "one ringtone scam" och det stod jag ut med i ett dygn.

Någon förbannad dator som börja ringa mitt nummer 30-40 gånger med en signal, Bara för att lura mig att ringa tillbaka.

Skaffade samtals blockerar app och slapp detta, inte kul när telefonen ringer på natten, och man har gamla sjuka föräldrar som man är orolig för.

One Ringtone Scam har jag bara råkat ut för en gång, men då ringde jag aldrig upp. Minns att det var något nummer från någonstans i Afrika (Tror det var där?), som ringde till folk, och det var svindyrt att ringa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Från och med månadsskiftet så kommer det bli mycket svårare och förhoppningsvis dödar det branschen.

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Det där kände jag inte till, eller har glömt bort.
Verkar vettigt och städar förhoppningsvis upp branschen en del.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Attans. Hörde med en kompis som tydligen tecknat avtal med dem frivilligt, och han är till 99% säker att de skickade en bekräftelse via SMS eller E-Mail. De enda breven han fått från MySafety är tydligen inkassokrav.. När hände detta er?

Några månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Några månader sedan.

Okej! Då måste min kompis ha missat något, eller så var MS bara väldigt fula mot er.

Permalänk
Medlem

Också råkat ut för dom. Personen som ringde hävdade att vem som helst kunde ta ut stora lån i mitt namn och jag blev betalningsskyldig, men då jag påpekade att jag har rätt att neka och att det är banken som är skyldig att göra en koll att det faktiskt är jag som tar lånet. Då blev han aggressiv och vi satt och tjaffsade fram tillbaka om vem som hade rätt i 5 minuter. Jag avslutade med att "som du hör kommer vi inte komma någonstans med det här" vilket han höll med om och lade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Från och med månadsskiftet så kommer det bli mycket svårare och förhoppningsvis dödar det branschen.

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Skulle precis länka till det där.
Jag känner en del folk på företag som säljer via telefon och kan säga att dom är riktigt riktigt oroade inför det där

Själv hoppas jag på att lönsamheten i telefonförsäljning efter lagens inträde blir så dålig att konceptet läggs ner.

Det första jag själv alltid frågar en telefonförsäljare är:
Vad tjänar jag på att i all hast teckna via dig nu? Kan du ge mig 50% lifetime?
När dom skrattande säger ”nej” och själva konstaterar att dom försöker tvinga på mig exakt samma sak jag själv kan gå och teckna via hemsidan i lugn och ro brukar dom flesta ge upp direkt.

Permalänk
Avstängd

Hoppas det fungerar som planerat, det är ju en sak med företag som ligger i gråzonen för vad som är seriöst och inte, men det stör mig något ohyggligt mycket när även större elbolag, telefonbolag och andra börjar med denna typ av oseriös försäljning där man förväntas att godkänna någon typ av muntligt avtala utan möjlighet att ta del av riktig, nedskriven dokumentation. ´Som det är nu tackar jag alltid nej till dessa erbjudanden om man inte har möjlighet att läsa på ordentligt om exakt vad det innebär samt få ett riktigt skriftligt dokument på överenskommelsen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number