Hjälp råka avinstallera Internet Explorer

Permalänk

Hjälp råka avinstallera Internet Explorer

Hej mitt Internet Explorer har försvunnit så skriver ifrån min mobil då jag inte längre har någon webbläsare kvar på min dator och uppskattar verkligen hjälp. Har försökt googlat men inte hittat nåt vettigt svar.

Jag har Windows 7 med Internet Explorer 11. Hur som helst har Internet Explorer krånglat så att det inte går öppna fler flikar om jag inte kopierar länken och klistrar in. Därför kan jag tex inte installera någon ny webbläsare för de blir bara en tom flik i Internet Explorer.

Googlade efter lösning och testade massa inställningar i Internet Explorer men blev inte ett dugg bättre. Fick sen tipset att avinstallera Internet Explorer 11 uppdateringen och att det skulle då återgå till ursprungsversionen. Men nåt verkar ha gått fel för ursprungs Internet Explorer verkar inte finnas och datorn varna för att jag inte har någon webbläsare. Så ett litet problem blev till ett större. Nu har jag alltså ingen webbläsare alls och behöver hjälp hur jag får tillbaka Internet Explorer så att jag sedan via den kan installera Google Chrome. Och ja jag vill ha Internet Explorer och inte bara Google Chrome.

Permalänk
Medlem

Systemåterställning?

Är det inaktiverat i "Aktivera/inaktivera windows funktioner"? (Om det finns i Win 7 som de gör i Win 10)

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Är inte en avinstallation av Internet Explorer det första man gör på en dator?

Har du någon annan dator i närheten? Då kan du ju bara ladda ner det & lägga in det
på ett USB minne .

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

Är inte en avinstallation av Internet Explorer det första man gör på en dator?

Har du någon annan dator i närheten? Då kan du ju bara ladda ner det & lägga in det
på ett USB minne .

Kan jag lägga in Internet Explorer på ett USB minne från en annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ftp borde funka i file explorer. Skriv in den här länken i filutforskaren och se om du kan installera:
https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/63.0/win64/sv-SE...

Permalänk
Skrivet av kapisch:

Systemåterställning?

Är det inaktiverat i "Aktivera/inaktivera windows funktioner"? (Om det finns i Win 7 som de gör i Win 10)

Kollat men de verkar ha varit inaktiverat då rutan "nästa" inte går klicka i då den är grå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Kan jag lägga in Internet Explorer på ett USB minne från en annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart!

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17621/internet-explo...

Lägg in installationsfilen på ett USB minne så äre bara till att installera det sen

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

Självklart!

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17621/internet-explo...

Lägg in installationsfilen på ett USB minne så äre bara till att installera det sen

Hittar inte filen på Microsoft hemsida då de verkar ha uppdaterat hemsidan? Så gamla länkar inte fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hittar inte filen på Microsoft hemsida då de verkar ha uppdaterat hemsidan? Så gamla länkar inte fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

funkar ju visst? o.o
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=324629

Permalänk

Nog för att det är väldigt fint att alla vill hjälpa till, men borde inte någon ifrågasätta OPs val av webbläsare...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazyrobban:

Nog för att det är väldigt fint att alla vill hjälpa till, men borde inte någon ifrågasätta OPs val av webbläsare...?

Skickades från m.sweclockers.com

För de läste OPs inlägg och ser att de vill ha den?

@SvenskGaming
Svåra med IE är att den är en del av systemet. Det är mao inte "bara en webbläsare".
Så om den blir skadad är det ibland (inte alltid) omöjligt att få rätta på den, utan att installera om hela OSet. Därför föreslår folk systemåterställning, för det är en av de vägar att rädda det.

Bästa du kan göra är att anta att den avinstallerat just IE11 (och då återgått till äldre version), och genom att ladda ner och installera IE11 igen, bör du kunna ha en chans att få liv i den igen.

Du har fått länkar ovan där du borde kunna ladda ner den, men notera att om du tex försöker göra detta på en annan maskin, måste du få rätt version som matchar den datorn som behöver det.
Ett annat sätt är att kolla i Windows update, för har du verkligen lyckats avinstallera IE11 (och inte bara dölja den), så bör där finns en update som vill installera denna till dig.

PS. Om du vill få in en webbläsare tillfälligt föreslår jag detta:
https://mozilla-firefox-portable.en.uptodown.com/windows/down...

Det är en portabel version av firefox. Du laddar ner denna fil, kör den, väljer mapp den ska lägga sig i (tex direkt på USB minnet, eller från USB till din interna disk) och sedan kan du surfa direkt från denna version, oavsett var den ligger. Behöver ingen installation utom "upp-packningen". Så du kan lägga denna som reserv i en mapp någonstans, eller på USB minnet (som dock begränsas av USB minnets prestanda), och använda den till du får rätta på det du vill ha, och när du är klar, bara ta bort mappen du packade upp den i.

Permalänk

Lyckas inte installera Internet Explorer 11 då det krånglar hela tiden. Jag klicka på installationsfilen på mitt usb minne och för att slutföra installationen måste jag starta om datorn och det kommer upp felmeddelande efter att jag startat om datorn om att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

En återställning vore väl det lättaste. Hade liknande problem men jag laddade ner filen på min mobil och sedan överförde till datorn via sladd därefter var det bara att installera.

Permalänk
Medlem

Kopiera över filen till datorn och installera.

Trycka på installationsfilen på usbminnet så försöker den väll att installera det där?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Extremaz: Funkar inte heller kommer upp samma fel ändå. Nu har jag Google Chrome installerat på datorn men vill gärna ha Internet Explorer 11 också

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

För de läste OPs inlägg och ser att de vill ha den?

@SvenskGaming
Svåra med IE är att den är en del av systemet. Det är mao inte "bara en webbläsare".
Så om den blir skadad är det ibland (inte alltid) omöjligt att få rätta på den, utan att installera om hela OSet. Därför föreslår folk systemåterställning, för det är en av de vägar att rädda det.

Bästa du kan göra är att anta att den avinstallerat just IE11 (och då återgått till äldre version), och genom att ladda ner och installera IE11 igen, bör du kunna ha en chans att få liv i den igen.

Du har fått länkar ovan där du borde kunna ladda ner den, men notera att om du tex försöker göra detta på en annan maskin, måste du få rätt version som matchar den datorn som behöver det.
Ett annat sätt är att kolla i Windows update, för har du verkligen lyckats avinstallera IE11 (och inte bara dölja den), så bör där finns en update som vill installera denna till dig.

PS. Om du vill få in en webbläsare tillfälligt föreslår jag detta:
https://mozilla-firefox-portable.en.uptodown.com/windows/down...

Det är en portabel version av firefox. Du laddar ner denna fil, kör den, väljer mapp den ska lägga sig i (tex direkt på USB minnet, eller från USB till din interna disk) och sedan kan du surfa direkt från denna version, oavsett var den ligger. Behöver ingen installation utom "upp-packningen". Så du kan lägga denna som reserv i en mapp någonstans, eller på USB minnet (som dock begränsas av USB minnets prestanda), och använda den till du får rätta på det du vill ha, och när du är klar, bara ta bort mappen du packade upp den i.

Windows Update visar inte att det finns någon Uppdatering att installera Internet Explorer 11. Har kollat på Youtube och googlat men inte lyckats lösa det. När jag tog bort Internet Explorer 11 Uppdateringen trodde jag att den skulle återgå till den tidigare Internet Explorer versionen, inte att den skulle ta bort det helt från min dator och nu vägra installeras.

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda Edge då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Kan du inte använda Edge då?

Det finns inte i W7.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Under tiden medans jag väntar på svar får jag klara mig med Google Chrome. Anledningen till att jag vill ha Internet Explorer 11 också är för att jag gillar det med att jag kunde spara hemsidor som favoriter osv. Sen är inte Google Chrome helt problemfritt då jag fått installera om den webbläsaren ibland också.

Permalänk
Medlem

Det låter som att en ominstallation av windows skulle vara på sin plats. Jag har nog aldrig behövt installera om en webbläsare vad jag kan minnas så det känns som om något är fel på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Windows Update visar inte att det finns någon Uppdatering att installera Internet Explorer 11. Har kollat på Youtube och googlat men inte lyckats lösa det. När jag tog bort Internet Explorer 11 Uppdateringen trodde jag att den skulle återgå till den tidigare Internet Explorer versionen, inte att den skulle ta bort det helt från min dator och nu vägra installeras.

Normalt sett finns det bara 2 sätt att "ta bort" IE11 på Win 7.
- Ta bort IE11 versionen (du har äldre version kvar).
- Dölja den, även om den är kvar.

Om du hamnar utanför dessa två, vilket du tyvärr verkar ha gjort, måste du installera om hela OSet, eller återställa datorn till en nivå där det fungerar (tex med Systemåterställning eller backup).

Att Chrome och även FF också havererar, kan jag också skriva på... men deras fördel är just att de kan tas bort helt, och lägga in igen med minimalt jobb. IE 11 är en del av Explorer, dvs tjänsten och mjukvaran du använder för att ens ha ett skrivbord, ikoner, utforskaren/den här datorn osv. Därför är den så svår att laga.

Får man fråga vad som sker om du försöker installera den?
https://support.microsoft.com/sv-se/help/18520/download-inter...
Då jag inte vet om du kör 64 eller 32-bit version, får jag länka till den allmänna sidan. Där ska du dock kunna få fulla versionen, för Windows 7, i en offline/komplett version. Längre ner i listan finns den svenska versionen.

Får du "Den kan inte fortsätta pga en senare version redan finns", är IE 11 fortfarande installerad (av vad den tror iaf), eller dold.

Om du då kollar i Windows update, näst längst ner "Installerade uppdateringar".
Finns "Internet Explorer 11" med i listan?
Kolla även uppe till vänster, "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner". I ruta som kommer upp, bör Internet Explorer 11 finnas, och vara iblockad, annars försök bocka i den.

Om inget av detta fungerar, är den skadad... troligen som sagt till nivån där ominstall är enda vägen. Har lite knep att snabba upp en ominstall, om du nu väljer att göra detta, så det går så snabbt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Normalt sett finns det bara 2 sätt att "ta bort" IE11 på Win 7.
- Ta bort IE11 versionen (du har äldre version kvar).
- Dölja den, även om den är kvar.

Om du hamnar utanför dessa två, vilket du tyvärr verkar ha gjort, måste du installera om hela OSet, eller återställa datorn till en nivå där det fungerar (tex med Systemåterställning eller backup).

Att Chrome och även FF också havererar, kan jag också skriva på... men deras fördel är just att de kan tas bort helt, och lägga in igen med minimalt jobb. IE 11 är en del av Explorer, dvs tjänsten och mjukvaran du använder för att ens ha ett skrivbord, ikoner, utforskaren/den här datorn osv. Därför är den så svår att laga.

Får man fråga vad som sker om du försöker installera den?
https://support.microsoft.com/sv-se/help/18520/download-inter...
Då jag inte vet om du kör 64 eller 32-bit version, får jag länka till den allmänna sidan. Där ska du dock kunna få fulla versionen, för Windows 7, i en offline/komplett version. Längre ner i listan finns den svenska versionen.

Får du "Den kan inte fortsätta pga en senare version redan finns", är IE 11 fortfarande installerad (av vad den tror iaf), eller dold.

Om du då kollar i Windows update, näst längst ner "Installerade uppdateringar".
Finns "Internet Explorer 11" med i listan?
Kolla även uppe till vänster, "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner". I ruta som kommer upp, bör Internet Explorer 11 finnas, och vara iblockad, annars försök bocka i den.

Om inget av detta fungerar, är den skadad... troligen som sagt till nivån där ominstall är enda vägen. Har lite knep att snabba upp en ominstall, om du nu väljer att göra detta, så det går så snabbt som möjligt.

Kan säga att Internet Explorer 11 varken finns bland uppdateringar eller bland aktivera, inaktivera Windows funktioner. Så då är det väl en ominstallation av Windows 7 som gäller vilket jag inte är sugen på då allt annat fungerar som det ska. Får väl helt enkelt leve med att inte ha Internet Explorer 11 och bara använda Google Chrome.