Nvidia "Turing" Geforce RTX 2080 presterar 50 procent bättre än GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag köper inte direkt för köpandets skull, utan för att jag känner att jag har behov och intresse av det. Det är trots allt en hobby som jag gillar kasta pengar på. Närmast är gissningsvis en uppgradering till en ordentlig 4K skärm. Väntar till det väl kommer en ny generation med lite större mått, typ 32" som har bra specifikation. Jag behöver inget nytt grafikkort just nu, men efter en uppgradering till 4K lär det säkert bli ett behov av det också. Men med tanke på att det lär dröja ett bra tag innan de nya 4K skärmarna släpps så kan jag vänta tills vidare.

7nm vet vi inte mycket om hur bra de fungerar för high power tillämpningar i form av desktop GPU eller CPU. Undrar du inte varför Intel haft så stora problem att gå ner till 10nm? De har ändå varit marknadsledande under rätt lång tid. Vi får se hur det blir med 7nm TSMC.

TSMC kommer att erbjuda 7nm i ”HPC" version, (liksom för den delen GF också kommer att göra med sin 7nm process). Enligt foundry rykten har Nvidia varit med och specat den versionen, och det finns ingen speciell anledning att tro att den inte skulle prestera väl för deras behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

TSMC kommer att erbjuda 7nm i ”HPC" version, (liksom för den delen GF också kommer att göra med sin 7nm process). Enligt foundry rykten har Nvidia varit med och specat den versionen, och det finns ingen speciell anledning att tro att den inte skulle prestera väl för deras behov.

Ok, vi får väl se när det kommer (det gör det förr eller senare förstås). Än så länge är inga 7nm produkter annonserade väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ta på faktura (om du inte har pengar du kan ligga ute med). Vänta på tester och recensioner. Skulle de inte se ut som det blir bra så avboka eller lämna tillbaka på 14 dagars ångerrätt / öppet köp. Ser det bra ut så behåll kortet och ha det på första lanseringsdagen.

Jag kan nog inte minnas någon lansering där prestanda/krona varit bättre vid lansering. Det brukar komma vid reor och efter ett tag när priserna gått ner. Vill man ha bäst prestanda/krona ska man kolla på begagnat 1-2 generationer bakåt.

Så det handlar om att folk är otåliga och vill ha nya prylar så tidigt som möjligt? Vad vinner man på det? Låter bara som onödigt besvär om man ångrar sig.

När det kommer till tidigare lanseringar av grafikkort så har ju priserna aldrig varit så här höga för konsument-varianterna, inte ens vid ny arkitektur/minnes teknik. Så, jo, Krona/fps har nog varit lägre för tidigare serier. Visst är inflation, framför allt ny teknik stora delar av anledningen men det här är ju ett enormt kliv uppåt. Frågan är om prestandan och RTX-tekniken, som i sig är väldigt färsk och förmodligen inte är lämplig för dagens krav på hög fps och upplösning, är värd en halv månadslön. Vi får se mer i detalj när benchmarks ligger ute. Jag vet vad jag lägger mer värde på och det är inte ray tracing.

Ray tracing i real-tid är dock en fantastisk framgång men det behöver mogna ett par år, tror jag.

Visa signatur

OS: Win 11 Home | Chassi: Fractal Design North | PSU: BeQuiet Pure Power 1000W | Moderkort: ASUS Strix B650E-F Gaming | CPU: AMD 7800X3D @ 5 Ghz | RAM: Corsair Vengeance 32 GB @ 6000 Mhz | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti 12 GB | Kylning: BeQuiet Dark Rock Pro | Fläktar: Noctua Chromax Black x4 | Ljud: HyperX Cloud 2| Lagring: Kingston NV3 500 GB, Crucial P3 Plus 2 TB | M/K: Logitech G915 TKL & G502 X | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Så det handlar om att folk är otåliga och vill ha nya prylar så tidigt som möjligt? Vad vinner man på det? Låter bara som onödigt besvär om man ångrar sig.

Du får nog studera mänsklig psykologi och kan säkert ta en examen i det om du vill. Handlar inte bara om grafikkort, bilar, båtar, TV, hund, katt, häst, vad du än kan komma på så är det alltid någon som vill vara först.

Vad man "vinner"? Först att njuta av det nya.

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk till denna lansering...

Tittar man på specs, dvs 13.5% mer beräkningsenheter och GDDR6, så ser 2080 inte ut att bli avsevärt mycket bättre än ett 1080. I runda slängar tittar vi på ~20%. Detta bortser dock från arkitekturförbättringar, men dessa ser mest ut att bestå i async-compute eller diverse annat lullull som måste ha explicit stöd i speltitlar. Kortet är säkert väldigt rappt i titlar som nyttjar Turing arkitekturens nyheter, men hur många befintliga spel kommer att göra det? Hur många kommande spel? Får mig att tänka på DX12... hur bra blev det med facit i hand.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ok, vi får väl se när det kommer (det gör det förr eller senare förstås). Än så länge är inga 7nm produkter annonserade väl?

Nej. Och lär inte bli det av nVidia förrän de står för dörren eftersom steget blir stort. Om AMD ligger illa till på marknaden, kommer de kanske att ha ett intresse av att börja hypa Navi tidigt. Apple tillverkar redan på 7nm och släpper till kund om en månad, Qualcomm verkar komma ett eller ett par kvartal efteråt med 855. Båda dessa är ju mobila kretsar, så det är lite oklart när HPC varianten tas i bruk. Antagandet är att både nVidia och AMD kommer att släppa kretsar baserat på den, och AMD verkar ganska långt komna. Å andra sidan är det inte säkert att AMD kommer att använda TSMC för sina diskreta konsument GPUer. Om man inte skall vara för optimistisk kanske man kan hoppas på konsumentprodukter ett år efter att Apple levererar, även om en del hävdat H1 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du får nog studera mänsklig psykologi och kan säkert ta en examen i det om du vill. Handlar inte bara om grafikkort, bilar, båtar, TV, hund, katt, häst, vad du än kan komma på så är det alltid någon som vill vara först.

Vad man "vinner"? Först att njuta av det nya.

En svag anledning. Trodde du eller någon kunde komma med mer än att folk är lättpåverkade och ytliga men jag var väl för optimistisk.

Visa signatur

OS: Win 11 Home | Chassi: Fractal Design North | PSU: BeQuiet Pure Power 1000W | Moderkort: ASUS Strix B650E-F Gaming | CPU: AMD 7800X3D @ 5 Ghz | RAM: Corsair Vengeance 32 GB @ 6000 Mhz | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti 12 GB | Kylning: BeQuiet Dark Rock Pro | Fläktar: Noctua Chromax Black x4 | Ljud: HyperX Cloud 2| Lagring: Kingston NV3 500 GB, Crucial P3 Plus 2 TB | M/K: Logitech G915 TKL & G502 X | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Hjälpsam

Tror att Turing är betydligt bättre på DX12 än Pascal, kanske DX12 plötsligt kommer bli fantastiskt bra, här i forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att Turing är betydligt bättre på DX12 än Pascal, kanske DX12 plötsligt kommer bli fantastiskt bra, här i forumet.

Det måste ju bli bättre eftersom det krävs DX12 eller Vulkan för RTX. Eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det skrämmer mig lite att vi INTE fått se en enda slide med siffror i form av fps. Procent hit och dit.
Annars brukar ju gröna laget vifta vilt med "fps staplar". Men nu inte. Why?

Permalänk
Medlem

Undrar hur de nya korten står sig mot ett 1080Ti

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Jag tror det finns möjlighet eller utrymme för ett Titan också. Så fort produktionen börjar se bättre ut, dvs. när de får ut fler "fullt" fungerande kretsar per kiselplatta, alternativt att dom sparar dom få dom får ut, tills att det finns ett tillräckligt stort lager att börja tillverkar Titankort på. Priset på ett sådant lär ju svida lite extra om det nu händer.

Dock så tillhör inte Titan GeForce serien längre. Så även om de skulle ske så har RTX 2080 Ti tagit över tronen i Geforce serien.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är skeptikernas fel att så mycket negativitet har uppstått redan gällande RTX-korten. Tester, tester, tester, tester....det är det enda Nvidia hade behövt göra eller tillåta pressen att göra. Raytracing verkar superbra, verkligen framtidens melodi ett sant genombrott men om man ger folk god anledning att tvivla, ja vad förväntar man sig då? Prissättningen och förhandsbokning späder bara på allt. Tycker nästan det osar GeForce FX-serien, någon som kommer ihåg allt "fantastiskt" nytt den medförde? Dessa storföretag måste börja lära sig att konsumenter inte låter sig hunsas hursomhelst längre, EA har gått på liknande minor och får nu betala surt för det. Ge folket siffror och visa hur fantastiska RTX-korten är så försvinner ju de flesta tvivlen, eller hur? Fattar fortfarande inte hur ett sånt stort företag inte kan förutse sådana här saker, eller så gjorde de det men trodde de skulle komma undan bara de talade i över en timme om enbart Raytracing, spoltrålning eller vad man nu ska kalla det. Amatörmässigt eller cyniskt, välj själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Vad är det som gör att Nvidia får ut mycket bättre fps/GFLOPS?

De hade ett försprång med 1080 och ser ut att utöka betydligt här. Kan väl inte bara vara drivrutinerna...

Kanske kan vara den enkla grejen att det är en ny arkitektur?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

Är det bara jag som är intresserad av hur nuvarande generation av CPUer presterar när det inte är GPU-bundet längre? Tycker det ska bli väldigt intressant att se om 720p-testerna har någon sanning i sig och om Intel isåfall gasar iväg igen.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Vem bryr sig egentligen?
Har man för mycket pengar, köper man nvidia även om det suger getpung, för att visa att "man har råd", sen spelar det ingen roll alls att man inte märker någon skillnad i spel, bara i benchmarks.......

Givetvis är det så. Vi som köper Nvidias kort gör det enbart för att visa hur rika vi är. Sedan ser vi inte heller någon skillnad mot ett halvtrasigt AMD-kort. Vi gör valet enbart för att vi är rika!

Du har helt rätt...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av HC-8315:

Såg nyss på en video av JayzTwoCents. Han har en intressant teori om varför folk är så upprörda av priset på dessa kort. Jag finner den rätt så logisk. Men i vanlig ordning så har iaf inte NVIDIA förklarat något. Jag tycker de går lite hand i hand med att Titan också gått och blivit en egen klass bredvid GeForce och Quadro. Han menar på att NVIDIA har gjort en rockad i namnen och att RTX 2080 Ti egentligen är de Titan tidigare har varit i GeForce serien. Och de skulle förklara priset man har valt att sätta på RTX 2080 Ti. Se filmen, han förklarar de bättre än vad jag gör iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=5XRWATUDS7o

Det är ju en teori, som inte håller i mina ögon. 2080 Ti är en nerskalad TU102, exakt som tidigare generationer, därav 11GB minne och inte 12GB. Jag tror att det kommer komma ett nytt Titan baserat på TU102. Kolla Quadro 8000, fullfjädrad TU102 med 4608 CUDA cores. 2080 Ti har 4352.

Titan-korten har på senaste tid alltid varit den fulla modellen aka icke nerskalad.

1080 Ti är en nerskalad GP102

980 Ti är en nerskalad GM200.

780 Ti var fullfjädrade GK110B.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Raderat ett helt sanslöst konstigt sidospår om.. jag vet inte ens. Vem som har mest pengar? Oklart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Dock så tillhör inte Titan GeForce serien längre. Så även om de skulle ske så har RTX 2080 Ti tagit över tronen i Geforce serien.

Nej visst, men Titan Xp (pascal) var väl inte heller i Geforce serien? Tittar man under deras Titan serie så finns ju det där, fortfarande till försäljning, och klassas väl som ett konsument kort. Så ur den aspekten spelar det inte mycket roll vilket kort som är bäst i vilken serie, om ändå många gamers köper Titan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av TexN:

Känner mig så lost, om det stämmer, ska man köra på att köpa ett 1080ti eller 2080 för gaming i 3440x1440?

Helt ärligt, för den upplösningen så räcker ett 1080 Ti om du inte förväntar dig 100+ fps i alla spel. Men du kan också lira på ett 1080 i den upplösningen om du är redo att offra lite inställningar, körde i den upplösningen på Dreamhack med mediadatorn som kör ett 1080, gick utmärkt i Metro 2033 och DOOM. 100+ fps

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Du skyller det på tramsigt,ok.
Men att du inte kan skriva den meningen och vara rakryggad varför du använder 1 Nvidia kort.
Förefaller mig väldigt underligt.
Ibland får man krypa till korset.
Svarar inte mer nu på dina svar.

Det företag bryr sig om är pengar, vilket de inte får av mig, och det är det som är relevant, om de gjort bra produkter och varit reko så hade de gärna fått mina pengar som sagt, så det är snarare Nvidia som får ta och krypa till korset, göra avbön, och bli hederliga.

Sen kan du väl läsa recensioner själv och avgöra vad för produkt som passar dina behov bäst? För mig är det relevanta att Nvidia är svin och inte förtjänar mina pengar. Det har inget alls att göra med vilka komponenter och inte som sitter i min dator.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Det är ju en teori, som inte håller i mina ögon. 2080 Ti är en nerskalad TU102, exakt som tidigare generationer, därav 11GB minne och inte 12GB. Jag tror att det kommer komma ett nytt Titan baserat på TU102. Kolla Quadro 8000, fullfjädrad TU102 med 4608 CUDA cores. 2080 Ti har 4352.

Titan-korten har på senaste tid alltid varit den fulla modellen aka icke nerskalad.

1080 Ti är en nerskalad GP102

980 Ti är en nerskalad GM200.

780 Ti var fullfjädrade GK110B.

Ja, ett nytt Titan kommer säkerligen. Men de kommer inte att bli ett GeForce utan NVIDIA kommer klassa den i den numera Titan serien. Och nästa Titan lär vara bra mycke dyrare än Titan V. NVIDIA vill inte att man köper Titan för att spela spel på. men sen faller ju teorin att Titan alltid har den fulla kretsen numera om man då tittar på RTX 2080 som i sig är bantad. Nästan alla 80 kort har haft den fullt upplåsta kretsen och nu så är de inte så längre. NVIDIA rör om i grytan, men förmedlar inte de utåt vilket iaf jag tycker är jäkligt dumt. Jag ser iaf Jayz teori som "plausible" om man tänker ekonomiskt.

Skrivet av elajt_1:

Nej visst, men Titan Xp (pascal) var väl inte heller i Geforce serien? Tittar man under deras Titan serie så finns ju det där, fortfarande till försäljning, och klassas väl som ett konsument kort. Så ur den aspekten spelar det inte mycket roll vilket kort som är bäst i vilken serie, om ändå många gamers köper Titan.

Titan Xp vart de sista Titan kortet i GeForce serien. Varför NVIDIA har valt att plocka ut Titan därifrån kan man ju bara spekulera. När väl Titan V släpptes så hade ju NVIDIA bestämt sig för att Titan inte längre skulle vara för dom som spelar spel. Men man kan spela spel på dom. Och man kan spela spel på Quadro kort också, men Quadro är de definitivt ingen som köper för att spela spel. Och NVIDIA vill ju inte att man köpoer Titan heller för att spela spel på dom.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar mest över är dock, om detta är GT102. Hur stor är då GT100?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Det måste ju bli bättre eftersom det krävs DX12 eller Vulkan för RTX. Eller?

Japp krävs DX12, Vulkan är på gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Ja, ett nytt Titan kommer säkerligen. Men de kommer inte att bli ett GeForce utan NVIDIA kommer klassa den i den numera Titan serien. Och nästa Titan lär vara bra mycke dyrare än Titan V. NVIDIA vill inte att man köper Titan för att spela spel på.

Är inte så säker på att nästa Titan blir så dyrt. Vi får helt enkelt vänta och se.

Hmm har du något citat på detta? Nvidia sålde nyligen 2st Titan special edition med star wars tema och du säger nu att Nvidia inte vill att man köper Titan för spel. EHUM..?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det känns som att de har höjt produktstacken upp ett snäpp. Där 2070 kostar som 1080 gjorde osv därav också ge "mer" prestanda i segmentet Då de jämför ett 2070 som egentligen borde varit ett 2080 mot 1070. Då dan de också sprida ut korten mer i de lägre segmenten

PRecis min tanke. Fast kanske tvärtom. Känns som korten mer rättvisst borde namnges som 2060, 2070 och 2080 (och även prissättas som 60, 70 och 80 serien)
Tycker deras 2070 ska jämföras med 1060, 2080 mot 1070 och 2080TI mot 1080..då börjar vi snacka ett nämnvärt prestandahopp...inte några 10%

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av HC-8315:

Ja, ett nytt Titan kommer säkerligen. Men de kommer inte att bli ett GeForce utan NVIDIA kommer klassa den i den numera Titan serien. Och nästa Titan lär vara bra mycke dyrare än Titan V. NVIDIA vill inte att man köper Titan för att spela spel på. men sen faller ju teorin att Titan alltid har den fulla kretsen numera om man då tittar på RTX 2080 som i sig är bantad. Nästan alla 80 kort har haft den fullt upplåsta kretsen och nu så är de inte så längre. NVIDIA rör om i grytan, men förmedlar inte de utåt vilket iaf jag tycker är jäkligt dumt. Jag ser iaf Jayz teori som "plausible" om man tänker ekonomiskt.

Det är möjligt att Nvidia vill att vi ska tro att 2080 Tl har ersatt forna Titan men det är inte något som pekar på det. Mer än marknadsföring då, inte ens Nvidia har sagt detta. Jay bara spekulerar helt vilt där och ärligt talat låter som om han försöker försvara den urlöjliga prissättningen.

RTX 2080 är den fulla kretsen. TU104 vill säga, inget pekar på att den är nerskalad, databussen är på 256-bit.

Likaså RTX 2070, som INTE är en nerskalad TU104 utan den fulla TU106 vilket historiskt sett tillhört 60-serien. Den har också en databuss på 256-bit.

Intressant i sammanhanget är att det var med lanseringen av Maxwell som xx6-kärnan tog klivet upp från budget till midrange. Tidigare hade 60-serien varit xx4-kärnan. På tre generationer har den gått från budget till high end. Bara en iakttagelse.

Sen värt att nämna är att TU104 antagligen kommer vara större än vad ens GP102 (1080 Ti) är samt att TU106 troligtvis kommer vara större än TU104. Vad jag har förstått så är de enskilt största kostnadsfaktorerna, mognad av tillverkningsprocessen samt storleken på chippet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KejN:

Det jag undrar mest över är dock, om detta är GT102. Hur stor är då GT100?

TU102 heter den nu.

Det finns ingen TU100 vad vi vet utan den senaste är GV100 vilket var Volta och det sitter i Titan V. Man kan ju kanske säga att GV100 är storebror eftersom de arkitekturmässigt är så lika.

GV100 är på 815 mm². Massiv med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Det är möjligt att Nvidia vill att vi ska tro att 2080 Tl har ersatt forna Titan men det är inte något som pekar på det. Mer än marknadsföring då, inte ens Nvidia har sagt detta. Jay bara spekulerar helt vilt där och ärligt talat låter som om han försöker försvara den urlöjliga prissättningen.

RTX 2080 är den fulla kretsen. TU104 vill säga, inget pekar på att den är nerskalad, databussen är på 256-bit.

Likaså RTX 2070, som INTE är en nerskalad TU104 utan den fulla TU106 vilket historiskt sett tillhört 60-serien. Den har också en databuss på 256-bit.

Intressant i sammanhanget är att det var med lanseringen av Maxwell som xx6-kärnan tog klivet upp från budget till midrange. Tidigare hade 60-serien varit xx4-kärnan. På tre generationer har den gått från budget till high end. Bara en iakttagelse.

xx6-kärnan har aldrig varit budget. Den har alltid varit midrange eller low end midrage. Budget kretsarna har alltid beståt av xx7-kärnan och under.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon114264:

xx6-kärnan har aldrig varit budget. Den har alltid varit midrange eller low end midrage. Budget kretsarna har alltid beståt av xx7-kärnan och under.

Ja jo budget kanske är att ta i. Rätt low end iaf.

GK106 satt i GTX 660 och GTX 650 Ti. 229$ samt 149$.

GF106 satt i GTS 450. 129$.

1050 Ti har en MSRP på 139$.

Rätt budgetbetonade kort ur min synvinkel men jag kan hålla med om low end mid också.

Visa signatur