Forumdelen sponsras av

Arbetsplats med flera skärmar - kunna byta datorer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Arbetsplats med flera skärmar - kunna byta datorer

Jag önskar bygga en arbetsplats hemma med en stationär burk och flera (2 st lutar jag åt nu) skärmar.
Dock önskar jag kunna koppla dom till jobb-laptopen och (om det går) dotterns macbook.

Jag inser snabbt att det finns två alternativ:
Hårdvara
Bygga ett system för att kunna fysiskt koppla de multipla skärmarna till den datorn jag vill använda.
Jag ser massor med utmaningar, inte minst min egen brist på kunskap om den senaste tekniken på området.
Vilka anslutningar är bäst? Finns det en skärmhub? Nån som har nåt liknande som funkar?

Mjukvara
Använda mjukvara för att koppla upp en annan dator, tex en laptop mot den stationära och visa bild på skärmarna.
Återigen är jag inte helt uppdaterad med vad som finns tillgängligt.
Finns det funktioner i Windows 10 för detta och funkar de? Finns det något för macbooken eller är den utestängd?

Nån som vet nåt om något av de olika spåren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Okt 2010

Finns lite olika sätt att lösa det där. Thunderbolt docka kan vara smidigaste lösningen om din jobbdator har Thunderbolt.(Finns även thunderbolt dockor som har stöd för usb 3.1 om datorn inte har Thunderbolt.) Isf behöver du bara ett instickskort till din stationära dator.

Gäller dock att vara noga med att kolla kompabilitet. Speciellt när det blandas in en MacBook.

Mvh
Mattias

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Tänk på att många bildskärmar idag kan ta in signal från fler än en källa, så kan man växla mellan dem med knapparna på själva bildskärmen.

Tänk även på vad du ska göra med tangentbord/mus...

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

https://www.stardock.com/products/multiplicity/ Denna kör jag, det finns gratis test för att se om det passar en själv.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns kvmswitchar som klarar både multipla monitorer och datorer.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

De flesta moderna skärmar har flera ingångar, då är det inga problem att koppla flera datorer till samma skärm heller. Tangentbord och mus kan du dela via programvara. KVM kommer bli en dyr lösning, men finns givetvis. Startech har en för närmare 10000 kr.