Billigt datorbygge för enklare spel och surfning

Permalänk

Billigt datorbygge för enklare spel och surfning

Hej, jag spelar mest på ps4 p.g.a budget, jag har dock mitt playstation kopplat till en datorskärm så funderade på att slänga ihop något billigt och kompakt då jag ändå redan har en skärm, tänkte ha den mest för att surfa och spela lättare spel som league of legends, cs m.m. Jag har valt ut lite grejer som jag tänkte kolla om någon kunde kika på och ge en åsikt, jag har här försökt komma undan så billigt som möjligt medan fortfarande uppfylla mina behov.
länkar delarna jag tänkte på nedan
Chassi med medföljande nätaggregat: https://www.komplett.se/product/924385/datorutrustning/datork...
SSD: Kingston A400 120gb
Moderkort: Gigabyte b450m ds3h
Ram: Kingston valueram 2666mhz 4gb
CPU: Ryzen 3 2200g

Anledningen till att jag inte länkar en varukorg är för att vissa grejer är från proshop, vissa från komplett och vissa från inet. Någon som har några åsikter? Passar allting ihop? Nätaggregatet har förmodligen ingen 80+, borde jag tänka på det vid ett sånt här budget bygge? Tror inte chassit kommer med några fläktar, räcker det med cpu fläkten då jag kommer köra på radeon vega 8 integrerade grafiken eller borde jag köpa till någon fläkt ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chavalier:

Chassi med medföljande nätaggregat: https://www.komplett.se/product/924385/datorutrustning/datork...
SSD: Kingston A400 120gb
Moderkort: Gigabyte b450m ds3h
Ram: Kingston valueram 2666mhz 4gb
CPU: Ryzen 3 2200g

Anledningen till att jag inte länkar en varukorg är för att vissa grejer är från proshop, vissa från komplett och vissa från inet. Någon som har några åsikter? Passar allting ihop? Nätaggregatet har förmodligen ingen 80+, borde jag tänka på det vid ett sånt här budget bygge? Tror inte chassit kommer med några fläktar, räcker det med cpu fläkten då jag kommer köra på radeon vega 8 integrerade grafiken eller borde jag köpa till någon fläkt ändå?

Jag skulle rekommendera att ta allt via en återförsäljare, typ Inet, Komplett eller Webhallen för det är enklare och bättre med garantier.
Du behöver inte bry dig dig så mycket om 80+ vid så låga effekter.
Jag hade tagit dubbla RAM, 4GB är väldigt snålt med dagens mått mätt.
Jag hade bytt SSD till en Crucial MX500 eller annan vid samma pris. A400 är väldigt långsam för att vara SSD.
Jag hade också övervägt att ta 2400G istället för den presterar rätt mycket bättre i en del spel.

Här är ett förslag som du kanske kan överväga. Givetvis kan man byta ut 2400G mot en 2200G och spara 700kr. Jag rekommenderar också att vänta till black friday.

Komplett har också ett paket som kanske kan vara intressant om det blir prissänkt på Black Friday
https://www.komplett.se/product/744292/datorutrustning/datork...

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |